CAM-machine 3018

Paulinha_B

Honourable Member

Okee, dank voor de inhoudelijke reacties. Het verbaast me niet dat de cruciale componenten geen lang leven beschoren is. Maar als men ze allemaal vervangt - glijlagers, spindelmotor, en wat nog al niet - hoeveel geld heeft men dan uitgegeven, ruwweg, en hoelang duurt het voor de portemonnee alweer wordt aangesproken?

En ook: is er een beetje marktaanbod/keuze, voor het aankopen van vervangende cruciale componenten?

En nog wat onduidelijkheden bij de reacties totnogtoe:

* "na een aantal maanden begint het vervangen, en na 2 jaar heb je ..." dat hangt toch sterk af van de gebruiksfrekwentie? Deze zou bij mij erg laag zijn, daarom wilde ik het toch overwegen. Dat dit goedkope apparaat niet geschikt is voor intensief gebruik was wel duidelijk.

* "Het bijgeleverde freesmotortje stelt niet veel voor. Teveel speling op de geleiders waar ie in hangt" Dat zegt iets over de geleiders, en ik neem het graag aan, maar toch niet over het motortje zelf?

* "Voor MDF, PVC e.d. is 0.1mm per laag eigenlijk al te veel. Heel zacht hout gaat nog wel. Koper en alu gaat niet goed." Dat gaat toch over frezen, niet over lazeren? Is bij frezen de diameter van het freesje niet allesbepalend?

fatbeard

Honourable Member

Bij fraisen is de chipload bepalend.
Die volgt uit het aantal omwentelingen per minuut, de frais diameter, het aantal snijvlakken van de frais en de fraisdiepte, al dat in combinatie met de materiaalgegevens (hardheid, taaiheid en nog wat zaken).
Voor al deze dingen zijn tabellen en formules te vinden.

Bij laseren is er een beperking die bepaald wordt door de afzuiging van rook, omdat die rook het laserlicht verstrooit en op een gegeven moment dieper laseren onmogelijk maakt.
Soortelijke warmte, verdampingspunt en reflectie spelen ook een grote rol.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op zondag 3 november 2024 13:56:33 schreef Paulinha_B:
Maar is dit toestel zijn geld waard?

De prijs voor een beetje hobby CNC machine is het tien voudige. Je kunt natuurlijk ook zelf bouwen, dan kun je zelf je materiaal uitzoeken. Heb ik ook gedaan jaren geleden en heb daar nog steeds geen spijt van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Paulinha_B

Honourable Member

@fatbeard: bij het aspect "rook" van laseren had ik nog helemaal niet stilgestaan, uw bericht opent me anderhalf oog :) !

@Lambiek: Zelf bouwen vanaf nul spreekt me wel aan, al is het risico groot dat het alweer een onvoleindigd project zou worden. Maar wat zou een goed uitgangspunt kunnen zijn?

Alweer bedankt :handshake: !

Het motortje zelf maakt te weinig toeren.

Wat het soort freesjes aangaande, hoe minder "flute's" hoe beter, ben ik inmiddels achter.

benleentje

Golden Member

Op zondag 3 november 2024 17:41:04 schreef Paulinha_B:
@fatbeard: bij het aspect "rook" van laseren had ik nog helemaal niet stilgestaan, uw bericht opent me anderhalf oog :) !

Bij onze lasersnijder op de zaak word er met 11 bar perslucht gewerkt waarvan de machine er minimaal 10 bar op de nozzle wilt hebben.
De laser schijnt dan door de nozzle en de luht moet dan het vloeibare materiaal wegblazen. De vorm van de nozzle heeft veel invloed op de snijprestatie van verschillende materialen en diktes.Voor elke metaalplaat soort moet dan ook eerst alles goed ingesteld worden en moet ook de juiste nozzle in de kop gedraaid worden.

Als het dikker gaat dan 2mm dan is er zelf argon met 30 bar nodig en is de druk van perslucht te weinig. En zo maak je van de laser eigenlijk meer een snijbrander.

Op zondag 3 november 2024 16:46:20 schreef Paulinha_B:
dat hangt toch sterk af van de gebruiksfrekwentie?

nee dat begint al vanaf dag 1, de tolleranties en prestaties zijn dermate dramatisch dat je al upgrades wil doen als hij in de doos zit, en die tolleranties worden na wat inwerken zo slecht dat er geen werkbaar resultaat meer uitkomt

benleentje

Golden Member

Bij bv een oude draaibank dan kan je bijna overal de tolerantie wegdraaien met stelschroeven maar hier zit niets waarmee je de spelling kan afstellen?

bprosman

Golden Member

Op zondag 3 november 2024 14:46:15 schreef DK:
[...]
dat is het normale pad van die dingen inderdaad
na een aantal maanden begint het vervangen, en na 2 jaar heb je eigenlijk gewoon een nieuwe gebouwd van upgrade parts

Het "voordeel" is dan wel, je begint met een werkende situatie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op zondag 3 november 2024 17:41:04 schreef Paulinha_B:
Maar wat zou een goed uitgangspunt kunnen zijn?

Koop een standaard freesbank en bouw die om. Dan heb je mechanisch gezien een goed uitgangspunt. Besturings technisch zijn er dan verschillende mogelijkheden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Koop een standaard freesbank

Die zijn gebruikt en 2de hand ook altijd nog een 2000,- of meer. Ik ben nog nooit een goedkope tegen gekomen.

Lambiek

Special Member

Er zijn ook kleinere met een bed van bijvoorbeeld 200 × 100 of 300 × 200mm. Die koop voor onder de € 1000,-. Ik heb het niet over een productie machine.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Koop een standaard freesbank en bouw die om

Was het verschil tussen een conventionele en CNC freesbank niet dat er bij CNC-banken standaard een kogelomloopspil in zat, zodat je praktisch geen speling had? Terwijl een conventionele freesbank dit niet heeft en je bij zo'n bank de speling altijd naar één kant moest 'wegdraaien'. Daaruit volgde ook het verschil tussen het bij CNC gebruikelijke meelopend frezen, tegenover het bij een conventionele bank tegenlopend frezen.

Dus ik vraag me af hoe simpel het is om een conventionele bank om te bouwen tot CNC. Er komt iets meer bij kijken dan wat stappenmotortjes op de spindels te zetten, vermoed ik....?

set SCE to AUX.
bprosman

Golden Member

Op zondag 3 november 2024 20:30:29 schreef benleentje:
[...]Die zijn gebruikt en 2de hand ook altijd nog een 2000,- of meer. Ik ben nog nooit een goedkope tegen gekomen.

HBM ?

@Nonius, backlash kun je in de software "weg compenseren"

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 3 november 2024 21:18:11 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op zondag 3 november 2024 20:46:48 schreef nonius:
Dus ik vraag me af hoe simpel het is om een conventionele bank om te bouwen tot CNC. Er komt iets meer bij kijken dan wat stappenmotortjes op de spindels te zetten, vermoed ik....?

Met een trapezium spindel gaat het ook prima, alleen de moer aanpassen. En ja je moet mechanisch het één en ander aanpassen, maar dan heb je wel wat.

En kijk wat hierboven geschreven wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op zondag 3 november 2024 18:55:28 schreef benleentje:
[...]Bij onze lasersnijder op de zaak word er met 11 bar perslucht gewerkt waarvan de machine er minimaal 10 bar op de nozzle wilt hebben.
De laser schijnt dan door de nozzle en de luht moet dan het vloeibare materiaal wegblazen. De vorm van de nozzle heeft veel invloed op de snijprestatie van verschillende materialen en diktes.Voor elke metaalplaat soort moet dan ook eerst alles goed ingesteld worden en moet ook de juiste nozzle in de kop gedraaid worden.

Als het dikker gaat dan 2mm dan is er zelf argon met 30 bar nodig en is de druk van perslucht te weinig. En zo maak je van de laser eigenlijk meer een snijbrander.

Je spreekt dan wel van metaalplaat. Voor hobby valt dat volledig buiten budget.

Met een 40W blauwe diode 450nm snijd ik probleemloos 5mm gelamineerd MDF aan 750mm/min en 2 passes. Met air assist aan. Het zou in 1 keer lukken maar dan moet de snelheid naar beneden en is de kans groter dat de MDF ontvlamt.

@Paulinha_B: Een aantal puntjes om aan te denken.

  • De meeste materialen uit de DHZ zijn niet onschuldig als je ze gaat laseren. Formaldehyde is 1 van de producten die in de DHZ materialen zit. Het beste is je MDF en dergelijk bij een gespecialiseerde firma te bestellen. Bijvoorbeeld Laserbeest of Lasersheets.
  • Een goede behuizing met afzuiging is een must. Ideaal met een koolstoffilter er tussen. Bij het snijden van MDF of hout komt echt wel wat rook vrij.
  • Air assist is aan te raden.
  • Je kan schilderstape gebruiken om brandvlekken te voorkomen. Lasertape is handiger. Schilderstape moet perfect naast elkaar gekleefd worden. Een spatie of een overlapping betekent een ander resultaat.

De machine die je linkt heeft voor een laser zowat het slechtste bed. Rook kan niet langs onder weg bij het snijden. Na enkele keren gebruik gaat alles aan je bed plakken. Alleen goed schoon te maken met grill reiniger.

Voor je aankoopt, ga na of je toestel wordt ondersteund door Lightburn. De topper onder de laser programma's.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik heb destijds op ali zo een goedkope laser ding gekocht en ben er dik tevreden van. al op plastic, hout enzo gegraveerd. de laser is wel wat te zwak en metaal graveren kan die zeker niet (stond wel in beschrijving).
de laser is wel eenvoudig te veranderen door een andere (bv ook freeskop moet te doen zijn).

117€ betaald voor de lasermachine, 44€ voor zo een ronddraaiend ding voor flessen te graferen. houten plankjes om te graveren....
ik heb die dus al van dec2021, 3jaar dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zondag 3 november 2024 17:41:04 schreef Paulinha_B:
Zelf bouwen vanaf nul spreekt me wel aan, al is het risico groot dat het alweer een onvoleindigd project zou worden. Maar wat zou een goed uitgangspunt kunnen zijn?

Ik vind zo'n goedkope machine een heel mooi uitgangspunt om van te leren welke eisen je moet stellen. Daarna weet je waar je (eventueel) het grote geld in moet steken.

Als je echt metaal wilt frezen zou ik zoeken naar zoiets
https://res.surplex.com/images/c_fill,d_no_image.png,f_auto,fl_progressive,h_555,q_auto,w_760/i_08165391/THIEL_Duplex_158_Universele_freesmachine.jpg

Onder de hobby metaalbewerkers zijn in dit formaat Bridgeport en vooral Deckel FP1 populair.

met topic starter zijn ding zou je nog een pcb kunnen frezen (koper eraf). met die laatste gaat dat toch niet of moeilijk lukken. hangt er maar vanaf wat je wil wegfrezen aan metaal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 11:12:53 schreef fcapri:
ik heb destijds op ali zo een goedkope laser ding gekocht en ben er dik tevreden van. al op plastic, hout enzo gegraveerd. de laser is wel wat te zwak en metaal graveren kan die zeker niet (stond wel in beschrijving).
de laser is wel eenvoudig te veranderen door een andere.

117€ betaald voor de lasermachine, 44€ voor zo een ronddraaiend ding voor flessen te graferen. houten plankjes om te graveren....
ik heb die dus al van dec2021, 3jaar dus
[bijlage]

Voor metaal heb je een IR 1064nm laser nodig. Je systeem moet wel de nodige power kunnen leveren als je een andere kop gaat gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Paulinha_B

Honourable Member

Wat liggen jullie nu toch te leuteren over het laseren van metaal???

Ik voorzie vooral te werken in multiplex of mdf van een mm. of 5, uitzonderlijk 10.

Als ik al ooit zo'n toestel koop zal ik er MISSCHIEN mee frezen in alu. Laseren in metaal is niet aan de orde.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op maandag 4 november 2024 17:19:50 (27%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vergeet het dat je daar alu kan mee frezen. Ik heb destijds de Colinbus/elektuur portaal frees gekocht. Zelfs met een Kress 1000W spindel onbruikbaar voor alu. Voor alu moet alles een stuk steviger zijn. Dan kom je eerder uit bij een Sorotec Basic Line of Compact line terecht. Maar dan schrijven we met 4 cijfers voor de komma.

Op maandag 4 november 2024 17:12:57 schreef Paulinha_B:
Wat liggen jullie nu toch te leuteren over het laseren van metaal???
[...]

Op zondag 3 november 2024 18:55:28 schreef benleentje:
[...]Voor elke metaalplaat soort moet dan ook eerst alles goed ingesteld worden en moet ook de juiste nozzle in de kop gedraaid worden.[...]

Graveren van metaal is zoals gezegd mogelijk met een IR laser. Daar hoeven de bewegende delen niet veel steviger voor zijn. Snijden is andere koek. Dat kan gewoon niet. Valt ook volledig buiten het budget voor hobby gebruik. Tenzij de Lotto langs kwam.

Is wel de vraag of de bewegende delen sterk genoeg zijn om de spindel, bij frezen, of de laserkop, bij laseren, correct recht te houden in X, Y en Z. Het portaal deel mag bijvoorbeeld niet naar voor buigen als de spindel of laserkop er aan hangen.

Uiteindelijk dient alles afgestemd op elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Paulinha_B

Honourable Member

Uiteindelijk dient alles afgestemd op elkaar.

Daar stem ik graag mee in. En ik dank u hartelijk voor uw ervaringsberichten, en uw "voetjes op de grond"-relativeringen!
Het zal alhier nog eventjes bij wensdromen blijven, lijkt me.

McAwesome

Golden Member

Nikodem Bartnik had nog wat video's op YouTube over een 3D-geprinte Dremel CNC-machine. Hij kon er ook aluminium mee bewerken: https://www.youtube.com/watch?v=Fs9dosQYtGU

Als het niet veel mag kosten is dat misschien nog een optie. Als je veel tijd hebt gaat aluminium best op een hobbymachine.

Voor het serieuzere werk zit je al gauw bij Sorotec met een navenant prijskaartje. Vergeet ook de "betere" hobbymachines zoals StepCraft en dergelijke. Die zijn nog relatief duur en ga je je later beklagen.

Dan is een goedkope zelfbouwmachine om te starten nog zo slecht niet en als er iets stuk gaat kan je die ook makkelijk zelf herstellen.