Dankje!

Ik heb de genoemde pagina over Winfig templates wat uitgebreid met links naar pdf's voor de drie formaten (12x14 = 1 grondplaat, 20x14 = A4 (zoals Philips) en 24zx14 = 2 grondplaten). Daarnaast heb ik nu meer in detail beschreven hoe men de FIG files kan converteren naar direct printbare PDFs.

Zoals wel bekend van mijn website hou ik er van om van al mijn circuits ook de layouts te maken, af te drukken en te gebruiken. Op deze manier wordt het apparaat niet alleen een functioneel ding maar ook meteen een fraai kunstwerk. Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

/Jurjen

Paulinha_B

Honourable Member

Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

Ik in alle geval niet, eigenlijk had ik er zelfs nooit van gehoord, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Totnogtoe heb ik pseudo-cad bedreven in artisanale postscript, en ik ben daar wel redelijk goed in geworden; maar ik keek toch al een tijdje uit naar een alternatief, want postscript is compleet verouderd - de norm is niet meer bijgewerkt, de laatste tien of twintig jaar - en, erger, er zijn subtiele maar ergerlijke incompatibiliteiten tussen de verschillende tools. Deze XFig (ja, ik ben Linuxgebruiker, hoewel minder en minder entoesiast) zou wel eens kunnen zijn waar ik naar uitkeek. Ik ben zeker onder de indruk van de stijlgelijkheid met de originele tekeningen die jij ermee bereikt!

In het kader van "My Homepage is my Castle" heb ik mijn eerder genoemde XFig/WinFIG pagina nog wat verduidelijkt (en nog het 20x14 template toegevoegd).

Ik hoop dat XFig ook in staat is om de PDF's correct te genereren, ik had bij een eerste poging moeite ermee --> geen probleem. Sowieso vind ik de bediening in WinFIG veel prettiger (het is ook als een moderne Windows-port van het oudere XFig bedoeld) en kan deze voor starters ten zeerste aanraden.

Het grappige is dat ik WinFIG als eenvoudig FIG-only vector-based tekenprogramma ook alleen maar voor de Philips-EE layout designs gebruik en niets anders - echt een niche in een niche - omdat Tor Gjerde al zijn goede Philips-EE werken (en dat moet een gigantische klus zijn geweest) in XFig heeft gedaan. Voor andere vector-gebaseerde tekentoepassingen gebruik ik Inkscape of iets anders ... .

Op zondag 28 juli 2024 10:29:56 schreef kranenborg:
Goedemorgen Philips EE adepten!

De standaard eenvoudige transistor-versterkertrap voor de luidspreker in de meeste Philips-EE schakelingen gebruikt veel stroom, omdat ook de DC-komponent vrolijk door de luidspreker vloeit ... .

De volgende aanpassing op het Rigert-forum lijkt een eenvoudige maar kwalitatief hoogwaardige push-pull variant te beloven (met stroomverbruik gereduceerd van ca. 26mA naar slechts 6mA). Ik ga deze ook binnenkort testen op mijn verbeterde 5.03 reflex ontvanger, wie test er mee ;)

Groet!
/Jurjen

De voordelen zijn zo groot gebleken (stroomverbuik, vermogen, toepasbaarheid op verschillende luidsprekerimpedanties) dat ik er een eigen bordje van heb gemaakt (gebaseerd op stripboard, dus gemakkelijk zelf te maken):

Ik zal binnenkort de details om mijn website publiceren, voor wie hem ook wil maken.

Een nieuw onderzoeksprojectje: een Philips EE VLF (Very Low Frequency) ontvanger, met de volgende eigenschappen:

• VLF spoel opgebouwd uit 4 5 serie-gechakelde LW spoelen (uit EE1005/2005) op twee geschakelde ferrietstaven --> effectief 51mH 71mH
  • DC (Direct Conversion) Receiver gebaseerd op SA612A
  • Afstembereik 16kHz - 80kHz (ruwweg Grimeton/SAQ - DCF77/Mainflingen)
  • Mixing signaal gegenereerd door PWM (Picaxe-28X2 microcontroller)
  • Bandswitching via Philips EE Relais (uit EE2001 serie)
  • VLF LC tuning via BB212 Varicap en DAC van microcontroller

Project is in opbouw (en meer updates volgen in deze posting), maar de eerste resultaten zijn veelbelovend: Mainflingen DCF77 time-base signaal uitstekend te ontvangen. De aanleiding voor de bouw was eigenlijk de Grimeton/SAQ (17.2kHz) kerstboodschap uitgezonden op 23 December, maar daarvoor was ik net te laat ... .

Alle documentatie staat (of komt te staan) op mijn website: A Philips EE VLF receiver (16 - 80 kHz) with digital control, maar hieronder alvast een samenvatting:

De architectuur van de Direct Conversion Receiver:

Het schema:

Een eerste indruk (hier nog met vier LW-spoelen, maar de finale versie heeft er vijf ...):

Leuk projectje. Op de VLF zijn nog een aantal leuke zenders actief in o.a. RTTY . b.v. de DDH47 op de 147,3kHz. Ik heb een eenvoudige uitvoering al even opgebouwd en getest met een functie generator. Dat ziet er goed uit.

Interessant om even verder uit te bouwen.

Voor het aansluiten van de NE612 gebruik ik een klein breadboardje. Verder heb ik een BF195 gebruik i.p.v. de BC549 , maar de frequenties zijn zo laag, dat dit geen probleem mag zijn.

Het is mij ook gelukt de DCF77 te ontvangen, zie scoop plaatje (paars).

Ik vraag mij alleen af hoe jij, volgens jou opgave een inductie verkrijgt van 51mH. Als ik 1 LG-spoel meet dan is deze ca 4,5mH 2 of 4 in serie geven een totale inductie van ca 9 of 18mH?

De schakeling werkt, dus kijken of ik deze nog kan verbeteren. Ik gebruik wel een externe antenne, want zoals in eerdere posts aangegeven is de ontvangst hier op zolder beroerd.

Ik maak wel gebruik van een Arduino Uno voor de aansturing.

Smaakt naar meer, ga verder nog wat experimenteren.

Hoi Sjaak,

Wel, wat betreft die inducties, daar had ik een denkfoutje gemaakt waar ik gelukkig snel van af geholpen ben door het Rigert forum: link, namelijk:

• Inducties tel je gewoon op als ze niet EM-flux -gekoppeld zijn (dat heb jij - en had ik in eerste instantie - gedaan).
  • Maar hier is de situatie anders: alle LW-spoelen zijn sterk flux-gekoppeld omdat ze op dezelfde ferrietstaaf zitten. Dan lijken ze meer op een solenoide spoel, en daarvan neemt de inductie kwadratisch toe met het aantal windingen ... .

In ons geval is het geen perfecte solenoide, maar je komt toch wel een beetje in de buurt. Daardoor kan je toch een behoorlijke inductie krijgen. Ik had zelf geen inductiemeter, maar heb gewoon een simpele Colpitts-oscillator gebouwd (zie plaatje beneden) en deze gekoppeld met de samengestelde VLF-spoel, de frequentie gemeten voor drie verschillende capaciteiten, en daarmee een goede, consistente inschatting van de inductie gekregen.

Laatste versie van het project staat altijd hier: A Philips EE VLF receiver (16 - 80 kHz) with digital control

PS: Wat voor spoel gebruik jij eigenlijk?
/Jurjen

Hoi Jurjen,

Ik maak nu gebruik van 2 LG-spoelen in serie op een ferriet staaf. Meet ik deze gezamenlijk dan meet ik ca 12mH. Iets meer dan de 2x 4,5mH inderdaad. Parallel hieraan de BB212 (de maximale afstelling ca 0,7V voor de DCF77). Volgens de BB212 datasheet zal ik dan een capaciteit van 550...600pF moeten hebben. Dit resulteert in een afstem frequentie van ca 75kHz en dat klopt dus wel. Nog even verder meten wat de minimale en maximale afstem frequenties zijn.

Ik doe de inductie meting met een LCR45 van Peak. Eenvoudig, nauwkeurige en niet zo'n dure LCR meter. Een aanrader :-)

Ik zit nog even te kijken om de oscillator frequentie te doen met een AD9835. (AK-Modul bus heeft ooit eens een print hiervoor ontworpen). Nu doe ik met een PWM uit de Arduino, maar daarvan vind ik de frequentie stappen te groot.

De Philips EE VLF-radio verdient ook een mooi frontje specifiek voor de toepassing, zeker nu het met de EE1000 uitvoering mogelijk is:

/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op zaterdag 18 januari 2025 08:31:20 (28%)]

En Sjakos (en anderen), nog vooruitgang geboekt?

Om een Grimeton/SAQ testzendertje op 17.2 kHz te bouwen is een oude bekende EE2003-schakeling nuttig, met slechts wat kleine aanpassingen in rood aangegeven:

Deze zender geeft een aantal fraaie harmonischen die voor het hele ontvangerbereik (15.8 - 80 kHz) als test-input nuttig zijn:

Met een simpele microcontroller eraan gekoppeld (die de basis van de transistor aanstuurt en daarmee de zender inschakelt) is snel een eenvoudige CW-testzender gemaakt (geen antenne nodig, de schakeling hoeft alleen maar in de buurt te zijn):

Hier de documentatie van het projekt: A Philips EE VLF receiver (16 - 80 kHz) with digital control

Groet!

[Bericht gewijzigd door kranenborg op zondag 16 februari 2025 10:10:53 (14%)]

Toch een leuk nieuwtje te melden over genoemde VLF-ontvangst van Grimeton/SAQ op 17.2 kHz eergisteren (de transmitter zond uit wegens haar 100-jarig bestaan)!

Ik kon zelf wegens een gewijzigde werkplanning niet de testzending op 1 juli en de twee "officiele" uitzendingen op 2 juli met mijn eigen mooie ontvanger meemaken (de volgende kans komt in December, en dat gaan we doen), maar gelukkig is het Stephan op het bekende Rigert-Forum wel gelukt, gewoon met schakeling 7.02 (Peilapparaat voor TV-ontvangers) van EE2005, ternauwernood, maar toch! Zie hier de gehele thread: https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?p=19013#p19013

Groet!

Probleempje: Ik heb een LM3900 VCO nagebouwd maar hij werkt niet (geen oscillatie), mij is echter niet duidelijk waar het probleem zou kunnen liggen.

Dit is het principe-schema uit een applicatie-note (AN72):

Hier is mijn concrete opbouw (Philips EE2013):

En dit is het bijbehorende LTSpice model:

(De twee 470k-weerstanden zijn toegevoegd aan het oorspronkelijke schema - zoals ook door de AN aanbevolen - om de oscillator ook bij Vcontrol = 0 te laten oscilleren).
Opvallend is dat zowel het LTSpice model als het opgebouwde model niet oscilleren. Misschien heb ik toch iets niet goed begrepen of heb ik een foutje gemaakt? Ik hoop dat iemand een suggestie kan doen wamt ik kom even niet verder.

PS: Merk op dat de LM3900 geen gewone opamp is maar een "Norton" Current-differencing Amplifier

Dank!,
Jurjen

nonius

set SCE to AUX.

PS: Merk op dat de LM3900 geen gewone opamp is maar een "Norton" Current-differencing Amplifier

Off-topic, maar ik heb nooit begrepen waarom Philips destijds die OTA (operational transconductance amplifier) toevoegde aan haar bouwdozen, in plaats van een gewone opamp.

Sterker nog, ik ken die OTA *alleen* vanwege m'n Philips doosje. Voor de rest is het zo'n ongebruikelijk onderdeeltje in mijn electronicawereld, dit, terwijl een opamp vele malen gangbaarder is. Ik meen in al die jaren hooguit 2-3 Elektuur schema's te hebben gezien met een OTA erin. Terwijl opamps bijna in geen enkele schakeling ontbreken (bij wijze van spreken).

Sorry, geen antwoord op uw vraag, maar wel iets dat ik me al vele keren heb afgevraagd, en ook nu wordt die vraag/gedachte in m'n hoofd weer getriggerd n.a.v. uw experimenten met de LM3900.

+ En - van de ingangen zijn goed aangesloten?
In de application-note zijn ze zo getekend om een maximale kans op fout aansluiten te krijgen.
Waarom is V+ van de Schmitt-trigger op halve voedingsspanning en niet op de voedingsspanning aangesloten?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 11 juli 2025 20:28:25 (28%)]

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik zie in de AN de -input van de tweede opamp aan V+ zitten, die heb jij aan de halve voedingsspanning geknoopt...

Dank voor de snelle reacties!
Inderdaad 1M op de (-) ingang moet naar Vcc, heb ik gedaan , maar geen verschil. Ook heb ik de weerstandswaarden dichter bij een voorbeeld in het LM3900 datablad gebracht:

Helaas geen resultaat, misschien moet ik toch even een componententest doen ... .
/Jurjen

Op vrijdag 11 juli 2025 19:57:57 schreef nonius:
[...]

Off-topic, maar ik heb nooit begrepen waarom Philips destijds die OTA (operational transconductance amplifier) toevoegde aan haar bouwdozen, in plaats van een gewone opamp.

...

Sorry, geen antwoord op uw vraag, maar wel iets dat ik me al vele keren heb afgevraagd, en ook nu wordt die vraag/gedachte in m'n hoofd weer getriggerd n.a.v. uw experimenten met de LM3900.

Naar ik ooit ergens gelezen heb waren er twee zaken die dit chipje interessant maakten: 1. In het begin van de jaren zeventig was dit de eerste quad-opamp (dus veel leuke projecten er mee te doen) en 2. de chip was zeer goedkoop.

Op vrijdag 11 juli 2025 20:43:43 schreef kranenborg:

Helaas geen resultaat, misschien moet ik toch even een componententest doen ... .
/Jurjen

Hoe ziet zo'n componententest in LTSpice eruit?
Als test kan je c4 verhogen tot 1uF of een grotere niet-electrolytische condensator. Deze opamp kan maar tot 10kHz.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 11 juli 2025 22:21:19 (19%)]

Op vrijdag 11 juli 2025 19:43:12 schreef kranenborg:
Probleempje: Ik heb een LM3900 VCO nagebouwd maar hij werkt niet (geen oscillatie), mij is echter niet duidelijk waar het probleem zou kunnen liggen.

Dit is het principe-schema uit een applicatie-note (AN72):
[bijlage]

Hier is mijn concrete opbouw (Philips EE2013):
[bijlage]

En dit is het bijbehorende LTSpice model:
[bijlage]

(De twee 470k-weerstanden zijn toegevoegd aan het oorspronkelijke schema - zoals ook door de AN aanbevolen - om de oscillator ook bij Vcontrol = 0 te laten oscilleren).
Opvallend is dat zowel het LTSpice model als het opgebouwde model niet oscilleren. Misschien heb ik toch iets niet goed begrepen of heb ik een foutje gemaakt? Ik hoop dat iemand een suggestie kan doen wamt ik kom even niet verder.

Dank!,
Jurjen

Verwissel R1 en R2 van plek...

Goeie observatie, heb ik ook gedaan (en zowel lm3900 als transistor vervangen door een ander exemplaar), maar nog steeds geen resultaat. Interessant is ook dat de LTSpice simulatie met exact dezelfde waarden geen oscillatie geeft, dus misschien zit er toch een fout in het concept ... ook al zou deze ook volgens mij moeten werken ... .

Bij mij werkt het wel in LTspice (met de aangegeven R1 en R2 wisseling.

Ook ik heb het nu stabiel werkend gekregen, zowel in LTSpice als in de werkelijkheid ... O-) . Een aantal veranderingen is toegepast om een groot frequentiebereik te krijgen, en hieronder staat dan de baseline van waaruit ik vertrek (ik wil nl. gaan kijken waar de bruikbare bovengrens van de frequentie ligt, met een vereist bereik van tenminste 5x).
Op1 (integrator) geeft een driehoek met kleine amplitude (0.5V), Op2 (Schmitt-Trigger/comparator) geeft een fraaie blokgolf over bijna het gehele spanningsbereik.
De hier getoonde opzet geeft een bereik van 350 - 3500 Hz, dus al een groot bereik van 10x! Dat laatste maakt dit oscillatortype (niet behandeld in de Philips EE handleidingen) zeer interessant voor allerlei toepassingen.

Dank allen voor het meekijken, dat heeft absoluut geholpen want er zijn diverse foutjes uitgehaald!

Wel, een eerste ruwe inschatting van de bovengrens is mogelijk. Door R1 en R2 flink te verkleinen (2.2k en 4.7k) en tevens C1 (10n + 4.7n parallel) kom ik tot de volgende mooie resultaten (voor deze "oude" opamp):

Zoals te zien begint de slew-rate beperking van de opamp een rol te spelen; deze is volgens de spec 0.5V/us (stijgende flank) - en dat klopt zo te zien uit het eerste plaatje aardig - en legt daarmee een harde bovengrens aan de stijgtijd. Echter, als de eisen aan de amplitude van het signaal laag zijn kan door snel schakelen via de Schmitt-trigger (Op2) toch nog een stuk om deze beperking heen gewerkt worden.
De praktische bovengrens van ca. 63kHz in deze specifieke setup ligt hoger dan ik gedacht had, en er is nog steeds een mooi frequentiebereik (f_min = 7.45 kHz)! En misschien is er nog meer rek ... .

Mogelijk is deze nieuwe schakeling voor Philips EE adepten (met tenminste één doos uit de EE2001 serie) dus bijzonder interessant ... .

Voor diegenen die graag LT-Spice willen gebruiken voor het evalueren/doorrekenen van hun Philips EE designs (inclusief de EE2001 schakelingen met de specifieke en electronisch afwijkende LM3900 Norton Opamp!): op mijn website over de Philips EE dozen heb ik een artikel hierover toegevoegd. Reacties/suggesties voor verbeteringen zijn van harte welkom!

/Jurjen