hallo,ik kon niet slapen..iets houdt me bezig..zocht al in topics..maar door bos ..geen bomen meer gezien,of mijn woordenschat te beperkt.?!...heel korte vraag,maa toch misschien ingewikkeld om juist antwoord te krijgen..want niets is nog simpel..in hoverboard is een batterij,36v,4ah,144wh. kan ik deze vervangen,door fietsbatterij 36v, 10ah..? ik hoop dus hiermee een grotere afstand te kunnen rijden,(rolstoel aangebouwd en dit gewicht komt erbij)..en bij voorbaat al dank voor antwoord ..nu toch proberen te slapen..

fysiek zal ze niet passen, maar als externe accu moet het lukken.

een 2de mogelijkheid is dat je een schakelaar zet aan die rood/zwarte draad en een connector naar buiten brengt

dan kan je in stand 1 met de interne batterij rijden
en in stand 2 met de externe. heb je direct 14Ah gecombineerd.
ze direct parallel zetten zonder schakelaar is af te raden

zo een splitter kabel toevoegen en daar een schakelaar in de rode draden opnemen. 1 draad breng je dan naar buiten voor de extra accu.
DEFTIGE kabel gebruiken met genoeg isolatie zodat er geen kortsluiting kan komen.

https://m.media-amazon.com/images/I/61tiwJTYmyL._AC_UF894,1000_QL80_.j…

toch nog een bemerking: wat heb je als mogelijkheid voorzien zodat de persoon in de rolstoel weggeraakt als dat ding begint te roken en mogelijks brand kan vatten?

hartelijk dank voor uw antwoord.hoewel ik zelf ook dacht van wel,wou ik dit toch van prof horen,bij deze dus..ja ,op de constructie van 't geheel,dacht ik nog niet na.maar zal natuurlijk extern aan rolstoel geplaatst worden.schakelaar en aansluiting aan hoverboard.met idd de juiste kabels en stekkers hiervoor.tja ..bij brand...peroon deruit kippen..,zeker? haha...en brandblusser plaatsen...nee hoor..hoop niet da't zover komt..maar ben al gelukkig da we straks op gemak toch wa verder kunnen rijden...in enige weken ,post ik wel foto's ! en verder dank aan allen die al deze jaren voor velen een hulp zijn!

Op zaterdag 9 november 2024 10:26:56 schreef erbo:
haha...en brandblusser plaatsen...

Een brandblusser doet niets bij brandende lithium gebaseerde accus. Het hele ding een tijd in een bak water gooien is de enige oplossing. Daarom veiligheid helemaal voorop als je zelf knutselt met brandbommen lithium accus ;)

manier zoeken dat je idd de boel snel kan afkoppelen en achterlaten op straat terwijl de rolstoel op veilige afstand geraakt.

post gerust fotos, we zullen dan eventueel nog tips geven om het veilig te houden.

ik zou zeggen,we gaan 't ergste nu keer niet laten meespelen..als materiaal en aandluitingen al ok zijn,is de kans op brand bv...nie meer zo groot..,neem ik aan..nu aansluiten..toch nog probleempje...ik wou eerst on /off schakelaar gebruiken met 2 autorelais,met wisselcontact...doch veel draad en aansluitpunten... nieuw idee..wipschakelaar dubbelpolig, on off on..tja zie bijlage, foto's schakelaartje, ,geschikt voor 250v 16A ..wat denken we..met 36v en qua belasting..vermogen ..schakelaartje 16A ,genoeg voor deze ''motortjes''? ik ben nie goed in berekeningen maken?..anders wist ik het wel zeker?..tot nu toe moet ik gissen?..én dat is nie gezond..ivm brand ?...help..graag...

eventjes vlug tekeningetje gemaakt..bijlage..(ongeschoolde hulpelektrieker)..zoiets in dien aard...?

Op zaterdag 9 november 2024 20:04:42 schreef erbo:
ik zou zeggen,we gaan 't ergste nu keer niet laten meespelen..als materiaal en aandluitingen al ok zijn,is de kans op brand bv...nie meer zo groot..,neem ik aan..nu aansluiten..toch nog probleempje...ik wou eerst on /off schakelaar gebruiken met 2 autorelais,met wisselcontact...doch veel draad en aansluitpunten... nieuw idee..wipschakelaar dubbelpolig, on off on..tja zie bijlage, foto's schakelaartje, ,geschikt voor 250v 16A ..wat denken we..met 36v en qua belasting..vermogen ..schakelaartje 16A ,genoeg voor deze ''motortjes''? ik ben nie goed in berekeningen maken?..anders wist ik het wel zeker?..tot nu toe moet ik gissen?..én dat is nie gezond..ivm brand ?...help..graag...

die schakelaars is niks, zijn voor AC gemaakt en dat zijn ook chinese amperes, lasten als motoren op DC gaan ze niet oud mee worden.

of...duwerke zoals in bijlage..en ouderwets rolluikautomaat..maar ja dat is ook 16A...

China meuk, om te beginnen staat er 15A op het ding zelf dus de foto is niet wat je krijgt of ze weten niet wat ze verkopen. Daar kun je in ieder geval geen motor mee schakelen.
Om motorstroom te schakelen is een Motor- relais is een betere keus.

Als het is om de accus om te wisselen zijn er goede schakelaars die in boten worden gebruikt om tussen start en huisaccu te kiezen. Die zien er zo uit: https://www.accukabels.shop/Accuschakelaar-600A-continu-4-standen (even voor het idee, zo zwaar als deze hoeft niet)

Zo ,intussen afgewerkt , stekker ingebouwde batt naar buiten gebracht en fiche print ook. fietsbatt en kabel zo gemakkelijk aan te sluiten..en dank voor dit forum !