testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een slagtol krijg je die zo los. hoef je zelfs geen tegenkracht op het anker te zetten. let op de draad, die kan idd links zijn.
testman
Helaas heb geen slagtol of iets wat er op lijkt.
Hoe kritisch is die balancering, had namelijk al geprobeerd om de schoep te blokkeren tijdens losdraaien 
Het is dus righty loosey lefty tighty 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Balancering tov de as is er niet. Ik gebruik een "vod" om de turbine te blokkeren met de hand. De rest is spierkracht. En...idd, linksom bij een stofzuigerturbine.
De uiteindelijk balancering ga je wel voelen bij het in bedrrrrrijfstellen.
testman
je ziet de balancering wel aan de schoep, die heeft gaatjes erin zitten voor de balans, draait immers 10000RPM. vaak in de kern onder die grote ring..
de truc met een tod en drukken op de fanschoep ook wel gedaan, maar de slagtol manier ging me bij elektrisch gereedschap ook sneller af voor de fanschoep op ankers.
ik gok de achterlager, die lijd meer vanwege de kleinere diameter als de voorlager.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De turbine zelf is idd uitgebalanceerd maar de stand vd as is niet van belang.
Bij deze is de kaartjesknipper langs geweest om uit te balanceren
Het is gelukt, met spierkracht 
Toen ik vanmiddag met de motor naar huis reed, had ik in eens een ingeving.
Heb een sjorband om de schoep gedaan en beide uiteinden (na een slag om de schoep) in de bankschroef vast gezet.
Met druk op de achterkant (schoep klemt zich dan lekker in de sjorband) de moer losgekregen.
Beide lagers zijn het model "NSK 608Z indonesia" en heb de 608Z gevonden bij de Hornbach: tarrox-kogellager-608-zz-8-mm.
Merk zegt mij zo niets, maar voor dat geld altijd een poging waard.
Met ronddraaien van het onderste lager maakt die lawaai, loopt soepel.
Bovenste lager maakt geen lawaai, maar loopt niet soepel.
Ga dan ook beide lagers vervangen.
testman
een goed nieuw lager loopt niet soepel, het vet zorgt dat het iets stroef draait. een lager die nog 25sec uitrolt is droog en beginnende ellende. je merkt vaak niet hoe slecht zo'n ding is voor je het van de as hebt en in je vingers test hoe deze loopt. met het anker nog in de motor lijkt het dan prima, maar in je vingers voel je de afwijking en kogels die vast willen lopen. is het lager blauw aangelopen dan sowiso vervangen.
bij veel machines de bovenlager en onderlager getest, bij een anker vervangen zitten de lagers er al op, dus haal ik goede lagers nog van het oude anker af. bovenste lager is eigenlijk nooit slecht, aan zijde borstels wel. bij schroeftollen is het achterlager standaard droog als gort, echter heb ik daar nog maar 3x mee gehad dat de kunstof achterkap daardoor was uitgelopen. doorgaans houd de lager het de levensduur gewoon vol.
nonius
set SCE to AUX.
heb de 608Z gevonden bij de Hornbach: tarrox-kogellager-608-zz-8-mm. Merk zegt mij zo niets, maar voor dat geld altijd een poging waard.
Merk zegt mij ook niets en wat mij betreft de gok volstrekt niet waard. Een goed merk (SKF, NKF, FAG, Timken) is ook niet duur en bij die merken heb ik er wel vertrouwen in dat het een tijdje meegaat, in tegenstelling tot 'tarrox'. De reviews bij Hornbach zijn trouwens ook niet denderend, en de vraag is in hoeverre die lagers in een veeleisende omgeving als een stofzuiger gemonteerd werden.
SKF-lagers kosten nog geen 3 euro/stuk en zijn verkrijgbaar bij elke lokale machinehandel. Voor 6 euro bent u gesteld en kan de machine er weer 15-20 jaar tegenaan. Houd er rekening mee dat stofzuigers op hoge toeren draaien in een stoffige omgeving, en dat het behoorlijk wat werk is om de lagers te vervangen, met elke keer risico op beschadiging van de motor c.q. fan. Voor mij in elk geval een no-brainer om een regulier gerenommeerd merk lager te kiezen.
testman
deze https://www.lagerboer.nl/ heeft ook merk lagers.
Op woensdag 23 oktober 2024 21:05:01 schreef testman:
een goed nieuw lager loopt niet soepel, het vet zorgt dat het iets stroef draait. een lager die nog 25sec uitrolt is droog en beginnende ellende. je merkt vaak niet hoe slecht zo'n ding is voor je het van de as hebt en in je vingers test hoe deze loopt. met het anker nog in de motor lijkt het dan prima, maar in je vingers voel je de afwijking en kogels die vast willen lopen. is het lager blauw aangelopen dan sowiso vervangen.bij veel machines de bovenlager en onderlager getest, bij een anker vervangen zitten de lagers er al op, dus haal ik goede lagers nog van het oude anker af. bovenste lager is eigenlijk nooit slecht, aan zijde borstels wel. bij schroeftollen is het achterlager standaard droog als gort, echter heb ik daar nog maar 3x mee gehad dat de kunstof achterkap daardoor was uitgelopen. doorgaans houd de lager het de levensduur gewoon vol.
Ze zijn niet blauw uitgeslagen, maar voor de zekerheid ga ik wel beide lagers vervangen.
Op woensdag 23 oktober 2024 21:32:24 schreef nonius:
[...]Merk zegt mij ook niets en wat mij betreft de gok volstrekt niet waard. Een goed merk (SKF, NKF, FAG, Timken) is ook niet duur en bij die merken heb ik er wel vertrouwen in dat het een tijdje meegaat, in tegenstelling tot 'tarrox'. De reviews bij Hornbach zijn trouwens ook niet denderend, en de vraag is in hoeverre die lagers in een veeleisende omgeving als een stofzuiger gemonteerd werden.
SKF-lagers kosten nog geen 3 euro/stuk en zijn verkrijgbaar bij elke lokale machinehandel. Voor 6 euro bent u gesteld en kan de machine er weer 15-20 jaar tegenaan. Houd er rekening mee dat stofzuigers op hoge toeren draaien in een stoffige omgeving, en dat het behoorlijk wat werk is om de lagers te vervangen, met elke keer risico op beschadiging van de motor c.q. fan. Voor mij in elk geval een no-brainer om een regulier gerenommeerd merk lager te kiezen.
Had deze site al gevonden, omdat Hornbach ze ook heeft, dacht ik ze daar morgen te gaan halen.
Toch even snel een bestelling gedaan bij Lagerkoning, met SKF is het zeker weten goed spul.
Nu even afwachten op de levering van de lagers, dan weer in elkaar zetten en kijken hoe het gaat.
nonius
set SCE to AUX.
Goed om te zien dat u toch voor een gerenommeerd merk heeft gekozen.
Overigens, nu is het misschien ook het moment om de koolborstels te controleren op slijtage en evt. te vervangen.
testman
borstels zijn zelden op, pas nog een miele uit 1996 onder handen gehad en zelfs die had nog 3/4 van de borstels over. bij centrale stofzuig systemen heb ik het wel al vaak gehad, ook complete motoren van vervangen omdat de collector ingebrand was. men merkt niet als 1 van de motoren aan het knetteren is, in de kelder vaak. veel steensel opzuigen, dan kun je de dagen gaan aftellen tot het lager gaat reutelen. hoewel water zuigen ook goed werkt voor wat ik heb gezien..
Zaterdagmiddag de nieuwe lagers ontvangen, had de oude lagers al verwijderd (met poelietrekker, geleend van de buurman) en door m'n enthousiasme gelijk begonnen met plaatsen van de nieuwe en de stofzuiger weer in elkaar gezet.
Door m'n enthousiasme helemaal vergeten om weer even foto's te maken 
nonius
set SCE to AUX.
En wat is probleem dan??
Dat er nu een blanco pagina in m'n fotoalbum zit waar eigenlijk de foto's van de stofzuiger van Diamon horen te zitten....
Enfin, we zullen er mee moeten leren leven. Gelukkig weten de meesten van ons wel ongeveer hoe de binnenkant van een stofzuiger eruit ziet 
Uit de laatste post van Diamon trok ik de conclusie dat de stofzuiger weer naar behoren werkt....