\hoi,

kan wel wat hulp gebruiken.
Accu van e-bike laadt niet op.
Als ik de lader aansluit, wordt de led op de lader netjes rood. Maar na 5 sec springt ie op groen, en stopt met laden.
Heb de accu open gemaakt.

Wat me opvalt, is dat de accu is opgebouwd uit 3 blokken van ieders 2 x 12 batterijen van 3.6 volt.
En het laatste blok van 4 batterijen , ook ieders 3,6 volt

Het eerste blok meet in totaal 0,9 volt.
tweede blok meet ik 0,8 volt.
Het derde blok meet ik 3,5 volt.

Dat zou mij verklaren verklaren waarom de gehele accu niet oplaadt, omdat het laatste blok nog 99% vol is.
Laad circuit gaat via het totale pakket.

Ben nu het laatste blok aan t ontladen, en kijken wat er daarna gebeurd, als ik de lader weer aansluit.

Iemand enig idee , of ik zo op de juiste weg ben, kwa denken ?
En iemand een tip, waarom het laatste blok niet ontladen is ?

dit wordt een nieuwe accu, of laten reviseren met nieuwe accucellen. zelf doen zou ik zonder ervaring afraden.

dank voor de reactie.
Ik repareer nog niets, maar dat er 1 cell block niet ontlaadt vind ik vreemd.
40 batterijen , opgedeeld in 4 blokken.
Er zit per blok een controle draad, die naar een print gaat.
Het laatste blok zit nog vol, dat ontlaad ik nu, en dan probeer ik nogmaals wat de lader doet.

testman, dit is toch nog onderzoeken, ipv revisie, of zie ik iets over t hoofd ?

Onder 1V zijn volgens mij dode cellen, er is een ondergrens waarbij het BMS de accu als dood/kapot ziet. Daarnaast mogen er geen grote verschillen tussen de cellen zijn. bv alle cellen 3,4V+/- 10 mV. Ik weet zo de min en max waarden niet en ook niet hoe veel verschil jouw BMS nog tolereert. Dat zul je zelf moeten opzoeken. Er zijn e-bikes met hele strenge dichtgetimmerde BMS en er zijn er die de boel niet permanent op slot gooien.

Heb jij ze zelf bewust tot 0,8-0,9V ontladen?

Accus van ebikes zijn vaak 10 cellen in serie.
Je moet dus een tienvoud aan cellen vinden. 3x12+4=40 dat klopt.

Een groepje van vier hangt met hun min aan de min van het hele pack. De plus van dat groepje hangt dan aan de min van een volgend groepje... enz. Over ieder vam die groepjes moet je 3.0 tot 4.2V meten. Zit je daarbuiten, dan is die groep stuk. Je laatste groep is nog ok, de overige 9.... je meet verkeerd en hebt ze zojuist kapot gemaakt.

Het zou evt kunnen dat je lifepo cellen hebt. Die zijn niet 3.6/3,7 V nominaal, maar 3.2. Dan moet je iets van 2.6-3,6 als spanning meten.

dank voor je uitgebreide reactie.
Kan je me uitleggen, hoe ik ze met meten heb stuk gemaakt?

Ik was wel iets te enthousiast met ontladen misschien.
Maar deed dat, met de gedachte. dat er te veel verschil in de blokken zat, wat betreft voltage.

alvatst bedankt voor t antwoord

de cellen die erin zitten , zijn NCR18650PF li-on MH12210, mvg

als er cellen minder dan 1V hebben is het afgelopen. die zijn kapot en hebben zeker hoge Ri

een accu die 3,5 en 2,8V cellen heeft kan je de lege bijladen. onder de 2,5V zou ik er zelf niet meer aan beginnen.

als de bms niet op slot is zou je de cellen kunnen vervangen

Op vrijdag 22 november 2024 19:42:43 schreef p&d:
Het derde blok meet ik 3,5 volt.

Dat zou mij verklaren verklaren waarom de gehele accu niet oplaadt, omdat het laatste blok nog 99% vol is.

Dat is geen 99%, maar hooguit 35-50 %. De nominale spanning van een 'standaard' lithium-ion cel bedraagt 3,6 tot 3,7 Volt. Over het algemeen zijn ze leeg bij zo'n 3,2-3,3 Volt en volledig vol bij 4,2 Volt.

Bovenstaande verhaal varieert per chemie en enkele chemische samenstellingen wijken sterk af, maar het typenummer wijst naar Panasonic 'standaard' cellen als fabrikant.

Hoe heb je de cellen ontladen? Je loopt risico de status voor het BMS eerder erger te maken dan te verbeteren, maar het 'rood > 5 seconden later > groen' op de lader duidt al op een software-onderhandeling waarop het laden beëindigd wordt, dus het zou me verbazen als het nog beter wordt.

De cellen hebben door het ontladen verdere schade opgelopen, dat is zeker.
Hoeveel is lastig te zeggen en kan (vaak) alleen het BMS vertellen.

Of daar goed mee te praten valt is ook lastig te zeggen, het ene BMS is steviger dichtgetimmerd dan het andere en zeker als het - zoals in de meeste gevallen - een AFE met losse host is, zit je vaak aan fabrikant eigen software vast en kun je, op controles en uitlezen van het AFE vaak niet veel beginnen met het ingebouwde BMS.

Op zaterdag 23 november 2024 13:57:27 schreef p&d:
Kan je me uitleggen, hoe ik ze met meten heb stuk gemaakt?

Niet met meten, maar met ontladen.

Jij zegt blokken. Ik zeg celgroepen. Jij doet alsof de blokken gelijk zijn aan celgroepen dat zijn ze niet.

Jij zegt dat er VIER blokken zijn. Er zijn drie blokken van 3 celgroepen 1 blok van 1 celgroep.

En je meet verkeerd, hoop ik voor je accu. Anders is ie echt al helemaal stuk.

Als je een foto maakt van het geheel, aangeeft waar je meet dan kunnen we proberen je naar betere metingen te sturen.

[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]