Goede middag,
Wij hebben sluiting in de vloerverwarming, na enige tijd gaat de aardlek eruit.
Wie kan mij helpen, hoe ik het kan doormeten.
Er zijn naar mijn mening twee ringleidingen gelegd.
Kan ik de ringleidingen doormeten en hoeveel ohm moet ik meten.
Iedere hulp is welkom.
mvgr

Op vrijdag 8 november 2024 16:25:59 schreef jozephus:
Goede middag,
Wij hebben sluiting in de vloerverwarming, na enige tijd gaat de aardlek eruit.
Wie kan mij helpen, hoe ik het kan doormeten.
Er zijn naar mijn mening twee ringleidingen gelegd.
Kan ik de ringleidingen doormeten en hoeveel ohm moet ik meten.
Iedere hulp is welkom.
mvgr

Dat is dus om te beginnen geen sluiting maar een aard- of isolatie- fout. Met een isolatie meter (Ook wel megger genoemt) kun je proberen te meten welke van de draden het probleem heeft. En dus ook in welke van de ringleidingen het probleem zit.

Je nog een TDRM meting kunnen om de plek in de kabel proberen te vinden. Maar of dat lukken gaat is erg twijfelachtig.

Je bent waarschijnlijk sneller klaar als je de vloer gewoon gaat uithakken.

Meer kun je eigenlijk niet doen

Waarschijnlijk 2 verschillende circuits van verwarmingsdraden/matten als ik het zo zie.
Maak een voor 1 de setjes los en proberen of de aardlek aan blijft.
Wel eerst de aarde weer goed aansluiten!

Of zit het probleem in het inbouw doosje? Ik zie die afscherming ongeisoleerd los hangen. Misschien daar eerst even naar kijken dat deze geen "sluiting" maakt met een van de kontaktjes. Hoeft maar 1 "haartje" te zijn.

Groetjes,
eSe

Hartelijk dank.
Hier kom ik weer verder mee.
mvgr

Je nog een TDRM meting kunnen om de plek in de kabel proberen te vinden.

Je hebt dan weg de goede factor (hoe heet dat precies?) nodig voor elke type kabel. En die factor moet je dan voor deze kabel eerst bepalen door te meten aan een bekende lengte waar dan de fout zit.

de goedkoopste oplossing is de simpelste, neem de helft van de verwarming los in die lasdoos, blijft de aardlek dan wel in dan had je de goede lus. zo niet omruilen en de andere verwarmings lus proberen. dan houd je de helft aan verwarming nog over. hakken en vervangen is een hele ingreep dus als het zo nog kan..