Degenen die weleens weerkaartjes ontvangen op HF kennen beslist de frequenties van Northwood, callsign GYA: 2618.5, 4610, 8040, 11086.5 kHz.
Nu valt me op dat de uitzendingen ook op 8674.1 kHz te ontvangen zijn; tot nu toe steeds parallel met de 11MHz-uitzendingen.
Het malle is dat je deze frequenties nérgens terugvindt, op - tot nu toe gevonden - één Facebookpagina na, waarop iemand het heeft over 'unoff GYA'.
Dat het GYA wel degelijk is, lijkt wel zeker. In elk geval, het zijn dezelfde kaarten op hetzelfde moment.
En de modulatie heeft ook dezelfde fouten: het toerental van de kaarten is bij GYA altijd iets te hoog, zodat je kaart bij ontvangst wat naar links trekt; en ook valt het audio af en toe even weg, ook op alle frequenties op hetzelfde moment.
De grote vraag is natuurlijk: waarom een dure 10 kW installatie in de lucht houden, en die dan alsnog niet publiceren, zodat niemand er iets aan heeft?
e: Paulinha_B:
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ils sont fous, ces electroniciens...
[ e: ja, natuurlijk sloeg het daarop, beste @FET!
]
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (46%)]
De geel gemerkte frequenties zijn 3 en 8 kHz hoger.
Maar kijk: daar staat GYA 8674 kHz ook (die 100 Hz schenk ik ze). Blijkbaar gebruiken ze die nu als extra Wefax-zender.
Dát is niet zo raar, maar dat je dat feit nergens ziet is mal.
Alleen in deze Facebook-groep vindt Google een verwijzing. Kan iemand met een Facebook-account eens kijken of er in die thread wat meer over gezegd wordt?
Op dinsdag 15 oktober 2024 17:05:24 schreef Frederick E. Terman:
De geel gemerkte frequenties zijn 3 en 8 kHz hoger.Maar kijk: daar staat GYA 8674 kHz ook (die 100 Hz schenk ik ze). Blijkbaar gebruiken ze die nu als extra Wefax-zender.
Alleen in deze Facebook-groep vindt Google een verwijzing. Kan iemand met een Facebook-account eens kijken of er in die thread wat meer over gezegd wordt?
Jinny 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De geel gemerkte frequenties zijn 3 en 8 kHz hoger.Maar kijk: daar staat GYA 8674 kHz ook (die 100 Hz schenk ik ze). Blijkbaar gebruiken ze die nu als extra Wefax-zender.
Die draad bevat niet meer dan de openingspost, of ik moest iets gemist hebben. Wat zeer wel mogelijk is want ik ben daar allesbehalve stamgast.
Er staat tekst en een filmke. Het filmke heb ik niet geopend, men kan niet voorzichtig genoeg zijn op zulke populaire kanalen. De tekst luidt:
WMR World Music Radio a 15700 kHz dalla Danimarca musica dalle 07:00 alle 20:00 UTC. Buon ascolto con leggero fading.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Kan iemand met een Facebook-account eens kijken of er in die thread wat meer over gezegd wordt?
Die post is van vandaag 10.35 en er zijn geen reacties.
Misschien dat die 8674 KHz zender slechts tijdelijk voor wefax in gebruik is i.p.v. STANAG 4285 (de cirkelzaag) uitzendingen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Defence_High_Frequency_Communications_Se…
GYA gedraagt zich steeds grilliger. Afgezien van de unpublished 8674,1 kHz en het geregeld wegvallen van de modulatie op alle zenders, zit nu de 11 MHz uitzending 0,6 kHz te laag! Dat was gisteren nog niet zo.
In plaats van een centerfrequentie van 11086,5 zitten ze nu op 11085,9 kHz.
(als je met een SSB-ontvanger en een standaard decoder(programma) luistert moet je nu op 11084 afstemmen; normaal op 11084,6 kHz).
Boven: afgestemd op opgegeven frequentie
Onder: 0,6 kHz lager afgestemd.
Bij het wegvallen van de modulatie bij alle zenders ligt het aan de (signaal)bron.Die is meestal op een andere locatie,dat signaal gaat\ging met een huurlijn/telefoonlijn naar de zenders toe.
Zag ook wel straalzenders staan op de toren in Hilversum die verbinding maakte met andere (steun)zenders. Dat zal nu wel allemaal over fiber gaan. Wie gebruiken er nog SHF straalzenders? Zijn daar lijsten van?
Mwa,dit is in de UK,best kans dat de stroom voor de zenders nog van een stoommachine komt...
+ een mannetje erbij van 120 jaar oud met een oliekannetje,,
Edit\Nee daar zijn geen lijsten van,heeft geen nut ook.Als je dat signaal zou willen onderscheppen\ontvangen zou je een antenne moeten plaatsen exact in de straal tussen de 2 schotels.
Er is wel een nationaal antenneregister.....https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregist…