Paul50
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
Beste,
Ik heb een Li-ion fietsaccu van net 5 jaar oud welke bij 2 streepjes op het display geheel uitvalt.
De accu is dan wel weer te herladen maar duurt erg lang voordat deze weer 5 streepjes vol zit, bovendien voelt de accu dan veel warmer aan als normaal
Inmiddels heb ik het accu pakket (4P10S)opengemaakt in div laadtoestanden de cel spanningen gemeten Waarbij blijkt dat de eerste groep cellen duidelijk achterblijft in lading.
Ik heb deze Li-ion cellen inmiddels zelf vervangen door eendezelfde nieuwe exemplaren.
het probleem van het uitvallen bij 2 streepjes is nu opgelost, de accu en BMS presteert nu probleemloos.
Punt nu is dat de BMS niet meer wil laden als de lader erop wordt aangesloten, kent iemand dit probleem en hoe is dit mogelijk te verhelpen of te resetten?
Gegevens van de accu: Accell E-motion B400 41122066
Gegevens BMS: QC_HTYH V2.0
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat wordt een moeilijke, blijkbaar denkt het BMS nu dat de accu dood is omdat je die accu's hebt vervangen en dus een tijdje stroomloos was... Misschien kan de dealer dat vrijgeven? Ik heb hier ook verhalen gezien van mensen met zelfde probleem en gewoon een ander BMS installeerden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoe heb je de accu's vervangen? cel voor cel of ineens alles aangesloten? dat laatste kan weleens helpen, plus of min EN de metingen tussen de cellen ineens los. heb bij een aantal fietsaccu's van 2 slechte 1 goede gemaakt waar dat werkte voor het bms. echter dat is niet overal, bms die "bricked" is na cellen vervangen heb je ook veel kans op. de enige manier is om een pack wat nog werkt te herstellen met originleel bms is cel voor cel vervangen en dan de cel voor het vervangen met een extra voeding in de lucht houden zodat de bms het niet merkt. met zoveel cellen is dat helaas niet heel makkelijk..
waarschijnlijk was het voldoende geweest om alle cellen ineens weer te balanceren naar 4,2V.
doordat er een verschil is, schakelt de BMS uit als 1 celgroep op 3.0V komt. dat verklaard dus het uitvallen.
9 cellen die op 3 streepjes staan, 1 cell die op 1 streepje staat, geeft 2 streepjes op display.
die ene cel gaat naar 0, BMS schakelt uit, fiets valt uit.
bms geeft dus nog uitgang vrij dus werkt nog.
1) probeer eens je lader op de uitgangspunnen te zetten. daar herstart je vaak een bMS weer mee.
2de wat kan: is de zekering van het laadcircuit nog goed? meestal zit er een 30A zekering aan de uitgang voor de fiets, maar ook ergens een 5A zekering in het laadcircuit. als er wat fout zou lopen met de lader, gaat die zekering erin.
recent voor mijn buur nog eentje vervangen zo. zijn fiets met 92km wil niet meer laden en verkoper stuurt hem naar fabrikant, en fabrikant doet niks. zekering in laadcircuit vervangen, alles werkt probleemloos weer
2) het ziet er mij een universele accu uit, bms zal niet op slot gaan. voor te resetten kan je de + eens afkoppelen van het pack, en dan die bms balance connector losmaken, 10sec wachten, weer inpluggen en de + weer aansluiten.
heb al eens accel gereviseerd, maar kan me niet direct herinneren of ik de bms vervangen heb of niet (dacht van niet)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]
Paul50
Dank allemaal voor het meedenken.
@testman, inderdaad BMS is spanningsloos geweest tijdens het vervangen van de LI-ion batterijen, ook had ik de + afgekoppeld tijdens het vervangen.
gezien de energie inhoud van het accupack ben ik er wat voorzichtig mee 
@fcapri, ik ga de 3 punten eens uitproberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
nonius
set SCE to AUX.
Voor wat het waard is:
Ca. een jaar geleden heb ik een video gezien van iemand die de cellen van z'n laptop-accu vernieuwd had waarna het accupack ook niet meer werkte (er kwam geen positieve spanning op de uitgang van het pack). Na enig geklooi maakte hij een fout door een 12-ventilator aan te sluiten op de + (rechtstreeks van de cellen) naar de + uitgang van het accupack. Plots werkte de accu weer gewoon, en bleef daarna ook goed werken.
Dus u zou misschien eens kunnen proberen om de +pool van het accupack eventjes kort rechtstreeks met de uitgang van het accupack te verbinden, bijv. via een gloeilamp van 24V o.i.d., om de stroom toch wat te begrenzen, of via een weerstand. De truc was in elk geval dat de uitgang van het accupack eventjes kort van spanning werd voorzien. Het is misschien wel een soort 'bootstrappen' van het pack, of nauwkeuriger, van de electronica.
Geen garantie, maar het kan mogelijk helpen, als u het niet op een andere manier opgelost krijgt. Volledig op eigen risico, uiteraard; mocht het accupack exploderen en het huis in brand vliegen, dan was ik m'n handen in onschuld. 
Ik kan jammer genoeg de originele video niet terugvinden.
(lang verhaal kort: de + naar de ingang van de accu-electronica eventjes kort verbindgen met + uitgang van de accu-electronica.)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak helpt het idd om de accu aan de lader te hangen, dat triggert de bms weer. heb ik met fietsaccu's waar de zekering uit het pack lag door motorsluiting ook gehad.
Paul50
Even de status tot nu toe:
De zekering in het accu pakket is goed.
ik heb het accupack met alle stekkers van het BMS los inmiddels tot op 0,1 volt gebalanceerd.
1.probeer eens je lader op de uitgangspunnen te zetten. daar herstart je vaak een bMS weer mee.
-Ik heb 40 volt op de accu uitgang gezet met lader aangesloten en lader afgekoppeld, laadproces start niet op.
-@nonius, ik heb de + ingang van de accu-elektronica verbonden met de + uitgang van de accu-elektronica, laadproces start niet op.
2.de + eens afkoppelen van het pack, en dan die bms balance connector losmaken, 10sec wachten, weer inpluggen en de + weer aansluiten.
-in de volgorde zoals beschreven uitgevoerd, geen succes.
-ook andere volgorde geprobeerd en langere wachttijden, geen succes.
Ik begin er inmiddels aardig aan te geloven dat dit BMS "bricked" is.
Als ik er een ander BMS inzet zou dat geen problemen geven met de elektronica van de fiets (Sparta F7E), communiceert het accupack met de fiets elektronica?
In de 6 polige aansluitstekker tussen fiets en accupakket zijn wel alleen de + en de - bedraad, communicatie zou dan over de "power line" moeten plaatsvinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?