Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je perse dezelfde wilt:
gdb
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 13:35:42 schreef Arco:
Als je perse dezelfde wilt: [bijlage]
Wow, dat is knap speurwerk, die thread die je had gevonden ook al! Ik ga o.b.v. de specs van dit datasheet kijken wat ik wellicht aan THT mosfets van gelijke of zwaardere specs heb liggen en vervang Q1 en Q2... en kijk wat er gebeurt. Kapotter kan het niet 
gdb
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 13:58:51 schreef gdb:
[...]Wow, dat is knap speurwerk, die thread die je had gevonden ook al! Ik ga o.b.v. de specs van dit datasheet kijken wat ik wellicht aan THT mosfets van gelijke of zwaardere specs heb liggen en vervang Q1 en Q2... en kijk wat er gebeurt. Kapotter kan het niet
Ha, ha, die had ik niet, het zwaarste was 8A... Helaas, bestellen bij Ali en dan nog een paar weekjes en dan 'fingers crossed'.
Roland11
Golden Member
Nou, bij Googlen gaat het vooral om de juiste zoektermen te gebruiken.
Ik typ in het zoekvenster in "Bosch PSB 1800 q1 transistor" en ik zie meteen een plaatje wat een link geeft naar https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3737962.html met daarin "Tranzystor Q2 i Q1 to LR4132 ( Mosfet z kana?em N, 30V, 85A ). Oznaczenia bywaj? ró?ne np. AOD4132, IRLR4132 (jak to w marketowym chi?skim Boschu)."
Dus knap speurwerk betekent niet meteen dat het veel tijd kost, wel dat je de goede zoektermen gebruikt 
Arco
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 16:15:48 schreef gdb:
[...]Ha, ha, die had ik niet, het zwaarste was 8A... Helaas, bestellen bij Ali en dan nog een paar weekjes en dan 'fingers crossed'.
Ik zou er gelijk een paar extra bestellen. Zo te zien gaan die vrij vaak kapot...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Eerst R18 en R23 controleren en de transistor waaraan die vastzitten. Als die niet goed zijn blaas je de nieuwe FET ook weer op.
In plaats van namaak van Aliexpress te kopen zou ik gewoon op zoek gaan naar een vervanger. Die moeten er wel zijn. Iets wat nog meer stroom aankan, of liever nog meer vermogen.
gdb
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 17:05:09 schreef Arco:
[...]
Ik zou er gelijk een paar extra bestellen. Zo te zien gaan die vrij vaak kapot...
Ze gaan per 10 op Ali 
Geen schema, dus lastig te zien wat er nog meer kapot kan zijn gegaan. DÁT het kapot ging door wat met die accu te bewegen, terwijl de contacten 6,5mm uit elkaar liggen, is me ook een raadsel.
Die accu is elektrisch gezien verder ook prima werkend, maar geeft speling op de een of andere manier en ik zie echt het verschil niet met een goede, goed passende, accu...
Wees je er van bewust dat halfgeleiders op aliexpress in méér dan de helft van de gevallen nep zijn.
Als je geluk hebt zijn ze origineel, maar gebruikt en uitgesoldeerd. Heb je pech zijn ze willekeurige uitgesoldeerde, waar vervolgens met een lasergrafeerdertje het typenummer van het onderdeel van je keuze in gegrafeerd is. De ene keer werkt het niet, de andere keer ploft het na een paar seconde en mag je op zoek naar of de oorzaak nu de rest van de printplaat is, of de nepperds die je gekocht hebt.
gdb
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 17:06:09 schreef Hoeben:
Eerst R18 en R23 controleren en de transistor waaraan die vastzitten. Als die niet goed zijn blaas je de nieuwe FET ook weer op.In plaats van namaak van Aliexpress te kopen zou ik gewoon op zoek gaan naar een vervanger. Die moeten er wel zijn. Iets wat nog meer stroom aankan, of liever nog meer vermogen.
Visueel zien R18/R23 er goed uit. Alleen zit alles onder een laagje om het waterafstotend te maken, iemand een idee hoe ik dat er netjes af krijg? Thinner zal vast werken, maar...
Die torren daar in de buurt, Q12, Q11 zijn niet af te lezen. Misschien als die coating eraf is, dat ik nog iets kan zien, maar dan zal ik de coating wel moeten verwijderen met iets dat de inkt van de opdruk niet verwijderd. Preventief vervangen kan altijd.
gdb
Special Member
Op zaterdag 14 december 2024 09:52:35 schreef Ledlover:
Wees je er van bewust dat halfgeleiders op aliexpress in méér dan de helft van de gevallen nep zijn.Als je geluk hebt zijn ze origineel, maar gebruikt en uitgesoldeerd. Heb je pech zijn ze willekeurige uitgesoldeerde, waar vervolgens met een lasergrafeerdertje het typenummer van het onderdeel van je keuze in gegrafeerd is. De ene keer werkt het niet, de andere keer ploft het na een paar seconde en mag je op zoek naar of de oorzaak nu de rest van de printplaat is, of de nepperds die je gekocht hebt.
Ik ken de verhalen en heb ook foto's gezien van dergelijke fraude, maar ik heb toch best wat aan componenten gekocht de afgelopen jaren, w.o. THT IC's, en daar geen problemen mee gehad. Dat iemand al die moeite gaat doen voor een duur onderdeel, dat kan ik me nog voorstellen, maar voor 10 SMT IC's voor EUR 2,50? (al zijn de lonen daar laag)
gdb
Special Member
Op zaterdag 14 december 2024 09:56:09 schreef gdb:
[...]Visueel zien R18/R23 er goed uit. Alleen zit alles onder een laagje om het waterafstotend te maken, iemand een idee hoe ik dat er netjes af krijg? Thinner zal vast werken, maar...Die torren daar in de buurt, Q12, Q11 zijn niet af te lezen. Misschien als die coating eraf is, dat ik nog iets kan zien, maar dan zal ik de coating wel moeten verwijderen met iets dat de inkt van de opdruk niet verwijderd. Preventief vervangen kan altijd.
Ik klets, Q11/Q12 kon ik wel, met moeite, door de coating heen, aflezen:
Q11: 6CW92, waarbij "92" haaks, tegen de klok in, opgedrukt staat (BC817-40 NPN SOT23)
Q12: 5CW96, waarbij "96" haaks, tegen de klok in, opgedrukt staat (BC807-40 PNP SOT23)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 14 december 2024 09:58:29 schreef gdb:
[...]Ik ken de verhalen en heb ook foto's gezien van dergelijke fraude, maar ik heb toch best wat aan componenten gekocht de afgelopen jaren, w.o. THT IC's, en daar geen problemen mee gehad.
Resultaten uit het verleden...
Op zaterdag 14 december 2024 09:58:29 schreef gdb:
Dat iemand al die moeite gaat doen voor een duur onderdeel, dat kan ik me nog voorstellen, maar voor 10 SMT IC's voor EUR 2,50? (al zijn de lonen daar laag)
Je denkt verkeerd: je moet naast prijs ook in verkrijgbaarheid denken en blijkbaar is die verkrijgbaarheid hier een probleem (want anders had je die wel bij een bedrijf met reputatie gekocht toch?). Áls je ze hier kan krijgen zit je of aan hoge verzendkosten vast, of 'bestel er even 1000 en dan staan we met plezier voor u klaar'.
Dus, lekker verdiend als een of andere nepper even omgekat wordt.
Wat betreft de conformal coating: hoe voelt die aan als je er met je vinger overheen wrijft? Als die rubberig aanvoelt > 99,9% kans op siliconen. Relatief makkelijk te verwijderen met messing borsteltje of kortgeknipte kwast.
Is 'ie glad, dan kan het acryl of poly-urethaancoating zijn (die laatste is erg zeldzaam en een ongelooflijke klote-coating).
Om te onderscheiden of het PU of iets anders is: wat gebeurt er als je de soldeerbout er in duwt? Als het wit wordt en als een soort krulletje weggeduwd wordt, is het PU-coating.
Acryl heeft meer neiging om te schilferen als het mechanisch beschadigd wordt.
En dan heb je nog de coatingen die gevoelig zijn voor isopropylalcohol en daar ook mee te verwijderen zijn.
gdb
Special Member
Op vrijdag 13 december 2024 17:06:09 schreef Hoeben:
Eerst R18 en R23 controleren en de transistor waaraan die vastzitten. Als die niet goed zijn blaas je de nieuwe FET ook weer op.
Naast nog wat andere torren in de buurt, ga ik R18 en R23, maar ook R8 en R12, preventief vervangen (R18 lijkt ook geploft overigens).
R8/12/18/23 hebben als opschriften:
"310"
"330"
Dat zouden alleen waarden zijn die wel heel dicht bij elkaar liggen en met een tolerantie van 5% weinig verschil op zullen leveren. Want "310" zou dan 31Ω zijn en "330" zou 33Ω zijn. Het streepje onder de "3" in die "330" is me niet duidelijk, je kan "330" toch niet per ongeluk verkeerd, op zijn kop, lezen? Los solderen en meten zou natuurlijk kunnen, maar ik weet niet of ze kapot zijn, daarnaast zou het opschrift toch 100% helderheid moeten bieden...
Arco
Special Member
Er staat geen ' 310 ' , maar ' 01E ' ...
(1MΩ, 1%, EIA-96 notatie)
Zie: https://www.tmatlantic.com/encyclopedia/index.php?ELEMENT_ID=51481
Het streepje is inderdaad tegen verkeerd-om lezen...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 14 december 2024 09:56:09 schreef gdb:
[...]Visueel zien R18/R23 er goed uit. Alleen zit alles onder een laagje om het waterafstotend te maken, iemand een idee hoe ik dat er netjes af krijg? Thinner zal vast werken, maar...
Om te meten kun je er misschien gewoon doorheen prikken met een scherpe probe-punt.
(Van die banaan-naar-priem dingen, hirschman pruef2 of vergelijkbaar. https://www.eleshop.nl/hirschmann-pruef-2.html)
gdb
Special Member
Op zondag 15 december 2024 10:54:57 schreef Arco:
Er staat geen ' 310 ' , maar ' 01E ' ...(1MΩ, 1%, EIA-96 notatie)
Het streepje is inderdaad tegen verkeerd-om lezen...[bijlage]
Ha, ha, super, dank je wel. Waarom hier dan geen streepje?!
Arco
Special Member
gdb
Special Member
Op zondag 15 december 2024 10:54:57 schreef Arco:
Er staat geen ' 310 ' , maar ' 01E ' ...(1MΩ, 1%, EIA-96 notatie)
Het streepje is inderdaad tegen verkeerd-om lezen...[bijlage]
Ha, ha, super, dank je wel!
Graag wil ik aan dit onderwerp meewerken. Ik heb n.l. een zelfde machientje uit elkaar gegooid omdat hij vonkt als een weet ik niet wat.
Maar even terug naar jullie vorige berichten:
Op mijn printplaat is duidelijk bij Q12 te lezen: 5CW en dwars 85
en bij Q11 : 6CW en dwars 85
Het motortje heb ik uit elkaar gegooid om de koolborstels te bekijken: zijn niet te ver versleten, wel erg vuil door het vele vonken. Hij vonkt zo erg dat ik de machine niet meer kan gebruiken.
Maar wat kan de oorzaak zijn van het sterke vonken?
ik heb het idee dat het een storing moet zijn op de printplaat.
Ik ben geen elektroman , maar misschien kan iemand uit jullie groep mij op weg helpen.
gdb
Special Member
Op vrijdag 27 december 2024 18:08:43 schreef dinkylou:
Graag wil ik aan dit onderwerp meewerken. Ik heb n.l. een zelfde machientje uit elkaar gegooid omdat hij vonkt als een weet ik niet wat.[...]
Het motortje heb ik uit elkaar gegooid om de koolborstels te bekijken: zijn niet te ver versleten, wel erg vuil door het vele vonken. Hij vonkt zo erg dat ik de machine niet meer kan gebruiken.
Maar wat kan de oorzaak zijn van het sterke vonken?
ik heb het idee dat het een storing moet zijn op de printplaat.
Ik ben geen elektroman , maar misschien kan iemand uit jullie groep mij op weg helpen.
Ik ben ook geen expert, maar zag een enorme hoop smeervet in het machientje en sluit niet uit dat dat ook op de rotor zit en verbrand. Stinkt/stonk jouw machientje ook?
Ik zou denken: "goed schoonmaken". Die van mij vonkte ook (maar bezweek t.g.v. problemen met de voeding) en stonk als de motor draaide. Ik heb het motortje niet uit elkaar gehaald (ik zag ook niet echt hoe ik dat non-destructief kon doen...), maar ik heb met een oorstaafje voorzichtig zo veel mogelijk vuil/smeer verwijderd van de rotor. Een testje met het motortje liet wat minder vonken zien, maar het euvel was zeker niet weg. Ik wacht nog op de onderdelen vanuit Ali, benieuwd of ik met het simpelweg vervangen van onderdelen het lukt om de PCB te fixen.
gdb
Special Member
I.h.k.v. het herkennen van SMD-weerstanden en in aanvulling op Arco's post, zie ook nog deze erg interessante website.
gdb
Special Member
Paar weekjes verder en na een ongelofelijk gepiel rond lossolderen (diverse temperaturen geprobeerd, soldeerlitze door de kolophonium gehaald) en het soldeer laten hechten (schoongemaakt, flux) en de minuscule weerstanden, de boel enigszins netjes voor elkaar gekregen. En... het werkt, maar...
Draait netjes vooruit en achteruit, heeft voldoende kracht (een risico is nog dat de LR4132's het op termijn te heet krijgen, omdat het achtervlak op de printplaat ook hun koeling is en ik dat niet goed kon solderen), maar de hele snelheidsregeling is weg! Tolletje begint dus meteen op volle snelheid en, en dat is lijkt me iets mechanisch, blokkeert niet meteen als je de knop niet meer indrukt, maar "rolt" nog uit. Toch nog te vervangen onderdelen of toch ergens rond de R's bij Q1 een sluitinkje gemaakt (dat was echt een lastig punt)?
De beschermende laag tegen vocht er redelijk makkelijk en plaatselijk afgekregen met thinner en een wattenstaafje.
Vervangen:
Q1, Q2 (LR4132)
R8, R18 (33Ω)
R12, R23 (1MΩ)
Q7, Q8, Q11, Q12 (5CW (BC807-40) / 6CW (BC817-40))
Nog te doen:
Bovenstaand probleem fixen???
Print met iets coaten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als een schroeftol bij een klein beetje inknijpen al meteen volle bak gaat draaien is meestal de regel fet kapot. het loslaten van de knop en de machine stopt meteen is doorgaans een rustcontact in de knop welke de motor kortsluit.
gdb
Special Member
Op zondag 2 februari 2025 16:05:26 schreef testman:
als een schroeftol bij een klein beetje inknijpen al meteen volle bak gaat draaien is meestal de regel fet kapot. het loslaten van de knop en de machine stopt meteen is doorgaans een rustcontact in de knop welke de motor kortsluit.
Hmm, Q1 en Q2 zijn de MOSFETs hier en die heb ik vervangen, maar ik kijk nog eens goed naar de foto die ik van de print heb gemaakt en dan ben ik bang dat ik rond R8 en R12 toch niet precies genoeg ben geweest. Ik vond het solderen van die weerstanden ook echt de hel, uren lopen klooien!
(dit is van vóór mijn werkzaamheden)