Wat denken jullie van de afbeelding in bijlage?

Is een automaat met 2 "kamers" per pool zogezegd. Een grotere kamer vooraan en een kleinere achteraan en als je de schroef aandraait wordt alles samen geduwd.

Moest een stijve 16mm2 in en een stijve 10mm2. Bij de N is dat allemaal mooi recht blijven zitten maar bij de lijndraden is dat met stevig aandraaien scheef gegaan. Mijn collega die effectief elektricien is, zag er weinig graten in. Ikzelf had er een minder goed gevoel bij, maar alle aders zitten uiteindelijk wel erg goed vast.

Moet je het type automaat eens opzoeken. Bij sommige mogen er dan wel 2 aders in echter zit daar soms een regeltje bij dat de diameters gelijk moeten zijn om overmatig scheef trekken tegen te gaan.

Op zondag 1 december 2024 10:59:18 schreef Peter112:
Moet je het type automaat eens opzoeken. Bij sommige mogen er dan wel 2 aders in echter zit daar soms een regeltje bij dat de diameters gelijk moeten zijn om overmatig scheef trekken tegen te gaan.

ABB S204. De achterste kamers zijn kleiner dus lijkt me sterk dat ze 2 gelijke aders zouden vereisten. De achterste leken me eerder (vreemd genoeg) voor kammen in te steken.
Had de aders misschien beter beiden in de grote kamer gestoken en enkel daar het plaatje iets scheef laten gaan, maar ben wat bang om ze nog eens los te doen wat er gaat gebeuren. Was een vrij duur automaatje...

zie al meteen dat dit abb is. eigenlijk zijn de onderste gaten voor een railkam. echter gebruikt abb bij hun voorbedrade kasten ook de onderste gaten voor losse draad met hulzen. dan kunnen ze ook prefab stukjes draad gebruiken.

Op zondag 1 december 2024 11:08:13 schreef testman:
zie al meteen dat dit abb is. eigenlijk zijn de onderste gaten voor een railkam. echter gebruikt abb bij hun voorbedrade kasten ook de onderste gaten voor losse draad met hulzen. dan kunnen ze ook prefab stukjes draad gebruiken.

Aha dus zoals ik dacht. En wat denk je van mijn situatie? Ok en zo laten? Of beter beide ongelijke aders in de voorste kamer steken?

Als het jezelf al een minder goed gevoel geeft, heb je je antwoord al. Bij mij zou zoiets jaren later nog knagen.

Op zondag 1 december 2024 11:24:20 schreef Blauw Lampje:
Als het jezelf al een minder goed gevoel geeft, heb je je antwoord al. Bij mij zou zoiets jaren later nog knagen.

Beiden in de grote kamer steken dan? Plaatje zal daar ook scheef gaan maar minder...

Het ding is dat ik wat schrik heb om ze weer los te halen, of die nijpplaatjes nog goed gaan zijn. En een C63 van €150 is nu ook niet iets wat ik preventief ga kopen en op stock kan leggen als ik hem toch niet nodig heb.

ik zou met die vermogens geen ABB nemen, vind het poppenspul. breekt ook makkelijk af, alleen ABB hanteert nog harde behuizingen voor hun een deel van hun automaten, die breken.

eerder een aftakblok nemen als zo doorlussen met stugge draad zou ik zeggen. als dit 50A is dan zou het 10mm2 moeten zijn, minstens en dat past al niet goed in dat onderste gat.

Op zondag 1 december 2024 12:39:24 schreef testman:
ik zou met die vermogens geen ABB nemen, vind het poppenspul. breekt ook makkelijk af, alleen ABB hanteert nog harde behuizingen voor hun een deel van hun automaten, die breken.

eerder een aftakblok nemen als zo doorlussen met stugge draad zou ik zeggen. als dit 50A is dan zou het 10mm2 moeten zijn, minstens en dat past al niet goed in dat onderste gat.

Is 63A, in België mag dit met 10mm2 én een automaat (geen zekering) en die paste net in dat achterste gat.

Ik zou het uiteraard liever zo laten en vraag me dus eerder af of zulke "scheefstand" ok is.

Het lijkt wel of enkele tongen door overmatig hard aandraaien getordeerd zijn. In dat geval zeker vervangen.

Op zondag 1 december 2024 12:39:24 schreef testman:

Ik heb jaren ABB gebruikt, en soms nog wel eens. Helemaal niks mis mee, ook niet met die harde kunststof. Bij normaal gebruik breekt er niks.

Op zondag 1 december 2024 13:10:44 schreef GJ_:
Het lijkt wel of enkele tongen door overmatig hard aandraaien getordeerd zijn. In dat geval zeker vervangen.[...]Ik heb jaren ABB gebruikt, en soms nog wel eens. Helemaal niks mis mee, ook niet met die harde kunststof. Bij normaal gebruik breekt er niks.

dat ABB net als chint is zeg ik ook niet, maar het ligt met de kwaliteit wat lager als hager, eaton of schneider iig. en geloof me er gaan vele kasten groot en klein ABB op t werk doorheen.

Daar gaan wij het vandaag niet meer over eens worden ;-)

Heb je het ook met een kussentje geprobeerd? Dat zit veel beter :-)

Op zondag 1 december 2024 13:10:44 schreef GJ_:
Het lijkt wel of enkele tongen door overmatig hard aandraaien getordeerd zijn. In dat geval zeker vervangen.[...]Ik heb jaren ABB gebruikt, en soms nog wel eens. Helemaal niks mis mee, ook niet met die harde kunststof. Bij normaal gebruik breekt er niks.

Wat bedoel je precies met een tong?

Op zondag 1 december 2024 14:02:03 schreef fred101:
Heb je het ook met een kussentje geprobeerd? Dat zit veel beter :-)

En wat bedoel jij met een kussentje?

Net nog even zitten overleggen met de collega. Ga het nu zo laten, draden zitten kneiterhard vast. En binnenkort zoals testman aangaf een verdeelklem ("muizenladder") gebruiken.

Moet die kast toch nog uitdunnen en opnieuw doen. Zou eigenlijk liefst een modern kastje hangen maar goed. Mono en wat ventilatorvoorziening moet blijven en dan de C63 die ik heb bijgeplaatst voor de paddenstoel te voeden ook.

Was voor deze situatie:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2551643#2551643

Misschien een korte situatieschets: De klant heeft na een schadegeval een keurder over de vloer gekregen, gezonden door de verzekering. Agri zijnde, natuurlijk afgekeurd. Nu heeft hij 1 oude loods waar wel 3x400V+N toekomt (mogelijks recentere kabel), maar waar de 400V intern rondtgetrokken is in 4-aderige kabel, dus 3F en aarding. Zo met een lood(?) omvlechting, wat oranje rubber en textiel, héél oud.

Omdat hij op heel het bedrijf 5P stekkers gebruikt, zijn daar dus wel 5P stopcontacten op gezet, maar dus zonder N aangesloten en no go voor de keurder. Bijkomend wil de klant ook wel overal N zodat hij niet meer moet nadenken waar wat niet mag. Alles is ook nog eens onder de PUR gespoten etc, valt niet aan te werken.

Een oude loods zijnde wil hij er liever niet veel geld in steken en vandaar kwam het plan om van een paddenstoel zogezegd zijn nieuwe elektrische kast te maken. Voor hetgeen hij daar doet is dat helemaal niet zo onpraktisch en hij kan die in het "seizoen" nog elders gebruiken ook. Bestaande verlichting dan wel gewoon keurklaar maken, maar in essentie alle bestaande stopcontacten afkoppelen.

Kijk naar de bijlage en huiver.

Komt een 5G25 toe. Nuja, "G", is zo nog een kabel met de aarding losjes erbij en veel dunner dus dan de andere aders. Ik weet eigenlijk niet of ze dat nog goedkeuren. Kabel is in de kast ervoor (150m verder) afgezekerd met 4p C63.

Die laten toekomen op mn 63A 300mA diff (ook te vernieuwen, kreeg hem bijna niet meer aan) en vandaar naar een verdeelklem gaan en alles wat nog overblijft na uitdunning voeden in soepele 10mm2

[Bericht gewijzigd door Flashe30 op (11%)]

ik mag denken, dat dit BE is? want het eea mag hier in NL niet zo gemaakt worden iig.

wat ik mis in de reacties hier, is dat de draden op een bepaald moment dienen te worden vastgedraaid.. Te vast kan de boel kapotmaken.

Op zondag 1 december 2024 15:31:57 schreef testman:
ik mag denken, dat dit BE is? want het eea mag hier in NL niet zo gemaakt worden iig.

Klopt. Maar dit is ook gewoon falicant afgekeurd hoor. Daarom dat ik het wil herdoen.
Wel grappig, in BE wordt er lacherig gedaan over NL elektriciteit en zal andersom dus ook zo zijn haha.

Zal direct nog eens effe een extreme kast posten

Op zondag 1 december 2024 15:51:50 schreef mel:
wat ik mis in de reacties hier, is dat de draden op een bepaald moment dienen te worden vastgedraaid.. Te vast kan de boel kapotmaken.

Nee klopt, maar ik heb nog geen enkele elektricien met een momentsleutel gezien. Wel al met een vijsmachine... Ik doe het gewoon met de hand.
Bijkomend moet in theorie in BE in elke kast elke 6 maand alles nagetrokken worden. En als het soepele draad met hulzen is ben je al hemaal de klos want die kan je na 5 min al een toer bij draaien.

Goed, zie bijlage, ben der nog effe naartoe gereden voor een quick fix. Stukjes 10mm2 onderaan erbij en alles zit netjes nu. U-lusjes maken ging niet. Nu ben ik gerust dat het goed is tot ik alles eens aanpak.

Op zondag 1 december 2024 16:03:44 schreef Flashe30:
[...]

Klopt. Maar dit is ook gewoon falicant afgekeurd hoor. Daarom dat ik het wil herdoen.
Wel grappig, in BE wordt er lacherig gedaan over NL elektriciteit en zal andersom dus ook zo zijn haha.

Zal direct nog eens effe een extreme kast posten

natuurlijk, BE heeft niet voor niks de 300mA hoofd aardlek in leven geroepen anders fikte er teveel af :P

en tja, in NL geen keuring, maar in BE met keuring kun je net zo goed aanbrassen, de keurder ziet niet alles. vandaar dat die scope keuringen zijn gekomen in NL, te vaak bestaande ellende waar de oorzaak van letsel/ brand lag..

Ziehier, de hoofdkast op 125A... De kap zit er al jaren niet meer op omdat, tja, ze niet meer past

Heel dat bedrijf heeft ook pakweg 10j zonder aarding gewerkt, was afgetrokken bij graafwerken en pas na 10j dus aan het licht gekomen, weerstand was 2500ohm

[Bericht gewijzigd door Flashe30 op (45%)]

het woord is bijeenraapsel. heb er kasten bijgehad, n ouwe gare halyster met 400A voeding erop en geen platen meer over de zekering coupes. moest er een zekering gewisseld worden dan met handschoenen en de coupe niet laten stuiteren want dan had je n goede flits 8)7

Er is niets mis mee.
Voor de zekerheid moet je de technische documentatie er op na slaan.
Het bruggetje tussenin moet ook scheef gaan zitten, zo word elke ader stevig tegen de kooi aangedrukt
Verschillende aders in dikte en uitvoering kun je zo in 1 aansluitkooi goed bevestigen.

Nogmaals lees de documentatie. De draad moet een minimale dikte hebben, en een maximale.
En natuurlijk een momentsleutel gebruiken

Op zondag 1 december 2024 16:07:57 schreef Flashe30:
[...]

Nee klopt, maar ik heb nog geen enkele elektricien met een momentsleutel gezien.

[...]

De eerste die bij mij koperen strips of kabelogen vanaf m8 niet met een momentsleutel aantrekt is meteen de laatste keer dat hij mag komen..

Daarna is het klaar.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (40%)]