Plakken aansluiting achterruitverwarming

Mijn achterruitverwarming doet het niet meer. Bij de zoektocht bleek de aansluiting van het 15 jaar oude ruitje te zijn losgekomen.

Hoe repareer je zoiets?

Dit van een Alfa forum geplukt na googlen:

Zilver'lijm' geleid elektrisch prima, maar kan dus niet gebruikt worden als lijm :mrgreen: maw, het kan geen mechanische spanning hebben. Beste is die aansluiting vastlijmen met een 'normale' lijm (twee komponenten epoxy bv) en dan niet het gehele oppervlak insmeren en aan de ruit lijmen, maar iets aan oppervlak overlaten waar je dan die zilver'lijm' tussen kan krijgen zodat je daarmee de elektrische verbinding maakt.

Dus gewone lijm voor de mechanische verbinding aan de ruit en dan de zilverlijm voor de elektrische verbinding. Met een beetje handigeheid moet dat wel lukken lijkt me.

Volgens mij heb ik nog zilverlijm oid want ooit geprobeerd de verwarminglijntjes van een andere auto te repareren maar dat was geen succes...
(We hadden toen 2 auto's, eentje met defecte verwarming, eentje met werkende verwarming en glasverzekering op allebei. Je raad al welke ruit sneuvelde door een door een vrachtwagen opgeworpen kiezeltje terwijl ik voor het stoplicht stond...)

revado

Honourable Member

Een hele tijd terug er een gerepareerd met deze lijm.
Duur maar werkte wel.
Er zijn ook andere merken uiteraard.

https://www.womiprofessional.com/nl/womi-w231-electrolijm-electric-cir…

Bison heeft zilverlijm in kleine potjes.
Kost plm €15 dus niet goedkoop, maar het werkt wél.
Belangrijk: eerst heel goed roeren voordat je het opbrengt

Even gezocht: Ali verkoopt deze voor plm €4

met koperfolie het oppervlak vergroten en solderen op de resten en dan de strip weer oversolderen. die dingen breken af van de klep hard dichtgooien of iets wat ertegen kwam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op donderdag 7 november 2024 23:16:07 schreef testman:
met koperfolie het oppervlak vergroten en solderen op de resten en dan de strip weer oversolderen. die dingen breken af van de klep hard dichtgooien of iets wat ertegen kwam.

Met solderen aan de ruit loop je grote kans dat die springt, vooral omdat je een vrij stevige soldeerbout nodig hebt om dat te verwarmen.

Twee kleine drupjes cyanoacrylaatlijm om het beugeltje weer vast te zetten op de ruit (er bestaat speciale lijm om spiegels aan een ruit te lijmen maar die moet je uitharden met UV en gezien de plaats van dat beugeltje gaat dat niet zonder de ruit er uit te halen).

Daarna met Bison geleidende lijm de verbinding rondom (en met) het beugeltje herstellen.

Belangrijkste is dat de oppervlakten zo schoon mogelijk zijn, een glasvezelstift en wat remmenreiniger kunnen daarbij helpen.