Verkrijgbaarheid is voor een fabrikant geen probleem natuurlijk, dat ligt er aan hoe je inkoopt.
En ik draai nergens naar toe, laat staan dat ik keer. Maar ik zie nul bewijs van planned obsolecence in het aanbieden van een ander torretje in een service manual. Zeker als het originele torretje gewoon RUIM voldoet.
Ofwel: volgens mij zie je dingen die er niet zijn.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
Op zondag 20 oktober 2024 09:44:12 schreef Beeldbuisje:
Exoten die volgens hun datasheet slechts een goeie 10A aankunnen.Dit moet natuurlijk op tijd kapot.
Waarom doet men dit eigenlijk? Het origineel ontwerp lijkt me berekend op dat hoger vermogen, wellicht om toleranties te hebben. Toch kiest men om een lager vermogen te plaatsen.
Moet dat gewoon rap kapot zijn?
Eens benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik geloof werkelijk helemaal niets van die z.g. maffia plannen van fabrikanten.
Het plaatsen van een zwakker torretje om de leeftijd van een apparaat te beperken doen ze niet. Het is een te onbetrouwbare methode omdat je niet kunt zeggen wanneer het fout gaat. Als veel toestellen binnen de garantie termijn dan onverhoopt defect raken ga je wel nat als fabrikant. Er is veel tijdrovend en duur onderzoek nodig om dit zogenaamde geplande falen van apparaten enigszins betrouwbaar te laten verlopen. Het klinkt suf maar ook dit moet betrouwbaar zijn. Anders komt het e.e.a. als een boemerang bij de fabrikant terug.
Veel waarschijnlijker is het dat een al volledig productie klaar toestel nog even gescreend wordt door een afdeling inkopers. Die afdeling ziet een dure transistor van bijvoorbeeld een euro en kan die vervangen door een vergelijkbare exoot die maar 75 ct kost. Kassa! Er wordt op een miljoen transistoren twee en een halve ton bespaard door de afdeling inkoop. De afdeling inkoop heeft zijn provisie weer verdient. Misschien iemand een functiegroepje omhoog daardoor. Alleen blijkt later dat het een K... apparaat geworden is door die andere transistor. Maar daar hebben die inkopers verder niets meer mee te maken.
Een andere mogelijkheid is dat tijdens de productie het betreffende onderdeel (tijdelijk) niet meer verkrijgbaar was, en ze als laatste redmiddel maar die andere transistor geplaatst hebben.
Er bestaan overigens wel speciale einde leeftijd onderdelen die wel betrouwbaar werken. Ik ben ze wel eens tegen gekomen. Vaak zitten die in meetinstrumenten die met een radioactief materiaal dat een zekere halfwaarde tijd heeft werken. Als de leeftijd van dit element op is kan het meetinstrument nog steeds onberispelijk functioneren. Alleen zullen de metingen werkelijk nergens op slaan en buiten alle toleranties enzo vallen. Sommige van die metingen zijn speciaal om aan te tonen of iets veilig is of niet. Dit soort meetapparaten wordt dan ook automatisch uitgeschakeld als het radioactief materiaal op is.
Ik ben twee keer zo'n soort van onderdeel tegen gekomen. Een keer in inderdaad een radioactief meetapparaat. En een abdere keer in een apparaat waar het niet in zou moeten horen. Dat apparaat was dus echt uitgerust om mensen een ander toestel te laten kopen.
Helaas weet ik het merk niet meer van dat bewuste onderdeel. Maar het net zo groot als een 7400 dil IC. In de bovenzijde van het huisje zit een gleuf met daar in zichtbaar een witte streep. In de loop van tijd wordt die streep steeds korter en korter. En als de streep op is wordt er een of meer pennen van het ic aan massa geschakeld. En precies aan die pennen hing de reset lijn van de cpu. De eigenaar van het toestel ziet dan gewoon de lampjes branden en ziet verder niets bijzonders. Het toestel doet alleen niets meer omdat de cpu nooit meer uit resetmode komt.
Een erg vieze constructie. De fabrikant bestaat zover ik weet ook niet meer. En terecht denk ik. Het toestel was een draadloze diversity microfoon versterker voor het gebruik op podia. Na afregeling (want ook dat deed de fabrikant niet) een vreselijk goed toestelletje maar wel met een soort van bommetje er in zeg maar.
Ik zal eens zoeken. Het kan zomaar zijn dat ik dat rare EOL onderdeel nog ergens bewaard heb ook.
Mensen, lees eens de titel terug en kijk naar het tweede stuk "of toeval"
Het is zeker mijn bedoeling niet geweest Philips tv af te zeiken of zoiets, het is geen Samsung ofzo.
Het enige wat me in de loop der jaren wel opvalt is dat bepaalde onderdelen toch ruim op het randje/onder bemeten aan het worden zijn.
Het recentste voorbeeld wat ik nog kan bedenken zijn de LED's in de PUS6551.
Maar goed, het zal uiteindelijk allemaal dan wat te maken hebben met het alsmaar goedkoper worden van onze toestellen zeker. Elke cent minder per apparaat is meer winst voor de fabrikant.
Dus besluit, het antwoord in dezen is dus toeval.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 20 oktober 2024 14:33:44 schreef Beeldbuisje:
Om even te starten: de torretjes die gebruikt zijn momenteel zijn P1350ATF.Misschien moet ik mijn vraag dan eens anders stellen. Als ik die nummers "die er zouden moeten inzitten"eens googel kan ik die op verschillende plekken vinden, die uiteindelijk gebruikt zijn vindt men veel minder makkelijk.
Waarom zou men uiteindelijk die P1350ATF nu gaan gebruiken ipv de makkelijker verkrijgbare originele. Draai en keer nu hoe jullie willen, maar die origineel voorzien zijn hebben grotere toleranties.
Grotere toleranties is niet wat je bedoelt denk ik, ik neem aan dat je een ruimere marge bedoelt. Maar heb je naar de RDS(on) en schakelsnelheid gekeken? die zijn van belang qua opwarming, die stroom doet er niet zo toe. Overigens is het niet exclusief voor TPV om voedingen van weinig koeling te voorzien. De Delta uit een iets eerdere Philips heeft géén koeling op de LED driver en ook maar een heel klein plaatje op de hoofdvoeding. Gaat toch 10 jaar mee en dan zijn de torren nog steeds niet stuk.
Het probleem met transistoren die in de servicemanual staan aangegeven, is dat dat bij Philips al sinds de jaren '50 geschikte vervangingstypes zijn, net als alle andere onderdelen. Kennelijk zet Philips die traditie zelfs nog voort bij ingekochte apparaten. Het enige interessante is om te weten of in dit geval de transistor in de service manual de vervanger is, of die in het apparaat.
Maar zelfs als die in het apparaat de vervanger is, is niet duidelijk dat dit een ontwerp op krappe minimumlevensduur betreft.
Zoals gezegd zul je de rest van de data van de transistoren ook moeten vergelijken, en dan nog kan het een vervanging zijn die gemaakt is zonder dat het duidelijk was dat die invloed op de levensduru zou hebben.
En als hij invloed heeft, is het dan van "het toestel moet minimaal 5 jaar halen met hooguit 2% uitval" of "het toestel moet binnen 3 tot 5 jaar stuk zijn". Vrijwel altijd het eerste. Dat is per definitie geen planned obsolescence al wordt het er wel makkelijk voor aangezien.
Op zondag 20 oktober 2024 15:13:10 schreef Beeldbuisje:
Mensen, lees eens de titel terug en kijk naar het tweede stuk "of toeval"Het is zeker mijn bedoeling niet geweest Philips tv af te zeiken of zoiets, het is geen Samsung ofzo.
Ook dat is een misvatting, Samsung maakt ook heel mooi (en goed!) spul.
Maar soms gaan meningen resoneren aan de hand van een paar slechte (elco?) ervaringen. N=1 is dan het adagium.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De slechte elco's waren aanwezig in 100% van de productie, maar slechts gedurende een paar jaar. Heeft dus weinig met n=1 te maken.
Overigens mag je van mij gerust TPV afzeiken, het is nooit een televisiefabrikant geweest en kan dat alleen met de grootste moeite ooit worden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
De conclusie had je met "Dit moet natuurlijk op tijd kapot." ook al, vandaar mijn reactie. Je openingspost lees ik niet als een vraag.
Maar dat kan aan mij liggen.
Het is zeker mijn bedoeling niet geweest Philips tv af te zeiken of zoiets, het is geen Samsung ofzo.
Philips is ook geen Philips, dus dat scheelt.
Het enige wat me in de loop der jaren wel opvalt is dat bepaalde onderdelen toch ruim op het randje/onder bemeten aan het worden zijn.
Dat lijkt hier niet het geval, die torren zitten zefs ruim in het jasje volgens de datasheet.
Het recentste voorbeeld wat ik nog kan bedenken zijn de LED's in de PUS6551.
Maar goed, het zal uiteindelijk allemaal dan wat te maken hebben met het alsmaar goedkoper worden van onze toestellen zeker. Elke cent minder per apparaat is meer winst voor de fabrikant.
Dat doen alle fabrikanten, de ene wat met wat meer succes als de ander 
Op zondag 20 oktober 2024 15:35:55 schreef maartenbakker:
De slechte elco's waren aanwezig in 100% van de productie, maar slechts gedurende een paar jaar. Heeft dus weinig met n=1 te maken.Overigens mag je van mij gerust TPV afzeiken, het is nooit een televisiefabrikant geweest en kan dat alleen met de grootste moeite ooit worden.
Veel defecte elco's vervangen door 1 persoon 
Mensen, lees eens de titel terug en kijk naar het tweede stuk "of toeval"Het is zeker mijn bedoeling niet geweest Philips tv af te zeiken of zoiets, het is geen Samsung ofzo.
Ik heb een Samsung led tv die al dik 14 jaar probleemloos werkt. Wel gelijk in het menu de leds teruggeschroeft van 100 naar 35%.
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 20 oktober 2024 15:41:06 schreef RAAF12:
[...]Veel defecte elco's vervangen door 1 persoon
Zelfs de productie gebeurde niet door 1 persoon... Maar ik snap in welke valkuil je nu trapt, de n=infinite=panacé aanbidding die helaas evenveel kwaad doet als goed. Op het moment dat je aan de hand van statistiek een vermoeden hebt, heb je geen sluitend statistisch bewijs nodig als je het werkingsmechanisme achter het vermoeden in beeld hebt. Dan kun je ook kiezen om het werkingsmechanisme aannemelijk te maken of te bewijzen. Dat laat ik uit gemakzucht weg maar ligt tamelijk voor de hand. Geen zin om daar 15+ jaar na dato uitgebreid tijd aan te besteden; Samsung heeft dat wel gedaan en het probleem opgelost.
Zou je mij bedoelen met die ene persoon, dan gaat het om tientallen. Dus zou je zelfs kunnen betogen dat het statistisch ook nog wel door de beugel kan om te zeggen dat ze er allemaal last van hebben binnen een bepaalde groep (let op dat ik niet de exacte modellen en bouwjaren noem, daar is inderdaad te weinig informatie voor).
Een interessant psychologisch verschijnsel dat bij dit soort storingen hoort, zie je in de groepen mensen die "mijn Samsung doet het nog prima" als tegenbewijs zien voor de stelling dat er sprake is van een ontwerp- of productiefout (let op! ik beschuldig Harry64 daar niet van, dit is niet wat hij zegt, rond 2010 was er ook al een eind gekomen aan de slechte elco's bij Samsung). Ik noem dat een 'reductio ad malum' omdat het in Apple-kringen een heel bekend verschijnsel is (geen garantie dat ik de juiste naamval en vervoeging heb gebruikt).
Op zondag 20 oktober 2024 15:33:49 schreef RAAF12:
[...]Ook dat is een misvatting, Samsung maakt ook heel mooi (en goed!) spul.
Maar soms gaan meningen resoneren aan de hand van een paar slechte (elco?) ervaringen. N=1 is dan het adagium.
Behalve witgoed dan ?
Geen idee ik heb een top telefoontje (Galaxy S6) gehad en een TV van Samsung uit de dure 8000 serie (2016) en ben daar tevreden mee. Dus is mijn ervaring met Samsung heel beperkt. Maar als er wordt geroepen Samsung = rotzooi of woorden van gelijke strekking dan wil ik graag de nuance opzoeken.
maartenbakker
Golden Member
Wat dan vervolgens niet lukt omdat het voorbeeld er niet zo geschikt voor was (trouwens wel om aan te tonen dat ze problemen op kunnen lossen), maar ik begrijp je punt en dat klopt inderdaad gewoon. Samsung is met sprongen beter geworden ten opzichte van de jaren '80 en '90 en heeft veel prima producten, al kun je aan sommige modellen of details duidelijk merken dat het ook weer niet te goed/duur moet zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Toeval dus, als het gepland was, dan hadden ze het wel nét na de garantieperiode gedaan. Met een beetje marge: na 3 jaar.
In dit geval is dat duidelijk niet aan de orde. Ook met die P1350ATF's is er zeer ruim voldoende marge. Zelfs de brandweer zou tevreden zijn. 
Ik had nog een afbraak voedingsprint liggen van een 55PUS8601. Even na wat opzoeken hebben diens torren min of meer dezelfde specs als degene die origineel in het toestel van dit topic gemonteerd waren. De nieuwe voeding stond al op mijn bestellijst van Aswo, dus niks te verliezen.
De twee torren geplaatst en waarempel, mijn voeding werkt. Dat ding heeft het nu toch al twee uren volgehouden en het koelblikje is lauwwarm.
Als ik op mijn ampèremeter kijk, trekt hij met de instellingen van de eigenaar, zonder aangesloten ambilights 130Watt. Peak zou volgens typeplaatje richting de 180watt moeten gaan.
Nu goed, alles wat gisteren geschreven is hier en inmiddels de ervaring indachtig, kunnen de fets niet gesneuveld zijn door te krappe specs, dat staat nu wel als een paal boven water. Zelfs het stuur ic doet het nog.
Testen de komende dagen zal het leren.
Het beeld is weer typisch voor een EDGE led met ledjes onderaan: walgelijk. De lichtverdeling is niet uniform naar boven toe, met aan de randen her en dar wat backlightbleeding. Maar goed dat is een ander topic.
Het toestel heeft 9010 uurtjes gedraaid in die 6 jaar. Lijkt me niet overdreven veel meer per dag als wat de K9s destijds deden, toch?
Toeval wil, gisteren ook nog een QFU (55PFL8008) op de bank gehad met een defecte voeding. Precies dezelfde schakeling, precies hetzelfde probleem. Hier moet ik bijzeggen dat het de tweede kapotte voeding is in al die honderden QFU's met losse fusion. Tsja.
Enfin, wat ik dan aan Philips wel bewonder: zij tekenen nog volledige technische schema's en tijdens booten zijn ze middels Putty heel eenvoudig te loggen. Zo haal je erg veel fouten eruit.
Eigenlijk is een Philips bijna altijd herstelbaar, al gaan ze soms te vlug stuk.
Dat Samsung rotzooi maakt wil ik maar al te graag bevestigen.
Een bloemlezing? Even off-topic. Maar hier kan men toch niet anders als spreken over kanjers van designfouten en zeker ook dingen "die ervoor gedaan zijn"
- We beginnen na hun condensatorellende begin jaren 2010. 42 en 46" 3D panelen waren drama's CCOFs fikten los uit het glas.
- Generaties van rond 2011 en 2012 sneuvelden de NANDs bij bosjes.
- Eerste generatie LED panelen waren na 4-5 jaar al paars.
- De 8000 serie (dacht ik dat het 8000 was) uit 2014 kregen rond 2020 een laatste software-update gepushed waarna er elke vijf voet vastlopers waren. Sammygo en AVForums ontplofte daar destijds over.
- De curved panelen met edge led hebben na enkele jaren al uitgefikte lichtdiffusors.
- Qleds van de laatste 5 jaar heb je opnieuw na enkel jaren meer dan gemiddeld paneelfouten.
- Weer die Qleds moet men openwrikken om aan te kunnen werken + printen zijn ingestreken met zegellak zodat er (bijna) niet aan gewerkt kan worden.
- Galaxy S6 smartphone: zwaar onderbemeten batterij. Bij amper gebruik haalt hij amper een dag op één lading. Batterij is na 2 jaar natuurlijk doodversleten.
Men kondigt dit met veel poeha aan dat de instellingen menu's overzichtelijker zijn dan ooit. Klopt ook, maar na de eerste grote Android update is dit meteen teruggedraaid.
- Galaxy S8: men verkoopt dat in een actie met een VR bril. GSM erin klikken en men ziet een soort van VR wereld. Werkt prima tot opnieuw na de eerste grote systeem-update. Onbruikbaar, men kan geen volledige film uit kijken of de batterij is plat. Smartphone wordt gloeiend heet bij gebruik in die bril (Twee modellen getest).
Met diezelfde systeemupdate is een GPS bug geïntroduceerd. Exacte locatie ging van tijd tot tijd verloren. Goed, dit zou een jaar geleden eindelijk geupdate zijn. Knap dat men dit alsnog recht zet, maar wie gebruikt zo'n toestel na 6 jaar nog?
TV's moesten op bepaalde momenten zoveel mogelijk "commerciële" bullet points behalen of om ook nog de "beste uit de test" te kunnen benoemd worden met kreten als: de dunste, de smalste bezel, de grootste, de helderste, de contrastrijkste, etc. Als je de dunste wilde zijn, dan had je als ontwerper rap te maken met hoe krijgen we het ding voldoende koel bij dissiperende componenten zoals de Fusion chip? Er was bijna geen airflow meer omwille van de kleine clearance tussen koelplaatje en de achterwand. Hierdoor krijg je grote delta T en door de CTE mismatch tussen PCB en keramische chip komt alle stress op de solderballs.. Die BGA's bevatten multicores op een steeds kleinere dye waardoor hogere Watts/mm² PCB. Technologiën als nand flash memories die ook niet zo feiloos bleken te zijn (bad blocks). Hoog contrast vraagt veel van de backlights die ook hun warmte niet zo goed meer wegkrijgen. En, in tegenstelling met andere apparaten, zijn vanuit commercieel oogpunt ventilatoren dan weer uit den boze omwille van het achtergrond lawaai dat toeneemt over de tijd. Voorstellen om een temperatuursensor te mogen voorzien om zachtjes de max temperatuur naar beneden te halen door backlight power reductie was dan weer nefast voor de BOM kost. Ontwerpers hebben niet meer de oneindige speelruimte om degelijke producten op de markt te brengen en wat ben je dan ook nog met straffe hardware als de software ondersteuning voor de veranderende externe contentproviders te kunnen volgen in hun upgrades, ontbreekt? Alles is te herleiden naar de globale ontwikkel- en BOM kost. De klant, ja, die wil "toch altijd het nieuwste snufje", dus die moet maar dan weer een nieuwe kopen. Niet content van Merk A? Dan maar een Merk B kopen om na een weinig jaren dan toch weer Merk A kopen omdat Merk B dan toch niet veel beter was en zo blijft het doorgaan...
Ik weet niet of het "Planned Obsolence" is, maar op de luchthaven alhier stonden 32"LG TVs van 2008, die hebben 24/7 aangestaan tot 1 maand geleden, dus een 140.000 uur, is toch niet echt slecht voor een CCFL bak waar de elco's uit de voeding al snel stuk waren destijds?? naar mijn weten nooit hersteld..
Op de tweede plek waar ik in mijn jeugd vakantiewerk deed, een service center van Sony, was de baas aldaar van 1 ding overtuigd: elektronica die continu aan staat en niet telkens opnieuw opwarmt/afkoelt blijft langer werken.
Afgezien van de brakke leds die we vandaag de dag hebben kan dat wel eens kloppen.
Mijn schoonouders hebben tot een kleine 3 jaar geleden een 48" QFU2.1 gehad. Dat ding stond altijd aan als ze thuis zijn.
Ik heb die daar nieuw gezet, meteen backlights onder 50% gedraaid en die werkt inmiddels nog steeds. Nooit wat aan gedaan.
Ergens toch blij dat er nog merken zoals Loewe bestaan. Die vragen iets meer voor hun spul, maar dat hapert amper.
Daar heeft men nog de marge waar Tele@ReVision over spreekt.
Bij hun nieuwste toestel las ik iets opmerkelijks: het gebruikte MLA OLED paneel kan 3000 nits produceren. Dat paneel in een Philips gaat dat ook doen. Bij Loewe begrenst men dit op 2000 om het een langere levensduur te geven. Anno 2024 heeft dat iets 
maartenbakker
Golden Member
De stelling van jouw baas gaat op voor BGA-balletjes denk ik, maar elco's slijten juist als ze continu warm staan.
Er is ook nog wel een verschijnsel waardoor het lijkt of een apparaat dat nooit uitgezet wordt, nog langer meegaat dan daadwerkelijk het geval is. Dat is een beetje zoals een achtervolging in tekenfilms: pas als je boven een ravijn omlaag kijkt, stort je neer.
Oftewel als je het apparaat, dat 10 jaar aan heeft gestaan, uitzet en laat afkoelen, dan doen de elco's helemaal niks meer en de helft van de solderingen staat los in de tin.
Op dinsdag 22 oktober 2024 19:58:04 schreef maartenbakker:
De stelling van jouw baas gaat op voor BGA-balletjes denk ik, maar elco's slijten juist als ze continu warm staan.
Dat was rond de eeuwwisseling, dan waren ze nog niet zo vaak te zien die BGA's.
Vroeger klassiekertje: een videorecorder die continu aan stond en na stroompanne dood was: startelco helemaal droog.
De Loewe C900x serie was er ook voor berucht: mensen lieten om de één of andere reden die dingen altijd standby staan. 3 elco's van 100UF en eentje van 1UF zaten op een lekkere warme plek...
maartenbakker
Golden Member
Maar Maarten, ik zie het wel vaker hoor dat apparaten welke lang aanstaan ook langer meegaan dan de broeders die aan/ uit leven hebben..
Beeldbuisje een MLA scherm met 3000 NITS ? dat komt toch gewoon uit de LG fabrieken?? maar wat wil je nou met een TV waar je een zonnebril op moet hebben om TV te kijken??
maartenbakker
Golden Member
Als het ontwerp optimaal is en de elco's voldoende overgedimensioneerd kan een TV die continu aanstaat best langer meegaan dan een TV die elke dag 1 of meer keer thermisch gecycled wordt. Een TV die in een koude ruimte continu aanstaat gaat ook langer mee dan een TV die in een warme ruimte continu aanstaat. Het is maar net waar de zwakke punten in het ontwerp zitten. Tegenwoordig met bros loodvrij soldeer en betere elco's ligt het weer anders dan vroeger.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Op woensdag 23 oktober 2024 19:00:17 schreef smd:
Beeldbuisje een MLA scherm met 3000 NITS ? dat komt toch gewoon uit de LG fabrieken?? maar wat wil je nou met een TV waar je een zonnebril op moet hebben om TV te kijken??
Die bij Philips wel, die bij Loewe hebben een eigen touch. Ik heb dat ding helaas nog niet binnenin kunnen bekijken, maar in Kronach pretenderen ze dat ze enkel het stukje glas met de OLED's op ingekocht hebben bij LG en de afwerking + elektronica zelf voorzien. Dat laatste wil ik nog wel is binnenin zien, maar das toekomstmuziek.
3000 NITS zijn natuurlijk peakhelderheden die op een 10% vlakje gehaald worden.
Maar goed, het eerste wat ik doe is de contrast en lichtsterkte regelingen terugdraaien. TV kijken gebeurt bij me thuis toch 80% in de duisternis en de oogjes willen op het einde van de dag ook wat rust 
De levensduur van het tv toestel zal er wel bij varen.
Klopt IDD, maar LG levert wel de Tcon er bij, daar zit namelijk de calibratie in geprogrammeerd.. Dus alleen PSU en mainboard. LG doet de afwerking er wel bij zoals elk merk wil.. Hier een Panasonic OLED met LG scherm en eigen electronica, al stiekum opengeschroefd..
Dit moet natuurlijk op tijd kapot.