Hallo, ik probeer een lamp aan te sluiten aan een lamphouder en kabel.
Echter heeft de kabel drie draden en de lamphouder slechts twee aansluitingen (zie foto's).
1) Wat moet ik doen? De earth kabel negeren?
2) En hoe weet ik waar de neutral kabel en waar de live kabel in moet? Er staat nergens een letter (L of N) of woord gemarkeerd.
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
aarde afknippen als daar geen schroefje voor in de messing kern zit, de kern van de lamp is bruin en de buitenkant is blauw.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
1: Gl/GN aansluiten op het armatuur als dat van metaal is. Is het plastic, glas of zo: Gl/Gn niet aansluiten.
2: sluit L aan op de “bodem-aansluiting”, en N op de “schroefdraad-aansluiting”
My 2c en haal er een deskundige bij als je jezelf niet vertrouwt. Netspanning is gevaarlijk.
Edit: testman was me net voor
is het voor een lamp met een stekker of aan het plafond via een lichtpunt?
In het eerste geval maakt het vrij weinig uit waar je blauw en bruin doet.
Er is namelijk geen enkel manier in het nederlandse stekker systeem die waarborgt of de blauwe draad in de stekker ook werkelijk aan de nul komt.
Als je hem aansluit aan het plafond maakt het technisch gezien ook iks uit volgens mij, maar veiligheids technisch is het denk ik inderdaad beter om de fase (bruin) aan het diepste punt in de fitting te verbinden en blauw (nul) aan de schroefdraad. (nooit bij stilgestaan eerlijk gezegd)
Zorg wel dat je spanning er 100% af is. Je vraag wekt de suggestie dat je dit nooit eerder gedaan hebt. Het is niet moeilijk, maar weet wel wat je doet
Hallo, bedankt voor alle reacties.
Ik heb dit inderdaad nooit eerder gedaan.
Wat betreft het materiaal: het omhulsel is van porselein, het binnenstuk (waaraan ik de draden moet aansluiten) lijkt ook van aardewerk te zijn.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de geel-groene draad laten voor wat het is (en best afknippen/afplakken met tape oid)?
Om op de vraag van Stijnos te antwoorden:
Het is voor een lamp aan het plafond via een lichtpunt
Hoe zorg ik ervoor dat de spanning er 100% af is?
Op woensdag 6 november 2024 19:54:37 schreef gjest:
Om op de vraag van Stijnos te antwoorden:
Het is voor een lamp aan het plafond via een lichtpunt
Dan de bruine draad met de middenpen en de blauwe draad aan de buitenste schroefdraad van de fitting verbinden. Bij het andere einde van het snoer blauw met blauw verbinden en bruin met zwart verbinden.
Kijken op de groepenkaart in de meterkast welke groep je moet uitschakelen, bijv keukengroep, kamergroep of slaapkamergroep. Die schakel je uit. Is het een oude kast met stoppen, dan draai je de stop eruit en stop je in je broekzak.
Je kan ze ook allemaal uitschakelen. Dan zit de goede er vrijwel 100% ertussen (Picobello BV kan aan de installatie geklust hebben). Dan doe je de meterkast op slot en stop je de sleutel in je broekzak. Dan controleer je met een spanningszoeker of duspol of je echt de goede groep uitgeschakeld hebt. Als je 100% overtuigd bent dat je de goede groep uitgeschakeld hebt, dan kan je de lamp monteren. Liefst doe je dat op een wijze alsof er wel spanning op de aansluitdraden zit, dus als je moet knippen doe dat met een goed geïsoleerde tang. Moet je schroeven, doe dat met een schroevendraaier die zoveel mogelijk geïsoleerd is.
.
Werk je met electriciteit, dan krijg je vroeg of laat een keer een rotklap en dat is altijd te vroeg.
Op woensdag 6 november 2024 19:54:37 schreef gjest:
door blauw en zwart even tegen elkaar te houden, daarmee een knal te veroorzaken en de bijbehorende zekering te triggeren...NEE GRAPJE, NIET DOEN DUS!
Vraag even hulp aan iemand ie iets beter weet hoe en wat.
Als je de hoofdschakelaar omzet, is vrijwel 100% zeker alle spanning uberhaubt overal eraf, maar ik voorzie de volgende vraag al wat de hoofdschakelaar is (als je die uberhaubt hebt, dat is namelijk lang niet altijd zo)
Op woensdag 6 november 2024 22:28:15 schreef Stijnos:
[...]door blauw en zwart even tegen elkaar te houden, daarmee een knal te veroorzaken en de bijbehorende zekering te triggeren...NEE GRAPJE, NIET DOEN DUS!
bwa.
stap 1 zekering eruit (of alles uitzetten)
stap 2 met multimeter kijken of er niks aan de draden zit
stap 3 draden tegen elkaar. je zal maar pech hebben dat je de verkeerde zekering had afgezet EN dat de multimeter het niet deed (verkeerde instelling, draad kapot,...)
ik heb het ooit gehad, was zeker dat het spanningsloos was, met meter gekeken en stond niks op. kreeg ik toch een tinteling als ik de draden vast had (precies alsof er een braampje in mijn vinger prikte).
de meter getest in een werkend stopcontact en had ook niks. 1 les geleerd.
nu tik ik de draden toch eens tegen elkaar hoor nadat ik 2x heb gekeken dat alles correct uit zit. als het dan nog PETS zegt, dan heb ik geluk gehad