Ik zoek eigenlijk een eenvoudig usb PD chipje die ik aan een usb-c connector kan knopen om zo de maximale beschikbare stroom op 5V te krijgen.
Dat is max 3A volgens mij.
Ik moet wel de usb lijnen (D+ en D-) nog gewoon als usb 2.0 op een ftdi chip of stm32 aan kunnen sluiten.
Ik weet dat ftdi tegenwoordig ook als chips met PD heeft, maar weet niet of ze die al hebben voor een simpele uart bridge.
Ik zoek het liefst iets los, wat enkel de PD doet, voor toepassingen ook zonder micro controller of communicatie
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Zoiets: https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_2006111335_INJOINIC-IP27…
EDIT: Tot 3A bij 5V heb je alleen 2 weerstandjes nodig iirc en geen PD chip. Verbind CC1 en CC2 ieder met een 5k1 weerstand naar massa.
Je moet dan wel de CC1 en CC2 meten om te bepalen of de bron de stroom kan leveren. https://medium.com/@leung.benson/usb-type-c-s-configuration-channel-31… of https://lygte-info.dk/info/USBinfo%20UK.html
Voegt zo'n ic dan nog wat toe als ik gewoon zoveel mogelijk stroom nodig heb op 5v?
Isndienchip enkel om tot 20v te kunnen krijgen? Ik ben helaas gebonden aan 5v, maar 3A of meer zou leuk zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Benadski
Op woensdag 30 oktober 2024 19:10:50 schreef Stijnos:
Voegt zo'n ic dan nog wat toe als ik gewoon zoveel mogelijk stroom nodig heb op 5v?
Isndienchip enkel om tot 20v te kunnen krijgen? Ik ben helaas gebonden aan 5v, maar 3A of meer zou leuk zijn.
Maximaal 3A op 5V, alleen op 20V zijn er soms mogelijkheden om hoger te gaan.
Tevens geldt dit alleen voor USB-C naar USB-C.
USB-A naar USB-C, daar mag volgens specs maximaal 1,5A doorheen. En officieel alleen als je D- en D+ verbindt en monitort of je spanning niet teveel inzakt. Wil je data gebruiken dan heb je volgens de standaard 0,5A tot je beschikking.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 31 oktober 2024 10:26:47 schreef Benadski:
USB-A naar USB-C, daar mag volgens specs maximaal 1,5A doorheen. En officieel alleen als je D- en D+ verbindt en monitort of je spanning niet teveel inzakt.
is dat nog steeds zo? al mijn Rpi voedingen zijn 2-3-4A op een gewone USB A stekker.
ik gebruik nu al jaren +2A voedingen met usb A connector, die zouden dan allemaal niet in orde zijn
Op woensdag 30 oktober 2024 19:10:50 schreef Stijnos:
3A of meer? Het gaat er niet om wat je bron kan leveren, maar hoeveel stroom je verbindingskabel kan transporteren, zonder in rook op te gaan!
Bij USB-C gaat men niet voor niets naar hogere spanningen om het gewenste vermogen te kunnen leveren.
3A zou wel genoeg moeten zijn.
Ik zag FTDI ook een FT232HPQ heeft met PD controller.
Ik vraag me nu af wat nu de meerwaarde van een PD controller is boven wat weerstanden aan de CC lijnen.
Of is het vooral dat ik dan in mijn applicatie "weet" of de 3A beschikbaar is of niet?
Benadski
Ja, je moet niet alleen weerstanden toevoegen op de CC pinnen, want dan weet je nog niet of je bron het kan leveren. Aan de hand van de spanning op de CC pinnen weet je dat wel. In het eenvoudigste geval gebruik je een comparator, waarmee je via bijvoorbeeld een transistor de zware belasting wel of niet aan zet.
EDIT: Die chip van FTDI kan ook andere spanningen dan 5V. Als je echt alleen 5V nodig hebt bij max. 3A hoef je niet moeilijk te doen met PD. Maar als je uiteindelijk meer dan 3A wil op 5V, bijvoorbeeld door 9-20V via een buck converter naar 5V te brengen, dan heb je wel een PD chipje nodig.