Op een Hilti 21,6V Li-ion accu zitten 5 pinnen.
Pin 2 en 4 lijken gewoon direct op de + en - van de cellen aangesloten. Pin 1, 3 en 5 gaan naar de bms. De bms is helemaal ingegoten, dus kan niet zien waar ze naar toe gaan.
Ik vraag me af waar de pinnen 1, 3 en 5 voor zouden zijn.

Wat ik gewend ben van een bms is dat als o.a. de spanning van een cel te laag is hij de belasting afkoppelt. Maar de belasting (slagschroevendraaier) zit eigenlijk gewoon direct op de cellen. Als ik 1 van de meetdraden van de bms afhaal om de bms te laten denken dat 1 cel leeg is en ik sluit de slagschroevendraaier er op aan dan doet hij het alsnog?

Ik was namelijk benieuwd of ik zelf een lader kon maken voor de accu. Maar ik wil dit natuurlijk wel veilig doen.
Omdat de bms niet werkt zoals ik had verwacht vraag ik mij af of hij wel afschakelt als de spanning op een cel te hoog wordt tijdens het laden met een zelfgemaakte lader die ik op de plus en min aansluit.

Ik vermoed namelijk dat de bms niet de belasting of lader afkoppelt, maar dat de bms via de pinnen 1, 3 of 5 alleen het seintje geeft aan de belasting of lader om te stoppen met stroom vragen of geven.

Kan iemand dit bevestigen? Is het mogelijk om een lader te maken die de accu op een veilige manier kan laden?

is je verbruiker wel gekoppeld aan de BMS? menig kleine machine hebben alleen een koppeling met plus en min. de BMS in de accu kapt af bij onderspanning of in de machine zelf zit zoiets al in.

De plus en de min gaan langs de bms naar de 2 vn de 5 pinnen. Dus rechtstreeks naar de verbruiker.
Blijkbaar communiceert de verbruiker met de bms, want als ik met mijn labvoeding dezelfde spanning aan biedt op deze 2 pinnen van de vebruiker dan doet hij niets. Dus op één of andere manier laat de bms weten of de verbruiker stroom mag gebruiken of niet.

En ik ben bang dat het dus ook zo werkt met de lader, dat de bms de lader verteld om te stoppen met laden.
Maar als ik zelf een lader bouw, heb ik geen idee hoe ik die moet laten communiceren met de bms. Dus ik zou dan wel een lithium lader gebruiken, maar als er dan iets fout gaat dan heb ik eigenlijk niks aan de bms, want de bms ontkoppelt niet de cellen van de lader/verbruiker lijkt het.

Op zaterdag 19 oktober 2024 20:21:30 schreef InHogereSferen:
De plus en de min gaan langs de bms naar de 2 vn de 5 pinnen. Dus rechtstreeks naar de verbruiker.
Blijkbaar communiceert de verbruiker met de bms, want als ik met mijn labvoeding dezelfde spanning aan biedt op deze 2 pinnen van de vebruiker dan doet hij niets. Dus op één of andere manier laat de bms weten of de verbruiker stroom mag gebruiken of niet.

En ik ben bang dat het dus ook zo werkt met de lader, dat de bms de lader verteld om te stoppen met laden.
Maar als ik zelf een lader bouw, heb ik geen idee hoe ik die moet laten communiceren met de bms. Dus ik zou dan wel een lithium lader gebruiken, maar als er dan iets fout gaat dan heb ik eigenlijk niks aan de bms, want de bms ontkoppelt niet de cellen van de lader/verbruiker lijkt het.

je kunt die accu prima laden zonder contact met de BMS, maar dan is langzaam laden wel verstandiger als in 40min vol laden. heb zo'n hilti tol eens omgebouwd naar een makita accu, die had een paar weerstanden nodig zodat de tol met alleen plus en min werkte van de accu. die tol had wel een contact met de BMS in de accu.

Hilti heeft inderdaad een of andere slimmigheid om te definieren welke soort accu onder het apparaat hangt
Weet niet hoe de term 'bms' in dat verhaal thuishoort, want dat systeem geeft geen reet om de conditie van de accu

Op zaterdag 19 oktober 2024 22:17:01 schreef DK:
Hilti heeft inderdaad een of andere slimmigheid om te definieren welke accu onder het apparaat hangt

de hilti lader heeft een rfid lezer voor de fiche die in de accu zit. een namaak accu heeft deze niet en laad dus niet op.

de machine krijgt de klemspanning via die bms stekker, paar weerstanden was zat om het werkend te krijgen. makita heeft iets dergelijks om een accu waar de BMS "bricked" van is op slot te gooien. draadje op de juiste plek solderen en pack werkt weer, echter niet voor de originele lader..

je kunt die accu prima laden zonder contact met de BMS, maar dan is langzaam laden wel verstandiger als in 40min vol laden

Al doet hij er 24 uur over. Ik gebruik hem niet vaak dus het maakt me echt niet uit dat hij lang zal laden.
Ik wou een lader maken van een 6S charger module. De module zal stoppen met laden als hij vind dat de cellen vol zijn. Maar stel als er toch iets niet goed gaat en hij blijft laden, dan hoort de bms toch het contact met de lader en de cellen te verbreken?
Ik heb het idee dat je de hele de bms en zijn functie nu omzeilt omdat je volgens mij gewoon de cellen direct aan het laden bent als je de lader op de pinnen aansluit?
Maakt dit dan niet uit?
En hoe heb je dat gefixt met die weerstanden?

Op zaterdag 19 oktober 2024 23:20:18 schreef InHogereSferen:
[...]
Al doet hij er 24 uur over. Ik gebruik hem niet vaak dus het maakt me echt niet uit dat hij lang zal laden.
Ik wou een lader maken van een 6S charger module. De module zal stoppen met laden als hij vind dat de cellen vol zijn. Maar stel als er toch iets niet goed gaat en hij blijft laden, dan hoort de bms toch het contact met de lader en de cellen te verbreken?
Ik heb het idee dat je de hele de bms en zijn functie nu omzeilt omdat je volgens mij gewoon de cellen direct aan het laden bent als je de lader op de pinnen aansluit?

precies ja, daarom ook langzaam opladen. menig snellader pompt er 9A laadstroom in. weinig kans dat je een werkende lader krijgt gemaakt die met de originele BMS werkt. dan zoek je beter een 2e hands lader op marktplaats oid.