popam
Met vriendelijke groet, Jan Poortman PA3ESY
Het zal vast wel een bekende vraag zijn, maar ik krijg nergens een passend antwoord op de volgende vraag:
In oude boeken staat dat de te kiezen capaciteit voor afgestemde kringen de waarde van de C in pF moet hebben van het aantal meters van de frequentie. Dus voor de 80 meter-band 80 pF , voor 40 meter, 40 pF enz.
Waar is deze regel op gebaseerd??? En geldt dit voor alle HF-kringen, dus ook voor oscillator- en ook voor bv. ontvangst-kringen?
Wanneer ik de bijbehorende zelfinducties uitreken voor het resonantiepunt en de reactanties die bij de C en de L horen, krijg ik steeds een verhouding Xc : Xl + ca. 6 : 1
Mvgr, Jan Poortman PA3ESY
Dat is een ezelsbruggetje, dat hoeft natuurlijk niet..
Maar je kan de verhouding ook niet te groot make dit vernield je Q van de kring.
Dat is een beetje een nattevinger/vuistregel zodat je ergens in de "ballpark" uitkomt.M.a.w.als je die gegevens gebruikt zit je iig in de buurt van de meterband waar je wilt ontvangen/zenden.
Op vrijdag 13 december 2024 12:22:46 schreef Hubie:
Dat is een beetje nattevinger/vuistregel werk.
Veel toegepast door de heren ouwe-lullenzendamateurs...waaronder ik.. 
Op vrijdag 13 december 2024 12:17:05 schreef popam:Wanneer ik de bijbehorende zelfinducties uitreken voor het resonantiepunt en de reactanties die bij de C en de L horen, krijg ik steeds een verhouding Xc : Xl + ca. 6 : 1
Bij resonantie zijn Xl en Xc toch gelijk aan elkaar? In deze gevallen rond de 520 Ohm?
popam
Met vriendelijke groet, Jan Poortman PA3ESY
Klopt allemaal, ik had een foutje gemaakt in mijn Excel-blaadje. De verhouding is steeds 1 : 1 en dat zou je ook verwachten, maar niet als je rekenfouten maakt. Het zal de leeftijd wel zijn.
Bedankt voor het meedenken!!
mvgr. Jan
Die konden we nog niet! DUS…
Zit ik op 85MHz is 3.5 mTr dan zou het 3,5pF zijn, rond ik af op 4pF en dan –
met een spoel van 876 nH is ongeveer : 9,5wdg – 12MM Diameter – 1MM draad zonder spatie.
Gloof het niet helemaal? MAAR, wie ben ik!? 
VrGr Rob
Klopt helemaal. 35 pF is dan ca. 50 ohm reactantie op 3,5m golflengte.
3,5 pF is dus ca. 500 ohm. Dat past goed bij de (hoogohmige)
Buizen- impedanties 
Wel rekening houden met in- en uitgangscapaciteiten.
Bij een QQE03/12 : 6,2 pF ingang. 2,6 pF uitgang (anode).
Dat moet je in mindering brengen bij het resonant maken van de kringen.
ronw
Golden Member
Als ik dit letterlijk opvat, voor een Grimeton ontvanger op 17.2 kHz, zou ik ca. 17.5 nF nodig hebben, met een spoel van ca. 5 mH?
De mij bekende schema's gaan uit van veel lagere waardes voor de C en hogere waardes voor de L.
Op vrijdag 13 december 2024 12:17:05 schreef popam:
Het zal vast wel een bekende vraag zijn, maar ik krijg nergens een passend antwoord op de volgende vraag:In oude boeken staat dat de te kiezen capaciteit voor afgestemde kringen de waarde van de C in pF moet hebben van het aantal meters van de frequentie. Dus voor de 80 meter-band 80 pF , voor 40 meter, 40 pF enz.
Waar is deze regel op gebaseerd??? En geldt dit voor alle HF-kringen, dus ook voor oscillator- en ook voor bv. ontvangst-kringen?Wanneer ik de bijbehorende zelfinducties uitreken voor het resonantiepunt en de reactanties die bij de C en de L horen, krijg ik steeds een verhouding Xc : Xl + ca. 6 : 1
Mvgr, Jan Poortman PA3ESY
De vuistregel komt uit op een kringimpedantie van pakweg 550 Ohm maal de Q van de kring. Maar een beetje meer spelen met de formules geeft inzicht: de bandbreedte en de kringimpedantie bij resonantie zijn bij gebruik van deze vuistregel de variabelen waarmee je de samenhang kunt beïnvloeden.
Dat is inderdaad resonant en wel met 529 ohm. Men neemt vaak een kleinere C, omdat dit, met de juiste spoel, een hogere Q kan geven.
Bij middengolf radio's staat de varco bij 1500 khz op zo'n 50 pF.
Bij 500 khz op zo'n 450 pF. Verhouding ca. 1:9. De verhouding in golflengte is echter slechts 1:3. Dat geeft dus aan die richtlijn slechts een ruwe benadering is en niet zo precies komt.
Op vrijdag 13 december 2024 21:03:12 schreef ronw:
Als ik dit letterlijk opvat, voor een Grimeton ontvanger op 17.2 kHz, zou ik ca. 17.5 nF nodig hebben, met een spoel van ca. 5 mH?De mij bekende schema's gaan uit van veel lagere waardes voor de C en hogere waardes voor de L.
Voor 1 frequentie zoals Grimeton op 17,2 kHz is er geen varco nodig maar als je er boven ook iets wilt ontvangen zit je min of meer vast aan de capaciteit van de varco.Bij VLF zelfbouw zie je dan vaak dat ze een varco gebruiken met 3 of 4 secties.Bijvoorbeeld 4 x 500 pF = 2 nF.Voor de spoel gebruik(en) ze/ik dan een potkern.
ronw
Golden Member
@Hubie
Is het mogelijk zonder negatieve consequenties varicaps te gebruiken?
Ik heb niet zoveel varco's en voor de eventuele inbouw worden de kastjes m.i. te groot.
Ik heb net 2 spoelen (potkernen) gewikkeld van ca. 50mH en kom dan uit op ca. 1.7nF. Met een varicap en condensator parallel is een fijnere afstemming mogelijk.
Volgende stap is het variëren van de parallel-C en richting de 20-30kHz gaan.
Ik baseer mij op een ontweerp in de Electron van mei 1985 p.212. (VLF-ontvanger van ON4IB)
Met 1 varicap ga je dat niet redden.Ik heb hier nog ergens een bakje varicaps die ze in autoradios gebruikten voor de MG,ben even het typenr.kwijt.Ik denk dat ze rond de 500 pF zijn.Met 4 stuks parallel zou het kunnen.
Edit\ Foutje,die ik hier heb liggen is de BB304,is max. iets van 47 pF.
Onder andere bij van Dijken hebben ze 500 pF varicaps zag ik net:
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie dat is de BB212 een dubbele varicap en de BB112 enkele varicap, geproduceerd voor gebruik in AM autoradio's. Van Dijken heeft ze inderdaad als dat nog zo is.
Een LC kring kan bestaan uit bijna iedere waarde van een spoel of condensator, maar ik beoordeel meestal een kring als ik hiervan de reactanties neem van een spoel en condensator. Die reactanties lopen bij mij uit één van zo laag als enkele tientallen ohms tot meestal enkele honderden ohms, wat in de praktijk wordt gebruikt. Maar welke reactanties er worden gebruikt staat los van de impedantie van een kring die veel hoger, of veel lager kan zijn bij een parallel of seriekring en wordt niet zozeer bepaald welke reactanties er worden gebruikt. De impedantie van een kring wordt bepaald door de Q factor, oftewel de opslinger factor van de spanning over die kring. En deze wordt weer bepaald door de bandbreedte van de kring, welke laag of enige honderden voor heel smal kan zijn.