defect printje Denver camera

revado

Honourable Member

Op woensdag 6 november 2024 18:14:44 schreef Rapperder:
dat heb ik zelf ook al gevonden maar bedankt, nog iets anders ik kan op dat usb kabeltje maar twee kabeltjes vinden
en die heb ik gebruikt voor aansluiting motor en dat werkt toch. daar is geen kabeltje voor data+ en data -

Dan is het alleen een USB voedingskabeltje, en daar zitten alleen + en - 5 volt in inderdaad.
Ik ging er van uit dat het een USB datakabeltje was.

Halo marcob waarom niet hij zoekt zijn positie toch en het geluid hoor ik toch ook? ik kan niet meer draadjes aansluiten dan twee de rest is in het circuit aangesloten zoal men kan zien op de foto .
@revado neen het zijn maar twee draadje geen kabeltjes zoals ik bij het vorige melde , dit voor rechtzetting dat men mij liet merken .

marcob

Golden Member

Of ik begrijp je verkeerd.
Het motortje wordt toch alleen gestuurd als jij de camera laat bewegen via de app? Dus dan komt er spanning op, anders staat ie stil. Nu zet jij er continu spanning op, dus het motortje loopt continue. Alleen deze kan niet oneindig draaien, dus stop.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
revado

Honourable Member

Ik denk dat TS bedoelt dat het motortje na aanzetten naar zijn basis loopt.
Vaak gaan dat soort apparaten even heen en weer met alle motoren om de 0 positie in te stellen.

marcob

Golden Member

Op woensdag 6 november 2024 11:41:02 schreef Rapperder:
Halo revado dat kan de oorzaak zijn ik heb de rode en zwarte
draad aan het stekkertje van de plus en min 5V van het motortje aan gesloten? dat draaide en het geluid komt er toch goed door ? is dat dan verkeerd aangesloten ?

Ik lees toch echt dat de plus en min op het motortje zijn aangesloten.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

marcob hoe komt het dan dat hij geluid geeft? Ik lees toch echt dat de plus en min op het motortje zijn aangesloten.
Ja dat leest u goed.

marcob

Golden Member

Er is volgens mij een verschil tussen een camera die geluid geeft en daadwerkelijk functioneert.
Vergelijk het met een bandrecorder. Sluit je direct de spanning aan op de motor, gaat inderdaad de band draaien. Alleen dan werkt je bandrecorder nog niet.

Ja dat begrijp ik ook om de recorder te laten werken moet men eerst een knop indrukken he, maar nu terug naar de camera ik ga eens zien dat ik op de processor data+ data- kan vinden en die dan gebruiken met een USB kabeltje waar 4 of meer draadjes aan zijn en die gebruiken maar dan moet ik eerst de aansluitingen vinden m die er op aan te sluiten , marcob wat denkt u ervan?

marcob

Golden Member

Nee, natuurlijk gaat de recorder niet werken als je een knop indrukt. Ja zal een stekker in het stopcontact moeten steken om de rest van de electronica van spanning te voorzien.

En ook niet op zoek gaan naar de data op de processor.

Op de print zit een USB connector. Dit is eigenlijk geen echte USB aansluiting, maar enkel de voedingspanning aansluiting. Tegenwoordig zie je dat veel meer op apparaten. het is een universele 5V aansluiting.

Je moet dus de sporen op de print volgen vanaf de USB connector naar een punt waar je je beide draadjes op aan kunt sluiten.

marcob dat weet ik ook dat men een recorder of ander apparaten in een stopcontact moet steken om spanning te krijgen , En ook niet op zoek gaan naar de data op de processor. Waarom niet? als ik die gevonden heb kan ik toch de twee overblijvend draadje daarbij aansluiten dat moet toch gaan ? nu nog de aansluiting vinden van de usb stekker waar de spanning en data op aangesloten worden .
Je moet dus de sporen op de print volgen vanaf de USB connector naar een punt waar je je beide draadjes op aan kunt sluiten. ik heb in het vorige info al verteld dat ik op het printje niets meer kan vinden , alleen kan ik het nog vinden in de afval rommel .

marcob

Golden Member

Ik begrijp het niet meer, wat wil je nu?

Ik begrijp dat je USB aansluiting kapot is. Zoals ik al aangaf is dat negen van de 10 keer geen echte USB aansluiting, maar een 5V spanningsaansluiting.
Wat ik ook begrijp zit dit voedingsprintje in de voet van de camera. Laat eens een goede foto zien van dat printje?

revado

Honourable Member

Het klopt wat Marcob zegt, die usb is in dit geval alleen voor de 5 volt.
Ik dacht eerst ook aan een "echte" usb poort maar dat is het niet, de communicatie moet via wifi / app.
Ik ben bang dat het daar is gestrand.
Overigens wel leuk dat TS hier mee actief bezig is.
Marcob, kijk even in rapperder zijn profiel...
Daarom is wat hulp denk ik wel handig zover we dat kunnen bieden ten minste.
TS, kan je wat duidelijke foto's plaatsen, vooral van die voedingsprint?
Dan is het voor ons ook duidelijker wat je hebt gedaan tot nu toe.

marcob

Golden Member

@Revado: Ik weet dat de topic starter ouder is als m'n vader ;-)
Daarom probeer ik het ook kort en bondig te houden, en heb geduld.

Voor zover de foto's het laten zien, zit de USB aansluiting in de voet. Maar de laatste foto is van het binnenwerk van de camera zelf.
Het kan dus zijn dat de PCB met USB aansluiting een 'domme' voedingsschakeling is of intelligentie bevat voor de camera.
Dus inderdaad wat duidelijke foto's kan veel schelen.

revado

Honourable Member

Dat het alleen een voedingsprintje is dacht ik ook al.

ik kan proberen betere foto te maken , maar van de voeding printje vergeet dat maar zie info al verteld dat ik op het printje niets meer kan vinden , alleen kan ik het nog vinden in de afval rommel .

marcob

Golden Member

Dat voedingsprintje is dus wel belangrijk. Vanaf dat printje lopen er dus minimaal twee draden naar de camera print. Dat zijn dus de voedingsdraden voor de camera. het wordt een uitdaging als er meerdere draden tussen lopen, dan wordt het uitzoeken welke van de twee de plus en min zijn.

Dus een duidelijke foto van het voedingsprintje is belangrijker dan van de camera print.

Halo marcob ik heb u toch al geschreven dat ik van het printje
niets meer van kan maken , en als ik mij nog goed herinner aan de
connector waren er maar vier pinnetjes er aan voor de draadjes
2 voor min , en 2 voor motortje rood en wit verder waren er
geen draden meer aan , aan het usb kabeltje dat in connector
gestoken werd waren ook maar 2 draadjes aan rood en zwart die
heb ik dan ook aan de draden die naar het motortje liepen er
aan gesoldeerd , verder heb ik geen draadjes meer gezien die
naar het camera print liepen dat is alles wat ik er van kan
zeggen.

marcob

Golden Member

Niet handig om dat printje weg te gooien, maar...

Ten eerste waar wordt het motortje voor gebruikt?

Ten tweede zeg je dat 2 aders voor de min, en 2 voor het motortje. Hoe weet je dat er 2 voor de min waren? En welke draden zijn dat nu op de foto?

leg eens meer uit over de draden op de foto, waar gaat geel-zwart heen?
Naar welke print kijken we nu?, Is dat de camera?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Hoi Arco, dat verwacht ik ook, maar wil het van de topicstarter horen. :-)
Als je er dan continue spanning op zet, gaat het natuurlijk niet goed.

de camera zoekt zijn positie en stopt dan de bel hoor ik ook
goed dan word iets gesproken zodus geluid hoor ik ook het is
wel in het Engels dat gesproken word en mijn Engels is maar
zus en zo het heeft iets te maken dat ik de QRcode moet in
scannen dat ik dan ook doe maar die word niet aanvaart ik
denk te horen foutieve code , nu wat betreft wat u vraagd
in het begin heb ik het printje nog kunnen meten en twee
pennetjes waren kort gesloten aan de connector en de andere
twee + en - rood zwart die gingen naar het motortje
Ten tweede zeg je dat 2 aders voor de min, en 2 voor het motortje. Hoe weet je dat er 2 voor de min waren? En welke draden zijn dat nu op
de foto? men kan zien dat er rood en blauw naar het motortje
gaat zie foto
leg eens meer uit over de draden op de foto, waar gaat geel-zwart heen?
Naar welke print kijken we nu?, Is dat de camera? ja dat is de camera en
de draadje geel-en zwart die gaan naar het ledje dat blauw oplicht .

marcob

Golden Member

Ik geef het op, sorry. Voor die €40,- koop je maar een nieuwe.
Je geeft halve informatie, geen duidelijke foto's.
Ik hoop dat anderen je kunnen helpen.

revado

Honourable Member

Ik kan mij hier helaas alleen maar bij aansluiten.
We willen allemaal graag helpen, maar dit project gaat het niet worden.
Gezien de prijs van die camera is het ook niet echt zinvol.
Het is dan wel hobby en de uitdaging, maar in dit geval geef ik de hoop ook op.

allee dat is dan ook al geweten , bedankt iedereen die geholpen
heeft tot wederzien
Rapperder