Ik heb beide BF194 transistoren vervangen door nieuwe BF494's . En de BB110 door de BB209. Betere ontvangst, helderder en luider met de spoel van 5 windingen. Diameter 0,8cm en alleen een draadje langs de spoel over de spoel lengte. RX is nu 120K. Klaar om andere spoelen te testen.

Mooi dat je al wat verder bent. Ik ben even een paar dagen buiten beeld. Het weekend ga ik een paar dingen veranderen. Zoals ik meldde heb ik de BF494 al toegepast. De BB209 moet ik nog op een drager solderen. Het onbegrijpelijke is dat P1 geen enkel effect heeft. Zou dat aan het smoorspoeltje kunnen liggen? Rx is nu 100k. Ik heb mijn spoel gewikkeld, 1 cm doorsnee. Draadje er langs of twee gekoppelde windingen geeft niet veel verschil. Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat bij jou.

Ik heb de ferriet staaf gebruikt voor het wikkelen. Ik heb de BB110 gewoon los gesoldeerd en vervangen door de BB209 op het originele plaatje. Ik heb wel bij het solderen de warmte weggeleid met een pincet. Ik vraag me af of je P1 wel goed aangesloten hebt. Aansluiting 22 gaat naar de loper (middelste pin), 21 naar de rechter, 23 naar de linker aansluiting. Als dat niet zo is dan heeft P1 alleen een vaste instelling van 47K (bij mij).

Ik ben de fout ingegaan door de benaming P1 en P2 omgewisseld te hebben. Ik noemde P1-P2 en omgekeerd. Dat afstemmen gaat dus wel enigszins. Echter P2 doet helemaal niets.
Zoals die in het schema getekend staat is ook niet juist. Ik heb hem aangesloten zodat het een variabele weerstand van 47 k is.

Ok, P2; de potmeter in het regeneratie gedeelte. Die moet inderdaad aangesloten zijn als een variabele weerstand (bij mij 47k). Dan moet het toch echt aan RX liggen. Probeer 47K, 68K, 100K, 120K, 150K. Ergens moet er een bereik zijn waar je een duidelijke ruis hoort.

Ik heb de radio nu goed werkend op de commerciële FM met de nieuwe transistoren en varicap. Duidelijk meer versterking. Met de twee windingen spoel ontvang ik echter niets en ik heb geen idee bij welke frequenties ik nu zit. En de Rx moet terug naar 27k als ik twee draden aansluit als dipool met een tussenwinding in de spoel. Klopt dat wel?

Dat zou ik niet weten. Jurjen denk ik wel. Ik ben nog geen steek verder gekomen. Ga het dit weekend verder onderzoeken. En dan moet ik het project voorlopig onderbreken. We hebben afgelopen week een ander huis gekocht, het onze moet in de verkoop dus druk en inpakken. Ik ga wonen vlak bij de AWACS basis, daar kan ik nog wat luisteren naar de vliegtuig communicatie. En van Maastricht natuurlijk. Succes met jullie bouwsel.

Ik kom ook niet verder. Leuk voor de commerciële FM maar nog steeds een stuk slechter dan welke eenvoudige FM radio dan ook. En 118MHz lijkt onbereikbaar of de signalen zijn zo zwak dat het niet lukt.
Maar weer eens wat anders bouwen....

Op donderdag 29 januari 2026 11:04:07 schreef Paul@58:
Ik heb de radio nu goed werkend op de commerciële FM met de nieuwe transistoren en varicap. Duidelijk meer versterking. Met de twee windingen spoel ontvang ik echter niets en ik heb geen idee bij welke frequenties ik nu zit. En de Rx moet terug naar 27k als ik twee draden aansluit als dipool met een tussenwinding in de spoel. Klopt dat wel?

Dat laatste zou heel goed kunnen. De antennespoelwinding met aangekoppelde dipool zorgt voor een extra belasting van het resonantie-circuit en daarmee verandert het gedrag van de oscillator.

Overigens, wegens persoonlijke omstandigheden kon ik de afgelopen twee weken niet reageren. Ik zal dit weekend en komende week de draad weer eens oppakken en kijken hoe deze ontvanger werkt op de luchtvaartband.

Verwacht overigens geen wonderen: het is en blijft een heel eenvoudig ontvangercircuit
/Jurjen

Ik heb de regeneratieve FM ontvanger weer afgebroken en heb een aantal varianten van de middengolf (reflex) ontvangers geprobeerd. Met als resultaat totaal niets, geen ruis, geen zenders met een meters lange antenne en aarde. Ik kon geen fouten vinden en mijn commerciële wereldontvanger ontvangt van alles. Als laatste de SW receiver voor oa de 49meter band met de LM3900 gebouwd. Zonder de 680uF condensator hoor ik een hoge fluit toon bij hoog volume. Verder alleen ruis, tuning en instellen van de regeneratie doen niets. Geen zenders te horen. wel een brontoon als ik het circuit aanraak bij het hoogfrequent deel. Ontvangen deze apparaten nog wel wat in de huidige digitale tijd? Of is het verspilde moeite?

Op maandag 16 maart 2026 21:38:00 schreef Paul@58:
Ontvangen deze apparaten nog wel wat in de huidige digitale tijd? Of is het verspilde moeite?

Heb je een batterij gebruikt? Een netvoeding kan storing oppikken.

Ja, ik gebruik alleen 9V batterij voeding.

Op dinsdag 17 maart 2026 10:19:59 schreef Paul@58:
Ja, ik gebruik alleen 9V batterij voeding.

Dan is het denk ik einde van het verhaal. MG ontvangst is tricky bussiness these days. Maar veel hangt af van de locatie en de mogelijkheden. Kan je testen door je eigen mini AM zendertjes in elkaar de knutselen. Geen FM maar een AM bug. Zoek en gij zult vinden :-) @58, hmm komt me bekend voor. Even stoppen voordat ik het hele forum vol schrijf, Jeroen zit op de achtergrond zijn zakken te vullen :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

Ja, ik wist dat AM moeilijk zou worden maar een commerciële ontvanger doet het wel goed op de AM. De EE ontwerpen AM, FM, SW zijn kennelijk erg ongevoelig. Regeneratie of niet.
Gelukkig zijn er meer dan voldoende andere dingen te bouwen.

Ik had net een lijstje geplaatst wat hier te horen is. In dat andere topic over zelfbouw MG radio voor kids. Ja zeker het zijn leuke dozen. Ik vond de eerste EE20 ook leuk met oa. de piano, intercom en radio. En onlangs nog uit de 2003 serie de FM radio. Inmiddels is het spul de deur uit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Wegens prive-omstandigheden moest ik de afgelopen maanden mijn aandacht op andere zaken richten, maar nu pak ik Philips EE weer lekker op.
Dus een update gemaakt van mijn website met een artikel over de combinatie van miniTesla en Philips EE, inclusief een update van het protoboard systeem. Dit kan je zelf 3D-printen.

Groet!
/Jurjen

Heb net de bordjes afgedrukt, en de onderdelen blijken perfect te passen (ook over de grens, waarvan akte):

Valt me op dat al die tonveertjes er nog als nieuw uitzien (ook bij eerdere fotos).
Die van mij zijn (na uche... 40+ jaar) matgrijs.
Heeft iemand nog tips om die op te kalefateren?
Of is dat allemaal new (old) stock?

Mooi bedacht en uitgevoerd systeem in elk geval.

Op maandag 25 mei 2026 23:31:22 schreef picsels:
Valt me op dat al die tonveertjes er nog als nieuw uitzien (ook bij eerdere fotos).
Die van mij zijn (na uche... 40+ jaar) matgrijs.
Heeft iemand nog tips om die op te kalefateren?
Of is dat allemaal new (old) stock?

Je hebt hier denk ik twee keuzes:

• Nieuwe bestellen: https://www.winklerschulbedarf.com/de/i/klemmfedern-25-stk-pkg-100394 . Deze leverancier levert niet internationaal, dus heb je een koeriersdienst D-NL nodig ("Huifkar"). Zo heb ik de veertjes zoals getoond op de foto's gehaald. Volgens mij is dit ook de bron van de veertjes in het miniTesla-systeem. Nadeel van deze veren is wel dat de tonveren een veel grotere stijfheid hebben, dus de onderdelen zitten er nogal strak in (met risico van verbuigen als je ze verschuift in de klemmen) en dus is het lastiger om de onderdelen op termijn "als nieuw" te houden. Zie daarover ook deze discussie.
  • Reinigen met een combinatie van een (roestvrij)staalpoetsmiddel (wit, met schuurmiddel en actieve stoffen) en een glansmiddel. Je doet de tonveren en de haarspeldveren in twee aparte bakjes, het staalpoetsmiddel voeg je dan toe en dan de hele dag (of beter nog twee) zeer regelmatig een tijdje schudden (zodat het schuur/polijstmiddel kan werken) en laten weken. Dan afspoelen met warm water, laten opdrogen, en dan op een doekje met glansmiddel laten rollen. je krijgt dan niet de blinkende glans terug, maar wel een donkerder glanzende variant die ook erg mooi uitkomt. Daarmee heb ik al mijn Philips EE veertjes behandeld, het resultaat ziet er dan bijv. zo uit: https://www.kranenborg.org/ee/projects/BatDect/BatDect_front-finalHW.j… of https://www.kranenborg.org/ee/projects/VLF/VLF-overview8.jpg en daar ben ik erg tevreden mee.

Ik zou eerst voor de laatste variant kiezen en kijken of het bevalt ... .

Op dinsdag 26 mei 2026 21:40:50 schreef kranenborg:

Je hebt hier denk ik twee keuzes:
[...]

Ah, goeie tips. Thx!

en dan de hele dag (of beter nog twee) zeer regelmatig een tijdje schudden

Of een paar dagen in de kofferbak van de auto leggen....

... als daar dan ook mee gereden wordt :) en meer dan eens per week naar de kerk en/of de supermarkt...

[[ off-topic: bij kampeerautogebruikers is het een bekende truc om vuil textiel te wassen in een (liefst afsluitbare) emmer met water en een of ander detergent, gewoon tijdens het rijden komt alles "klaar in de was" :) ]]

Heeft iemand foto's en/of een inhoudsopgave van de Philips Servicebox? Deze was speciaal bestemd voor de winkelier die elektronica experimenteerdozen van de EE20xx verkocht. Het bevatte specifieke vervangingsonderdelen zoals weerstanden, condensators, transistoren en montagemateriaal. En zo ja kan ik daar een kopie van krijgen?