Ergens heb ik en paar postings gezien hierover maar vind ze niet meer terug. Is er iemand die data logging of temperatuur check doet met een temperatuur meter/logger IN de diepvriezer.
In principe bestaan er temperatuur loggers op batterij die eventueel via zigbee op Home Assistant kunnen gekoppeld worden.
Wat is jullie ervaring hiermee, IN een diepvriezer?

In een diepvriezer is in een kooi van faraday, slecht bereik.
Wat wel kan is de sensor verlengen en dan in de diepvriezer leggen.
En dan werkt het zeer goed.

Het kan met zigbee of 433mhz waar 433 MHz de zuinigste optie is

Ik gebruik deze, heel precies: https://nl.aliexpress.com/item/1005006010364681.html
Wel geen HA/zigbee, maar dat heeft toch weinig nut. Twee draadloze sensoren met instelbaar alarm.

Op zich heeft home assistant weinig nut en/of voordelen voor dit alleen, maar hier wordt alles gestuurd met Home Assistant. Dan zou het fijn en makkelijk zijn om ook dit via Home Assistant te laten monitoren.
De kooi van dingens... had ik niet aan gedacht, inderdaad. Maar het moet inderdaad mogelijk zijn om de sensor binnen te leggen en de elektronica erbuiten.
Toch heb ik ergens een post gelezen van iemand die dit had gedaan, met alles IN de diepvriezer. Het was een zigbee ding en dat werkt dan meestal op batterijen, ook dat ging wonderwel op -18 heel goed.
Eigenlijk was ik meer getriggerd door nieuwsgierigheid om het ook eens te proberen, puur als techneut...

Ik heb gewoon zo'n 3 euro tuya zigbee sensor in de ijskast gegooid, en dat werkt prima. Er zit een ander device in de buurt wat ook router speelt (een lampje)

In de diepvries kon wel eens spannend worden voor de batterijen, ik weet niet hoe veel er overblijft van een CR2032 bij -20°C

4.2.2 Storage at less than -20°C can deform the plastic parts and may cause a leakage.

USABLE TEMPERATURE
RANGE -20°C~+70°C

Ik zou zeggen, gewoon proberen dus.

Panasonic gaat nog wat verder

Specifications
Nominal Capacity: 225 mAh
Nominal Voltage: 3V
Weight: 2.9g
Operating Temperature: -30°C - +60°C

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Ik ga het zeker proberen.
CR2032 is geen optie, denk ik. Ik heb er één gezocht met AAA, dat zou eventueel wel moeten kunnen bij -20
Is bestel, en ik ga het proberen.

Ik heb voor het werk wel eens een kastje meoten testen in de vriezer. Toen heb ik gewoon een paar van die ds18b20 in een kastje gestopt. Met 3 draadjes (gestripte ethernet kabel) aangesloten en die gewoon door de deur gedaan. De ESP zat buiten de koeling.

Als er niet teveel / te dikke draden zijn gaat dat prima.

Op woensdag 6 november 2024 13:42:56 schreef Sylvester:
CR2032 is geen optie, denk ik. Ik heb er één gezocht met AAA, dat zou eventueel wel moeten kunnen bij -20

Net wel, de panasonics vinden het prima tot -30. Alkaline kan wellicht ook "Operating temperature range -20ºCto 54ºC"

Op woensdag 6 november 2024 11:04:01 schreef tuxie:
In een diepvriezer is in een kooi van faraday, slecht bereik.s

Een vriezer is geen faraday kooi. De deurrubbers zijn transparent voor rf.

Een goedkope oplossing om te testen is:
https://esphome.io/

Dan heb je weer externe voeding nodig, als je al zigbee hebt is zo'n kant en klare sensor een stuk eenvoudiger.

Bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005007645898497.html

Het werkt tot nu toe prima. Zie bijlagen.

Diepvriezer en koelkast zijn no-frost typen. Goed te zien wantde lucht intern is zeer droog.
In de koelkast blijkbaar aanzienlijk droger dan de diepvriezer.

Ondertussen al bijna 2 maanden, batterij nog steeds 100%, temperatuurmeting prima. Voor die paar euro's dat dat ding kost werkt het verbazingwekkend stabiel en goed.

Jep, het werkt hier nog steeds probleemloos. En inderdaad droge lucht, aan de stijging van de luchtvochtigheid zie je precies wanneer de ijskast open geweest is.

Inderdaad. Op lange termijn kan je dat perfect zien met de vochtigheid en ook een beetje de temperatuur. Ook het 'verschuiven' van de sensor in de lade kan je goed zien. Als de 'vrouw des huizes' de diepvrieslade wat te hard dichtsmijt of open trekt, verschuift de sensor in de lade even naar achter of naar voor. Dat scheelt in temperatuur van -17,5 naar -18,5.
Tijd om iets te maken om hem vast te hangen. Moet er nog makkelijk uit kunnen voor vervanging van de batterij.
De meting is een beetje grillig maar dat ligt misschien aan Home Assistant, moet ik nog eens bekijken. Maar voor die paar euro's dat het ding kost is het super bruikbaar.
1 x voor gehad dat de stroom buiten huis uit was. Temperatuur stijgt en geeft alarm in Home Assistant (boven de -17). Home Assistant en alle andere hardware hangt op UPS in huis.

[Bericht gewijzigd door Sylvester op (27%)]