Op maandag 17 februari 2025 09:17:45 schreef Jinny:
Wat dat woonhuis aangaat, ik ben (nog steeds) van mening dat een centraal aansluitpunt van de voedingen en verbruikers een hoop ellende scheelt.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar soit, wat ik al zei, niet mijn centjes en niet mijn project.
Als het mijn project geweest was, dan had ik dat ook anders aangepakt. Ook qua bedrading van de power module.
Ik volg het echter met interesse in de hoop dat ik er ook wat van opsteek..
Daarom had ik ook gevraagd aan de bewoners of dat ik het meet rapport mocht plaatsen. Ik denk dat zulke installaties in de toekomst wel meer geplaatst gaan worden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 17 februari 2025 09:26:38 schreef Lambiek:
[...]
Daarom had ik ook gevraagd aan de bewoners of dat ik het meet rapport mocht plaatsen. Ik denk dat zulke installaties in de toekomst wel meer geplaatst gaan worden.
Waarvoor dank.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Aardklemmen op een DIN-Rail mogen tot max 63 A
(Opgave Phoenix)
3 aarddraden in 1 klem vind ik .........
Op maandag 17 februari 2025 09:45:32 schreef Toeternietoe:
Aardklemmen op een DIN-Rail mogen tot max 63 A
(Opgave Phoenix)
3 aarddraden in 1 klem vind ik .........
Voor deze installatie hadden ze gewoon een koperen aardingsrail moeten gebruiken, dat moet ook aangepast worden door de bouwer/installateur.
Ook de aarde draden links en rechts laten lopen in de kast is in deze niet handig, dat hadden ze beter in één kabelgoot kunnen houden.
Maar er staat nog veel meer in de Victron omschrijving, allemaal om storing te voorkomen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Misschien stom, maar ik bouw best wel eens grotere verdeelkasten, (tot 600A toe tot nog toe) en zodra ik qua kast in het Halyester kom qua formaat gebruik ik -altijd- koper rail voor aarding.
Nooit dinrail.
Het mag, (tot 63A inderdaad) maar ik doe het niet.
Er staat een 35A Halyester verdeler ergens van mij, en de aarding is een dikke koperen rail.
Totaal overkill, maar zo maak ik dat.
Op maandag 17 februari 2025 09:54:56 schreef Jinny:
Het mag, (tot 63A inderdaad) maar ik doe het niet.
Het probleem met zoiets zijn niet de klemmen maar de dinrail waar ze op zitten. Als er klemmen verspreid op de dinrail zitten, krijg je te maken met de Ohmse weerstand van de dinrail. En dat zorgt voor problemen in een installatie. En in geval van de kaasboerderij speelt het feit mee van het eiland bedrijf van de power module, dan wordt de aarde en nul aan elkaar gelegd in de omvormer. En als je dan een bepaalde weerstand hebt tussen de aardklemmen, krijg je problemen.
Er staat een 35A Halyester verdeler ergens van mij, en de aarding is een dikke koperen rail.
Totaal overkill, maar zo maak ik dat.
En dat gewoon zo blijven doen. 
Jinny
Golden Member
Ik weet het, ik heb nog een degelijke opleiding genoten.
Waarbij ook de soortelijke weerstanden van diverse materialen uit het hoofd geleerd moesten worden.
En ijzer/staal/blik heeft nu eenmaal een hogere weerstand dan koper.
En dat gewoon zo blijven doen.
Maak je geen zorg.... 
PS en offtopic,
Overigens realiseer ik mij net dat -ik- in feite -altijd- in een soort van eilandbedrijf functioneer.
Immers, tussen het net en mijn installatie zit een delta ster transformator.
Nul en aarde liggen dus los van het net.
En de fases zitten fysiek ook los.
Ik weet niet beter zeg maar..
Op maandag 17 februari 2025 10:55:20 schreef Jinny:
Overigens realiseer ik mij net dat -ik- in feite -altijd- in een soort van eilandbedrijf functioneer.
Immers, tussen het net en mijn installatie zit een delta ster transformator.
Nul en aarde liggen dus los van het net.
En de fases zitten fysiek ook los.
Ik weet niet beter zeg maar..
Dat is maar beter ook, als je tenminste niet wil dat je scheepje door rot. 
Jinny
Golden Member
Hehehehe, daar hebben we al eens een discussie over gehad inderdaad...
En niet iedereen snapt het delta ster systeem van een walstroomtrafo...
Wel eens gehad dat een helpdesk met een permanent omvallende gare aardlek beweerde dat het probleem bij mij zat.
Hoedan met maar drie draadjes in gebruik?
Pas dat er een monteur bij kwam kwam de aap uit de mouw, het probleem zat in de 32A aansluiting, op de 63A aangesloten en probleem opgelost.
Op maandag 17 februari 2025 09:48:43 schreef Lambiek:
[...]
Voor deze installatie hadden ze gewoon een koperen aardingsrail moeten gebruiken, dat moet ook aangepast worden door de bouwer/installateur.Ook de aarde draden links en rechts laten lopen in de kast is in deze niet handig, dat hadden ze beter in één kabelgoot kunnen houden.
Maar er staat nog veel meer in de Victron omschrijving, allemaal om storing te voorkomen.
Ik vind het sowieso een krap kastje, weinig plek om met je kabels weg te komen. Beetje onderin langs zo'n klep zitten te vroeten, mij niet gezien.
In dit soort installaties wil je eigenlijk kabelschoenen en boutjes gebruiken, net zoals het in de Victron ook zit vast zit. Ik begrijp de gedachten wel 'plug & play' en aansluitgemak.
Als ik de website van de leverancier zo bekijk hebben ze vele tientallen van deze installaties gemaakt, waarschijnlijk op dezelfde wijze. Dat een dergelijke hoofdaarding met een klemverbinding zit en dan ook nog niet eens over koper vind ik zorgelijk. De eigenaren zijn vader en zoon zo te zien, ik hoop dat ze al hun installaties afgaan en dit herstellen.
Als de foto op bladzijde 4 bekijkt zie je rechts onderin 3 aarde draden in 1 klem zitten. Daar ging de chef vroeger helemaal door het lint van.
Op maandag 17 februari 2025 21:13:57 schreef LauPro:
Ik vind het sowieso een krap kastje, weinig plek om met je kabels weg te komen. Beetje onderin langs zo'n klep zitten te vroeten, mij niet gezien.
Dat is inderdaad ook een puntje ja, je kunt er erg slecht bij. Maar misschien gaan ze dat aanpassen bij volgende apparaten.
In dit soort installaties wil je eigenlijk kabelschoenen en boutjes gebruiken, net zoals het in de Victron ook zit vast zit. Ik begrijp de gedachten wel 'plug & play' en aansluitgemak
.
Ja, dat is ook mijn idee, er kan nog veel verbeterd worden.
Als ik de website van de leverancier zo bekijk hebben ze vele tientallen van deze installaties gemaakt, waarschijnlijk op dezelfde wijze.
Ja, ze zien er allemaal het zelfde uit.
Dat een dergelijke hoofdaarding met een klemverbinding zit en dan ook nog niet eens over koper vind ik zorgelijk.
Helemaal mee eens.
De eigenaren zijn vader en zoon zo te zien, ik hoop dat ze al hun installaties afgaan en dit herstellen.
Ik ken deze mensen persoonlijk en ik kan je vertellen dat, dat niet gaat gebeuren vrees ik.
Het zijn aardige mensen, maar afspraken na komen..... En ik moet eerlijk zeggen dat die power module er best goed uit ziet, er kan alleen zo hier en daar nog wel iets verbeterd worden. En er moet beter opgelet worden wat wel en niet kan en mag.
Dit bijvoorbeeld, de SparkControl.
Er staat dat het een industriële computer is, maar in werkelijkheid is het een Arduino. Ik heb een heel ander beeld bij een industriële computer.
Op maandag 17 februari 2025 22:08:47 schreef Peter112:
Als de foto op bladzijde 4 bekijkt zie je rechts onderin 3 aarde draden in 1 klem zitten. Daar ging de chef vroeger helemaal door het lint van.
Dat is ook een dingetje ja. Er kan gewoon nog veel verbeterd worden, maar of dat gaat gebeuren?
De eigenaren van de kaasboerderij wachten al een half jaar op een oplossing, dat zegt al genoeg.
Op dinsdag 18 februari 2025 08:50:19 schreef Lambiek:
Dit bijvoorbeeld, de SparkControl.Er staat dat het een industriële computer is, maar in werkelijkheid is het een Arduino. Ik heb een heel ander beeld bij een industriële computer.
In dit soort situaties is de formele route met ingebreke stellen en nakoming vragen van de overeenkomst de juiste. Volgens mij geeft het rapport wel aan waar de problemen zitten een een CAR (centrale aard rail) dient gewoon gebout te zijn en niet via een klemstrook. Dit is niet volgens de norm en gewoon gevaarlijk.
Zoals aangeven zijn de Victrons heel gevoelig met hun regelaar omdat de meting van dezelfde voedingskabel komt.
Ik snap niet dat ze het zo ver laten komen, er komt inmiddels een expert bij wat ook weer geld kost. Zorg ervoor dat het systeem in de basis klopt. En ik vind ook dat als je op de hoogte bent van de situatie dat je een dergelijke 'Power Module' niet zo moet aansluiten maar terug moet naar de hoofdkast.
Verlies nemen, probleem oplossen en door. Komt alleen maar een beter product uit.
edit: Over die Arduino. Je moet eens kijken aan wat voor normen en regels een aggregaat moet doen om toegelaten te worden als stroomvoorziening. Ik ben van mening dat je het toepasbare deel van die normen ook moet toepassen op dit soort Omvormer-eilandsystemen. Er zijn in het verleden genoeg situaties geweest waarbij een spanningsregelaar van een generator te hoge spanningen geeft en diverse apparatuur opblaast.
Dit soort bedrijven gaan net zo lang door totdat ze tegen de lamp lopen en een klant vinden die wel een goede advocaat in de arm neemt om hun vervolgschade te claimen. D.m.v. contra-expertise is dit prima te onderbouwen.
Verder, denk eens aan een losse nul in deze situatie, de Victron omvormers zullen 'gewoon' 230V t.o.v. de null maken maar de eindgebruikers zien iets heel anders. Dit soort kritische verbindingen moeten geschroeft/gebout zijn. Dit is ook nog eens een argument om een sterpunt te maken zodat er fysiek minder verbindingen tussen de omvormer (opwekker) en de gebruikers zitten.
[Bericht gewijzigd door LauPro op (31%)]
Kleine update.
Ben gisteren weer wezen meten na de aanpassingen van de installateur.
De 16mm2 kabel is vervangen door een 25mm2 kabel en de aarde is aangepast zoals door Hyteps geadviseerd.
Het probleem bij het nieuwe huis is voor 90% verbeterd en de de boerderij is zo'n beetje gelijk gebleven. Maar daar is in het beging al een verbetering geconstateerd door de UPS te ontkoppelen en te vervangen door een lader.
Het enige probleem nu nog is, als de omvormers +/- 10kWh gaan leveren of de accu's gaan laden met 10kWh, dan komt er meer rommel op het net. Ik weet daar zo even geen oplossing voor.
Ik heb aan de DC rail gemeten (48VDC) en zie daar geen rimpel op, ook niet bij belasting. Kabel diktes zijn ook in orde en de lengtes ook.
Ben bang dat dit het beste is wat we er uit kunnen halen, maar het is een hele verbetering. 
Ik kan even niet opmaken welke 16mm² kabel is vervangen door 25mm² maar dit gaat waarschijnlijk om de kabel tussen de hoofdverdeler en de powermodule?
In dat geval: De Quattro's zullen een iets stabiele spanning zien en hierop dus beter regelen. In mijn beleving is dit een workaround en niet de oplossing. De kabels tussen de Quattro's en de verdeler in de powermodule zullen juist moeten verkleind. Zie hierover mijn eerdere comment en de documentatie van Victron. Als het 3 x 15 kVA is dan zou er maximaal 45 kVA ofwel 36 kW lopen over die kabel. Tot 50 meter is 16 mm² dan voldoende.
Dat het woonhuis nog problemen vertoont kan mogelijk ook met te dunne bedrading in het woon huis te maken hebben. Ook het aandraaien van alle verbindingen in die verdeler is aan te raden, dit is waarschijnlijk een ouder deel van de installatie.
Ik weet niet of je het goed gelzen hebt, maar het probleem is opgelost.
En het is geen 50 meter maar 70 meter.
Alles is nu 25mm2 tussen power- module en hoofdverdeler. Aarde is aangepakt zoals geadviseerd. Woonhuis is nu voor 90% schoon. Beter krijgen we het niet. Maar in vergelijking met eerst is het 200% beter.
Ik heb het nog even nagekerend. De stroom die er loopt is bij 45 kVA is zo'n 65 A met power factor van 0.9.
Mijn standpunt is dat 65 A helemaal niets is voor een 16 mm2 kabel zeker niet op de afstand.
Dan voor de volledigheid de spanningsverliezen bij 70 meter koperkabel:
- 16 mm2 een spanningsverlies van 5 V (1,26%) - verlies 327W
- 25 mm2 een spanningsverlies van 3,2 V (0,81%) - verlies 209W
- 35 mm2 een spanningsverlies van 2.3 V (0,58%) - verlies 149W
Normaliter achten we een verlies onder de 5% acceptabel voor een elektrische installatie (van hoofdaansluiting naar verste gebruiker).
In dit geval is men er dus 1,8 volt op vooruit gegaan dat is ook de reden waarom ik aangaf dat de Quattro's een iets betere spanning zien.
Persoonlijk had ik als je dan toch dure kabels gaat leggen beter voor 35 mm2 kunnen gaan, dan halveer iig je je spanningsverlies, dus is men er maar 35% op vooruit gegaan.
Zeker op de lange termijn met een accu maakt dat nogal uit omdat dat verlies twee kanten op werkt bij laden en ontladen.
edit: deze had ik nog even gemist:
Het enige probleem nu nog is, als de omvormers +/- 10kWh gaan leveren of de accu's gaan laden met 10kWh, dan komt er meer rommel op het net. Ik weet daar zo even geen oplossing voor.
Ik denk dat je hier goed moet kijken naar spanningsverliezen in het systeem. Hoe dik zijn de kabels tussen de hoofdverdeler en de stal-2? Als deze kabels te dun zijn dan gaat de omvormer natuurlijk mogelijk in de beveiliging (te hoge spanning).
Op de eerdere grafieken zie ik een spanningsverschil van 15 volt. Je moet er vanuit gaan dat iedere spanningsregelaar zijn eigen lokale spanning meet. Dus de omvormer meet een andere spanning dan de powermodule. Door spanningsverliezen sta je in feite de kabels warm te stoken. Dat gaat een powermodule niet oplossen, je krijgt er alleen maar grotere pieken van.
Dat gezegd hebben is het verzwaren van de kabel een mooi begin, maar ik denk dat de kabel naar stal-2 ook nog aangepast moet worden.
[Bericht gewijzigd door LauPro op (32%)]
Bedankt voor je reactie,
Als ze de kabels zouden willen verzwaren is dat voor de kosten van de bewoners, dat gaat de installateur niet betalen. Het is nu zover opgelost en daar zijn de bewoners tevreden mee. Ik weet dat er nog wat meer uitgehaald kan worden, maar dat gaat veel geld kosten en dat voor iets verbetering. Dat gaat dus niet gebeuren.
Alles bijelkaar kan er nog veel verbeterd worden, er zijn meer fouten gemaakt door bedrijven. Maar is niet veel aan tedoen zonder dat het bakken met geld kost.
Update probleem kaasboerderij.
Ik ben toch nog wat verder gaan zoeken om nog wat meer verbetering te bewerkstelligen. De windmolens staan er inmiddels zo’n 10 jaar, dus daar ben ik eens wezen meten en de besturing eens nader te bekijken.
Dit is de besturing van de EAZ windmolen.
De windmolen heeft een 15kW drie fase generator, de drie fase worden gelijkgericht en afgevlakt voordat het naar de solar omvormer gaat. En daar ben ik eens gaan meten met de scoop wat er uit komt, daar zag je dus af en toe wat spikes op de uitgaande sinus. Toen ik op de condensator ging meten met de scoop zag ik toch behoorlijk wat rimpel en dat moet de omvormer dus weg zien te werken. Ik heb helaas geen scoop beelden, omdat ik het vergeten ben om er een paar foto’s van te maken. 
Toen ik de condensator ging bekijken vond ik de waarde voor een 15kW generator al wat aan de krappe kant, de waarde van de condensator is 420uF bij 1100V.
Na het meten van de condensator was deze geen 420uF meer maar 390uF en dat voor een generator van 15kW is toch wel wat weinig.
De meter heeft een keer klem gezeten in de koffer zoals je kunt zien. 
Ik heb nog een meting gedaan op de PC om er zeker van te zijn dat de waarde klopt. Heb de condensator opgeladen tot 32VDC en ontladen via een 100k weerstand. Daarmee kun je een berekening maken, de berekening is als volgt.
R is in Ohm en C is in F en T is de tijd.
T = R x C. R = 100k en C = 390uF. Dan wordt het dus 100000 Ohm x 0.00039 F
Die 39 heb ik vermenigvuldigt met 5 Tau = 195 seconden : 60 = 3.25 minuten.
De condensator zou dus in 3.25 minuten helemaal leeg moeten zijn.
Waarom heb ik 5 Tau genomen, omdat je dan zeker weet dat de condensator helemaal leeg is. Ik heb de meting gedaan met Profilab met daaraan een multimeter gekoppeld, hieronder het meet resultaat.
Hier kun je dus mooi de ontlaadcurve zien van de condensator. En zoals je kunt zien is hij bij 3.25 minuten helemaal leeg, dus de eerste meting van 390uF was juist.
Er moest dus een nieuwe condensator in, maar zoals ik al zei vond ik de waarde van 420uF al weinig en heb besloten om er een zwaardere in te zetten. Er zit er nu een in van 940uF en 1100V, meer dan het dubbele dus.
En het resultaat is nu dat er nu een mooie schone sinus uit de omvormer komt zonder spikes. De andere windmolen gaf het zelfde probleem, die condensator is dus ook vervangen.
Conclusie, het net is weer wat schoner geworden en de verlichting weer wat strakker.
Het probleem is ook dat er totaal geen ondersteuning meer is vanuit EAZ, die zijn overgenomen door een ander bedrijf die ook windmolens maakt en via een wurg contract doen die nog eventueel onderhoud. Maar er wordt al snel gezegd dat er niets aan te doen is of dat het een hele dure reparatie gaat worden+, beetje jammer dus.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 5 februari 2026 15:10:51 schreef Lambiek:
Hier kun je dus mooi de ontlaadcurve zien van de condensator. En zoals je kunt zien is hij bij 3.25 minuten helemaal leeg, dus de eerste meting van 390uF was juist.
Dit is een meting waar je +/- een factor 5 aan het meten bent.
Van mij mag je "36%" van de initiele spanning schatten en dan de tijd aflezen. Dat is je RC tijd. Dan kan je binnen 10% meten, en nog steeds niet het verschil tussen 390 of 420 uF bepalen.
De oude kan je laten zitten. Is gewoon net wat meer capaciteit, en je hoeft er geen condensator voor aan te schaffen.
edit: Ik heb nog even geprobeerd uit jou foto de tijdconstante te halen, maar de eenheden snap ik de ballen van. 00026 kan nog 26 volt zijn, als je iets te laat ben begonnen na het laden tot 32V. Geen probleem.
Maar dan beneden 4x E-0005 kan ik niet naar vier spanningen vertalen.
[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]
Op donderdag 5 februari 2026 17:42:06 schreef rew:
De oude kan je laten zitten. Is gewoon net wat meer capaciteit, en je hoeft er geen condensator voor aan te schaffen.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, de oude condensator heeft capaciteit verloren in de jaren en was ooit al te licht gekozen door de ontwerpers. Dus die oude kon niet blijven zitten.
En ik zie nu dat de verkeerde foto erop staat. 
Juiste foto geplaatst.
Op donderdag 5 februari 2026 22:40:29 schreef joopv:
Rew bedoelt dat je oude en nieuwe parallel kunt zetten.
Oké, nou dat had ik er niet uit opgemaakt. 
Maar ik kon ook niet te groot gaan kwa het aantal uF, omdat de gelijkrichter dan ook aangepast moet worden. En het is stukken beter nu en de sinus is mooi schoon.