Zonnepanelen met ingebouwde omvormer

douwebakker

Golden Member

Ik sprak zojuist met een buurman over zonnepanelen. Hij heeft er 38 op zijn dak en gaat deze nu vervangen door panelen met ingebouwde inverter. Ik wist niet van het bestaan, maar bestaan die echt?
Zijn huidige installatie bestaat uit 2 groepen van 19 panelen die in serie zijn geschakeld. Zijn installateur heeft gezegd dat als er enkele panelen in de schaduw zitten en die zouden minder leveren dat dan de overige panelen in die groep dan ook minder leveren. Klopt dat wel?
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

zijn gewoon panelen waar ze een micro omvormer achterop schroeven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op vrijdag 1 november 2024 15:31:41 schreef douwebakker:
Ik sprak zojuist met een buurman over zonnepanelen. Hij heeft er 38 op zijn dak en gaat deze nu vervangen door panelen met ingebouwde inverter. Ik wist niet van het bestaan, maar bestaan die echt?
Zijn huidige installatie bestaat uit 2 groepen van 19 panelen die in serie zijn geschakeld. Zijn installateur heeft gezegd dat als er enkele panelen in de schaduw zitten en die zouden minder leveren dat dan de overige panelen in die groep dan ook minder leveren. Klopt dat wel?
Douwe

Ja die bestaan echt. ;)

En, ja dat klopt ook nog.

Ik heb ooit wel panelen gezien met ingebouwde optimiser op cel-niveau. Maar die zijn maar kort op de markt geweest en nu zie je die nergens meer.

En er zijn nog wel paneel modules met ingebouwde omvormer die worden verkocht als stopcontact sets. Maar die ga je niet op je dak leggen. Veel te duur.

Dus de installateur zal wel panelen bedoelen met op elk paneel een optimiser, of panelen met micro-omvormers. Maar die zijn nooit in de panelen ingebouwd maar worden onder de panelen gemonteerd. Die liggen dus wel op het dak.

En inderdaad, een paneel in de schaduw heeft weinig tot geen opbrengst. En alle panelen staan in serie en dus leveren alle panelen altijd evenveel stroom. Het paneel met de minste stroom bepaalt dus de stroom voor alle panelen. Maar de ergste 'schade' wordt in de praktijk toch sterk beperkt doordat een schaduwpaneel door de ingebouwde bypass-dioden wordt afgeschakeld zodat de andere panelen wel kunnen blijven leveren. Optimisers en micro-omvormers kunnen daar wel bij helpen, maar echt zwart-wit is het niet.

Op vrijdag 1 november 2024 15:31:41 schreef douwebakker:
Zijn installateur heeft gezegd dat als er enkele panelen in de schaduw zitten en die zouden minder leveren dat dan de overige panelen in die groep dan ook minder leveren.

Ja en nee.

Stel even voor makkelijk rekenen dat we 10 panelen van 30V 10A, 300W in serie hebben.

Alles in de zon: 10*30V = 300V, dat maal 10A = 3kW. Mooi.

Nu gaat er 1 paneel voor 5% in de schaduw. Die kan nu maar 9.5A leveren, 285W (de spanning blijft ongeveer gelijk).

Nu gaat het MPPT algorithme in de omvormer zoeken. Hij zal 9.5A 300V als optimum vinden: 2850W.

Gaat nu dat paneel voor 15% in de schaduw, dan kan dat paneel maar 255W leveren. Nu heeft de omvormer een keuze. Ga ik alle panelen op 8.5A gebruiken, 8.5A * 300V = 2550W. Maar het alternatief is om terug naar 10A te gaan. Dat ene paneel kan dat niet bijbenen, en z'n bypass diode gaat in werking. Het totale vermogen is dan ongeveer 2700W. Dat is meer dan de 2550W dus de omvormer zal dat prefereren.

In het eerste geval zie je dus dat een 15W afname van 1 paneel triggert dat het geheel 150W minder gaat leveren.

In het tweede geval zie je dat een 45W afname van 1 paneel er voor zorgt dat 255W van dat ene paneel ongebruikt blijft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zijn bypass hoeft nog niet te werken hoor. dat is handig als een hele rij in de schaduw komt en zijn spanning teveel wegvalt.
dan krijg je 10A bij 20V (1 van de 3 bypass actief) en dan heb je 290V bij 10A of 2900W
kan ook zijn dat het paneel over de 3 seriestrings een paar cellen in de schaduw heeft, bypass werkt niet (of paneel zou naar 0V vallen) dakan het paneel 10A bij 25.5V ofzo leveren (255W), en de andere 10A bij 30V.
dan heb je 295V bij 10A of alweer 2950W.
en al nog valt het hele paneel uit, dan heb je 9x 30V bij 10A of nog altijd 2700W

bij schaduw heb je idd wat verlies, maar bij nieuwere panelen (half cell) zitten er eigenlijk 2 paneeltjes parallel en presteren die nog altijd goed.
heb je 15-20jaar oude panelen, dan is het misschien wel handig om te vervangen.

ik merk dat ook goed op de 2 panelen van mijn garage (450W nieuwe panelen). die presteren nu eigenlijk beter dan in de zomer, tov mijn huis panelen
ik heb 7200Wp op het huis en 900Wp tegen de garage. ik verwacht dus 8x minder energie van de 2 panelen.
gisteren had ik 16kWh van het huis (en zou 2kWh van de andere 2 moeten hebben). de 2 andere deden 2,73kWh (135% van wat ze moeten doen).

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 1 november 2024 18:13:28 (36%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja dit bestaat, ik geloof dat belguim solar hier vooral in thuis was.

Ik heb het ook eens in combinatie gezien met dakpannen met geïntegreerde zonnecellen. Esthetisch knap, maar je rendement en de prijs die je ervoor dient te betalen is iets minder knap.

Algemeen kan je makkelijk concluderen dat micro omvormers tegenover de klassieke omvormer absoluut geen meerwaarde zijn. De kostprijs ligt veel te hoog, voor een lager rendement.

hobby-ist

Honourable Member

Micro-omvormers vind ik rommel.
Het meest kwetsbare deel van de omvormer is het AC-deel.
Een micro-omvormer heeft het DC EN!! het AC-deel op het dak.

Gaat de micro-omvormer stuk (in 95% van de tijd het AC-deel dat stuk is).dan mag je het defecte paneel "uitgraven" op het dak.
succes daarmee.

Optimizers (bijvoorbeeld van solarredge) bestaan ALLEEN uit een DC-deel.
De hoofd-omvormer is alleen een AC-deel.
Gaat de hoofd-omvormer defect, dan schroef je die op zolder van de muur, en je stuurt hem op voor reparatie. Je hoeft niet het dak op.

En ja, optimizers gaan ook regelmatig stuk.
Een installateur bevestigde wat ik dacht, namelijk dat de optimizer vaak NET groot genoeg is voor het gekozen paneel. bijvoorbeeld een 300W optimizer op een 300 W paneel.
Advies is om de optimizer een stap groter te kiezen dan eigenlijk moet.
Ennja, dat is een paar tientjes per optimizer duurder..

Er ist wieder da...

panelen met micro omvormer, vaak emphase is vooral een ding van de hype na de oorlog in oekraine. toen kwamen er ineens 25% aan panelen bij in NL en waren omvormers lang niet leverbaar. ken klanten die 3/4 jaar op een PV omvormer hebben gewacht, panelen lagen er allang. echter worden die emphase dingen best warm en kun je er donder op zeggen dat die geen 25 jaar gaan halen. tevens zijn de vermogens vrij laag itt een paneel direct op een serie string omvormer, al dan niet met optimizer. ook zijn de extra kastjes om de panelen uit te kunnen lezen die je nodig hebt met emphase ook prijzig. je bent beter af met een DC bus op dak en 1 omvormer ipv het dak vol met die emphase dingen en een (kracht) groep met lasdozen over je dak heen gaan spannen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer