Beste forumleden.
Op de werktafel een 50PUS8505/12. Geluid/Ambi/Backlight OK. Maar geen beeld. Beurtelings loshalen van de flatcables tussen TCON en paneel brengt geen verandering: beide paneelhelften blijven donker.
Alle C's op de twee langwerpige PCB's die aan de onderzijde van het paneel zitten (en waar de COFs mee zijn doorverbonden) heb ik doorgemeten op sluiting: zonder resultaat.
Met de vinger stel ik vast dat een specifiek IC op de langwerpige PCB die met de linkerzijde van het scherm verbonden is gloeiend heet wordt.
Deze chip (zie 1e foto) heeft als markering: 2043062531. Google levert niets op. Op basis van de componenten eromheen zou het wel eens een buck-converter kunnen zijn (foto 2)? Al ben ik die niet eerder op deze plek in een TV tegengekomen.
Als ik met plakband aan de gang ga, dan constateer ik dat wanneer ik de vier (4) meest rechtse sporen op de flatcable die met deze PCB verbonden is onderbreek, de betreffende chip niet meer heet wordt. Kijk ik goed naar de print bij die flatcable-connector, dan lees ik daar "Vin" bij die vier sporen, die op de print overduidelijk zijn doorverbonden (foto 3). Een voedingslijn dus. En die loopt zo goed als zeker (mede) naar het gloeiend hete IC.
De vraag is natuurlijk: is het sluiting in het paneel dat voor oververhitting van het betreffende IC zorgt? Of is die chip defect waardoor de boel niet werkt? Mijn hoop is natuurlijk dat het probleem in het laatste geval te verhelpen is door dit IC te vervangen.
Wie oh wie kan hier iets over zeggen?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een smps regel IC met 48 pootjes? Zonder datasheet en zonder schema wordt het lastig. Wat ik meestal doe bij IC's is de datasheet zoeken en dan met de scoop kijken of wat er op de pinnen staat (mogelijk) overeen komt met de datasheet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dank voor de reacties.
Ik ben nog nooit schema's tegengekomen van de strips die aan de onderzijde van een paneel bevestigd zijn. Die informatie staat in ieder geval niet in de standaard (Philips) service manuals. Niet onlogisch, als je bedenkt dat voor Philips (TP-Vision) als TV-bouwer lcd-paneel (met bijbehorende strip) en TCON als één (in te kopen) unit worden beschouwd. Dus helaas: geen schema.
Over opzoeken van het IC: met het nummer dat op het IC staat kom ik zoals in mijn eerdere posting vermeld niet verder.
Eens zelfde situatie gehad en IC van gebroken scherm paneel afgehaald. Even beeld gehad en stopte vol met gekleurde strepen, IC kookte weer, dus sluiting in paneel. Beide TVs uit ergenis gelijk gedumpt bij gemeente...