Hallo iedereen,

Ik heb een testkast ontworpen om met motoren te spelen maar er gebeurd regelmatig een fout waardoor de differentieel in de hoofdkast waar ik uit aftak springt en alles plat ligt. Nu wil ik mijn testkast gevoeliger afzekeren door hier een differentieel in te steken zodat niet elke keer alles platligt.

Na wat opzoekwerk heb ik dit gevonden als mogelijke oplossing:

Ik plaats in mijn hoofdkast een extra S differentieel van 300mA als nieuwe hoofddifferentieel waar ik dan van aftak naar de huidige diff in de hoofdkast en mijn nieuwe diff in de testkast. Voor de nieuwe diff in de testkast wil ik een gewone diff steken van 300mA (30mA kan niet want door de motoren is er altijd een foutstroom groter dan 30mA).

Klopt het nu dat de S-diff een tijdsvertraging heeft van 100ms waardoor de gewone diff in de testkast altijd eerst zal springen als hier een fout in gebeurd?

Alvast bedankt.

Een selectieve aardlekschakelaar heeft standaard 40ms vertraging. Motoren moeten het ook normaal doen met een 30mA diff, anders zit er een aardlek.

Ik gebruik verschillende motoren (rond de 2kW) en frequentieregelaars. Kan een 30mA ook dienen voor frequentieregelaars?

Als de diff er regelmatig uit springt zou ik eerst maar eens de aardfout oplossen.

bij mij zit ALLES achter 1 diff van 30mA. het hele huis, de hele loods en het tuinhuis.
ik heb ook motoren staan (draaibank, compressor, bandenmachine...) en die doen het allemaal achter een 30mA hoor.

desnoods splits je maar op. 1 diff met 2 zekeringen achter, volgende diff parallel met 2 zekeringen erachter.
als 1 motor een verlies van 30mA heeft, zit er wat fout

ik ben nu ook selectiever aan het optreden om foutzoeken in de toekomst te vereenvoudigen. heb me 1x rondgezocht om uiteindelijk de UPS als dader te vinden.

nu zit alles op 300mA. het huis apart zit op zijn eigen 30mA (aftakking naar loods)
de loods heeft een eigen zekeringkast waar de voeding op zijn eigen 300mA en 30mA met zijn eigen groepen (aftakking naar tuinhuis achter de 300mA)
Tuinhuis krijgt ook zijn eigen zekeringkast met 30mA (laatste die nog moest veranderen).

-als tuinhuis uitvalt van 30mA, valt mogelijks de loods van 300mA uit en huis 300mA= fout in tuinhuis
-loods zijn 30 valt uit en zijn 300, huis ook de 300mA uit= > fout in loops. de 30mA in tuinhuis blijft in
-30mA in huis valt uit, fout in huis. andere kunnen niet uitvallen tenzij ze nog een fout hebben.

als dan de hoofd 300mA diff uitvalt, zal ik met de 30mA diff dan ook weten waar de fout zich ergens bevind

De fouten komen altijd door menselijke fouten tijdens testen. Mijn vraag hier was simpelweg om te vragen of mijn redenering klopt van de verschillende diffs te gebruiken of niet.

Op dinsdag 10 december 2024 13:40:49 schreef fcapri:
bij mij zit ALLES achter 1 diff van 30mA. het hele huis, de hele loods en het tuinhuis.
ik heb ook motoren staan (draaibank, compressor, bandenmachine...) en die doen het allemaal achter een 30mA hoor.

desnoods splits je maar op. 1 diff met 2 zekeringen achter, volgende diff parallel met 2 zekeringen erachter.
als 1 motor een verlies van 30mA heeft, zit er wat fout

ik ben nu ook selectiever aan het optreden om foutzoeken in de toekomst te vereenvoudigen. heb me 1x rondgezocht om uiteindelijk de UPS als dader te vinden.

nu zit alles op 300mA. het huis apart zit op zijn eigen 30mA (aftakking naar loods)
de loods heeft een eigen zekeringkast waar de voeding op zijn eigen 300mA en 30mA met zijn eigen groepen (aftakking naar tuinhuis achter de 300mA)
Tuinhuis krijgt ook zijn eigen zekeringkast met 30mA (laatste die nog moest veranderen).

-als tuinhuis uitvalt van 30mA, valt mogelijks de loods van 300mA uit en huis 300mA= fout in tuinhuis
-loods zijn 30 valt uit en zijn 300, huis ook de 300mA uit= > fout in loops. de 30mA in tuinhuis blijft in
-30mA in huis valt uit, fout in huis.

als dan de hoofd 300mA diff uitvalt, zal ik met de 30mA diff dan ook weten waar de fout zich ergens bevind

Merci!

risico zit er nog altijd in dat alles wel een keer uitvalt. tot nu toe heb ik wel de loods al uitgekregen zonder dat het huis uit viel.

de enige manier om dit te voorkomen is de loods op de teller aansluiten zonder diffs tussen, maar dan is die ene kabel niet beschermd (ondergronds). of moet die ook zijn eigen 300mA diff geven (geen plaats meer in zekeringkast)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

2 kW is niet veel.
Maar veel FO’s hebben een filter dat wel eens een aardfout wil geven op een 30 mA aardlek.
Met een 300 mA aardlek gaat het meestal wel goed.

Plaats in je hoofdverdeler. Een selectieve aardlek, en bij je testkast een gewone aardlek.
Op de voedingskabel tussen die mag je geen aftakkingen maken, behalve…
Dt is uit hoofde van de NEN1010 toegestaan.

Op dinsdag 10 december 2024 13:43:15 schreef PH1:
De fouten komen altijd door menselijke fouten tijdens testen.

O, dat dus.
Kun je niet de kabel naar de tweede kast aftakken voor de diff in de hoofdkast? Zo'n verbindingskabel hoef je niet met een diff te beveiligen. Uiteraard wel met max stroombeveiliging.

Voor een FO testopstelling waarbij het lek van zware netfilters een probleem vormt voor de rest van de installatie en de gebruiker weet wat-ie doet zou een scheidingstrafo een praktische oplossing kunnen zijn.
Die kan dan ook nog in andere spanningen voorzien.