Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Jurjen,
ik ben ook weer aan het EE-experimenteren geslagen. Zeker nu we met de corona toch niet echt weg kunnen. Ik ben bezig geweest met de LG en MG ontvanger (5.08N) deze te verbeteren. O.a. met een FET ingangs trap en twee midden-frequent trappen met de rode spoelen. Maar de belangrijkste verbetering is wel de een actieve antenne te gebruiken en deze aan te passen op de ferriet antenne. Dat is echt een wereld van verschil. Was er voorheen amper wat te ontvangen en al helemaal niet op de LG. NU knalt alles er uit. Bij,'van Dijken elektronica' heb ik deze besteld: https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/rtl-dongle-en-toebehoren/668-bo… . Zeker het proberen waard. Ik zal binnenkort wat schema's en foto's uploaden.

RAAF12

Golden Member

De laatste aanwinst, met dank aan CO lid Brightnoise, de tovenaar van Philips...

Op 16 juli 2020 19:53:15 schreef RAAF12:
De laatste aanwinst, met dank aan CO lid Brightnoise, de tovenaar van Philips...

Kijk, da's een mooi begin, veel plezier met het experimenteren! Misschien iets voor latere rapportage hier? Voor verdere uitbreidingen is het raadzaam om vooral op Ebay.de te kijken (bereik op Europa zetten, zoekterm "Philips EE" gebruiken, er worden nog regelmatig dozen in goede staat (zelfs soms nieuw) aangeboden).

Ondertussen is het gelukt om het bereik van de ontvanger naar hogere frequenties uit te breiden, lijkt nu te werken in het 3.5-7.3Mhz bereik:

Dit was bepaald niet triviaal, omdat het brede bereik duidelijk maakt dat het gedrag van de ontvangerschakeling met slechts één transistor sterk niet-linear is (regeneratie-instelling blijkt niet meer monotoon afhankelijk van de ontvangstfrequentie te zijn). Daarom zijn de spoel en een aantal componentwaarden aangepast en is de regeneratie-regeling uitgebreid. Zie hier voor het schema:

Maar het is leuk om te zien dat ik met deze simpele omtvanger zowel de (zeer actieve) 80m band alsook de 40m band (beide banden voor amateurs) kan ontvangen, met bovendien alle commerciele stations erbij (wat dat laaste betreft: er gebeurt nog steeds wat).

Groet,
Jurjen

Op 15 juli 2020 23:01:00 schreef Sjakos:
Jurjen,
ik ben ook weer aan het EE-experimenteren geslagen. .... Maar de belangrijkste verbetering is wel de een actieve antenne te gebruiken en deze aan te passen op de ferriet antenne. Dat is echt een wereld van verschil. ....

Daar ben ik benieuwd naar (met name ook de aanpassing aan de ferrietantenne, ik overweeg om de loop-antenne erbij aan te schaffen)! Ik ben altijd bang dat een actieve antenne ook veel (lokaal gegegeneerde) storing naar binnen haalt, hoe is dat in de praktijk?

Groet,
Jurjen

Ik heb de afgelopen jaren veel experimenten met zelf bouw radio's gehad. (Dat is toch altijd leuker dan gewoon een kopen) Met de EE-dozen maar ook met SDR radio's, maar alle experimenten bleven bij de opbouw fase , omdat er weinig (goed) te ontvangen was. Behalve dan de nederlandse MG zenders, maar deze zijn al een tijdje uit de lucht. Ik begon wel te beseffen dat een goede antenne onontbeerlijk was. Maar ja waar hang je hier een antenne op in een Vinex-wijk met een postzegel tuintje in een omgeving vol elektrosmog !? Ik heb met een aantal raam antenne's, ferriet, loop antenne's ge-experimenteerd maar het resultaat was een redelijk ontvangst, maar dan ook weer voor een beperkt frequentie gebied. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit wat op de LG ontvangen, dat moest toch beter kunnen, Maar had de hoop eigenlijk opgegeven.
De laatste maanden was toch veel thuis tijd, dus veel op internet gezocht en zo kwam ik de mini-whip antenne tegen. Eerst wat sceptisch, maar ja voor 20,- euro het proberen waard, toch de draad maar weer eens opgepakt. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik de antenne aansloot. LG, MG vol met zenders. Doet niet meer onder voor mijn Sangean wereld ontvanger, wat ontvangst betreft. Ik heb hem op zolder hangen met 10meter coax er tussen.
De aanpassing naar de ferriet antenne is wel belangrijk. De coax kabel dient, voor maximale vermogens overdracht, afgesloten te worden met 50ohm. Maar ja wat is 50 ohm, daar kan je weer allerlei berekeningen op uitvoeren met permeabiliteit, lengtes en windingen. Ik kwam uit op ca 7 windingen op de ferriet staaf voor MG en ca 25 voor de LG. Dat blijkt in de praktijk aardig te kloppen. Ik heb 30 windingen gemaakt op de ferriet staaf met om de 5 windingen een aftakking om de antenne aan te hangen. Dan kan je afhankelijk van je frequentie de juiste aftakking kiezen. Lijkt wat op schakeling 5.05.
Verder heb ik de HF ingangstrap aangepast met een FET voor een hogere Q-factor en dat scheelt ook zeker. Zie schema en foto.
Er valt nog genoeg over te vertellen, zo heb ik ook een dubbele MF trap gebouwd, maar voor nu laat ik het even hierbij.
groet Sjaak

RAAF12

Golden Member

Ik zoek nog een PCB met capaciteitsdiode de BB110, die ontbreekt helaas in de EE 2013 doos.

@fatbeard

Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Is het nog gelukt? Heb hier een AF114 liggen. Kan je zo meenemen....

Op 17 juli 2020 22:32:27 schreef Sjakos:
Ik heb de afgelopen jaren veel experimenten met zelf bouw radio's gehad. ...
Er valt nog genoeg over te vertellen, zo heb ik ook een dubbele MF trap gebouwd, ...
groet Sjaak

Dag Sjaak, dat is zeker interessant. Ikzelf zit ook aan zoiets te denken, met daarbij de oorspronkelijke rode spoelen van de EE2005 of EE1005 (waarbij de bijbehorende condensatoren ontkoppeld kunnen blijven en dus een andere, lagere waarde gekozen kan worden) gebruikt als filters voor een hogere eerste IF (de Grundig Satellits gebruikten 2MHz als 1e IF voor de KG, en dat is uitstekend haalbaar met deze spoelen). Wat heb jij gebruikt, en hoe?

Dank overigens voor het FET-schema

/Jurjen

PS: Nu zie ik het pas, volgens mij is de ontvanger op je afbeelding de dubbelsuper ...

IK heb op mijn website een stukje geschreven over de ontvanger tot nu toe. http://www.sjelab.nl/projecten.htm#MG_LG_ontvanger. Ook met een compleet schema erbij. De basis is dus de schakeling 5.06 uit de EE2005 en 5.08 uit de EE2005ng. Deze heb ik op bepaalde punten aangepast.

De rode spoelen zijn veel beter af te regelen dan de zwarte TOKO spoel. Je kunt er ook wat meer mee inderdaad.

De bedoeling is om deze ook geschikt te maken voor de korte golf en met name de 80m band. Dan heb ik wel weer een BFO nodig om zend amnateurs op de SSB te ontvangen. Een leuk idee, maar wordt nog wel een uitdaging.

Een dubbel super is volgens mij een ontvanger waarbij er twee mengtrappen gebruikt worden.

Succes.

Zijn alle EE instructieboekjes al gedigitaliseerd?
Ik vind hier nl het boekje van de EE1003
===edit
Naar de HetGoed in Eindhoven gebracht

[Bericht gewijzigd door joopv op 2 november 2020 11:12:24 (21%)]

MNM(tm)

Golden Member

Op 22 mei 2019 13:47:19 schreef fatbeard:
[...]
Zoek daar alleen nog een AF116 voor om de boel kompleet te krijgen (de pootjes zijn afgebroken)...

Ben je al voorzien in die AF116? Volgens mij heb ik nog een NOS liggen. Zal vanaaf even kijken.

Update: helaas geen AF116. :(

Wèl heb ik gevonden:

code:

10x AC125 [short leads, NOS]
 1x AC125 [long leads, NOS]

2x AC126 [short leads, used]
 8x AC126 [long leads, NOS]

3x AC127 [short leads, NOS]
11x AC127 [long leads, NOS]

4x AC128 [short leads, NOS]
 5x AC128 [long leads, NOS]

15x AF118 [short leads, NOS]
11x AF118 [long leads, NOS]

10x AF121 [NOS]

1x AF126 [NOS]

3x AF181 [NOS]

8x BF177 [NOS]

16x ON162 [NOS]

6x ASY75 [short leads, NOS]
 1x ASY75 [long leads, NOS]

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op 2 november 2020 22:04:33 (47%)]

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Na als "Corona-investering" eindelijk eens een voor amateurbegrippen goede scoop aangeschaft te hebben (Siglent SDS2202X-E), heb ik het aangedurfd om een eigen ontwerpje uit 2004 opnieuw te bouwen en af te regelen, namelijk een superhet gebaseerd op *ahem* moderne onderdelen (dat wil zeggen, voor Philips EE moderne componenten), te weten een SA612A mixer/oscillator en een MK484 radiochip als demodulator. En dat is aardig gelukt, de AM-ontvangerversie blijkt het erg goed te doen, diverse Europese stations blijken nog actief te zijn, daarnaast ook een enkele Nederlandse piraat.

Op onderstaande foto is de mixer chip te herkennen, de rode IF-spoelen, de MK484 zit op een bruin transistorplaatje, en de rode transistor rechtsonder is in gebruik als IF-versterker en is tussen beide IF-spoelen geschakeld (de trimmer is ingesteld op optimale DC biasing van de basisspanning)

Onderstaand plaatje laat het HF-deel met de mixer-chip zien, lekker veel van de fameuze buiscondensatoren nodig ... . De afregeling van de ontvanger blijkt wel een crime, de padding condensatoren zijn linksboven te zien en de afstelling ervan plus minieme verschuiving van de AM-spoel op de ferrietstaaf geven pas na enkele uren (!) werk eindelijk het goede resultaat. Een externe antenne blijkt geen echte verbetering te geven, deze ontvanger draait het best op zijn eigen ferrietstaaf.

Ook een Kortegolfvariant gemaakt, deze doet het op zich ook erg goed maar is in mijn omgeving helaas praktisch vaak onbruikbaar vanwege de vele storingssignalen zodra ook maar enige moderne apparatuur ingeschakeld wordt ... . Voor deze ontvanger blijkt een FM-telescoopantenne echter wel zeer nuttig.

RAAF12

Golden Member

Geweldig! Ik heb mijn dozen nog niet compleet en moet nog oa. een opsteek printje fabriceren met een capaciteitsdiode erop....
Antenne op het dak geen oplossing? Ik geloof dat @Hubie ook een paar goeie antenne's in gebruik heeft.

Ziet er leuk uit. En nog mooier is, dat het kennelijk nog werkt ook.
Ik heb nog wel een paar bakjes met van die buiscondensatoren, dus als je nog een waarde zoekt, dan is deze misschien in voorraad (zowel de kale als de ingegoten versies).
Verder heb ik voor je padders nog wel een paar toltrimmers. Die zijn toch veel mooier. Maar misschien zijn die nog uit een andere tijd.

Piet

Wat betreft "dozen compleet maken": houdt de Duitse Ebay in de gaten (ebay.de met zoekterm Philips EE), er worden nog steeds diverse dozen aangeboden in opvallend goede (soms origineel verpakte) staat ..., op die manier heb ik mijn verzameling weer volledig gemaakt.

Ik zal binnenkort het schema eens posten (moet opnieuw gemaakt worden)
/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op 1 december 2020 21:47:53 (12%)]

RAAF12

Golden Member

Ja ik vind het jammer dat die varicap er niet bij zat op het originele printje. Koop op afstand heeft zo zijn nadelen. Ik had dat niet verwacht van een CO member. De kans dat ik het originele printje ergens kan kopen lijkt mij vrij klein. Die varicap dient voor de afstemming van de FM radio ontvanger. Het blijft leuk die EE dozen, ook jeugd op het lyceum krijgt nog weleens old fashion elektronica te zien hoorde ik uit betrouwbare bron.

@Piet1950

Dat is meer onze lichting...Ik ben ook gek op die ouwe toltrimmers, lucht is toch wel een heel mooi diëlectricum. En makkelijk in te stellen! Old stock, hieronder.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 2 december 2020 01:24:44 (19%)]

Maurits R: na twee maal aangeboden te hebben om geld terug te storten dacht ik dat je bij nader inzien toch wel tevreden was. Dat blijkt niet zo te zijn. Dat vind ik jammer. Ik heb van mijn kant twee maal een oplossing aangeboden en daar ben je niet op in gegaan. Je hebt er zelfs niet op gereageerd. En nu lees ik hier "Koop op afstand heeft zo zijn nadelen. Ik had dat niet verwacht van een CO member."

Zoals je in mijn twee e-mails kunt lezen heb ik een oplossing aangeboden. Daar reageer je niet op. Stuur een pm om het zonder onvrede van jouw kant op te lossen. Dat hoeft niet via het forum. De manier waarop je traceerbaar je onvrede in mijn richting uit, vind ik niet helemaal in de haak. Neem contact op; we komen er wel uit.

In de omschrijving van de aanbieding stond "voor 95 % compleet" en de ontbrekende originele varicap is blijkbaar een ernstig pijnpunt.

RAAF12

Golden Member

Hmm, de mail heb gemist maar dat ook ook aan de brakke email server van deds.nl liggen. Dan neem ik het verlies en zal niet verder over zeuren.

Van mijn kant geen hard feelings. Het aanbod blijft; ik zal de twee mails nogmaals sturen. Laat via email even weten of het aangekomen is.

Op 1 december 2020 21:26:53 schreef kranenborg:
Een externe antenne blijkt geen echte verbetering te geven, deze ontvanger draait het best op zijn eigen ferrietstaaf.

Je kan het volgende trucje toepassen.
Je neemt een kale ferrietstaaf. Daar wikkel je een paar windingen koperdraad omheen. Ene uiteinde verbind je met de externe antenne. Andere uiteinde verbind je met de aarde. Deze ferrietstaaf hou je parrallel in de buurt van de ferrietstaaf van de ontvanger. Misschien dat je ontvangst dan beter wordt. Op de extra ferrietstaaf kan je ook een afgestemde kring met variabele condensator plaatsen, maar dan moet je bij wijzigen van de ontvangstfrequentie ook de extra ferrietstaaf opnieuw afstemmen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
fatbeard

Honourable Member

@MNM™ : Nope, nog niet voorzien...

Maar naar aanleiding van het bericht van @kranenborg ff gekeken bij onze oosterburen: laten ze daar nou twee AF116 met lange draden ter veiling hebben...

Iemand bereid die hierheen te laten komen (ik ben mijn €pa¥ wachtwoord kwijt) en aan mij voor een redelijke prijs door te verkopen?
Ik heb er maar 1 'nodig', kosten worden (uiteraard!) vergoed...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
MNM(tm)

Golden Member

Ik wil dat gerust voor je doen hoor. Zal ik ze meteen naar jouw adres laten sturen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

In de kast kwam ik dit nog tegen:

Geen idee of het speciaal is, had het bewaard ivm nostalgie (ooit gekregen; m'n eerste informatie over dingen als transistors in begrijpbare taal, toen ik jong was).

Mocht het wat zijn kan ik het eventueel inscannen als pdf, mits dat geen copyright problemen geeft (geen idee of dat na al die die tijd nog relevant is).

Verder was ik overigens meer een tandy bouwdoos iemand toen ik jong was.

fatbeard

Honourable Member

@MNM: Gaarne! Ik hoor wel wat de schade is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Op 2 december 2020 09:41:30 schreef RickD007:
In de kast kwam ik dit nog tegen:

[bijlage]

Mocht het wat zijn kan ik het eventueel inscannen als pdf, mits dat geen copyright problemen geeft (geen idee of dat na al die die tijd nog relevant is).

Dat kan zeker leuk zijn voor iemand die het manual kwijt is wat bij die doos hoorde. Origineel was dit een begindoos https://www.sjelab.nl/dozen.htm

Die Tandy bouwdozen zag je amper in NL maar des te meer in BE. Er staat wat te koop! https://www.2dehands.be/a/kinderen-en-baby-s/speelgoed-educatief-en-cr…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 2 december 2020 14:51:29 (20%)]