Samsung UE55D800 Backlight Dynamische mode

Hallo Allemaal,

Ik heb een Samsung tv EU55D8000, waar ik sinds twee dagen het volgende probleem mee heb.

Wanneer ik bij beeldmodus Dynamisch selecteer valt de tv telkens uit, zet ik dit naar alle andere instellingen valt de tv niet uit.
Wanneer ik Backlight naar 20 zet valt de tv weer uit, zet ik deze op 19 valt de tv niet uit.

Ik constateer aan de bovenkant van de tv een lichte verdonkering van het beeld.

Ik heb diverse video`s op YouTube bekeken waar er led strips worden vervangen, ik kan best wat zelf doen, maar loont het tegenwoordig om een tv uit 2011 nog een reparatie uit te voeren of laten uitvoeren.
Wat zou zo iets kosten.

Alvast hartelijk dank

maartenbakker

Golden Member

Voor een 55" model uit een wat hogere reeks (8000) zal het nog wel lonen, zeker als je het zelf doet.

Probleem is wel dat de kans op ongelukjes ook groter is als het toestel groter is. Je moet dus een goede werkoppervlakte hebben ter grootte van 2 keer het toestel (lange zijde in het midden) waar het toestel ook liefst open kan blijven liggen als het open moest voordat je de strips besteld hebt (aliexpress).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ruimte is geen probleem, maar ligt het aan de strips als je de afbeeldingen bekijkt en mijn uitleg.

Wat zou dit eventueel kosten als ik dit laat maken?

Als je het zelf doet en de strips in duurste geval komt het op een 40 Eu max en als je het laat doen door winkel, reken maar op een slordige 200-250 eu, maar wellicht is hier ergens in jou buurt een medeforum lid die het wil doen??

Smd,

Dat zou handig zijn, wat ik ook graag wil weten hoeveel backlight strips heeft deze scherm, en moet ik dan alles gelijk vervangen.

Wat ook erg handig zou zijn, wellicht heeft iemand ook een backlight bij deze model uitgevoerd, zou handig zijn als je eventueel wat foto`s hebt hoe de reparatie is uitgevoerd, altijd handig..

Strips altijd allemaal tegelijk vervangen, geen losse leds vervangen want dan kan je binnnen no time weer uitval verwachten. Bij een groter scherm (dan 32") ga je het echt breken in het midden als je het er zomaar uit haalt, het is te zwaar om er zomaar uit te tillen en breekt dan door zijn eigen gewicht (!!!) , dus als je dit nooit hebt gedaan NIET DOEN of eerst kijken op youtube hoe je het veilig kan doen met versteviging of ondersteuning. Ook de COF tabs van het scherm aan onderkant en zijkant moet je niet beschadigen, dit gebeurt ook vaak als je het nog nooit gedaan hebt. LEd strips kan je vaak wel goedkoop bestellen op AliExpress, let wel op dat je dezelfde lensjes hebt of strips met leds. OOk erin zetten is heel precies, let op dat je het panel precies binnen de randen hebt gelegd, vaak ligt het nl iets scheef of net niet goed, en dan breekt het scherm als je de lijsten te hard er weer op duwt. En let op stofjes en vuil, de sheets niet van of uit elkaar halen ! Het loont echt om je tv een 2e leven te geven als je dit in acht neemt tenminste...

*hier heb ik geen app voor nodig

Bart64,

Als ik het zo lees, is het inderdaad verstandig om er niet aan te beginnen.
Ben wel handig maar zo veel punten waar ik op moet gaan letten, gaat zeker fout.

bedankt voor je reactie.

je kan de strips op aliexpress kopen. direct in de correcte maat en aantallen voor je TV. gewoon zoeken op het TV model
ik heb het al 1keer gedaan, op een 60" als ik het me goed herinner.
heeeeeeeeeeeeeeeeeel delicaat werkje om het scherm er zonder brokken af te halen. de leds vervangen in de behuizing is peanuts, en dan weer samen steken.
de glasplaat is heeeel dun.
heb het later op een 40" ook moeten doen (demonteren voor aan de flatcable te werken) en bij het terug in elkaar klikken wou 1hoek niet mee werken.
iets harder geduwd op plastic, en het scherm barste van de klik (of zat ietswat scheef).

als de tv nog bruikbaar is, zou ik die zo verder gebruiken. als die echt niet meer wil, kan je een herstelling overwegen en in achterhoofd houden dat er 50% kans is dat je die sloopt

op de foto lijkt het alsof de bovenste kapot zijn, die is donker. waarschijnlijk zit er in de andere ook een foute led die sneuvelt als die teveel moet geven.
als er 2 strips uitvallen, zal de TV dit zien en de voedingen afschakelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi fcapri,

Klopt zijn de bovenste, alleen weet ik niet hoeveel van de led strips er in zitten.
zit er meer dan 2 in? ik heb ook tv`s van Samsung gezien waar een aantal rijen led strips zijn ingebouwd.
Inderdaad ik kijk het even aan, mocht de tv uitvallen kan ik altijd nog experimenteren.

Er zitten 4 strippen in aan elke zijde 2 stuks..

klopt, dat is ook de redding geweest...