Philips 55PFL6008K/12 - hoe kom ik bij de ledstrips

Beste forumleden.
Ik doe mijn best om een 11 jaar oude Philips 55PFL6008K/12 aan een tweede leven te helpen.
Het betreffende toestel heeft een defecte backlight, dus het moet waarschijnlijk uit elkaar (ik heb de ledstrips nog niet getest).
Dat uit-elkaar-halen blijkt echter niet eenvoudig.
De aluminium omlijsting (bezel) is uit één stuk, en lijkt op het eerste gezicht eenvoudig los te maken van het chassis. Om te beginnen heb ik de negen schroeven waarmee de omlijsting aan het frame van de TV is bevestigd maar eens losgeschroefd. Drie schroeven aan de bovenzijde, en drie schroeven aan de linker- en rechterzijde.
Er zit nu beweging in de omlijsting, doch ze blijkt aan de onderzijde over de volle breedte van het scherm nog vast te zitten. Hoe is mij echter niet duidelijk. In ieder geval tref ik aan de onderzijde van het scherm geen schroeven aan waarmee de omlijsting aan het frame zou zijn vastgezet. Is ze hier aan de onderzijde soms geplakt? En zo ja, wat is er dan geplakt? Is de omlijsting aan het chassis vastgeplakt of (erger nog) aan het paneel??
Wie helpt mij op weg? Alvast dank voor alle hulp.

Is het werkelijk de LED strips of Mainboard?? Niet vaak meegemaakt dat deze LED strips defect raken, maar dit scherm is geplakt, dus enigste optie is gehele lichtbak er uit te schuiven!!!

Alle schroeven bij de pijltjes moeten eruit en dan zou je de bezel kunnen verwijderen. De "glasplaat" of lcd plaat blijft vast op het panel en zit als het goed is vast met wat schroefjes en metalen strips aan de zijkant die je pas ziet nadat de bezel eraf is. Ik heb van deze modellen nog nooit een defect aan de led strips gezien.

@smd & @william1967; dank voor jullie reactie.
Na mijn vorige posting heb ik de PSU (FSP159-4FS01) vervangen en ook met die vervangende PSU scheidt de backlight er na zo'n 5 - 10 seconden mee uit. Dus helaas - het zijn toch echt de ledstrips die hier defect zijn. En de boel moet dus uit elkaar...
De omlijsting zit aan de onderzijde van het scherm dus geplakt (Aan het scherm? Aan het frame?).
@smd schrijft "de gehele lichtbak eruit te schuiven". Wat bedoel je daar precies mee?

UPDATE
Ik ben er inmiddels uit hoe de omlijsting verwijderd kan worden. Aan de onderzijde van het scherm zit deze inderdaad op een paar punten geplakt. Niet aan het scherm (gelukkig...) maar aan het frame. Het bleek uiteindelijk vrij eenvoudig.
Allereerst heb ik de negen schroeven van de omlijsting weer losgemaakt. Vervolgens aan de onderzijde van het scherm de infrarood-unit verwijderd; achter deze unit zit de omlijsting namelijk met nog twee schroeven vast aan het frame (1e foto). Nadat deze verwijderd zijn zit de omlijsting alleen nog geplakt, aan de onderzijde van het scherm (2e foto). Die plakverbinding zit tussen de omlijsting en het frame. Ik heb vervolgens met een (vlijmscherpe) scalpel de plakrand losgesneden (3e foto). Op de 4e foto zijn de resten te zien van de tape die zit (zat) tussen frame en omlijsting.
Uiteindelijk koste de hele klus niet meer dan vijf minuten. Maar je moet net even weten hoe dit moet worden aangepakt. Bij deze dus.

En zie hier het resultaat.
Wát een fantastisch beeld voor een TV van maar liefst 11 (!) jaar oud.

Was LED kapot of los contact??

Ik heb dat een tijdje terug met precies hetzelfde model in 42" ook meegemaakt. Geen beeld zei de eigenaar. Direct denken aan een losse Fusion.
Met in standby te zetten en dan in te schakelen kwam het Philips logo waar een deel donker van was. Dan ging de inverter in protectie.

Een groot verschil met de 8008 reeks. Daar heb ik eens een hele ledbalk van kapot gehad en de andere bleef lekker branden.

Natuurlijk worden deze jongens ook ouder en de andere fouten gaan er stilaan beginnen in te komen.

Op een Full HD apparaat het mooiste beeld wat ik ooit zag, maar verder vreselijke apparaten. Tenzij de Fusion goed gereballed geraakt is met loodsoldeer.
Maar dan blijft er nog de software, waar elke versie wel iets heeft.

@smd/@all: de fout zat in de ledstrips. Overigens had dit toestel al bijna 30.000 uur op de teller staan?! Gelet op hoe ik de bestaande ledstrips aantrof waren dit nog de originele. Hulde!

30000 maar terwijl LED 100000 uur zou meekunnen ? Erg kort dus.. ik heb vele CCFL schermen gezien die ver over de 135000 uur waren, sja waren echt op die lampen, nu LED omgebouwd..

Op dinsdag 3 december 2024 18:22:52 schreef ChristiaanR:
En zie hier het resultaat.
Wát een fantastisch beeld voor een TV van maar liefst 11 (!) jaar oud.

De onderste 20% lijkt me onderbelicht. Of zit dat in het plaatje?

(Ik heb zelf bij een TV die net zo'n onderste 20% donkerder had ook een LEDvervanging laten ondergaaan. De TV heeft die operatie niet overleefd...)