't Is al te lang geleden dat ik een belletje of triangel in mijn luidsprekers hoorde. Het geluid van die tweeters was vroeger mooi toen ik er mee knutselde, maar vlug stuk.
Dit zou in een box met merk toch goed beveiligd moeten zijn. Direct vind ik dat niet. Allen heb zo'n plastik tweeter erin zitten of niet vermeld.
Bestaat het niet of wordt dit zelfbouw?
KGE
Golden Member
moet het een complete box zijn of alleen de tweeter?
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-tw-6-ng-8-ohm-tweeter-kap-60-w-8-33…
Ik heb nog nooit een tweeter opgeblazen. Ik zou eerst eens kritisch naar jezelf kijken als je tweeters geregeld opblaast.
In principe hebben speakers geen beveiligingen ingebouwd. Een type dat het wel heeft is de bose 201 maar dat is nu bepaald geen geweldige speaker die je koopt voor het sprankelende geluid. Ik en een ander forumlid hebben ooit geprobeerd om ze moedwillig op te blazen, maar het enige dat er gebeurde was dat er helder licht uit de basreflexpoort kwam van het beveiligingslampje 
Je kan die beveiliging er ook zelf in zetten. Een 6v of 12v halogeenlampje is ideaal, je wil de koudweerstand zo laag mogelijk hebben, maar de warmweerstand hoog genoeg om bescherming te geven. Als de laagweerstand maar 1 ohm is (selecteer daar je lampje op), dan ga je daar waarschijnlijk zowat niets van horen.
Gisteren Bose 401 gekocht , die had de randen vernieuwd ervan. Wat erin zit weet ik niet. Denkelijk iets goeds.
Op dinsdag 17 december 2024 21:47:57 schreef Ledlover:
In principe hebben speakers geen beveiligingen ingebouwd. Een type dat het wel heeft is de bose 201 maar dat is nu bepaald geen geweldige speaker die je koopt voor het sprankelende geluid. Ik en een ander forumlid hebben ooit geprobeerd om ze moedwillig op te blazen, maar het enige dat er gebeurde was dat er helder licht uit de basreflexpoort kwam van het beveiligingslampje
Nee, He? 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb ooit de tweeters van een NEC set opgeblazen. Geen idee hoe.
Ik heb ook kapotte woofers gehad maar dat komt omdat mijn fretten de basreflex opening onhandiger vonden dan door de woofers te gaan. 
Op dinsdag 17 december 2024 22:06:14 schreef fred101:
Ik heb ooit de tweeters van een NEC set opgeblazen. Geen idee hoe.
Ik heb ook kapotte woofers gehad maar dat komt omdat mijn fretten de basreflex opening onhandiger vonden dan door de woofers te gaan.
De Fret van Fred 
Ik heb nog nooit papieren tweeters gezien die zijn van kunststof of keramisch zover ik weet.
Vele oude speakers hebben papieren tweeters. Ik kan met ook nog de 9710 herinneren die een tweeter in het midden had zitten. Rond 1966 kwamen de eerste bolvormige dome tweeters en die hadden een kunststof membraam.
9710
Ik snap de vraagstelling van Fantoomas niet. Waarom een box met papieren tweeters? Moderne tweeters zijn beter dan dat >50 jaar en ouder spul.
Die philips 9710 is een breedbander, maar het is geen echte tweeter met eigen spoel natuurlijk.
Was wel een goede en bekende speaker.
Destijds waren er ook zat losse kleine tweeters maar ik kon zo gauw niet op het typenummer komen. Die kleine met papieren conus zaten ook vaak in de luxe KTV's van Philips.
edit: zoiets dergelijks http://www.audio-parts.de/Speaker-Components/Tweeter/Paper-Cone-Tweete…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als de spoel doorbrandt maakt het materiaal van de conus weinig uit lijkt me.
Het geluid van die tweeters was vroeger mooi toen ik er mee knutselde, maar vlug stuk
Vroeger hoorde je nog tot minstens 18 kHz 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (50%)]
Als bij een 2- of 3-wegssysteem de bipolaire elco in het filter uitgedroogd is heb je ook geen hoog meer. In sluiting zou deze teveel laag en mid vermogen doorgeven aan de tweeter waardoor deze defect geraakt. Ook zou het kunnen dat een versterkerkanaal oscilleert op een frequentie boven het hoorbare met een dusdanige amplitude dat het tweeter het opgeeft...
't Is al te lang geleden dat ik een belletje of triangel in mijn luidsprekers hoorde.
Ouderdom en abuis, niet van de speakers maar van de oren, heeft hier ook een impact op.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tweeters zijn makkelijk te beveiligen: TVS diode erover zetten. Bestaande beveiligingen werken meestal wel, maar langzaam.
(bij een paar seconden matige overbelasting schakelen ze uit, maar bij grote pieken overlijden ze snel, zeker bijv. ribbon tweeters)
Ik heb in mijn FB825 boxen het beveiligingdprintje eruit gesloopt en een TVS ingezet parallel aan de RT-8 tweeter. (printje was veel te traag met een relais)
Dit zat er standaard in:
[Bericht gewijzigd door Arco op (11%)]
JBL gebruikte vroeger in veel speakers ook tweeters met papieren conus.
Ik heb zelf de L50 gehad, daar zaten ze ook in.
Die speakers zijn inmiddels gesloopt, de middentoners en tweeters heb ik nog en werken nog, ze mogen eventueel van eigenaar wisselen.
Lang geleden heb ik wel eens JBL speakers gezien waar in de speaker in de Plus-aansluiting zichtbaar zo'n 12V buislampje van 5W was opgenomen.
Als het volume flink omhoog ging zag je dit lampje soms oplichten op de beat. Misschien een soort van passieve beveiliging, geen idee...
Volgens mij zoiets.
Op woensdag 18 december 2024 13:30:28 schreef T-sec:
Lang geleden heb ik wel eens JBL speakers gezien waar in de speaker in de Plus-aansluiting zichtbaar zo'n 12V buislampje van 5W was opgenomen.
Als het volume flink omhoog ging zag je dit lampje soms oplichten op de beat. Misschien een soort van passieve beveiliging, geen idee...Volgens mij zoiets.
Klopt, die zaten o.a. in de Control(1) speakers.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een gloeilampje is ook vreselijk traag: bij een grote piek is een ribbon tweeter dan allang overleden tegen de tijd dat het lampje aan gaat...
In mijn B&W DM7 zit een zekering maar dat is niet snel genoeg om de (dure) tweeter te beveiligen. Bij de mk2 heeft de fabrikant een beveiliging schakeling toegepast die wél foolproof is.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
Waarom moeten het per se papieren tweeters zijn? Nostalgie? Zo'n beetje elke moderne dome tweeter speelt hoger en vaak ook lager, heeft geen cone breakup resonanties, is veel lineairder en veel beter belastbaar.
De enige tweeters die ik in mijn leven al opgeblazen heb waren... papieren tweeters
De meeste dome tweeters hebben al decennia ferrofluid in de magneetspleet zitten, waardoor de spoel beter gekoeld wordt.
fred101
Golden Member
Die opgeblazen NEC tweeters heb ik vervangen door kunststof gevallen uit een paar oude boxen. Dat was in 1980. Dus ze zijn er al vreselijk lang.
Mijn belletjes zijn terug met die Bose 401. Á 50 heb ik geluk gehad dat de verkoper ergens bij een audio afdeling werkt. En klein dat die tweeters zijn, 2 bassen geloof ik niet. Ik heb de tweeters naar mij gericht omwille de rare vorm van die boxen.
Rechtstreeks van de cd is't prima. Van .flac ben ik ooit over gegaan naar de .wma de hoogste bitrate. Ik zou niet weten welk audiobestand beter is.
Flac is verliesvrij en 100% bit-identiek aan het bronbestand, net zoals winzip voor programma's.
WMA is meestal compressie met verlies en nooit gelijk aan het bronbestand. Echter, er is een bepaalde variant van WMA die net zoals flac verliesvrij comprimeert. Ik zou niet zomaar WMA gebruiken als je ook gewoon flac kan doen.