Mainboard/SSB vervangen - ambilight werkt niet meer?

Hallo forumleden.
Ik probeer een 43PUS6201/12 te reanimeren. Probleem: bootloop / defect eMMC.
In afwachting van nieuwe/blanke eMMC's heb ik het defecte moederboard vervangen door een (ogenschijnlijk?) identiek exemplaar van een gesloopte 65PUS6121/12. Beide moederboards hebben dezelfde type-aanduiding: 715G8132-M01-B00-005T.
Nu heeft een 65PUS6121/12 geen ambilight, en de optie "ambilight" kwam ik dan ook niet tegen in de lijst met settings in het configuratie-menu. In een vlaag van helderheid bedacht ik mij dat ik natuurlijk eerst nog de "option-codes" van de 43PUS6201/12 via de SAM-editor moest invoeren in dit "nieuwe"/van de 65PUS6121/12 afkomstige moederboard. Zo gezegd, zo gedaan en jawel; nu kom ik een setting "Ambilight" tegen als ik door het service-menu scroll.
Echter: die setting "Ambilight" staat op "Off", en er is (lijkt) geen mogelijkheid om dit in "On" te wijzigen.
In een volgende vlaag van helderheid bedacht ik mij dat ik modelnaam en productienummer van de 43PUS6201/12 nog via de SAM-editor kon invoeren; nu stond daar immers nog model en productienummer van de 65PUS6121/12.
Zo gezegd zo gedaan. Echter: de optie "Ambilight" staat nog steeds op "Off" en ik zie geen mogelijkheid dat te wijzigen.
Wie helpt mij verder? Waar kijk ik overheen?
Zoals gezegd hebben beide boards dezelfde aanduiding (715G8132-M01-B00-005T) en ik zie geen verschillen in de bestukking van beide PCB's.
Help....

Ik heb zoiets wel ervaren, voerde een fabrieksreset uit en toen kwam alles wel goed. alle voorwaardes staan gewoon op groen bij je toestel.

UPDATE
Na nog eens goed gekeken te hebben blijken er op het mainboard dat uit de 65PUS6121/12 (foto 1) komt tóch een aantal componenten te ontbreken rond de ambilight-connector. Om precies te zijn ontbreken F1401 (een 2Amp fuse in de voedingslijn), C402 (470pF), C404 (1nF) en R4502 (0.05Ohm). Deze zitten wél op het mainboard uit de 43PUS6201/12?! En als de ambilight-ledstrips in de 43PUS6201/12 geen voeding krijgen dan begrijp ik wel waarom ze het niet doen 8)7. Conclusie: ondanks dat de mainboards uit de 65PUS6121/12 en de 43PUS6201/12 exact dezelfde type aanduiding hebben (715G8132-M01-B00-005T) zijn ze tóch niet identiek.

Morgen ga ik de ontbrekende componenten maar eens plaatsen en zien wat er dan gebeurt.

To be continued.

Ze hebben niet dezelfde type-aanduiding. Het nummer dat je zag, is van de kale printplaat. Voor de bestukte printplaat moet je altijd naar een stickertje zoeken. Dat was in de Philipstijd al zo, en bij veel andere merken ook.

@maartenbakker: Tnx! En ik herinner mij nu al eens zoiets gelezen te hebben (wellicht van de hand van William1967?). Soms moet ik klaarblijkelijk eerst ergens tegenaan lopen voor het tot mij doordringt. En inderdaad: de stickers tonen verschillende nummers. De sticker op het mainboard van de 43PUS6201/12 heeft als opdruk "703TQGPL296", en die op het mainboard van de 65PUS6121/12 heeft als opdruk "703TQGPL265". Alleen de laatste drie cijfers verschillen dus. Geen idee of daar nog iets uit valt af te leiden?

Dan maar componentjes overzetten...

Hi @smd.
Die componentjes zijn zó extreem klein (vooral R4502) dat ik dat (nog) niet zie zitten. Ik heb nu maar een nieuwe eMMC besteld en ga die (natuurlijk voorzien van de juiste software) plaatsen.
Overigens heb ik nu meerdere TVs langs gehad met een eMMC- gerelateerde fout waarbij de eMMC prima viel uit te lezen (RT809H) maar niet (betrouwbaar) beschrijfbaar bleek. Vermoedelijk wordt er tijdens bedrijf af en toe wat naar de eMMC geschreven, wat dan soms niet lukt waarna de TV in storing gaat / reboot. In die gevallen is het eenvoudigweg een nieuwe eMMC laden met de software uit de te vervangen eMMC en gaan... (Ja, je bent dan bepaalde functionaliteit kwijt zoals gebruik van het CI-slot, en sommige apps zoals Netflix werken niet meer maar toch).

Op maandag 18 november 2024 20:35:02 schreef ChristiaanR:

Vermoedelijk wordt er tijdens bedrijf af en toe wat naar de eMMC geschreven, wat dan soms niet lukt waarna de TV in storing gaat / reboot.

Dat klopt, bijvoorbeeld bij gebruik van Netflix krijg je voorbeelden te zien geladen uit de EMMC, deze worden veranderd als je kijkgedrag veranderd. Je kunt ze terugvinden als je de EMMC uitleest en edit met een Hexreader.

[Bericht gewijzigd door william1967 op (14%)]