Als je dit buiten wilt gebruiken dan is elke extra lumen die je uit zo'n kunt persen display nodig.

Ofwel: Die zou ik niet gaan multiplexen, dan loop je daar al 1:7 achter.

Ik ga wel een behuizing maken met een zonnekap . Dat zal helpen denk ik.

Op maandag 28 oktober 2024 11:25:01 schreef Sine:
Die zou ik niet gaan multiplexen, dan loop je daar al 1:7 achter.

Da's niet geheel juist. Meeste displays mag je bij een lage duty-cycle met een flink hogere stroom aansturen.
(bij een goede led staat dat in de datasheet)

Zet er ook altijd een kleurfilter voor: dat scheelt enorm in de zichtbaarheid als er licht op valt.

Hier heb je het schema en je kunt het ondertussen eens bestuderen en/of opmerkingen maken.

ik heb dat destijds gemaakt met een arduino en een ledstrip (in een vierkant gemaakt). was voor lopers buiten. er moest ook een mogelijkheid zijn om de tijd te pauzeren enzo

klein beetje werk om uit te zoeken welke led in welke letter moet staan, maar daarna was het peanuts

http://www.cwad.be/projectpics/runclock_red.jpg

https://youtu.be/xzvPpAtbcF4

7 segment kan je ook zo groot maken als je zelf wil, door stukjes ledstrip op een paneel te plakken. dan koop je een paar meter ledstrip, plak die op een plaat, breng de draadjes naar omlaag en dan kan je zelf kiezen of je voor CA of CC gaat

[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]

Persoonlijk zou ik ook eerder voor een WS2812 ledstrip gaan. Je maakt de segmenten dan zo groot als je zelf wil. Je hebt maar 1 aansluiting nodig. Een ESP32 programmeren en klaar. Het grootste werk is kijken welke leds bij welk segment horen en die dan aansturen indien nodig.

Met het weergeven van tienden en hondersten zou ik me niet bezig houden terwijl de tijd loopt. Niemand kan dat volgen.

ik heb zo ooit eens een score systeem gemaakt voor paintball.
Buiten zijn die displays niet super fel. Ik had ze niet gemultiplext maar met shift registers aangestuurd. Als je multiplext dan idd wel met een extra hoge stroom doen, wel zorgen dat je software dan niet hangt anders fikt je segment uit.

@MGP
Als je de interne oscillator gebruikt, moet je wel uitkijken dat je in tijd niet teveel af gaat wijken. Die dingen zijn vaak +- 10%

Mooie voorstellen, iemand goesting om over te nemen? :)

@MGP
corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar als ik het goed begrijp:

De 5v houdt 2, 3 en 4 van de PIC hoog. Als je schakelt wordt de desbetreffende pin laag, dus dat is de trigger.

(Ik ken niet het kleine symbool dat je 3x voor en 1x na de switches hebt getekend. Diode ?)

Jouw programma telt de tijd en reageert op de schakelaars.
De ULN verhoogt de spanning van jouw signalen naar 12V op de signaal zijde
De UDN doet dat aan de kathode zijde.

Ik begrijp nog niet hoe de decimal point precies werkt. Hj lijkt altijd aan ? Maar met 330 Ohm voorschakelweerstand terwijl de andere segmenten slechts 100 ohm hebben. Is dat logisch ?

Wat is de functie van de condensators ?

Ik heb 2 voedingen nodig, 1x 5V en 1x 12V.

Is jouw programma fool-proof t.a.v. de schakelaars ? bv meer dan een wordt gedrukt ?
Is er risico op dender in de buttons ? Vang je dat af in je programma ?

Op maandag 28 oktober 2024 16:45:16 schreef MGP:
Mooie voorstellen, iemand goesting om over te nemen? :)

bij de mijne is het makkelijk.
5V van de powerbank naar de arduino
5V van de powerbank naar de ledstrip.

massa van powerbank naar arduino,
massa van powerbank naar ledstrip.
datalijn van de ledstrip naar een digitale output van arduino

1-2-3 ... buttons van een digitale input van arduino en naar massa. in software zet je de interne weerstanden aan.
paar regels code en klaar.

moet je wel weten wat je wil. start-stop en reset kan je met 1 knop.
wil je kleuren en intensiteit veranderen, moet je dat ook schrijven

hele code was 200regels code ofzo

de 12V kan wat krap aan zijn denk ik.
Je displays hebben 7 leds in serie. Ik verwacht bij een rode led een Vf van zo'n 1,8v. Dat maakt al 12,4 volt.
Het zal kantje boord zijn denk ik.
Mocht je geen zin hebben om zelf wat te knutselen, dan heb ik denk ik nog wat restanten liggen van dat project. Hardware is dan al compleet, software heeft wat aanpassingen nodig, maar als ik de software nog kan vinden is dat ook minimaal.
Ik zag dat Rew ook nog wat printen met die displays in de aanbieding had.
Met wat firmware aanpassing kan je daar zo hetzelfde mee maken.

Op maandag 28 oktober 2024 16:56:17 schreef ToothPick:
@MGP
corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar als ik het goed begrijp:

De 5v houdt 2, 3 en 4 van de PIC hoog. Als je schakelt wordt de desbetreffende pin laag, dus dat is de trigger.

(Ik ken niet het kleine symbool dat je 3x voor en 1x na de switches hebt getekend. Diode ?)

Jouw programma telt de tijd en reageert op de schakelaars.
De ULN verhoogt de spanning van jouw signalen naar 12V op de signaal zijde
De UDN doet dat aan de kathode zijde.

Ik begrijp nog niet hoe de decimal point precies werkt. Hj lijkt altijd aan ? Maar met 330 Ohm voorschakelweerstand terwijl de andere segmenten slechts 100 ohm hebben. Is dat logisch ?

Wat is de functie van de condensators ?

Ik heb 2 voedingen nodig, 1x 5V en 1x 12V.

Is jouw programma fool-proof t.a.v. de schakelaars ? bv meer dan een wordt gedrukt ?
Is er risico op dender in de buttons ? Vang je dat af in je programma ?

De 5V houdt idd pinnen 2,3 en 4 hoog, die pinnen worden laag als je desbetreffende drukknop drukt.
Het voordeel hiervan is dat je de 5V niet in je kabel hebt en met software kun je alle kanten uit.

Startknop start de telling, hoe kort je ook drukt.
Stopknop stopt de telling.

Moest je nogmaals op de startknop drukken vooraleer je op de Resetknop drukt dan gaat de telling gewoon verder.
Om te resetten moet je langer dan 1sec. drukken dit om voorkomen dat je reset bij een ongewenste aanraking van de resetknop.

Die bolletjes, dat zijn 'connectors' waar je de kabel met drukknoppen aan verbindt.

De ULN en UDN kunnen bestuurd worden door de 16F1512 pinnen die 5V geven en die schakelen dan de 12V uitgangen die 1A kunnen leveren.

De segmenten hebben meer leds in serie/parallel dan het decimaal punt, dat vraagt andere weerstanden.
Het dec. punt is anders aangesloten omdat het altijd moet oplichten.

De condensators dienen voor de broodnodige ontstoring, anders kan het gebeuren dat het zaakje tilt slaat, ze moeten zo dicht mogelijk bij de ic's staan zoals op de tekening.

2 voedingen? niet echt, als je een 12V voeding hebt, een 12V batterij is ook goed, kun je daar met een LM7805 5v van maken.

Mijn programma is foolproof, allemaal trouwens >:) maak je over dat geen zorgen.
Ik zou mij eerder zorgen maken over uw capaciteiten om zoiets tot een goed einde te brengen... :+

Wat een slim idee om ledstrip te gebruiken voor een grote display!
Ik heb ook een toepassing, dat ga ik uitwerken.

Ik had ook al eens zoiets getekend... ;)

Ziezo ik ben er dus vanaf, veel gegadigden.

Was alleen om aan te geven dat er vele wegen naar Rome leiden...
(ik kan het nu toch niet maken, heb geen UDN's)

Op maandag 28 oktober 2024 17:40:39 schreef Arco:
Was alleen om aan te geven dat er vele wegen naar Rome leiden...
(ik kan het nu toch niet maken, heb geen UDN's)

Ik ook niet, ben al een uurtje aan het zoeken maar neem het toch maar over, het scheelt in de verzendkosten.

Op maandag 28 oktober 2024 17:33:45 schreef MGP:
[...]

Ik zou mij eerder zorgen maken over uw capaciteiten om zoiets tot een goed einde te brengen... :+

Ja, dat standpunt heeft u nu een paar keer ingenomen. Misschien kunnen we dat laten rusten :-)

(Ontwerp/design tip)
Iets wat ik vaak zie, maar slechts zelden dezelfde kleur, helderheid en vorm heeft zijn de losse dubbele punten tussen de displays zoals hier:

Afhankelijk van de toepassing en het design, kan je ook het volgende trucje toepassen: Het 3e display omgekeerd solderen en pin 'G' en 'DP' zoals in de datasheet vermeld verwisselen. Je hebt dan een dubbele punt in het display!

Helaas moet je altijd concessies doen, in dit geval staan de punten wel wat ver uit elkaar. Het is mogelijk een optie om in het definitieve ontwerp mee te nemen :)

Nog even voor de volledigheid: Het rechter display zit dus 'op z'n kop' om een dubbele punt te maken. De aansluiting (links boven) welke normaliter naar het G-segment gaat, is nu voor de decimale punt. Omdat de andere segmenten symmetrisch aan elkaar zijn - en ook de aansluitingen - veranderd er op de punt en het G-segment verder niets aan de printlayout.

Eindelijk heb ik de onderdelen bij elkaar gekregen voor de testopstelling, een UDN2982 die onderaan de bak lag samen met een paar heel oude CA display's van Velleman.

Het schema werd gisteren aangepast omdat het schema dat Steelwood had gepost een paar foute pinnummers bevatte, bovenstaande schema nu correct.

Hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=GjoRFw3HAVQ

Bijgevoegd de hex-file voor de liefhebbers.

Dat heb je snel gefixeerd zeg. Top.

Vraagje, wat is de rol van de 4e (meest linkse) schakelaar ?
En welk schema is het ' bovenstaande ' ? Dan ga ik daar mee verder.

Als mijn print lay-out klaar is, zal ik het hier posten voor 'commentaar' :-)

Die 4 drukknoppen blijven altijd staan, nu heb ik er 3 nodig, het 4de ligt niet aangesloten.
Ik gebruik dat experimenteerbord zeker 3x/week als het niet meer is en telkens die knoppen plaatsen is teveel werk.

Ik bedoelde dat schema enkele berichten eerder, maar hier het nieuwe schema.

Als ik jouw 5v conversie er ook tussen zet, dan staan er 3 condensatoren parallel tussen +12 en massa
en twee tusen +5 en massa. Is dat de bedoeling ?

2 tussen de 12V input 220µF en 100nF en 100nF op de +5V uitgang en de massa.
In principe wordt de 5V enkel belast met de PIC, enkele mA dus, hoeft geen koelplaatje en een 78L05 zou het ook goed doen.

e:/ de 3 condensatoren moet dicht bij de 7805 staan.

De 12V wordt max 500mA belast, een voeding van 12v/1A zal zeker volstaan.
Een ik zou zelfs een regelbare kopen of maken zodat je hoger kunt dan 12V als de display's teweinig licht afgeven, tot 15V zou ideaal zijn.
Mogelijkheden genoeg.

k ben begonnen de hele handel over te nemen in LibrePCB, maar ik heb moeite de 3 ic's te vinden.
Volgens mij heb ik alle libraries gekoppeld.

Weet iemand of de ic's uit het schema van MGP in dat systeem aanwezig zijn ?