De motor van mijn houtdraaibank komt niet echt op gang en lijkt kracht te missen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Als ik hem een zetje geeft maakt hij wat slagen maar stopt dan weer.

Bij de kleine poelie draait hij wel maar dan is hij ook makkelijk tegen te houden.

Bij drie fasenmotor , een fase afwezig, bij een eenfase motor aanloopcondensator wellicht slecht of defect.

Is een fase inderdaad. Is het niet zo dat als hij eenmaal op gang is hij het wel zou moeten doen met een defecte condensator?

Bijgevoegd trouwens een filmpje in de eerste post.

Ehh. Ja mijns inziens zou ie het snel gaan moeten doen als je hem een zetje geeft en je condensator is stuk. Het enige wat ik kan bedenken is dat die motor essentieel naar z'n grootje is.

Hopelijk heeft er iemand nog een andere optie die beter uitpakt.

Edit: Filmpje gekeken. Dat het zoemen start en stopt, doe jij dat met een schakelaar of gaat dat vanzelf. Indien dat laatste: ik denk een los contacct.

Dat zoemen is iets van 5x meer stroom door de motor dan waar ie tegen kan. Kan ie heus een paar seconden hebben, maar niet minutenlang. Dus niet te lang blijven proberen! Kijk uit met je vingers bij die poelies. Ik ken iemand met 9 vingers...

[Bericht gewijzigd door rew op (44%)]

Als de condensator op de motor is aangesloten als een bedrijfs condensator (en is hij slecht waarmee ik bedoel dat hij een deel van zijn capaciteit is verloren) dan loopt de motor niet goed(aan).

[Bericht gewijzigd door vergeten op (23%)]

Omdat ie met een andere poelie verhouding wel aanloopt ,dan is de capaciteit van de condensator te klein geworden. Je kunt proberen met eestuk touw; leg een uiteinde dwars op de poelie en wikkel de rest er omheen , het touw niet te lang maken je moet het touw met een haal er volledig aftrekken en maak er geen lusin waar je de vingers in kunt steken en ook niet vast knopen aan de poelie.

Bedankt voor de antwoorden. Hoe bedoel je met een stuk touw hem hard aan de gang slingeren?

Een condensator van 20uf 450V dan nodig?

Hoe bedoel je met een stuk touw hem hard aan de gang slingeren?

Net zoals je een buitenboordmotor of grasmaaier start: met een startkoord.

(wel opletten op de juiste draairichting, uiteraard).

Een 1-fase inductiemotor is niet zelf-aanlopend (als de condensator voor de 2e (aanloop-)fase defect is), maar als hij eenmaal (een beetje) op toeren is, dan loopt hij zelf verder aan en blijft hij op toeren. De truc is dus om hem eventjes handmatig op toeren te brengen met een startkoord.

Is ook een bekende manier om 3-fase motoren op 1-fase lichtnet te laten werken. Ook hier loopt de 3-fasemotor niet uit zichzelf aan, maar blijft wel lopen als hij op toeren is.

Is het niet zo dat als hij eenmaal op gang is hij het wel zou moeten doen met een defecte condensator?

Een klein zetje moet idd voldoende zijn.
Loopt mechanisch alles soepel?
Zoja gok ik op een hoofdwikkeling die niet meer meedoet.
Het vermogen van de hulpwikkeling met condensator is wss te klein om de motor op gang te brengen/houden na een zetje.

Wat zit er nu op dan?

Op vrijdag 29 november 2024 19:30:27 schreef pique1990:
Bedankt voor de antwoorden. Hoe bedoel je met een stuk touw hem hard aan de gang slingeren?

prima, maar wel een bedrijfscondensator, GEEN startcondensator.
Een hogere spanning, bv 500 Volt of zelfs meer mag altijd (is beter)
Capaciteit is niet kritisch, iets minder of meer mag ook 10% spelong geen probleem.

"Wat zit er nu dan op?" is een beetje een vraag die een heel kleine kans heeft op "Ah dat is het dus!" uitslag.

Natuurlijk zit er een condensator in die van origine 20uF was. Het vermoeden is dat ie nu slechts veel minder capaciteit heeft.

Allekabels heeft twee verschillende condensatoren van 450V 20uF. Kan je maandag in huis hebben.

Heb je de motor al zonder condensator geprobeerd. Zonder dan moet je hem wel helpen met aanlopen maar daarna zou de motor toch normaal moeten lopen in ieder geval beter als het nu is. Word het zonder condensator niet beter dan vrees ik toch voor de motor. Word het wel beter dan is de kans die met nieuwe condensator werk goed werkt vrij groot.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]

Natuurlijk zit er een condensator in die van origine 20uF was

Hoe weet je dat? In het begin van het topic was het nog niet eens duidelijk dat het een 1f motor was...
TS heeft nog niet veel gepost, een andere post uit feb. over blijkbaar hetzelfde motortje. Ik denk dat TS op het verkeerde been is gezet:

Dus op
U2 sluit je de nul aan. Het verbindingsplaatje is bij jouw al blauw gemaakt.
U1 Sluit je L1 aan en die is bij jouw al zwart.

De condensator komt tussen U1 en de aansluiting waar bij jouw verder niets staat

Op deze manier doet de hulpwikkeling niks, van fase, condensator, hulpwikkeling naar fase?

probeer deze eens:
Dus op
U1 sluit je de nul aan. Het verbindingsplaatje is bij jouw al blauw gemaakt.
U2 Sluit je L1 aan en die is bij jouw al zwart.

De condensator komt tussen Z1 en de aansluiting waar bij jouw verder niets staat

Als je de doorverbinders, die nu u1-z2 en u2-z1 doorverbinden omzet naar: u1-z1 en u2-z2 dan draait de motor de ander kant op.

Ochja... met die voorgeschiedenis heeft dat ding dus wss nog nooit gedraaid?

Dan zou ik vooral eens kijken of die draad- en klemnummering gelijk is.
En heel zeker eens met de ohmmeter kijken wie hoofd- en hulpwikkeling is.
Zolang je dit niet zeker weet blijf je maar wat klooien....

Bedankt voor tip MJN ik ga morgen even checken hoe het daadwerkelijk zit nu in de praktijk.

De kabel labels op de witte kabels corresponderen ook niet met de aansluitingen zo te zien. Neem aan dat kabel Z1 aangesloten moet worden op Z1 op het blok enzovoort? Dit is nu niet het geval.

Kabel U2 gaat naar U1
Kabel U1 gaat naar U2
Kabel Z2 gaat naar Z2
Kabel Z1 gaat naar de aansluiting waar niks bij staat

Maak anders eens een foto zo zegt het me niet zoveel.

Op zich mag U1 en U2 omgedraaid worden het is alleen maar de draairichting die verandert.

Maar als je twijfelt dan kan je alles ook even doormeten met een multimeter. Met 4 draden zou je 2 afzonderlijke weerstanden moeten meten geschieden van elkaar.
De weerstanden zijn dan eigenlijk de spoelen. De spoel tussen de draden U1 en U1 is dan de hoofdwikkeling en die tussen Z1 en Z2 de hulpwikkeling.

Tussen de hoofd en hulp wikkeling mag je geen weerstand meten.
Tussen beide wikkelingen en de motor behuizing mag je ook niet meten.
De hoofdwikkeling heeft een lagere weerstand dan de hulpwikkeling.

Ik zou graag de meetresultaten hier willen zien en dan kan we daarna verder kijken of de motor op basis van de metingen nog goed is en hoe de boel dan wel aangesloten moet worden.

Dat U1 en U2 gekruist zijn maakt niet veel uit, ook niet voor de draairichting, als je de stekker andersom in het stopcontact steekt loopt de motor ook niet de andere kant op...
Sluit maar eens aan zoals eerder gepost.
fase op U2, nul op U1, condensator tussen Z1 en aansluiting zonder markering.

Als motor dan verkeerd om loopt leg je de plaatjes van verticaal naar horizontaal zoals eerder gepost.

Dat U1 en U2 gekruist zijn maakt niet veel uit, ook niet voor de draairichting, als je de stekker andersom in het stopcontact steekt loopt de motor ook niet de andere kant op...

Toch wel hoor. Als je de stekker omdraait dan draai je de stroom door beide spoelen tegelijk om. Maar als je alleen U1 en U2 omdraait dan loopt de motor toch echt andersom.

Zo trof ik hem aan met kabels.

Kabels vanuit de motor dus zo gelabeld:
Kabel U2 gaat naar U1
Kabel U1 gaat naar U2
Kabel Z2 gaat naar Z2
Kabel Z1 gaat naar de aansluiting waar niks bij staat
Op Z1 zit dus niks

Het schema zit in het dekseltje!

Op Z1 zit dus niks

Nu ik het weer is dat normaal. Tussen Z1 en de losse aansluiting komt dan de condensator. Zo kan de condensator ook op een goede en nette manier aangesloten worden.

Op de 2 plaatjes sluit je dan de 230V aan.
Tussen Z1 en de losse aansluiting sluit je de condensator aan.

Als bruin en blauw nu de 230V is dan zit/ zat het verkeerd aangesloten.

Als het goed is zit er tussen de losse aansluiting en Z2 de hulpwikkeling.
En tussen U1 en U2 zit de hoofdwikkeling.

Om zeker te zijn zou ik dat met een multimeter doormeten.

• Tussen de hoofd en hulp wikkeling mag je geen weerstand meten.
  • Tussen beide wikkelingen en de motor behuizing mag je ook niets meten.
  • De hoofdwikkeling heeft een lagere weerstand dan de hulpwikkeling.