dynamo na revisie

hallo
is t nodig om na revisie van een dynamo deze te activeren door met de + van de accu op de D+ kort aan te tikken?
ik heb de dynamo uit elkaar gehaald stroomregelaar en lagers vernieuwd.
maar hij nog steeds geeft geen laadstroom.
Het laadlampje blijft branden.
Als ik de kabel van de D+ verwijder gaat t laadlampje uit (is dit juist?)
hoort er spanning aanwezig te zijn op de D+?
mvg JRVS

fred101

Golden Member

Dat laadlampje hangt tussen de dynamo en de accu. Met de dynamo "uit" loopt er stroom van de accu via het lampje naar de veldspoel van de dynamo naar massa en brandt het lampje.

Als de dynamo werkt dan gaat de veldspoel spanning opwekken en hangt het lampje tussen 2 plus aansluitingen met de zelfde spanning en het lampje gaat uit.

Zonder lampje of een verkeerd lampje is er geen bekrachtiging van de veldspoel en werkt de dynamo niet.

Precies weet ik het niet maar dat aantikken geldt volgens mij alleen voor DC generators waarbij er een rest magnetische moet zijn om te werken en als hij heel lang niks gedaan heeft is dat weg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Het dynamolampje moet ergens tussen de 2 en 5 watt zijn anders is de stroom voor de voorbekrachtiging te laag.
Heeft het wel gewerkt voorheen met het zelfde lampje?
Is het een regelaar aan de dynamo, dus met de koolborsteld er aan vast?
Foto's...

RAAF12

Golden Member

Zat ik ook aan te denken of de twee koolborstels van de spanningsregelaar wel goed zijn. Zat dacht ik een veertje in die ze op de collector drukt.

High met Henk

Special Member

wat voor dynamo is het?
is het een ding met permanente magneten en dan in de rotor wisselspanning opwekt die dan op 1 of andere manier weer gelijkgericht wordt?
Koolborstels en diodes of een collector?

is het een alternator (Wat ik vermoed)

die krijgt een + via het laadlampje en de regelaar en de koolborstels en wordt zo bekrachtigd. als het veld dan een (vaak 3 fasen) AC levert, wordt deze gelijkgericht en ook aan de regelaar aangeboden, zodat het veld verzwakt akn worden.

dus na de regelaar zijn er talloze dingen te controleren:
Koolborstels maken goed contact?
Rotor wordt netjes magnetisch (er gaat stroom lopen)?
Veld wekt AC op als de rotor draait?
De dioden richten netjes gelijk en er is niet een diode defect??

Ik hoor je alleen over lagers en spanningsregelaar, maar die vindt ik zelf het minst spannend...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hallo
hij heft regelaar met koolborstels het is een Bosch dynamo
heeft een plus aansluiting vanaf accu en een klein lipje aansluitng zeg maar.
het zou kunnen zijn dat een diode defekt is.
de regelaar is vernieuwd.
de collector ziet er goed uit.
sorry voor het late antwoord!

mvg

Op vrijdag 25 oktober 2024 17:49:40 schreef revado:
Het dynamolampje moet ergens tussen de 2 en 5 watt zijn anders is de stroom voor de voorbekrachtiging te laag.
Heeft het wel gewerkt voorheen met het zelfde lampje?
Is het een regelaar aan de dynamo, dus met de koolborsteld er aan vast?
Foto's...

het heeft altijd goed gewerkt

revado

Honourable Member

Dan vraag ik mij af of de nieuwe regelaar wel ok is.
De D+ gaat naar het lampje en dat zit weer aan de + van de accu.
Dus het lampje zit in serie.
De D= krijgt spanning via dat lampje en moet de dynamo voorbekrachtigen.
Op het moment dat de dyname snel genoeg draait zal er 12 volt op de D+ komen vanuit de dynamo en het lampje gaat uit, dat heeft dan immers van 2 kanten +12.
Dat het lampje uit gaat als je de D= los maakt is dus correct.

Wat was de reden van het reviseren?

High met Henk

Special Member

Zijn bedrijven zat die het ding even voor je na kunnen kijken.

Je kunt zelf iig de rotor controleren en als je bij de koolborstels kunt kun je ook kijken of deze ook bekrachtigd wordt.

vervolgens kun je AC meten op de stator wikkelingen en dan even de diodes doormeten.

Zo'n alternator zelf is geen rocket science, maar de spanningsregelaar is het enige ding wat een ECHTE blackbox is. Ingaand kun je meten en uitgaand kun je meten. Echter erin meten gaat niet.

Werkte ie voor de revisi wel goed?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

Waar zit je als dit nog niet geregeld is? er zijn er geneog die dit na kunnen kijken