Meten van een 7915 spanningsregelaar met multimeter

Hallo Allemaal,
Ik heb een Marantz SR 7002 versterker die in veilige modus staat.
Open gemaakt en inderdaad is er een print met defecten.
Onder andere een defecte printbaan.

Nu zitten er twee spanningsregelaars op, een 7815 (voor de + kant) en een 7915 (voor de - kant).

Ik heb op internet een voorbeeld gevonden hoe ik de 7815 kan doormeten met een multimeter, maar kan niets vinden over doormeten van de 7915.
Heeft iemand tips? Alvast bedankt.

testschakeling maken?
geef die -20V in, moet er -15V uitkomen. ff lossolderen, inpluggen in je testprint en kijken wat de output is met DMM

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je kunt geen 7815 en 7915 doormeten om te weten of ze defect zijn, je moet de spanningen meten die erin gaan en eruit komen en zoals fcapri zegt een testschakeling opzetten.

LDmicro user.

In situ meten of de uitgang de verwachte spanning voert is het eenvoudigste. Testen met een multimeter gaat niet, op catastrofale zaken na.

Let bij het los meten van een 7915 op de minimale belasting van een paar mA. Bij minder regelt-ie niet. Iedereen is er denk ik een keer ingetrapt.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 7 november 2024 08:50:49 (13%)

Op donderdag 7 november 2024 08:48:14 schreef Aart:
In situ meten of de uitgang de verwachte spanning voert is het eenvoudigste.
Let bij het los meten van een 7915 op de minimale belasting van een paar mA. Bij minder regelt-ie niet. Iedereen is er denk ik een keer ingetrapt.

Hi Aart,
Mijn vraag is: hoe kan ik de 7915 los meten met een multimeter? Van de 7815 weet ik het. Maar de pootjes van de 7915 zijn anders (ben nog maar een beginnende hobbyist die graag wil leren)

fred101

Golden Member

Testen doe je met een labvoeding en een 1k weerstand. (of andere waarde, een paar mA is genoeg belasting)

+18V op de gnd pin, de min van de voeding op de input pin van de 7915. De weerstand op de uitgang . Met de multimeter over de weerstand moet je nu -15V meten.

En zo kun je alle 78xx en 79xx regelaars testen. Bij de 78 natuurlijk de plus en min van de voeding omdraaien. De voeding steeds grofweg 3V hoger zetten dan wat de regelaar aan output levert.

Met alleen een multimeter een regelaar testen is niet betrouwbaar. Dus die 7815 test heel snel vergeten.

De simpelste test is gewoon in het apparaat meten. Uitgesoldeerd testen doe je alleen als het ding niet aan wil zonder rooksignalen.

De bron van componenten kennis en de reparateur zijn beste vriend: de datasheet https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm79.pdf?ts=1730903578963&ref_ur…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Als je wil leren: lees een paar goede boeken over elektronica, als je echt diep wil: the art of electronics, oppervlakkig: elektronica voor dummies, wil je foute dingen leren: you tube. Er staat echt goede info op you tube maar het merendeel is gewoon onzin, zeker op de meeste audio/TV reparatie kanalen waar mensen die er zelf te weinig van weten andere onzin bij proberen te brengen. Echt reparatie is een vak apart en soms moeilijker dan zelf ontwerpen. Dingen op de gok doen of you tube nadoen op hoop van zegen is geen repareren. Meestal is het kapot repareren.

Belangrijkste gereedschap (in ieder geval voor mij maar ik repareer beroepsmatig):
-Een echt goed desoldeer station (anders mol je meer dan je repareert),
-Een multimeter,
-LCR meter (desnoods een ESR meter hoewel die tamelijk waardeloos zijn tenzij je echt weet waar je mee bezig bent en altijd nog beter als niks),
-halfgeleider testertje, maar met je DMM + datasheet kun je de meeste halfgeleiders ook wel testen.
-labvoeding bv 0-30V met CC mode (Stroom begrenzing), voor audio is een twee kanaals makkelijk omdat je dan een symmetrische spanning kunt maken. oa om spanningregelaars te testen maar je kunt er vaak ook de patient mee voeden ipv de eigen voeding te riskeren en de eindtrap te beschermen, waardoor rooksignalen achterwege blijven.
-Een scoop. de enige manier om AC signalen en rimpelspanning te bekijken.
-Voor audio kan een signaal tracer handig zijn.(leuk DIY project) was mijn eerste (zelfgebouwde) gereedschap naast een multimeter (toen nog analoog)
bv deze https://sound-au.com/project164.htm

Ik gebruik nog veel meer maar dat is meestal voor de echt moeilijke reparaties. Belangrijkste gereedschap is kennis.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb even wat foto's in m'n archief opgezocht van lekkende elco's in een Marantz PM-nogwat, maar mijn geheugen liet me niet in de steek: het lijkt er op alsof de grote elco's aan het lekken zijn. Bij de Marantz die ik opende om te kijken wat er aan schorde waren die dingen in ieder geval zodanig lang al aan het lekken dat het door de print heen getrokken was.

Ook lijk ik, net zoals op mijn foto, dezelfde doffe solderingen te zien.

Dit, of er is al eerder aan gewerkt.

De spanningsregelaars gewoon in het apparaat testen. Het mooiste is als je een scoop hebt om de voedingslijnen op rimpel te controleren, maar ik ga er van uit dat je die niet hebt. Een multimeter met DC+AC stand werkt ook heel aardig, maar ook dat vind je op de meeste modellen niet, zeker niet op de goedkopere modellen onder de 100 euro (gok ik, zo goed ingevoerd in multimeter-land ben ik nou ook weer niet)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er is een spoor weggebrand vanaf de elco, dus er moet een flinke stroom doorheen gelopen zijn.
Dus een flinke sluiting in een van de afgaande 2 aansluitingen ergens aan de linker kant.
Wat zat/zit daar op aangesloten? Ik zie nu op de andere foto dat het waarschijnlijk de eindtorren zijn. Nou die zullen wel opgerookt zijn. Dus er is nog (veel) meer stuk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Een 78xx of 79xx zal dat niet veroorzaken, daar loopt max 1A maar die dingen zijn redelijk bombproof. Zolang de ingang spanning niet te hoog wordt zijn ze bijna onverwoestbaar. Gewoon de afgefakkelde sporen stroomafwaarts volgen en je komt vanzelf bij het kapotte onderdeel. Zullen de eindtorren wel zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 7 november 2024 18:14:27 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Maar de pootjes van de 7915 zijn anders

dat zoek je de datasheet van de 7915 erbij zie hieronder.

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/869709/ISC/7915.html

Meten van een spanningsregelaar is niet zo moeilijk er moet -15V uitkomen.