kan er geen limiet aan het aantal advertenties dat per week / dag geplaatst mag worden?

Stijnos

Golden Member

Ja, ik heb toch weer een lichte iritatie, dat als je zelf een keer een advertentie sporadisch plaatst dat hij dan al binnen 1 of 2 dagen op pagina 2, 3 of 4 staat en vaak al binnen no time uit de update tracker, omdat er personen zijn, die vrijwel elke dag voor elk klein fuck component een advertentie plaatsen. Als je zoveel structureel te verkopen hebt, begin dan een webshop ofzo of huur een container voor dat centen werk ;)
no personal offense, maar ik vind het behoorlijk iritant worden dat de hele vraag en aanbod ongeveer gekaapt wordt, dan krijgen andere leden ook ene kans om hun sporadische advertentie iets langer in het zicht te houden

JoWi

Special Member

Helemaal mee eens, ik kijk er nooit meer omdat je om iets interessants te vinden door pagina's met losse componenten moet.
Een filter met bijvoorbeeld een minimum bedrag zo ook veel helpen.

Ignorance is bliss

maar ik vind het behoorlijk iritant worden dat de hele vraag en aanbod ongeveer gekaapt wordt

Eens, ik ga zelf volgend jaar ook flink opruimen, dan organiseer ik een garage sale en ben ik in een weekend van alles af. Zo is het destijds in Deurne ook gegaan, alleen dan in een aantal weekenden, maar daar lag ook veel meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Misschien ben ik wel apart maar mij stoort het absoluut niet. De trackers gebruik ik sowieso niet , bij berichten gebruik ik gewoon de "not read yet" status.
Voor V&A scroll ik gewoon dagelijks door de lijst tot de advertentie die ik al gezien heb. Dus al staan Stijns advertenties op pag 10, als ie nieuw is kom ik m toch wel tegen. En gezien het aantal wat gereserveerd gaat/staat is er blijkbaar toch wel markt voor.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 2 november 2024 09:25:52 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ook heb regelmatig gedacht dat het een goed idee zou zijn als elke CO'er één advertentie per dag kan plaatsen.
Dat is voor "normaal" gebruik genoeg, en ieders advertenties blijven langer zichtbaar in de Update tracker.

Een goed voorbeeld: Onlangs heeft ons zeer gewaardeerd forumlid Blackdog een paar keer meetapparatuur te koop aangeboden.
Hij postte z'n advertentie meestal 'savonds laat, en de volgende ochtend vroeg stond er al weer een hele trits advertenties van Fatbeard.
Dat betekend dat bijna geen CO'er de kans heeft gehad om die advertentie te zien in de Update tracker. (Dat is wat álle CO'ers zien zodra ze CO openen).
Dus alleen degenen die vlijtig (en regelmatig) in de Vraag & Aanbod duiken om alle advertentie na te speuren hebben die advertenties van Blackdog gevonden.
Jammer dat niet álle CO'ers de kans kregen om voor een leuk bedrag een meetapparaat er bij te kopen....

Begrijp me goed, niks mis met Fatbeard. Hij is een zeer gewaardeerd en gerespecteerd forumlid. En ik heb ook wel van hem gekocht, en dat werd érg netjes en zorgvuldig afgehandeld.

Inmiddels komen ook reeksen advertenties voorbij van anderen. Dus het schept ook een trend.

Persoonlijk zet ik nu niets meer in de V&A omdat het toch "meteen weg gespamd" wordt...

Uiteindelijk is de vraag: vinden we het prima dat de V&A in feite een webshop wordt van een paar mensen, of willen we het zo organiseren dat onze V&A voor álle CO'ers even toegankelijk blijft, en ieders advertentie evenveel kans krijgt om een tijdje uitgelicht te staan in de Update tracker.

groet, Gertjan

bprosman

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 09:45:41 schreef miedema:

Een goed voorbeeld: Onlangs heeft ons zeer gewaardeerd forumlid Blackdog een paar keer meetapparatuur te koop aangeboden.

Sterker nog :) Ik heb er een mooie scoop aan over gehouden :)

Heb ook niks aan de lange lijsten met geoxideerde headers en 30+ jaar oude losgesoldeerde componenten waarvan je niet kan weten of en hoe lang ze nog gaan werken. Ik vraag me af wie deze dingen koopt want die doet er zichzelf echt geen voordeel mee.

Zoiets hoort in één of maximum 2 posts te steken. In Belgïe zou het aantal posts ook direct beschouwd worden als een commerciële activiteit, want dit is echt niet meer 'occasioneel', en is het dan ook belastbaar.

Laten we duidelijk zijn het gaat om één bepaalde persoon zover ik kan zien. Misschien wil een moderator hem er wel attent op maken. Die persoon is zich niet eens bewust van de ergernis dat er veroorzaakt wordt.

Inmiddels komen ook reeksen advertenties voorbij van anderen. Dus het schept ook een trend.

Exact, immers als de een het mag dan mag ik het ook. Als je zoveel te verkopen hebt, organiseer een garage sale of ga met een kraam op een radiomarkt staan. Honderden pakketjes versturen is ook niet echt milieu vriendelijk.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nouja, blijkbaar verkoopt het goed. Juist het kunnen kopen van kleine hoeveelheiden is belangrijk voor de hobbyist.
Als een Farnell of Mouser veel kleinorderkosten rekent is het ook weer niet goed ;)

Verder begint het inmiddels wel een beetje te overschaduwen ja. Maar voordat je regels en systemen gaat implementeren, misschien gewoon even vragen of het iets meer gebundeld kan worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 2 november 2024 10:31:31 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Golden Member

Ik zie het probleem niet.Als ik s'morgens vroeg een advertentie op Marktplaats zet staat die advertentie s'avonds ook een paar bladzijden lager.Als ik op CO op zoek ben naar meetapparatuur dan klik ik toch eerst de sectie meetapparaatuur aan?Ik heb in het verleden vaak HF spul gezocht/gekocht bij Fatbeard,dan ga ik toch niet al die andere secties\advertenties doorworstelen?

Hieronder +1

Dat mensen de moeite nemen om losse componenten tegen de prijs van een habbekrats netjes te fotograferen en te omschrijven valt zeer te prijzen.
Na 1 maand vervalt de advertentie.
Mooi zo laten.

Eventueel kan je, als de lijst te lang wordt, de huidige tijdsduur van 1 maand inkorten.
Of een maximum van (bijvoorbeeld 200) van advertenties in de hele rubriek instellen.
Ik vind het niet de beste aanpak dat een ijverige adverteerder ingeperkt wordt. Maar die moet niet de hele rubriek gaan domineren als je óók een beperking stelt aan het totale aantal advertenties.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op zaterdag 2 november 2024 10:51:17 (34%)

Arco

Special Member

Ik heb er totaal geen moeite mee, laten zo... (beter als dat er niets te koop staat... :+ )
Ik kijk toch alleen als ik wat zoek, of iets bijzonders zie... (Op MP staat je advertentie na 24 uur ook dieper als 20 pagina's tenslotte...)

Je zou de artikelen iets meer kunnen verzamelen (2 of meer gelijksoortige artikelen per advertentie, dat scheelt al behoorlijk)
Het zou misschien wel een idee zijn om de 'update tracker van 5 items naar 10 te vergroten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weten mensen overigens wel dat als je op 'update tracker' klikt, dat je dan de laatste 25 (ofzo) advertenties krijgt te zien?

Dat is eentje waar ik zelf ook nog niet al te lang geleden achter was gekomen.

Overigens brengt dit wel weer het idee van een 'gereserveerd' vinkje naarboven. Want het is immers niet nodig om de gereserveerde advertenties zichtbaar te houden voor iedereen - het is alleen nuttig voor de adverteerder zodat die kan bijhouden wat er nog verzonden of opgehaald moet worden.
De status 'gereserveerd' opzichzelf is misschien niet heel nuttig, maar wel als je gereserveerde artikelen onzichtbaar kan maken.

Fatbeard verkoopt als een trein dus de helft van zijn aanbiedingen zijn dan de volgende dag alweer onzichtbaar wat prima is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Stijnos

Golden Member

ik heb verder ook niks persoonlijks tegen fatbeard, want hij is een zeer behulpzaam man hier, maar de vraag en aanbod wordt zo onderhand wel een beetje zijn webshop. Hij heeft tegenwoordig al zaken gebundeld inderdaad, maar nog is 80% ongeveer zijn zolder verzameling. Voor de één van geen enkele waarde voor de ander juist dat ideale hobby componentje. Allemaan prima
Ik beticht hem hier verre van handel ,want de moeite die hij neemt om inderdaad voor die paar centen alles te fotograferen en een advertentie voor aan te maken staat totaal niet in verhouding met de vraagprijs. Het neigt een beetje in de categorie zonde om weg te gooien :)
Sommigen hier kijken inderdaad actief regelmatig in de V&A, maar ik vind juist de update tracker fijn, want die ziet iedereen zodra hij CO opent.
Een kraam op een radio markt lijkt me ook een goed idee, maar dat laat ik aan hem.

Ik vind dat het de V&A juist levendig houdt, dat er zo veel wordt aangeboden (door vooral Fatbeard, maar er zijn nog een paar grootopruimers).

Ik klik op ‘vraag en aanbod’ in het zijmenu, niet op de update-tracker. Want via ‘vraag en aanbod’ zie ik gelijk de foto ernaast , dat geeft me sneller overzicht welke ik al gezien heb.

Dus ja, ik scrol dan even terug tot ik iets tegenkom dat ik gezien heb. Vervolgens koop ik het meestal niet, maargoed.

Waar ik dan weer wel moeite mee heb is de ene adverteerder die een minimum-order verlangd. Dat vind ik dan weer commercieel ruiken. Die heb ik ook niet meer recent gezien.

Fatbeard wekt meer de indruk erg veel verzameld/bewaard te hebben en dat nu op te ruimen volgens de ‘als niemand het wil hebben gooi ik het weg en als iemand het wel wil hebben verkoop ik het’ methode. Ik heb ook wel een paar dingetjes van hem gekocht. (En een paar keer ‘oh, die staat al gereserveerd’ achter het net gevist)

Maar als Fatbeard een ‘De Grote Fatbeard Webshop’ opricht vind ik het ook prima :)
(Of ergens een simpel lijstje online zet bij een goedkope hoster)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Mensen, waar zeuren we nou over?

De kleine meuk van zolder kwijt raken is nou precies waar V&A voor bedoeld is. Laagdrempelig en zonder meteen de hoofdprijs te willen vangen.
De "Tracker" is 5 regels lang, ook zonder dat fb kleine meuk spulletjes gaan aanbieden staat een advertentie daar niet lang te lezen.
En niet iedereen heeft mogelijkheid en middelen om de hele spullenboel naar een kraampje te verslepen of een garage sale te houden (of heeft überhaupt maar een garage en/of zolder)

En ja, als je wat leuks zoekt. Of open staat voor leuke spulletjes, dan is het aan jezelf om af en toe eens door het lijstje te lopen. En dat dingen niet verkopen wilt niet zeggen dat ze niet gezien worden.
BD had inderdaad mooi spul in de aanbieding, maar daar zat niet direct iets bij wat ik dwingend moest hebben, al heb ik over een paar dingen getwijfeld.
Er staat nu bijvoorbeeld iets op waar ik zelf wat van gekocht heb en waarvan het me verbaasd dat de rest er nog staat.

Als ik dan al iets aan te merken zou hebben op de advertenties van FB dan is het wellicht dat bepaalde dingen wel onder 1 advertentie mochten vallen. Condensatoren en nog meer condensatoren kan best bij elkaar. Maar dat is natuurlijk ook hoe het uit de 'berg' komt.

En als bonus: als iets er al 5x op gestaan heeft, dan is er (hoe jammer dan ook) waarschijnlijk toch echt geen interesse (meer) in. Zo gaan we er met onze CO voorraad ook mee om, hebben we iets na jaren *alweer* in de vingers dan wordt het weggegeven of helaas weggegooid.

bprosman

Golden Member

In Belgïe zou het aantal posts ook direct beschouwd worden als een commerciële activiteit, want dit is echt niet meer 'occasioneel', en is het dan ook belastbaar.

Rare jongens die Belgen :+ Als er nou EEN land is in de buurt waar ze niet vies zijn van gefoefel met de belastingen is het Belgie wel :)

Sine

Moderator

En voor dingen die in de regel nog geen euro kosten ... good luck with that 8)7

Paulinha_B

Honourable Member

Op zaterdag 2 november 2024 13:45:38 schreef bprosman:
[...]
Rare jongens die Belgen :+ Als er nou EEN land is in de buurt waar ze niet vies zijn van gefoefel met de belastingen is het Belgie wel :)

Nog niet in Portugal geweest? Of is dat niet genoeg "in de buurt"?
Hier meegemaakt: plexiglas bestellen, op maat gezaagd. "Dat zal iets meer dan 30 euro kosten, meneer". Bij afhaling leg ik dertig contante euronen op de balie, en krijg dikke vijf euro terug. "O, u betaalt contant meneer, dan rekenen we geen btw."

Er wordt hier dan ook nog volop contant betaald...

In Belgie wordt er niet zoveel gefoefeld, maar de wetgeving is wel heel ingewikkeld, door opeenvolgende compromissen van beurtelings centrum-linkse en centrum-rechtse regeringen. Belastingontduiking zal er niet veel couranter zijn dan in andere Europese landen, en de BE-overheid heeft het enkel aan zichzelf te danken dat belastingontwijking een populaire sport is.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 2 november 2024 14:24:27 (23%)

Mee eens, niemand gaat door zo een lijst per klik van Tig pagina's.

Als je slechts een artikel te koop hebt, is het na enkele minuten heel ver weg geduwd. Beter zou zijn dat ieder lid die iets heeft of zoekt voor dit hoekje, zo met zijn naam staat en de beschrijving wat ie bied of vraagt, vervolgens klik je op zijn naam en dan zie je wat ie allemaal te bieden heeft met foto en info.

Maar dat zal wel te duur zijn allemaal...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

25 items als je op de tracker klikt.
7 pagina's in heel V&A.

Schokkend :o

Bedankt voor deze *kuch* constructieve feedback.

bprosman

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 15:25:28 schreef CrossFireX:

Als je slechts een artikel te koop hebt, is het na enkele minuten heel ver weg geduwd. Beter zou zijn dat ieder lid die iets heeft of zoekt voor dit hoekje, zo met zijn naam staat en de beschrijving wat ie bied of vraagt, vervolgens klik je op zijn naam en dan zie je wat ie allemaal te bieden heeft met foto en info.

Eigenlijk ben ik meer geinteresseerd in wat er te koop is, wie het verkoopt zal me worst zijn. Dus andersom.

Misschien tussenvorm. Zodra (gereserveerd) verschijnt, advertentie onzichtbaar. Iedere potentiele koper is dan toch te laat. Want er staan er elke dag veel met (gereserveerd) in de tekst.

Sine

Moderator

Ja, daar hebben we het al eens over gehad. De "gereserveerd" status is iets wat ontbreekt en een nuttige toevoeging zou zijn.

benleentje

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 15:40:47 schreef Sine:

25 items als je op de tracker klikt.
7 pagina's in heel V&A.

Schokkend :o

Precies. Een storm in een glas water. Als je Marktplaats kijkt kijken daar misschien wel 7 pagina per uur bij.

Degene met de meeste die de meeste items verkoopt is een trouwe forum gebruiken die zijn bijna onuitputtelijk voorraad aan het verkopen is. En daar zitten regelmatig best interessante items tussen.

omdat je om iets interessants te vinden door pagina's met losse componenten moet.

Eens kijken zijn dat toevallig 7 pagina's. Ja daar ben wel een paar minuten mee bezig. Dan kijk je zeker nooit op marktplaats , ebay of ali waar 1000den pagina's zijn.

Mensen zitten soms uren in de auto om een vlooienmarkt te bezoeken enkel en hopen om dat bijzondere ding wat ze zoeken nu eens te vinden. Als je echt iets zoekt dan zijn die paar pagina hier geen enkel probleem.

dat hij dan al binnen 1 of 2 dagen op pagina 2, 3 of 4 staat en vaak al binnen no time uit de update tracker,

Ik had vorig jaar hier ook ineens veel advertenties staan. Er was een item wat er al weken op stond en nog kreeg ik af en toe een email of die en die meter nog te koop had en wou reserveren. Het maakt dus weinig uit dat een advertentie is ondergesneeuwd die ene man was al een tijd op zoek naar die ene meter en die vond hem gewoon. Je onderschat de kracht van mensen die ergens naar op zoek zijn die geven niet zo snel op omdat ze een paar pagina's moet doorspitten.

Voor V&A scroll ik gewoon dagelijks door de lijst tot de advertentie die ik al gezien heb.

Precies dat hebben mensen ervoor over om net dat ene interessante ding te vinden die ze nog missen.