Vergeet het dat je daar alu kan mee frezen. Ik heb destijds de Colinbus/elektuur portaal frees gekocht. Zelfs met een Kress 1000W spindel onbruikbaar voor alu. Voor alu moet alles een stuk steviger zijn. Dan kom je eerder uit bij een Sorotec Basic Line of Compact line terecht. Maar dan schrijven we met 4 cijfers voor de komma.

Op maandag 4 november 2024 17:12:57 schreef Paulinha_B:
Wat liggen jullie nu toch te leuteren over het laseren van metaal???
[...]

Op zondag 3 november 2024 18:55:28 schreef benleentje:
[...]Voor elke metaalplaat soort moet dan ook eerst alles goed ingesteld worden en moet ook de juiste nozzle in de kop gedraaid worden.[...]

Graveren van metaal is zoals gezegd mogelijk met een IR laser. Daar hoeven de bewegende delen niet veel steviger voor zijn. Snijden is andere koek. Dat kan gewoon niet. Valt ook volledig buiten het budget voor hobby gebruik. Tenzij de Lotto langs kwam.

Is wel de vraag of de bewegende delen sterk genoeg zijn om de spindel, bij frezen, of de laserkop, bij laseren, correct recht te houden in X, Y en Z. Het portaal deel mag bijvoorbeeld niet naar voor buigen als de spindel of laserkop er aan hangen.

Uiteindelijk dient alles afgestemd op elkaar.

Uiteindelijk dient alles afgestemd op elkaar.

Daar stem ik graag mee in. En ik dank u hartelijk voor uw ervaringsberichten, en uw "voetjes op de grond"-relativeringen!
Het zal alhier nog eventjes bij wensdromen blijven, lijkt me.

Nikodem Bartnik had nog wat video's op YouTube over een 3D-geprinte Dremel CNC-machine. Hij kon er ook aluminium mee bewerken: https://www.youtube.com/watch?v=Fs9dosQYtGU

Als het niet veel mag kosten is dat misschien nog een optie. Als je veel tijd hebt gaat aluminium best op een hobbymachine.

Voor het serieuzere werk zit je al gauw bij Sorotec met een navenant prijskaartje. Vergeet ook de "betere" hobbymachines zoals StepCraft en dergelijke. Die zijn nog relatief duur en ga je je later beklagen.

Dan is een goedkope zelfbouwmachine om te starten nog zo slecht niet en als er iets stuk gaat kan je die ook makkelijk zelf herstellen.