Paar weekjes verder en na een ongelofelijk gepiel rond lossolderen (diverse temperaturen geprobeerd, soldeerlitze door de kolophonium gehaald) en het soldeer laten hechten (schoongemaakt, flux) en de minuscule weerstanden, de boel enigszins netjes voor elkaar gekregen. En... het werkt, maar...

Draait netjes vooruit en achteruit, heeft voldoende kracht (een risico is nog dat de LR4132's het op termijn te heet krijgen, omdat het achtervlak op de printplaat ook hun koeling is en ik dat niet goed kon solderen), maar de hele snelheidsregeling is weg! Tolletje begint dus meteen op volle snelheid en, en dat is lijkt me iets mechanisch, blokkeert niet meteen als je de knop niet meer indrukt, maar "rolt" nog uit. Toch nog te vervangen onderdelen of toch ergens rond de R's bij Q1 een sluitinkje gemaakt (dat was echt een lastig punt)?

De beschermende laag tegen vocht er redelijk makkelijk en plaatselijk afgekregen met thinner en een wattenstaafje.

Vervangen:
Q1, Q2 (LR4132)
R8, R18 (33Ω)
R12, R23 (1MΩ)
Q7, Q8, Q11, Q12 (5CW (BC807-40) / 6CW (BC817-40))

Nog te doen:
Bovenstaand probleem fixen???
Print met iets coaten

als een schroeftol bij een klein beetje inknijpen al meteen volle bak gaat draaien is meestal de regel fet kapot. het loslaten van de knop en de machine stopt meteen is doorgaans een rustcontact in de knop welke de motor kortsluit.

Op zondag 2 februari 2025 16:05:26 schreef testman:
als een schroeftol bij een klein beetje inknijpen al meteen volle bak gaat draaien is meestal de regel fet kapot. het loslaten van de knop en de machine stopt meteen is doorgaans een rustcontact in de knop welke de motor kortsluit.

Hmm, Q1 en Q2 zijn de MOSFETs hier en die heb ik vervangen, maar ik kijk nog eens goed naar de foto die ik van de print heb gemaakt en dan ben ik bang dat ik rond R8 en R12 toch niet precies genoeg ben geweest. Ik vond het solderen van die weerstanden ook echt de hel, uren lopen klooien!

(dit is van vóór mijn werkzaamheden)