Beste mensen,

Zo vlak voor de kerstdagen heeft mijn AEG koelkast besloten niet meer te koelen. Is net 6 jaar oud.
Altijd netjes standje 5 gestaan en geen symptomen gemerkt. Geen ijsvorming/condens of andere dingen.
Is een versie met een digitaal diplay/voeding waar ik zo 123 niks bijzonders aan zie. Geen bolle elko's oid.

Stekker er een 10/15 minuten uit gehad en er weer in gedaan en hoor dan alleen 1 klik. Daarna niks meer.
Ik zie geen lekkage van freon, beetje aanslag maar dat is denk ik normaal.

Heb de koelkast uit de keuken gehaald en mijn vermoeden is dat het startrelais/clixon wellicht defect is.
Het type nummer is te bestellen maar levertijd is zeker 8 dagen, zoiets wil ik zeker weten.

Kan ik het start relais omzeilen zodat ik kan zien dat de compressor aanslaat?

Bijgevoegd de foto van het startrelais. Er zit ook een rond schijfje in die 2 pootjes met elkaar verbind. Thermische zekering? Uiteraard multimeter op werk laten liggen.

als die klik na plm 3min weer terugkomt steeds is de kans groot dat de compressor vastzit. de compressor word dan oiok warm na een tijd zo dat uitschakelen. echter is de kans ook aanwezig dat de print stuk is, komt vaak voor.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb toch maar een multimeter geregeld en de componenten op de print doorgemeten. Met name de kleine drivers op het 230 circuit en die hadden allemaal dezelfde ohmse waarde. Ook de diodes etc meten goed.

Ik heb het relais doorgemeten en die was 3.6ohm, lijkt me goed.
Kleine ronde schijfje ( overload ) meet ook goed.

De compressor meet tussen de pinnen 140ohm met op het laatst een 50ohm maar volgens de mensen op Youtube moet dat lagere waardes zijn. Mn vriendin gaf aan dat ze onlangs wel wat zwaardere geluiden hoorde van de koelkast dus ik vermoed dat hij nu veel Amps trekt....

Ik zie exact dezelfde koelkast staan op marktplaats die net 3 jaar oud is. Ik denk dat ik dat maar doe zodat ik de electronica iig dubbel heb.

Iig bedankt! :)

Ik denk dat dat de beste oplossing is om een ander exemplaar aan te schaffen en deze slopen voor onderdelen, bakken electronica etc. Maar enigste wat je kan doen is een snoer aansluiten tussen de C en R con tact van compressor en in stopcontact doen. R en S kortstondig kortsluiten voor "harde"start. Indien niet meer start is het einde oefening voor de compressor....

Ik had gister voor de zekerheid een clixon ( start relais met overload ) gekocht van een soort gelijke machine maar zelfde verhaal. Overload wordt goed warm ( door amperage? )

230 direct op de compressor aangesloten en door gelust en de compressor zoemt alleen. Die zit vast.

Jammer zo na 6 jaar. Is dit een gevalletje pech of is de kwaliteit tegenwoordig gewoon minder? Zowel mn schoonvader als een collega hebben een koelkast van AEG van zeker 25 jaar oud zonder problemen.

Op woensdag 18 december 2024 21:31:07 schreef Madsen:

Jammer zo na 6 jaar. Is dit een gevalletje pech of is de kwaliteit tegenwoordig gewoon minder? Zowel mn schoonvader als een collega hebben een koelkast van AEG van zeker 25 jaar oud zonder problemen.

die hebben nog een echte aeg dan, het huidige spul is inkoop spul met een aeg sticker erop.

Ik zie met AEG veel koeltechnische problemen, gaan Bosch aardig achterna momenteel. Compressors zijn Chinah dingen met aluminium motor wikkelingen brrr superslecht! AEG koelapparatuur staat niet op mij favorieten lijstje..