Hoi !
ik een garage met:
- een 1 fase 16A groep, C-karakteristiek
- een 3 fase 16A groep, B-karakteristiek
Op de 3 fase groep heeft altijd een 3 fase compressor gedraaid, de 1 fase groep wordt gebruikt voor gereedschap en is vollop belast.
Nu is de compressor vervangen door een grotere 1 fase compressor, deze kan niet op de 1 fase groep omdat deze anders overbelast zou raken.
Nu heb ik geprobeerd om de compressor aan te sluiten op de 3 fase groep doormiddel van een splitter zodat je enkel 1 fase gebruikt.
De compressor start niet eens een fractie van een seconde op, de hele groep valt direct uit. Het maakt hierbij niet uit of de tank op druk staat of niet.
Als ik hem op de 1 fase groep aansluit start hij wel gewoon op.
Ik vermoed dat de aanloopstroom te groot is. Zijn er naast het vervangen van de automaat nog andere mogelijkheden?
Plaatje bij het praatje:
Al getest op de andere groep met C16 zonder andere werkende apparaten?Gaat het dan wel goed de B16 vervangen door een C16.
Edit, ik had niet helemaal goed gelezen.
Inderdaad een C16 er in.
[Bericht gewijzigd door revado op (25%)]
Het probleem is zeer waarschijnlijk het B-karakteristiek van de krachtgroep, dat verklaart het uitvallen. Dat heb ik vroeger met een lasapparaat en zelfs met een laserprinter gehad op B16 schroefautomaten, ik kon ze makkelijk voor gewone zekeringen wisselen en had er toen geen last meer van.
Je kan het beste de B16 krachtgroep vervangen door C16, dan zal je er geen last meer van moeten hebben. Hij werkt immers wel op de 1 fase C16 groep.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je dan toch aan de gang gaat, neem dan een 1 fase +N automaat 16A /C kar, en GEEN 3 fase.
Zo’n “Krachtstroomverdeler” is een slechte oplossing, en zeer zeker geen 100% zekerheid!
Wat is er precies gevaarlijk aan zo'n verdeler? Het enige nadeel bij een krachtgroep is dat gelijk alle fases wegvallen bij overbelasting / kortsluiting, maar verder is de beveiliging exact hetzelfde.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op woensdag 13 november 2024 23:18:02 schreef HVinduction:
Wat is er precies gevaarlijk aan zo'n verdeler? Het enige nadeel bij een krachtgroep is dat gelijk alle fases wegvallen bij overbelasting / kortsluiting, maar verder is de beveiliging exact hetzelfde.
Als de Nul weg valt dan kun je hele rare dingen krijgen, tot 400 Volt kan er op je 1-fase kontaktdoos voor 230 komen te staan. Zoek maar eens op Nulpuntsverschuiving.
Dat kan al heel eenvoudig als in de voedende kontaktdoos de nul niet aangesloten is.
Ik (en meerdere COers) hebben al heel wat 5 Polige CEE kontaktdozen gezien die maar 4 polig waren aangesloten.
Bij dit soort niet-consumenten materiaal komt extra kennis kijken, en het is beslist geen ideale oplossing, maar in de situaties waar hij voor bedoeld is beter dan geen. Een zwerfkastje met een in de situatie niet-selectieve beveiliging maakt het ook niet beter.
Bij alle gebruikers zal een rode vlag omhoog gaan als de eerste last aangesloten wordt en "hij doet het niet".
Op donderdag 14 november 2024 08:26:55 schreef Toeternietoe:
[...]Als de Nul weg valt dan kun je hele rare dingen krijgen, tot 400 Volt kan er op je 1-fase kontaktdoos voor 230 komen te staan. Zoek maar eens op Nulpuntsverschuiving.
Dat kan al heel eenvoudig als in de voedende kontaktdoos de nul niet aangesloten is.
Ik (en meerdere COers) hebben al heel wat 5 Polige CEE kontaktdozen gezien die maar 4 polig waren aangesloten.
+1
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Spijtig dat je geen 3P type hebt genomen. Nu ga je 1 fase maximaal belasten. Hang je er nog iets 3P bij aan, dan gaat de zekering er alsnog uit. Wil je nog andere 2P apparaten er op zetten, dan zal je goed naar de gebruikte fases moeten kijken.
Een goede compressor heeft geen probleem met opstarten, ook al zit er al druk in de tank. Een goede compressor ontlucht zijn cilinders zodra hij op druk is. Zo wordt er altijd drukloos gestart.
Als dat een zware motor is maakt onbelast starten niet zoveel uit, ik heb hier ook een kleine kolomboormachine met 500w motor en deze heeft een centrifugaalschakelaar. Die heeft ook een gigantische aanloopstroom, dan kan je met een iets grotere motor makkelijk een B16 automaat doen afschakelen. Ook airco's van groot vermogen kan je niet op een B-automaat starten.
Dank voor het meedenken.
Ik wil de 3 fase aansluiting wel behouden, ik heb ander gereedschap die enkel op kracht werkt.
Een 3 fase compressor is in mijn geval niet zo handig omdat ik hem ook op plekken wil gebruiken waar ik geen 3 fase stroom heb.
Ik ga de automaat vervangen.