Wasmachine WKR771 (ELP270-A EW123-A)

Machine valt al na enkele minuten uit en is niet meer op te starten .
Na een half uur toch terug opgestart gekregen , zelfde probleem : na 30 sec of zo valt machine uit .
Hoofdprint en bedieningsprint gedemonteerd en gecontroleerd - beetje vervuild maar zeer weinig . Alles terug gemonteerd en daarna niet meer op te krijgen .
Eerste verdachte is TNY maar alle metingen aan TNY geven aan dat deze werkt zoals het hoort .
Vervolgens op bedieningsprint spanningen gemeten en ik meet op pin 3 en 4 respectievelijk 13,4 v en 5v .
Lijkt mij allemaal OK .
Toch is machine niet aan te krijgen .
Ook nog getracht spanning te meten op pin 1 ( start) maar ik meet daar een spanning die traag veradert tussen de 4,7v en 6,5 v , in rust en ingedrukt ( geen verschil).
Iemand advies of ideeën ?

Jan

Ok, wat heb je secundair op de elco's qua voedingsspanningen staan? iets van 7,5 en 13 V? anders toch TNY defect.. geen waterschade op voorfront?

Twindos. Trek die eens uit. Aan de elp270. Liggen er kabels op de bodem? Verlies nagemeten op componenten?

Kun je een progr starten en dan de bediening los leggen? Blijft hij dan verder doen?

Ik zou inderdaad even alles afkoppelen op de datakabel tussen ELP en EPW.

Meet ook als dit niet werkt, de aan/uit toets eens door, misschien is die wel defect en schakelt het apparaat vanzelf uit.
Deze storing ken ik niet...

Op dit moment krijg ik machine niet meer aan , geen leven in te krijgen .
Wat ik nog wel opgemerkt heb is dat als ik de stekker in het stopcontact steek ik al direct een relais hoor schakelen .
Ik heb dit bij gelijkaardige apparaten nog nooit opgemerkt.

Twindos stekker heb ik al uitgetrokken .
Moet wel zeggen dat machine onderaan zeer vuil is , ik denk voornamelijk van lekkende zeepbak .
Alles is nu wel droog maar wel vuil .

Jan

Lekkende twindoszeep of van lekkage aan de zeepbakwaterverdeler?

De twindoszeep geeft bij lekkage agressieve dampen vrij die de printen beschadigd. Visueel is er dan niets te bespeuren.

Ondertussen ook op condensatoren gemeten die na voedingstrafo staan.
* 470µF : 13,4 V ( 13,4 v)
* 220 µF : 26 V (23,9 V)
* 220 µF : 11,8 V ( 11,2 v)

Ik heb dit ook gemeten op een andere ELP270 print : waarden tussen haakjes)

Jan

Ondertussen andere ELP270 gemonteerd als test ( identiek dezelfde nummer - aarschijnlijk wel andere software) .
Als ik deze monteer en machine start gaat display direct aan met foutmelding F0000 .
Hierdoor ga ik ervan uit dat mijn originele print tovh defect moet zijn .
Of denken jullie hier anders over ?

Jan

F0000 is configuratie fout of Firmware versies komen niet overeen. Relais dat je hoort is wel normaal, dat is Power relais wat bijkomt en is je waarschijnlijk nooit opgevallen. Kan wezen dat de 5 /3,3V regulator op bord niet werkt of processor OID in sluiting. je heb nu communicatie en gaat aan, dus ELP270..

Ik ben eens terug begonnen aan deze machine .
Deze gaat dus niet aan met de originele ELP 270 maar wel met een andere.
Ik ben dus vrij zeker dat de module stuk is .
De TNY blijkt OK en ook de secundaire spanningen over de elco's zijn mi OK .
Iemand een idee hoe ik dit verder best aanpak ?

Jan

Worden op de print de hulpspanningen aangemaakt voor de Processor? (3,3, 5V etc) Worden regulator circuits heet en of processor warm/ heet? alle condensatoren (SMD) en diodes etc in orde? OK, is even meten en afstrepen maar weet je zeker dat bepaalde circuits in orde zijn. Sja, ook mijn glazen bollen voorraad is op, dus kan het niet op afstand diagnosticeren.. Ik meet ook echt ALLES door, zo kom je er wel achter..