Ik heb net bij de kringloop een mooie Bosch M42SB boormachine gehaald. Hij werkt, maar hij had wat licht rondvuur. Dunne streepjes, geen fel licht. Dus opengemaakt en de commutator gepoetst.

Wat valt mij op: er is weerstand tussen ieder segment onderling. Ongeveer 30 ohm, en hoe dichter de segmenten bijelkaar liggen hoe lager die weerstand (doch nooit een harde kortsluiting). Schoonmaken en de gleufjes leegschrapen (zat niet echt wat in) bood geen verbetering.

Wat is hier loos? Dit hoort toch niet? Als die boel zó veel lekt, dan zou ik verwachten dat de motor belabberd loopt, hard bromt en vooral veel harder vonkt. Maar hij loopt eigenlijk best aardig. Al heb ik 'm nog niet belast getest of langer dan een paar seconde.

De rotor is wat donker, maar ruikt totaal niet verbrand. Geen continuiteit tussen segmenten en het blikpakket.

Zijn er motoren waarbij het normaal is dat je tussen willekeurige segmenten weerstand meet?

De zwarte plekken lijken een zwarte hars te zijn die over de rest van de hars is aangebracht. Maar als iemand zegt 'Dit is gewoon verbrand' kan ik het ook geloven, al is er echt geen enkel spoor van 'verbrande motorenlucht'. Ook geleidt het spul niet (als je meet met de multimeter).

Mechanisch gezien loopt hij zó mooi en zo soepel - dat heb ik bij geen enkele andere machine zo gevoeld. Herwikkelen zou een hele klus zijn, omdat alles zo dik in de hars zit en vanwege de kunststof as (dubbel geïsoleerd) niet uit te branden is.

dat de lamellen onderling doormeten is normaal, steeds 1 wikkeling en weer gekoppeld aan de volgende wikkeling. voor een machine van dergelijke leeftijd zijn miss geen onderdelen meer, en herwikkelen zou ik niet eens aan beginnen. je hebt voor veel minder geld een werkend exemplaar die nog jonger is ook. en wat is rondvonken? op vol gas een gloed rondom de lamellen is niks abnormaals. pas als het knettert en stinkt en duidelijk niet in goed loopt is het slecht. lagers gaar of aanlopen is overigens vrijwel nooit bij een anker wat kapot is. overbelasting is meestal de oorzaak.

Aha, dan zal ie dus wel in orde zijn :)

Dan is het een kwestie van wat kleverig oud vet uit de versnellingsbak halen (hij schakelt niet meer makkelijk tussen de twee versnellingen).

Wat raden jullie voor vet aan? Ik heb gewoon kogellagervet voor de kogellagers, en wit lithiumvet heb ik ook, is dat goed voor de tandwielkast?
De boel is nog wel vet, maar ook stoffig.

lagervet is goed zat. om de schuifknop gangbaar te maken is wat wd40 ook genoeg. het vet om tandwielen hoopt toch op en blijft dan zitten want het komt niet bij de tandwielen meer. hoewel mn collega's daar geen probleem mee hebben, die gaan door tot de olie overal uit komt gelopen, wat dus oververhit vet is :P na het stollen staan sommige tandwielen weer in het vet.

hoewel mn collega's daar geen probleem mee hebben, die gaan door tot de olie overal uit komt gelopen, wat dus oververhit vet is na het stollen staan sommige tandwielen weer in het vet.

Ik ken die mentaliteit, komt ook veel voor in de bouw. Met als gevolg dat een watergekoelde diamantzaagmachine van 1800 euro volledig in de soep wordt gedraaid en naar het oud-ijzer kan, terwijl het enige probleem was dat de kogellagers vervangen hadden moeten worden. Enfin.

In het geval van deze Bosch boormachine kan schoonmaken van de commutator nooit kwaad. Zit er nog voldoende leven in de koolborstels? En nu de machine toch open ligt zou ik zelf sowieso altijd de kogellagers vervangen en het mechaniek schoonmaken (teiltje petroleum en droogblazen met perslucht), en daarna van nieuw en schoon vet voorzien. Zelf gebruik ik altijd een pot kogellagervet die ik ooit bij de fietsenmaker heb gehaald, maar bestaat ook in kleinere potjes (Bison/Griffon) 'kogellagervet'.

Na zo'n behandeling (waarschijnlijk de eerste keer sinds de machine nieuw was) kan zo'n machine weer jarenlang mee. Dergelijke Bosch machines als van u vind ik de moeite waard. (wat van een groene Bosch zeker niet gezegd kan worden).

Edit: oh ja, de exploded-view tekeningen van Kruis.nl zijn ook altijd erg handig als er eens een keer een onderdeeltje uit valt waarvan u niet meteen kunt zien waar het nu eigenlijk zat.... :)

https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/m-42-sb

Vanwege een aankomende verhuizing is het project even voortijdig afgesloten zonder al teveel mechanisch werk.
Om al het vet te vervangen moet alles uit elkaar getikt worden omdat ik niet in/achter de grote tandwielen kan. Maar ik heb belangrijker projecten die ik af wil hebben vóór de verhuizing.

Lagers vervangen lijkt me gezien de geringe slijtage overbodig. Nergens zit speling op of voelt 'grof' aan. Het achterste lager heb ik schoongespoten met remmenreiniger, en zelfs met dat totaal smeringsloze spul blijft ie een respectabele tijd doortollen. Uiteraard weer gewoon lagervet in gesmeerd.

De lamellen van de commutator zijn nog een volle millimeter dik. Zo goed als geen slijtspoor. De koolborstels volgens mij amper afgesleten.
Het ding loopt zo mooi en trillingsvrij, geen enkele andere machine die ik in m'n handen gehad heb, loopt zo zuiver. Er zou letterlijk een stuiver op kunnen blijven staan, als hij rechte oppervlakken had.
Zeker revisie waard. Compleet onvergelijkbaar met de groene bosch klopboor die hier ook in huis rondslingert en na 15 jaar echt op is.
Zelf gebruik ik een AEG van hetzelfde tijdperk als deze Bosch. Ook erg degelijk, doch iets rumoeriger.

Het enige wat defect is, is het knopje waarmee je de aan-uitschakelaar vast kan zetten als je 'm gebruikt voor staalborstels of iets dergelijks.

Wellicht haal ik 'm ooit 'n keer helemaal uit elkaar, maar nu heb ik alleen even de boel gangbaar gemaakt, en het vet wat ik er uit kon scheppen (en wat verwaterd was met wd40 van het gangbaar maken) verwijderd en vervangen door identiek ruikend bruin spul wat ik nog had liggen.

Het enige wat defect is, is het knopje waarmee je de aan-uitschakelaar vast kan zetten als je 'm gebruikt voor staalborstels of iets dergelijks.

Weet niet of het afgebroken is of blijft hangen, maar in dat laatste geval is het meestal stof of gruis wat in dat deel van het schakelaar-mechaniek terecht is gekomen. Meestal krijg ik dat wel weer gangbaar.

Maar zo'n knopje is inderdaad niet zo heel belangrijk.

Kijk je condensator na. Als die slecht is, vonkt hij ook meer.

Die heb ik in z'n geheel verwijderd, ik moet nog even rommelen met behuizingen enzo om er een passende combinatie in terug te krijgen. Het origineel is plat en de nieuwe vaak rond, dus dat wordt zelf samenstellen.

Op zondag 15 december 2024 13:21:15 schreef nonius:
[...]

Weet niet of het afgebroken is of blijft hangen

Een van de weerhaakjes die voorkomt dat het pennetje naar buiten schiet, is afgebroken.

Een van de weerhaakjes die voorkomt dat het pennetje naar buiten schiet, is afgebroken

In dat geval kan her-opbouwen met cyano-acrylaatlijm en baking-soda mogelijk werken:

https://www.youtube.com/watch?v=n1meoZaHYZo

Helaas is het anker niet meer leverbaar

In sommige 230V gereedschap zitten er wel eens kleine spoeltjes naar de draden van de koolborstels. Een spoel reageert op verandering van de stroom en zal dan in beperkte mate de stroom constant proberen te houden. het helpt tegen de wat grotere stroom pieken. Ouder gereedschap zonder de spoeltjes die vonken vaak wat meer.

Maar als het helemaal rond loopt is het anker toch iets beschadigd maar zolang de machine werkt zou ik het zo laten

Op zondag 15 december 2024 12:41:54 schreef nonius:
[...]

Ik ken die mentaliteit, komt ook veel voor in de bouw. Met als gevolg dat een watergekoelde diamantzaagmachine van 1800 euro volledig in de soep wordt gedraaid en naar het oud-ijzer kan, terwijl het enige probleem was dat de kogellagers vervangen hadden moeten worden. Enfin.

ken dat ja, heb eens een diamant boormachine uit de vuilcontainer gevist van een bouw. ding spetterde olie uit de booras. deze machine had een oliebad tandwielkast. er was 1 schroefje uit de lagerklem gerammeld en daardoor was de pakking gaan lekken. was zo gemaakt, echter had dat schroefje ook al vaker tussen de tandwielen gezeten waardoor het anker wat rondfunk had gekregen. echter op max 3/4 motorvermogen was er geen probleem en t werk heeft er nog wat jaren gebruik van gemaakt.

nadeel van kruis.nl is dat ze bij diverse onderdelen in de lijst zetten " niet meer leverbaar" terwijl ik dat elders bestel en het onderdeel nog steeds gewoon leverbaar is, en vele jaren later ook nog.