bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op zondag 20 oktober 2024 15:33:49 schreef RAAF12:
[...]

Ook dat is een misvatting, Samsung maakt ook heel mooi (en goed!) spul.

Maar soms gaan meningen resoneren aan de hand van een paar slechte (elco?) ervaringen. N=1 is dan het adagium.

Behalve witgoed dan ?

RAAF12

Golden Member

Nieuwe zeehonden opvang WEC https://www.youtube.com/watch?v=Xtrl5DFDIZ0

Geen idee ik heb een top telefoontje (Galaxy S6) gehad en een TV van Samsung uit de dure 8000 serie (2016) en ben daar tevreden mee. Dus is mijn ervaring met Samsung heel beperkt. Maar als er wordt geroepen Samsung = rotzooi of woorden van gelijke strekking dan wil ik graag de nuance opzoeken.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat dan vervolgens niet lukt omdat het voorbeeld er niet zo geschikt voor was (trouwens wel om aan te tonen dat ze problemen op kunnen lossen), maar ik begrijp je punt en dat klopt inderdaad gewoon. Samsung is met sprongen beter geworden ten opzichte van de jaren '80 en '90 en heeft veel prima producten, al kun je aan sommige modellen of details duidelijk merken dat het ook weer niet te goed/duur moet zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 oktober 2024 20:44:38 (14%)]

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op zondag 20 oktober 2024 15:13:10 schreef Beeldbuisje:
Mensen, lees eens de titel terug en kijk naar het tweede stuk "of toeval"

Toeval dus, als het gepland was, dan hadden ze het wel nét na de garantieperiode gedaan. Met een beetje marge: na 3 jaar.

Op zondag 20 oktober 2024 15:13:10 schreef Beeldbuisje:
Het enige wat me in de loop der jaren wel opvalt is dat bepaalde onderdelen toch ruim op het randje/onder bemeten aan het worden zijn.

In dit geval is dat duidelijk niet aan de orde. Ook met die P1350ATF's is er zeer ruim voldoende marge. Zelfs de brandweer zou tevreden zijn. :+

Ik had nog een afbraak voedingsprint liggen van een 55PUS8601. Even na wat opzoeken hebben diens torren min of meer dezelfde specs als degene die origineel in het toestel van dit topic gemonteerd waren. De nieuwe voeding stond al op mijn bestellijst van Aswo, dus niks te verliezen.
De twee torren geplaatst en waarempel, mijn voeding werkt. Dat ding heeft het nu toch al twee uren volgehouden en het koelblikje is lauwwarm.

Als ik op mijn ampèremeter kijk, trekt hij met de instellingen van de eigenaar, zonder aangesloten ambilights 130Watt. Peak zou volgens typeplaatje richting de 180watt moeten gaan.

Nu goed, alles wat gisteren geschreven is hier en inmiddels de ervaring indachtig, kunnen de fets niet gesneuveld zijn door te krappe specs, dat staat nu wel als een paal boven water. Zelfs het stuur ic doet het nog.
Testen de komende dagen zal het leren.

Het beeld is weer typisch voor een EDGE led met ledjes onderaan: walgelijk. De lichtverdeling is niet uniform naar boven toe, met aan de randen her en dar wat backlightbleeding. Maar goed dat is een ander topic.

Het toestel heeft 9010 uurtjes gedraaid in die 6 jaar. Lijkt me niet overdreven veel meer per dag als wat de K9s destijds deden, toch?

Toeval wil, gisteren ook nog een QFU (55PFL8008) op de bank gehad met een defecte voeding. Precies dezelfde schakeling, precies hetzelfde probleem. Hier moet ik bijzeggen dat het de tweede kapotte voeding is in al die honderden QFU's met losse fusion. Tsja.

Enfin, wat ik dan aan Philips wel bewonder: zij tekenen nog volledige technische schema's en tijdens booten zijn ze middels Putty heel eenvoudig te loggen. Zo haal je erg veel fouten eruit.
Eigenlijk is een Philips bijna altijd herstelbaar, al gaan ze soms te vlug stuk.

Dat Samsung rotzooi maakt wil ik maar al te graag bevestigen.
Een bloemlezing? Even off-topic. Maar hier kan men toch niet anders als spreken over kanjers van designfouten en zeker ook dingen "die ervoor gedaan zijn"

- We beginnen na hun condensatorellende begin jaren 2010. 42 en 46" 3D panelen waren drama's CCOFs fikten los uit het glas.
- Generaties van rond 2011 en 2012 sneuvelden de NANDs bij bosjes.
- Eerste generatie LED panelen waren na 4-5 jaar al paars.
- De 8000 serie (dacht ik dat het 8000 was) uit 2014 kregen rond 2020 een laatste software-update gepushed waarna er elke vijf voet vastlopers waren. Sammygo en AVForums ontplofte daar destijds over.
- De curved panelen met edge led hebben na enkele jaren al uitgefikte lichtdiffusors.
- Qleds van de laatste 5 jaar heb je opnieuw na enkel jaren meer dan gemiddeld paneelfouten.
- Weer die Qleds moet men openwrikken om aan te kunnen werken + printen zijn ingestreken met zegellak zodat er (bijna) niet aan gewerkt kan worden.

- Galaxy S6 smartphone: zwaar onderbemeten batterij. Bij amper gebruik haalt hij amper een dag op één lading. Batterij is na 2 jaar natuurlijk doodversleten.
Men kondigt dit met veel poeha aan dat de instellingen menu's overzichtelijker zijn dan ooit. Klopt ook, maar na de eerste grote Android update is dit meteen teruggedraaid.
- Galaxy S8: men verkoopt dat in een actie met een VR bril. GSM erin klikken en men ziet een soort van VR wereld. Werkt prima tot opnieuw na de eerste grote systeem-update. Onbruikbaar, men kan geen volledige film uit kijken of de batterij is plat. Smartphone wordt gloeiend heet bij gebruik in die bril (Twee modellen getest).
Met diezelfde systeemupdate is een GPS bug geïntroduceerd. Exacte locatie ging van tijd tot tijd verloren. Goed, dit zou een jaar geleden eindelijk geupdate zijn. Knap dat men dit alsnog recht zet, maar wie gebruikt zo'n toestel na 6 jaar nog?

Tele@ReVision

It's fun to finally find the failure!

TV's moesten op bepaalde momenten zoveel mogelijk "commerciële" bullet points behalen of om ook nog de "beste uit de test" te kunnen benoemd worden met kreten als: de dunste, de smalste bezel, de grootste, de helderste, de contrastrijkste, etc. Als je de dunste wilde zijn, dan had je als ontwerper rap te maken met hoe krijgen we het ding voldoende koel bij dissiperende componenten zoals de Fusion chip? Er was bijna geen airflow meer omwille van de kleine clearance tussen koelplaatje en de achterwand. Hierdoor krijg je grote delta T en door de CTE mismatch tussen PCB en keramische chip komt alle stress op de solderballs.. Die BGA's bevatten multicores op een steeds kleinere dye waardoor hogere Watts/mm² PCB. Technologiën als nand flash memories die ook niet zo feiloos bleken te zijn (bad blocks). Hoog contrast vraagt veel van de backlights die ook hun warmte niet zo goed meer wegkrijgen. En, in tegenstelling met andere apparaten, zijn vanuit commercieel oogpunt ventilatoren dan weer uit den boze omwille van het achtergrond lawaai dat toeneemt over de tijd. Voorstellen om een temperatuursensor te mogen voorzien om zachtjes de max temperatuur naar beneden te halen door backlight power reductie was dan weer nefast voor de BOM kost. Ontwerpers hebben niet meer de oneindige speelruimte om degelijke producten op de markt te brengen en wat ben je dan ook nog met straffe hardware als de software ondersteuning voor de veranderende externe contentproviders te kunnen volgen in hun upgrades, ontbreekt? Alles is te herleiden naar de globale ontwikkel- en BOM kost. De klant, ja, die wil "toch altijd het nieuwste snufje", dus die moet maar dan weer een nieuwe kopen. Niet content van Merk A? Dan maar een Merk B kopen om na een weinig jaren dan toch weer Merk A kopen omdat Merk B dan toch niet veel beter was en zo blijft het doorgaan...

Ik weet niet of het "Planned Obsolence" is, maar op de luchthaven alhier stonden 32"LG TVs van 2008, die hebben 24/7 aangestaan tot 1 maand geleden, dus een 140.000 uur, is toch niet echt slecht voor een CCFL bak waar de elco's uit de voeding al snel stuk waren destijds?? naar mijn weten nooit hersteld..

Op de tweede plek waar ik in mijn jeugd vakantiewerk deed, een service center van Sony, was de baas aldaar van 1 ding overtuigd: elektronica die continu aan staat en niet telkens opnieuw opwarmt/afkoelt blijft langer werken.

Afgezien van de brakke leds die we vandaag de dag hebben kan dat wel eens kloppen.
Mijn schoonouders hebben tot een kleine 3 jaar geleden een 48" QFU2.1 gehad. Dat ding stond altijd aan als ze thuis zijn.
Ik heb die daar nieuw gezet, meteen backlights onder 50% gedraaid en die werkt inmiddels nog steeds. Nooit wat aan gedaan.

Ergens toch blij dat er nog merken zoals Loewe bestaan. Die vragen iets meer voor hun spul, maar dat hapert amper.
Daar heeft men nog de marge waar Tele@ReVision over spreekt.
Bij hun nieuwste toestel las ik iets opmerkelijks: het gebruikte MLA OLED paneel kan 3000 nits produceren. Dat paneel in een Philips gaat dat ook doen. Bij Loewe begrenst men dit op 2000 om het een langere levensduur te geven. Anno 2024 heeft dat iets :)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De stelling van jouw baas gaat op voor BGA-balletjes denk ik, maar elco's slijten juist als ze continu warm staan.

Er is ook nog wel een verschijnsel waardoor het lijkt of een apparaat dat nooit uitgezet wordt, nog langer meegaat dan daadwerkelijk het geval is. Dat is een beetje zoals een achtervolging in tekenfilms: pas als je boven een ravijn omlaag kijkt, stort je neer.

Oftewel als je het apparaat, dat 10 jaar aan heeft gestaan, uitzet en laat afkoelen, dan doen de elco's helemaal niks meer en de helft van de solderingen staat los in de tin.

Op dinsdag 22 oktober 2024 19:58:04 schreef maartenbakker:
De stelling van jouw baas gaat op voor BGA-balletjes denk ik, maar elco's slijten juist als ze continu warm staan.

Dat was rond de eeuwwisseling, dan waren ze nog niet zo vaak te zien die BGA's.
Vroeger klassiekertje: een videorecorder die continu aan stond en na stroompanne dood was: startelco helemaal droog.
De Loewe C900x serie was er ook voor berucht: mensen lieten om de één of andere reden die dingen altijd standby staan. 3 elco's van 100UF en eentje van 1UF zaten op een lekkere warme plek...

maartenbakker

Golden Member

BGA balletjes maar ook andere solderingen die mechanische krachten moeten opvangen.

Maar Maarten, ik zie het wel vaker hoor dat apparaten welke lang aanstaan ook langer meegaan dan de broeders die aan/ uit leven hebben..

Beeldbuisje een MLA scherm met 3000 NITS ? dat komt toch gewoon uit de LG fabrieken?? maar wat wil je nou met een TV waar je een zonnebril op moet hebben om TV te kijken??

maartenbakker

Golden Member

Als het ontwerp optimaal is en de elco's voldoende overgedimensioneerd kan een TV die continu aanstaat best langer meegaan dan een TV die elke dag 1 of meer keer thermisch gecycled wordt. Een TV die in een koude ruimte continu aanstaat gaat ook langer mee dan een TV die in een warme ruimte continu aanstaat. Het is maar net waar de zwakke punten in het ontwerp zitten. Tegenwoordig met bros loodvrij soldeer en betere elco's ligt het weer anders dan vroeger.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 oktober 2024 19:54:53 (15%)]

Op woensdag 23 oktober 2024 19:00:17 schreef smd:

Beeldbuisje een MLA scherm met 3000 NITS ? dat komt toch gewoon uit de LG fabrieken?? maar wat wil je nou met een TV waar je een zonnebril op moet hebben om TV te kijken??

Die bij Philips wel, die bij Loewe hebben een eigen touch. Ik heb dat ding helaas nog niet binnenin kunnen bekijken, maar in Kronach pretenderen ze dat ze enkel het stukje glas met de OLED's op ingekocht hebben bij LG en de afwerking + elektronica zelf voorzien. Dat laatste wil ik nog wel is binnenin zien, maar das toekomstmuziek.

3000 NITS zijn natuurlijk peakhelderheden die op een 10% vlakje gehaald worden.
Maar goed, het eerste wat ik doe is de contrast en lichtsterkte regelingen terugdraaien. TV kijken gebeurt bij me thuis toch 80% in de duisternis en de oogjes willen op het einde van de dag ook wat rust ;)
De levensduur van het tv toestel zal er wel bij varen.

Klopt IDD, maar LG levert wel de Tcon er bij, daar zit namelijk de calibratie in geprogrammeerd.. Dus alleen PSU en mainboard. LG doet de afwerking er wel bij zoals elk merk wil.. Hier een Panasonic OLED met LG scherm en eigen electronica, al stiekum opengeschroefd..