Ik wil een evenement timer maken voor buiten. Ik kan een echte niet betalen.

Ik zag bij alie van die timer bouw printjes , 4 of 6 bits met 7 segment leds. Voor een euro of 5

bv: https://a.aliexpress.com/_ExIPzfL

Ook zijn er 5 inch segment leds in die prijsklasse. Dat is een mooie maat.
Zoals: https://a.aliexpress.com/_EH10thB

Kan ik die meegeleverde segmenten vervangen door er van die grote aan te solderen ?

En zo ja, moet ik dan common anode of kathode hebben ?

Wie kan hier iets zinnig over zeggen ?

Die 5 inch displays hebben 7 dubbele leds in serie per segment.
De voeding is dan 12 volt en stroom is ook hoger door die dubbele leds.
Je zal er drivers tussen moeten maken.
Die timer die je aangeeft is multiplex aangestuurd dus het is wel wat knutselen.

Als de afbeelding daadwerkelijk ook het geleverde product omvat, kan je zoeken op het typenummer van het display om er achter te komen of het CC of meer gebruikelijk CA. http://www.xlitx.com/Products/7-segment-led-dot-matrix/3621bh.html

Het maakt niet zo veel uit, maar je zou hetzelfde type kunnen nemen in de grotere variant. Dan kan je het redelijk 1:1 met een buffertrapje aansluiten.

Zoek een geschikte buffer of transistor array. en een geschikte fet voor iedere CA. De displays worden namelijk middels multipelexing aangestuurd - dat je moet overnemen voor de grotere displays zoals revado ook al zei.

Ik denk dat het simpeler (en leuker) is om het gewoon helemaal zelf te maken. Je hebt een timer nodig, teller ic's (of een uC) en tevens een paar drivers.

Het schema van het Alie klokje is HIER te vinden.

@Opto..

ja, zelf bouwen is vast leuker.
Ik heb al wat Arduino oplossingen gezien, maar die gebruiken allemaal geïntegreerde 4dig displays. Niet 4 losse (grote).

Ik kan niets vinden wat daar op lijkt.
En wat jij schrijft, dat zelf in elkaar klussen, gaat mij nog wat boven de pet.

Ik begrijp je.
4 losse displays kan je als een 'geïntegreerde 4dig display' aansluiten, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Zoals gezegd kan je een groter display aansturen via een buffer. Of het nu een arduino is of het kitje van ali, dat maakt niet uit, de werkwijze is exact hetzelfde (aansturing >> buffer + extra voeding >> display).

Omgekeerd gaat echter niet: met een kitje dat losse displays gebruikt zonder multiplexing, een gecombineerd display aansturen! Dus voel je vrij en verdiep je eens in de schema's van LEDklokken. Dat helpt je bij je zoektocht als je er ook wat van wilt opsteken. :)

Zoek bijvoorbeeld op 'display aansturen 7 segment 12V'
En zie bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/forum/view/41967 of https://www.circuitsonline.net/forum/view/126151 als inspiratiebron (gevonden met bovenstaande zoekopdracht).

Dankjewel. Ik ga wat huiswerk doen.

Ik vond nog deze mooie klok, maar dat is geen stopwatch (nog). :-)

https://www.youtube.com/watch?v=PSUZUVCpZak

Deze al gezien? https://www.circuitsonline.net/forum/view/146222/2
Dat is inclusief rondeteller maar dat is eenvoudig aan te passen naar uw wensen en dat wil ik wel doen als je interesse hebt.
Ook werd een andere PIC gebruikt maar dat is voorlopig bijzaak.

[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]

@MGP , nee die had ik nog niet gezien.

Ik zie 7 displays op 12V en de rest op 5 volt. En een buffer aray Dat past in de plannen.
Ik weet niet wat de beide IC's doen (programma en een multiplexer ?) en wat is dat schakelblokje links ?

Ik neem aan dat de software de ' stopwatch'. functie gaat geven ?
Zie jij hier ook de mogelijkheid voor externe Start/Stop en Reset functies in ?

Met 7 displays kan ik natuurlijk de tijd zelfs in honderdsten van seconden laten zien. Als het stopwatch programma dat kan.

Maar 7 display is leuk, echter 4 is ook genoeg (3 voor de punt en een er achter.

Kan je mij aangeven, als ik dit ga bouwen, of dat dan mijn wensen dan geprogrammeerd kunnen worden ?

Voor de achtergrond: Ik ben de organisator van Oldtimer Middag Mijdrecht. Kijk maar eens op de gelijknamige website of Facebook.
Vanaf de editie in 2025 (29 juni) gaan we een zgnn F1 Challenge houden voor teams. Dus wielen wissel. Daar wil ik deze timer voor bouwen. Ik heb dus nog ruim een half jaar :-) Maar mij kennende blaas ik wat op onderweg, dus tijd is fijn.

De constructie met de grote leds komt dan op de auto of een statief en de drie grote knoppen met een kabel naar de scheidsrechter tafel.

Met 7 display's kun je de tienden weergeven., maar dat is afhankelijk van uw budget.
Als je de uren niet wilt kunnen die gebruikt worden voor iets anders.

Maak eens een lijstje met uw wensen, bijna alles kan ;)

2x UDNxxxx zijn drivers
Die andere is een pic controller, die kun je bij mij geprogrammeerd kopen aan inkoopprijs + verzending.
Voor de rest moet je zelf zorgen.

Ik moet nu weg, je heb nog veel tijd om na te denken ;)

Ik zie maar 1 UND..

en wat zijn al die contacten links boven naast de pic ?
En dat hele blok links ?

Ondertussen heb ik een email gekregen met zijn wensen., hier het lijstje.

- Ik wil grote 5 inch led displays op 12V gebruiken
- Ik heb alleen de Stopwatch functie nodig, met 3 externe (bedrade) knoppen: Start/Stop/Reset
- 2 segmenten achter de komma voor tienden en eventueel honderdsten
- de komma zelf (punt)
- 4 segmenten voor de komma, die hele seconden aangeven (geen minuten)

We gaan verder op CO omdat het anderen ook kan interesseren.

Op zondag 27 oktober 2024 19:00:57 schreef ToothPick:
Ik zie maar 1 UND..

en wat zijn al die contacten links boven naast de pic ?
En dat hele blok links ?

Eerlijk, ik hou mijn hart vast als ik dit lees, ik hoop dat je weet waar je aan begint, het is een redelijk groot project voor iemand zonder ervaring.

De UDN2981 is een PNP driver en de ULN2803 is een NPN driver, die kunnen grotere stromen en spanningen verwerken.

De PIC16F882 is een geprogrammeerde controller maar die ga ik vervangen en programmeren door een 16F1512 omdat ik er hier een aantal liggen heb, goedkoop zijn en geen kristal nodig hebben.

Ik ga het schema aanpassen aan uw wensen zodat je een beter overzicht hebt en we gaan werken op honderdsten van een seconde met 3 drukknoppen.

Wel zou ik de link willen hebben van de CA display's die je op het oog hebt voor de technische info.

Je moet nog niks bestellen, eerst gaan we technisch alles op punt zetten.

NB. voor alle duidelijkheid, je kunt enkel de geprogrammeerde 16F1512 bij mij krijgen en geen print of ander materiaal!

@MGP
wat fijn dat je mij wilt helpen met de programmering . Bedankt voor dat aanbod.

De big leds die ik op het oog heb zijn deze :
https://a.aliexpress.com/_EH10thB. Die zijn ook in common CA.

De knoppen zijn dan deze:
https://a.aliexpress.com/_Ew9b2Gh

En over je bezorgdheid: ik ben niet bang om iets nieuws aan te pakken.
Mijn TTL ervaring zit (naast tientallen Velleman kits) voornamelijk in de NE555/556. en de handel daar omheen, maar ik kan goed een soldeerbout vasthouden. Die ic's in het schema ken ik niet, maar ik begrijp de meeste functies wel een beetje.

Ik heb wat Arduino ervaring ook, opgedaan tijdens het zelf bouwen van 2 3d printers. Dat betekent programmeren van de microcode in de printers via de Arduino development kit.
Ook heb ik ooit een propriarty 3d printer geheel omgebouwd naar opensource Ardiuno/ramps. (Omdat het custom moederboard was opgeblazen).

Dus, als jij een schema kan maken voor de wensen rond de stopwatch met 3 knoppen, dan soldeer ik het in elkaar. Ik heb ook nog ergens een ets setje dus mss maak ik zelf de print plaat ook nog wel. En anders wordt het wired op een gaatjesbordje.

Dat is al een hele opluchting, het programma is al aangepast nu nog de tijd vinden om het schema aan te passen en een proefopstelling te maken.

Dat is een 40mA/segment display als ik het goed heb, behalve het decimaal punt (20mA).

Ik kan het stroom verbruik niet bevestigen. Dat staat niet bij de specs.

Dat komt in orde, door de multiplexing van de display's zullen er waarschijnlijk nog wat aanpassingen moeten gebeuren.

Als je dit buiten wilt gebruiken dan is elke extra lumen die je uit zo'n kunt persen display nodig.

Ofwel: Die zou ik niet gaan multiplexen, dan loop je daar al 1:7 achter.

Ik ga wel een behuizing maken met een zonnekap . Dat zal helpen denk ik.

Op maandag 28 oktober 2024 11:25:01 schreef Sine:
Die zou ik niet gaan multiplexen, dan loop je daar al 1:7 achter.

Da's niet geheel juist. Meeste displays mag je bij een lage duty-cycle met een flink hogere stroom aansturen.
(bij een goede led staat dat in de datasheet)

Zet er ook altijd een kleurfilter voor: dat scheelt enorm in de zichtbaarheid als er licht op valt.

Hier heb je het schema en je kunt het ondertussen eens bestuderen en/of opmerkingen maken.

ik heb dat destijds gemaakt met een arduino en een ledstrip (in een vierkant gemaakt). was voor lopers buiten. er moest ook een mogelijkheid zijn om de tijd te pauzeren enzo

klein beetje werk om uit te zoeken welke led in welke letter moet staan, maar daarna was het peanuts

http://www.cwad.be/projectpics/runclock_red.jpg

https://youtu.be/xzvPpAtbcF4

7 segment kan je ook zo groot maken als je zelf wil, door stukjes ledstrip op een paneel te plakken. dan koop je een paar meter ledstrip, plak die op een plaat, breng de draadjes naar omlaag en dan kan je zelf kiezen of je voor CA of CC gaat

[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]

Persoonlijk zou ik ook eerder voor een WS2812 ledstrip gaan. Je maakt de segmenten dan zo groot als je zelf wil. Je hebt maar 1 aansluiting nodig. Een ESP32 programmeren en klaar. Het grootste werk is kijken welke leds bij welk segment horen en die dan aansturen indien nodig.

Met het weergeven van tienden en hondersten zou ik me niet bezig houden terwijl de tijd loopt. Niemand kan dat volgen.

ik heb zo ooit eens een score systeem gemaakt voor paintball.
Buiten zijn die displays niet super fel. Ik had ze niet gemultiplext maar met shift registers aangestuurd. Als je multiplext dan idd wel met een extra hoge stroom doen, wel zorgen dat je software dan niet hangt anders fikt je segment uit.

@MGP
Als je de interne oscillator gebruikt, moet je wel uitkijken dat je in tijd niet teveel af gaat wijken. Die dingen zijn vaak +- 10%

Mooie voorstellen, iemand goesting om over te nemen? :)

@MGP
corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar als ik het goed begrijp:

De 5v houdt 2, 3 en 4 van de PIC hoog. Als je schakelt wordt de desbetreffende pin laag, dus dat is de trigger.

(Ik ken niet het kleine symbool dat je 3x voor en 1x na de switches hebt getekend. Diode ?)

Jouw programma telt de tijd en reageert op de schakelaars.
De ULN verhoogt de spanning van jouw signalen naar 12V op de signaal zijde
De UDN doet dat aan de kathode zijde.

Ik begrijp nog niet hoe de decimal point precies werkt. Hj lijkt altijd aan ? Maar met 330 Ohm voorschakelweerstand terwijl de andere segmenten slechts 100 ohm hebben. Is dat logisch ?

Wat is de functie van de condensators ?

Ik heb 2 voedingen nodig, 1x 5V en 1x 12V.

Is jouw programma fool-proof t.a.v. de schakelaars ? bv meer dan een wordt gedrukt ?
Is er risico op dender in de buttons ? Vang je dat af in je programma ?