blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het bevreemd mij een beetje dat je voor een zeer dure voorversterker een voeding nodig hebt met een ruisgedrag die in de richting gaat van het theoretische minimaal haalbare.
Voorversterker geheel symetrich opgebouwd, dat kan heb ik ook voor een deel mee gewerkt.
Dit is niet iets waar ik aandenk als ik een transparante voorversterker zou gaan maken.
Een voorversterker hoeft maar weinig te doen en dat kan gedaan worden met een paar redelijk goedkope goede opamps van TI/Burr-Brown en als je wilt voor de MC ingang de mooie jFets van TI de JFE150.
Of nog wat lage ruis BJT transistoren die nog beschikbaar zijn.
Symetrisch
En ja, een symetrische ingang voor MC en MD elementen wekt erg goed voor het onderdrukken van stoorsignalen, brom heb je dan bijna nooit, of je moet het wel erg verprutsen wat bedradings opbouw betreft.
De rest van de versterker, RIAA en Lijn trapje zie ik geen rede toe dit symetrisch te maken.
Je kan de uitgang van de voorversterker met ene simpel IC dat er voor bedoeld is symetrisch maken richting je eindversterker.
Maar als je geen lange kabels gebruikt tussen je voor en eindversterker is daar eigenlijk geen rede voor.
De schakeling voor versterking in dit apparaat moeten zelf als een goede onderdrukking hebben voor ruis en brom en HF signalen.
Dan is meestal een 78xx regelaar al voldoende.
Wil je goedkoop een vrij goede regelaar bouwen, dan kan je b.v. een van de schemas gebruiken die hier al zijn laten zien.
Maar je kan ook 2x een LM317 regelaar achter elkaar zetten, de linker wordt gevoed uitde uitgang en
de eigenlijke regelaar geef je een goede condensator over de instel weerstand, dus van de regel aansluiting naar massa.
Het enige nadeel is dat je een wat hogere spanning van je trafo nodig hebt, voor de tweede LM317 die als voorregelaar geschakeld is.(ongeveer 2V bij 500mA)
Afhankelijk van je bedrading techniek en hoe goed je de tweede LM317 regelaar ontkoppeld, is de onderdrukking van 50Hz en zijn harmonische dan groter dan -120dB.
De tweede regelaar die dus de uitgang spanning bepaald ziet dan ook geen variatie meer op zijn ingang, dus netspanning variaties hoeft hij ook niet meer weg te regelen.
Plaatje is klikbaar, voorbeeldje van deze toepassing het gaat om VR4 en VR6 die gekoppeld zijn
.
Als dat niet voldoende zou zijn, dan denk ik er het mijne van. 
Groet,
Bram
Het zij nog opgemerkt dat het gebruik van sy verbindingen vooral helpt tegen aardlussen, die ook bij een korte audioverbinding een groot probleem kunnen vormen. Denk aan een asy patch kabeltje tussen twee klasse-1 apparaten op wild verschillende elektragroepen. De gehele lus kan dan enorm zijn.
Qua ruis zijn sy verbindingen in de eenvoudigste, meest gebruikelijke uitvoering juist niet gunstig, omdat de verschilversterker aan de sy ingang een noise gain heeft van 6 dB. Uiteraard is ook daar omheen te komen, maar dat is niet gratis en moet dan wel het juiste probleem zijn om op te lossen.
Dat sy verbindingen toch zo belangrijk zijn zegt allicht iets over de verhouding tussen interferentie- en ruis problemen in het veld. Bij een gepaste gain structure zal interferentie en niet ruis het grootste probleem zijn.
Zo goed mogelijk is een onbereikbaar doel.
Om vanuit problemen "goed genoeg" te bereiken ontkomt men niet aan meten, nadenken, experimenteren en nog eens meten. Iemand anders daarvoor betalen kan een shortcut zijn, maar als men daarna het aangekochte zelf verder wil ontwikkelen begint het eigenlijk weer opnieuw.
Een klein foutje en het is opeens heel veel slechter dan de bedoeling was.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Ik weet niet of @TS dit heeft aangegeven dat van hele lage ruis maar daar gaat het niet om/over 
Wat de (stroom regeling) doet is door gebruik te maken van een gyrator, is zeer snel zijn.
Het gaat dus om het regel gedrag transients met name in het laag.....
Maar mooi mee genomen is het ruis gedrag door niet een zener diode als referentie te gebruiken maar een transistor is de referentie ruis 20 tot 50 keer kleiner.
Groet,
Henk.