Dit is een puur hypothetische vraag.
Maar stel ik heb een 20V paneel en een 30V paneel.
Deze sluit ik parallel aan elkaar.
Mij lijkt, dat de spanning nu niet hoger kan worden dan 20V?
Vragen die dan in me opkomen:

1. Om deze spanning van het 30V paneel te laten zakken, moet er toch stroom lopen van het ene paneel naar het andere?
2. Hoeveel stroom is dit?
3. Beschadigd dit het 20V paneel?
4. Ik heb een klein 18V paneel, die sluit ik direct op een 12V accu aan. Als de zon niet schijnt, dus de spanning van dat paneel is lager, dan blaas ik niet het paneel op met de accu. Dat heb ik geconstateerd. Dan zou er toch ook geen stroom van het ene paneel naar het andere paneel kunnen lopen?

Als de panelen via diodes gekoppeld zijn zal alleen het paneel met de hoogste spanning stroom leveren...

Er bestaat een zekere traditie/cultuur/gewoonte om aan de uitgang van elk zonnepaneel een Schottkydiode te plaatsen, precies om problemen te vermijden bij parallelschakeling. Want zelfs als het wel identieke panelen zijn, dan hoeven ze nog steeds niet evenveel spanning of vermogen af te geven. Neem maar dat het ene in de schaduw ligt en het andere in de volle zon, of het ene hangt schuiner dan het andere, of is beter geventileerd. Er zijn duizend oorzaken mogelijk voor verschillende opbrengst, en er is een simpele remedie voor, die wordt dan ook redelijk algemeen toegepast.

??? Onzin. Er zitten wel dioden in maar die staan anti-parallel aan de panelen, (de Bypass dioden).

En panelen worden zo goed als nooit parallel geschakeld. Al kan het wel natuurlijk.

Als je de spanning oven een paneel omhoog trekt mbv een externe spanningsbron, dan gaat er stroom lopen door het paneel. Een standaard paneel bestaat uit 60 silicium dioden in serie. Die gaan geleiden als de spanning hoger wordt dan 60 x 0.6V = 36V.

Er zitten wel dioden in maar die staan anti-parallel aan de panelen,

Hm, in de mijne zitten ze toch echt "voorwaarts" en in serie met de uitgang. Maar er is blijkbaar meer dan 1 traditie/cultuur/gewoonte.

Niet echt fijn dat er direct over "onzin" wordt geschreeuwd.

Een standaard paneel bestaat uit 60 silicium dioden in serie.

Enne, wie beheert en publiceert uw "standaard"? De paneeltjes waarover de vraagsteller het heeft vallen daar duidelijkerwijs niet onder, met resp. 18 20 en 30 volt. Puur hypotetisch, natuurlijk.

Volgens mij zitten de bypass dioden inderdaad antiparallel, anders zouden ze het paneel kortsluiten lijkt me:

Maar dit staat volgens mij los van mijn vraag.
Of zit er ook een diode in serie met het paneel? Deze zie ik in ieder geval niet in de junction box...

Ik vraag me nu nog steeds af wat er gebeurt als je 2 panelen met verschillende spanningen op elkaar aansluit. Gaat er dan een stroom lopen van het paneel van 30V naar het paneel van 20V tot ze dezelfde spanning hebben?
Wordt het 20V paneel dan warm?
De stroom van een paneel is beperkt, maar die van een 12V accu is extreem hoog. Waarom brand ik dan toch niet het paneel door op het moment dat ik direct een 12V accu aansluit en ik leg een doek op het paneel?
Als een diode (in serie?) dit voorkomt, dan zou er toch ook geen stroom kunnen lopen van het paneel van 30V naar het paneel van 20V? Hoe zakt de spanning van het 30V paneel dan in?

Begrijpen jullie nu wat mij niet helder is?

Als je de spanning over een paneel omhoog trekt mbv een externe spanningsbron, dan gaat er stroom lopen door het paneel. Een standaard paneel bestaat uit 60 silicium dioden in serie. Die gaan geleiden als de spanning hoger wordt dan 60 x 0.6V = 36V.

Maar is dit dan ook schadelijk voor het paneel?
Wat is de weerstand van al deze dioden in serie?
In het voorbeeld van mijn 18V paneel die ik direct op de 12V loodzuur accu zet, op het moment dat het paneel geen zon ziet is de spanning op het paneel zo goed als 0. Dus zou er (flinke?) stroom moeten lopen van accu naar dat paneel?
Waarom sloopt dit het paneel dan niet?

Of komt dit omdat de accuspanning lager is dan de doorlaatspanning van de dioden bedenk ik me nu?

Maar zou het paneel dan wel kapot kunnen gaan als ik een 24V accu erop aan zou sluiten?

Per cel moet je 0.6V rekenen.
Dit is ongeacht of er licht op valt.
Op een 18V paneel (30 x 0.6V) mag je dus niet meer als 18V zetten, anders gaan de diodes geleiden.
De cellen in het paneel zelf lopen ook tegen de 0.6V aan wanneer er veel licht is.
Dit is ook de reden waarom warme panelen minder opbrengst hebben.
De 0.6V loopt dan terug (ongeveer 2mV per graad)

Op dinsdag 22 oktober 2024 10:38:48 schreef InHogereSferen:
Volgens mij zitten de bypass dioden inderdaad antiparallel, anders zouden ze het paneel kortsluiten lijkt me:

Klopt. Maar het 20V paneel is ZELF ongeveer 30 diodes in serie die het paneel WEL kortsluiten... Bij ongeveer 20V: Dat is de reden dat er niet meer spanning uitkomt! Het 30V paneel heeft er ongeveer 45.

Zet je ze parallel zonder stroom af te nemen, gaat niet alleen de stroom van het 20V paneel maar ook die van het 30V paneel door de diodes/cellen van het 20V paneel. Ga je wel stroom afnemen, dan neem jij beide stromen af bij het MPPT, rond de 20V.

Je gooit zo 33% van de energie van het 30V paneel weg, maar het werkt wel.

Op dinsdag 22 oktober 2024 11:31:39 schreef InHogereSferen:
In het voorbeeld van mijn 18V paneel die ik direct op de 12V loodzuur accu zet, op het moment dat het paneel geen zon ziet is de spanning op het paneel zo goed als 0. Dus zou er (flinke?) stroom moeten lopen van accu naar dat paneel?

Nee. Je zit onder de "drempelspanning" van de plusminus 30 diodes die in serie staan met ongeveer 0.4V per diode. Dat geleidt dus wel, maar.. nauwelijks meetbaar.

Voor een diode geldt: I = I0 (e U/(kT/q)-1) .
Die I0 is bij een normale diode ERG klein. Denk aan 10-15A. Als er bij 0.6V 1A loopt, dan loopt er rond de 10-5A bij 0.4V. Meetbaar, maar niet schadelijk.

[Bericht gewijzigd door rew op (33%)]

Ik had het 18V Alie paneel even aan de labvoeding gehangen.
Specificaties:
18Vmp
22V nullastspanning
0,4A Imp
0,5A korstluistroom

Als ik de labvoeding eraan hang dan zie ik dat er inderdaad pas vanaf 16V een stroom gaat lopen.
Bij 22V loopt er ongeveer 2A.
Pas bij 30V loopt hij tegen de maximale stroom aan van mijn labvoeding, 5A.

Dus stel ik zou een 20V en een 30V paneel koppelen, dan hoeft het dus niet per se zo te zijn dat de spanning van het 30V paneel ook direct 20V wordt?
Dit gebeurd dan pas als je nog meer belasting er aan hangt?

En stel het 20V paneel kan 5A leveren en het 30V paneel 10A, betekent dit dan dat de stroom door beide panelen 15A wordt?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (37%)]

als er geen serie diode in een zonnepaneel zit, en je bied die een hogere spanning aan, gaat het paneel gewoon IR licht uitzenden.

een 20V paneel parallel op een 30V paneel, dan zal het 20V paneel een 'verbruiker' worden.
als je 2 identieke panelen parallel zet en de ene ligt in schaduw, en de andere niet, zal de schaduwzijde ook IR licht uitzenden.

is hier al eens aan bod geweest en heb het toen ook getest met mijn labvoeding.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/164915

als je de panelen goed belast zodat beide onder de 20V gaan, dan gaat het wel. het 20V paneel doet dan goed zijn best, het 30V paneel wordt onder zijn MPPT spanning getrokken

als je de panelen goed belast zodat beide onder de 20V gaan, dan gaat het wel. het 20V paneel doet dan goed zijn best, het 30V paneel wordt onder zijn MPPT spanning getrokken

Maar het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat als het spanningsverschil heel groot is de mppt beslist dat het mpp behaald wordt door iets minder stroom te vragen waardoor het 30V paneel zijn spanning zo goed als blijft behouden en dus ook een deel van de stroom misschien aan het 20V paneel gaat leveren?

En klopt het wat REW zegt:

Zet je ze parallel zonder stroom af te nemen, gaat niet alleen de stroom van het 20V paneel maar ook die van het 30V paneel door de diodes/cellen van het 20V paneel.

als het 20V paneel 5A kan leveren en het 30V paneel 10A. Kan er dan 15A door het 20V paneel stromen? En dit stroomt dan toch ook door het 30V paneel??

Op woensdag 23 oktober 2024 12:23:46 schreef InHogereSferen:
[...]
als het 20V paneel 5A kan leveren en het 30V paneel 10A. Kan er dan 15A door het 20V paneel stromen? En dit stroomt dan toch ook door het 30V paneel??

Nee, zoek de wet van Kirchoff eens op.

Ik snap niet precies wat de wet van Kirchhoff hiermee te maken heeft?
Rew zegt dat door het paneel van 20V de stroom van zichzelf én die van het 30V paneel gaat. De stroom is in de gehele kring dan toch overal hetzelfde? Dus ook in het 30V paneel?