Mijn Husqvarna 230 ACX maairobot ging ineens tijdens het maaien een hoop herrie maken. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat de maaimotor, een 22V DC ebmpapst, abnormaal flink trilde, met de behuizing van de maairobot als 'klankkast'. Ik veronderstelde dat de motor defect was, en heb een splinternieuwe gekocht. Deze geeft echter exact hetzelfde probleem, dus er is denk ik iets mis met de aansturing van de motor.
Nu gaan er vanaf de printplaat 5 draden naar de motor. Daar zitten 4 spoelen in, dus ik veronderstel dat die afzonderlijk worden aangestuurd door 4 draden, en de 5e draad de gemeenschappelijke -. Is mijn veronderstelling correct? Mijn gedachte is dat 1 van de spoelen geen signaal meer ontvangt, waardoor de elektromotor op '3 pitten' draait, en dus behoorlijk heftig gaat trillen. Is dat aannemelijk, of zit ik er naast?
Ik heb die 5 draden doorgemeten, is allemaal OK. Is de conclusie dat het probleem op het moederbord zit?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Erik
Ja, de volledig gedemonteerde motor trilt, maar niet altijd. Soms draait hij normaal, en als ik 'm uit en weer aanzet, begint tie weer heftig te trillen.
Meest voor de hand liggend is dat op de printplaat een rotte soldeerverbinding zit. Ik adviseer je alle soldeerverbindingen van de grotere componenten, dus de grotere transistoren, weerstanden, condensatoren, eventueel de spoelen en de connectoren over te solderen.
Je kan ook met een loep kijken of je een rotte soldeerverbinding ziet. Dat is nog mooier.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Wanneer het maaimes een steen raakt kan deze vervormen en in onbalans raken. Deze onbalans kan vervolgens een motorlager vernielen.