Hallo. Gekke vraag maar mag je een warmtepompdroger ook liggend vervoeren ? Het gaat om de bosch WQG235D7NL,

net als bij een koelkast geld, dat na liggend vervoeren je het apparaat gewoon het beste 1 dag rechtop moet zetten na vervoeren en met rust laten. dan kan de olie uit de compressor weer terug zakken.

En het beste op achterzijde, minste kans dat er water uit opvangbak over electrische delen komt...

Klopt. Bij wasmaschines ook een miserie. De zeep hangt bij aankomst regelatig over het bedieningspaneel verdeeld. De rug of linkse zijkant zijn preferabel.

Kan dat? Loopt de olie niet de leidingen in? Bij een koelkast zakt dat terug naar beneden, maar bij een WP droger zit alles op dezelfde hoogte.

Dan moet je ze al op z'n kop zetten.

Enkel de retour kan olie "slikken".

De nieuwe koeling compressors hebben klepjes en kunnen onmiddelijk na aankomst opgezet worden. Bij Liebherr toch dus ik neem aan bij miele ook. Dit geheel terzijde.

[Bericht gewijzigd door EricN op (53%)]

Linker zijde is hetzelfde toch? Dan loopt het uit de compressor de verdamper en condenser in..

Als je op de linker zijde legt dan moet de retour uit de linker zijde vd compressor komen wil de olie daar in "sukkelen". Nog niet gezien.

In ieder geval: de theorie daar gelaten. Moest dat problemen in de praktijk geven (wachttijd uiteraard gerespecteerd) dan waren er hier al menig gesneuveld.
Nu: linker kant ligslachtoffers: nul.
Maar gewoonlijk, 99%, op de rug.

Ik heb de mijne (miele) destijds ook op zijn kant vervoerd. Ging goed...

Op zaterdag 14 december 2024 07:08:59 schreef Tomasj:
Hallo. Gekke vraag maar mag je een warmtepompdroger ook liggend vervoeren ? Het gaat om de bosch WQG235D7NL,

Zou dat niet gewoon in de handleiding staan!
Maar ja die lezen we toch nooit en hier vragen is makkelijker. ;)

@intel 80521: lekker goedkope reactie zo zonder zelf de moeite te doen van wat je anderen verwijt en dan nog in meerdere topics.... In de gebruiksaanwijzing staat dat de machine na transport 2 uur met rusten. Er staat niet expliciet HOE je hem moet transporteren, behalve de "tip" om dat rechtop te doen, wat dus precies vragen zoals die van de TS oproept en rechtvaardigt. Da ga je toch een beetje af met je gezanik?

Ik zou hem gewoon rechtop vervoeren. Gewoon in een "bakkie".

@intel 80521: lekker goedkope reactie zo zonder zelf de moeite te doen van wat je anderen verwijt

Hm. Ik reageer hier niet op OP of deze thread maar je raakt met die opmerking toch wel een gevoelig puntje bij me, Maarten: intellectuele luiheid en 'spoonfeeden' zijn wat mij betreft niet gewenst en getuigen van een gebrek aan respect en/of waardering voor de tijd en energie van anderen. 'Laat een ander het maar voor mij uitzoeken'. Doet me denken aan klasgenootjes die altijd je huiswerk wilden overschrijven.... Ik acht me in dergelijke gevallen zeker niet geroepen om het internet-zoekwerk voor zo iemand te doen, zoals je met je antwoord lijkt te suggereren ('zonder zelf de moeite te doen wat je anderen verwijt').

Ook op dit forum zijn er mensen (ik doel hier op niemand in deze thread en zeker niet op deze OP) met die instelling, die zich heerlijk lui achterover liggend lekker laten spoonfeeden i.p.v. zelf ook maar de geringste moeite te doen (zoekmachine). En daarbij ook nog niet gespeend zijn van een grote mond op het kleinste beetje kritiek daarop. Wanneer ik betreffende vragensteller voorbij zie komen dan komt bij mij altijd weer het spreekwoord 'één gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen antwoorden' in gedachte op. Het tweede spreekwoord dat daarna bij me opkomt is 'spreken is zilver, zwijgen is goud', terwijl ik doorklik naar het volgende topic :) van hopelijk iemand die wèl m'n tijd en energie waard is.

Zoals ik altijd tegen familie en kennissen zeg als ze met een mechanisch of electronisch probleem zitten: 'ik help je met alle plezier, maar alleen met de dingen die je zelf niet kunt'. Dus iemand die niet kan lassen daar las ik met alle plezier iets voor in elkaar. Dat voorkomt dat er misbruik van je gemaakt wordt. 'Al te goed is buurman's gek'.

On-topic en op een constructievere noot voor OP: vervoer hem in dezelfde positie als de fabrikant dat deed, dat is het veiligste. Op veel dozen staat een pijl omhoog en 'this side up', da's meestal voor een reden. Als de originele doos niet meer aanwezig is (wat hier erg waarschijnlijk is), dan is de bovenkant van het apparaat meestal ook de 'this side up'-kant.... En bij twijfel (kostbaar apparaat bijv.), fabrikant raadplegen. Een telefoontje of e-mailtje is zo gepleegd.

Nonius: je hebt in principe gelijk, maar Pentium Pro (80521 dus) probeert een punt te maken zonder naar de validiteit van de vraag te kijken - zonder te controleren of de gebruiksaanwijzing een duidelijk antwoord geeft of juist de betreffende vraag oproept.

Dan is er sprake van een zeikerig, intellectueel lui en hypocriet antwoord waar de TS bovendien niks mee opschiet. Kan een momentopname zijn (even 's avonds met een wijntje op een paar topics trollen of afreageren), dus geen oordeel op de persoon van 80521 maar wel een oproep naar hem om met dat soort dingen te kappen. Ik kan er slecht tegen en het komt naar anderen ook gewoon slecht over.

Wat betreft dat spoonfeeden, ik kom hier in de antwoorden toch tips en uitleg tegen die je elders niet makkelijk bijelkaar vind.

Kalm, rustig. Het is zondag, zo erg is het allemaal niet. Om on topic te blijven: Ooooohhhhhhhmmmmmmm

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Op zaterdag 14 december 2024 23:14:11 schreef EricN:
Klopt. Bij wasmaschines ook een miserie. De zeep hangt bij aankomst regelatig over het bedieningspaneel verdeeld. De rug of linkse zijkant zijn preferabel.

Vraagje: waar zit de linkse zijkant?

Is dat de zijkant die ik zie als ik naar de deur van de droger kijk?
Of moet ik mij inleven in het wezen van de droger. Dan zou de deur en het bedieningspaneel mijn snoet zijn en mijn linkse zijkant zit dan aan de kant die jij rechts ziet als je mij aankijkt.
(Ik zie het zo: jouw linker arm zit aan de rechterkant van jouw lichaam als wij elkaar aankijken.)

Praktisch denken. Bij wasmachine is dat de zeepbakkant. Het idee is om de zeep niet op de bediening te krijgen. Ja, soms zit de zeepbak nog vol vloeibare zeep/wasverzachter want het is omdat het toestel juist niet werkt dat men er mee rond gaat rijden. Met gevulde zeepbak...

Bij droogkasten is dat de waterbakkant. Om dezelfde reden. En de wateropvang beneden zit ook soms vol water. Als dat over de motor/compressor loopt is dat ook niet ideaal.

Ook al gehad dat de verzachter in de waterventielenstekkers was gelopen omdat ze het op de rug hadden gelegd. Dus als je zoiets niet eerst nakijkt valt het eindejaarsvuurwerk wat vroeger.

Nog leuker is als men met twindos gelekte mieles begint rond te rijden... Dan helpt een kaars van Scherpenheuvel ook niet meer. Mogelijk moet er dan tot in Lourdes gereden worden voor mirakelen. Maar ook dat is niet altijd succesvol heb ik vernomen. Ik ga al wel al eens over op genezing door handoplegging maar dat is een meerprijs die ze meestal niet willen neertellen.

Je gaat de vraag uit de weg over wat de linkse zijkant van de droger is.
Zit die links of rechts? 8)7

Jij zegt: Bij droogkasten is dat de waterbakkant.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.slimster.nl%2Fproduct%2Fwasdrogers%2Fbosch-wqg235d7nl-wasdroger.jpg&f=1&nofb=1&ipt=cd81f055b0b64b4dc4a3969cc528f70963afc397c6d2407dd074b2f11fc50d45&ipo=images

Als de droger het zelf mocht antwoorden zeggen zou hij zeggen: "die zit aan mijn rechterkant".

Nu wij het plaatje erbij hebben: deze droger heeft een naar links openende deur.
Wij moeten ons dus respectvol verplaatsen in de droger, alsof die een persoon is.

Voor de machine is het net zo als bij een koelkast of een vriezer.
rechtopzetten en een minuut of 5 wachten, zodat eventuele vloeistoffen zich weer kunnen nivileren.
Voornamelijk olie in de compressor zelf.
Een dag word altijd aangehaald, maar slaat nergens op.

Kalm, rustig. Het is zondag, zo erg is het allemaal niet. Om on topic te blijven: Ooooohhhhhhhmmmmmmm

Ik zit met de kat op schoot en heb in de vrije hand een warme mok chocomelk - relaxter dan dit ga ik niet worden! :)

Vraagje: waar zit de linkse zijkant?

Spreek over stuurboord of bakboord en er is geen enkel misverstand meer mogelijk!

Zonder gekheid: ik heb sokken waar 'left' en 'right' op staat. Elke keer dat ik ze aantrek zit ik me af te vragen: is dat nou bekeken vanuit mijn perspectief of vanuit dat van een derde? Ik heb het experimenteel proberen te bepalen, maar ik merk in de praktijk geen verschil welke sok nu aan welke voet zit. Wat dan weer de vraag oproept: waarom zoiets überhaupt op sokken zetten? En als je het dan toch doet, dan stuurboord en bakboord, dan is er tenminste geen ambiguïteit.

L sokken aan de linker voet
Sokken met L-R hebben een unieke vorm per respectievelijk bedoelde voet. Ik voel sterk het verschil. Mss heb je allemaal even lange tenen? Een probleem dat ik persoonlijk wel vast stel is dat telkens ik een sok aan doe de belettering elke keer verkeerd zit hoewel statistisch gezien dit maar in 50% vd gevallen zou mogen zijn. Het is voor mij dus vooraf goed uitkijken of dubbel werk verrichten. Met truien hetzelfde probleem. En met rode lichten lijken statistieken ook hun werk niet te doen. Ook experimenten betreffende deze anomalieën brengen geen uitsluitsel. Maar verder een doorsnee zondag hier :-)

Als een garagist het linkse dimlicht moet vervangen moet hij aan de rechtse kant (voor de garagist) vh voertuig werken. Verwarrend allemaal.

Vergeet lnks en rechts gewoon. We hanteren vanaf nu zeepbakkant en niet-zeepbakkant. Of waterbakkant en niet-waterbakkant. Zo, zondag en weer maar eens een existentieel probleem opgelost.

Persoonlijk bedoel ik met links de linkse zijde als ik er voor staat. Hoe de droogkast zich identificeert weet ik niet. Heeft iemand het al gevraagd? Ik vermoed dat de algemene aanname of bewoording in wisselstukken dezelfde is.

[Bericht gewijzigd door EricN op (34%)]

Op zondag 15 december 2024 18:00:33 schreef Toeternietoe:
Voor de machine is het net zo als bij een koelkast of een vriezer.
rechtopzetten en een minuut of 5 wachten, zodat eventuele vloeistoffen zich weer kunnen nivileren.
Voornamelijk olie in de compressor zelf.
Een dag word altijd aangehaald, maar slaat nergens op.

Bosch vermeldt hiervoor 2 uur, dat lijkt me een veilig compromis.

@spog2 hieronder: bij auto's is het conventie om van de inzittenden uit te gaan. In een droger zitten, is wat lastiger maar de conventie is wel handig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Op zondag 15 december 2024 18:25:50 schreef EricN:
Persoonlijk bedoel ik met links de linkse zijde als ik er voor staat.

Wat als de chirurg in het ziekenhuis er ook zo over denkt...?
Hoe wil je zo ooit een peloton soldaten leren marcheren?

Nee nee. Specifiek huishoudapparaat. Voor auto's en mensen andere overeenkomsten.

Enigste is dat de olie in Retour leiding kan lopen, is totaal niet erg, word direct terug gezogen in carter compressor..