Weet iemand hoe je de printerkop van een NMS-1436 uitneemt om deze te reinigen. 1 pinnetje blijft hangen.
Dit is de kop:
https://www.querin-shipsupply.com/printer-specialty-papers/furuno/pp-5…
De printer is gelijk aan de MSX NMS 1431 en VW 0030, maar ook de Seikosha SP-1000VC is identiek. Ik kan van geen van de genoemde modellen een servicehandleiding vinden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hoe je die kop losneemt weet ik niet, maar wees heeeeel voorzichtig bij het uit elkaar nemen: er zitten veel priegelige onderdeeltjes en veertjes in...
In de meeste koppen die ik in de loop der jaren heb gedemonteerd zaten de pinnetjes vastgesoldeerd aan de ankertjes van electromagneetjes, en dat luistert erg nauw: de kleinste verandering in de hoek waarmee ze vastzitten kan al genoeg zijn om de kop niet meer te laten functioneren; laten vallen kan al genoeg zijn...
Ook 'lopen' de pinnetjes door nauwe kanaaltjes om de van een cirkel op één rij te krijgen en worden vaak onderweg gesmeerd via een in olie gedrekt viltje, wat het terugplaatsen verder bemoeilijkt.
Ik kan je alleen veel succes toewensen met de reparatie.
Op maandag 21 oktober 2024 13:42:15 schreef blanka:
Weet iemand hoe je de printerkop van een NMS-1436 uitneemt om deze te reinigen. 1 pinnetje blijft hangen.
Dit is de kop:
https://www.querin-shipsupply.com/printer-specialty-papers/furuno/pp-5…
De printer is gelijk aan de MSX NMS 1431 en VW 0030, maar ook de Seikosha SP-1000VC is identiek. Ik kan van geen van de genoemde modellen een servicehandleiding vinden.
Is er een specifieke reden dat je tijd en energie wilt steken in zo'n lawaaierig apparaat? De link naar je printkop noemt 145 €uro; daar koop je vandaag de dag 4 laserprinters voor
Nee, ik ga die kop echt niet vervangen noch uit elkaar halen, ik kan zo'n printer ook weer voor 10€ ergens opduiken, was deze ook. Maar ik las ergens dat de kop even goed doorspoelen met IPA kan helpen om vastzittende pinnen los te krijgen, maar ik ga natuurlijk niet de hele printer in bad doen.
Is voor schoolproject: vroeger had je Aliza op de P2000, een soort AI chat, die gaan we ombouwen en aan chat-gpt hangen, en dan krijg je de uitvoer mee als een matrix-afdruk.
Op maandag 21 oktober 2024 17:40:13 schreef blanka:
Nee, ik ga die kop echt niet vervangen noch uit elkaar halen, ik kan zo'n printer ook weer voor 10€ ergens opduiken, was deze ook. Maar ik las ergens dat de kop even goed doorspoelen met IPA kan helpen om vastzittende pinnen los te krijgen, maar ik ga natuurlijk niet de hele printer in bad doen.
Lint verwijderen. Niks uitbouwen.
Injectiespuitje met dunne naald vullen met =>90% alcohol (die dunne insulinedingen werken dan het fijnst).
Om en onder de kop papieren zakdoekje(s) tegen het 'bloeden', beetje alcohol op de naaldjes, enkele minuten in laten weken. Eventueel een stattenwaafje plat knijpen om te poetsen. De doekjes vangen de alcohol/inktmix op. Zet de printer op z'n (achter)kant zodat de troep uit de printkop kan lopen en niet verder naar binnen smeurt.
Eventueel test afdrukje maken (vaak 'Online' indrukken en dan aanzetten, of andere combinatie voor testprint) en eventueel reiniging herhalen.
Indien goed, nog een paar keer spoelen met alcohol tot de meeste inkt weg is, laten uitdampen en een beetje WD40 als conservering of een minuscuul tipje dunne olie (wat soms wel op je eerste afdrukken kan spatten), op de naaldjes aanbrengen met bijvoorbeeld een oog van een naald of klokken oliegever. Testprint om het glijmiddel wat te verspreiden in en om de zitting van de naaldjes. Indien je een printkop met rubber naaldhouder hebt, geen olie gebruiken en ook geen olie knoeien op de rubber rol.
Veel printers, ook 24 naalds, op deze manier weer voor lange tijd gangbaar gemaakt.
Sommigen gebruiken nog steeds doordruk papier, dat werkt aleen met een matrix naaldprinter.
Een 'nieuwe' printer heeft waarschijnlijk, of na korte tijd, hetzelfde euvel. Gewoon reinigen.
Mooi te horen dat er nog meer mensen zijn die de ouwe meuk nog draaiende willen houden. 
Laat je weten of het gelukt is?