Beste forumgenoten,
Ik heb recent een Daalderop Close 10 boiler (type: 07.02.26.631, Nom.vermogen 2.2 kW.) geïnstalleerd en tijdens een gesprek met een kennis hoorde ik dat ze al vele jaren haar 10 liter close in boiler op een mechanische tijdschakelaar / schakelklok heeft aangesloten.
En dat ze haar boiler maar een paar uur per etmaal ingeschakeld heeft.
Ik dacht altijd dat dat best riskant was gezien de (zware) belasting van zo'n apparaat op een tijdschakelaar.
Na wat lezen op het internet kwam ik er achter dat als de tijdschakelaar aan de juiste eigenschappen voldoet het moet kunnen.
Maar jullie advies stel ik wat deze kwestie betreft ook zeer op prijs.
Ik heb een aantal mechanische tijdschakelaars liggen , allemaal met 16(2) A 250v-230 v - 50HZ vermelding.
Ik zou er dan voor kiezen om van 23:00 tot 7:00 de boiler met de tijdschakelaar uit te schakelen, gezien het feit dat er dan eigenlijk nooit warm water nodig is. Dus een besparing van 8 uur per etmaal.
Los van de besparing ( die als ik afga op wat ik op internet lees nogal wat uiteenloopt van 25 euro per jaar ) en de waarschuwing betreffende eventuele legionella, wat is jullie advies?
Doen? Of het apparaat gewoon altijd aangesloten laten?
Daalderop vermeldt dat de isolatie van de boiler genoeg is en dat het stroomverbruik al laag is. "Hoog comfort, laag verbruik."
En ook zeker belangrijk : kan het dagelijks elke keer weer aan- en uit schakelen nadelen (schade) opleveren voor de boiler?
Advies en tips zijn, als altijd, welkom.
Ik heb zo'n Daalderop 10L boiler op een mechanische tijdklok van Handson van de Gamma. Dit gaat al enkele jaren prima. Er staat ook op dat ze maximaal 3500W mogen hebben.
De isolatie is best goed. Maar als ik op een zonnige dag de boiler 's middags laat opwarmen tot max (85°C) en ik laat hem de volgende morgen op tijdklok naverwarmen wanneer de zonnepanelen nog niets doen, zie ik een kort piekje in Domoticz. Hoeveel hij dan verbruikt heeft weet ik niet. Ik weet wel dat hij 1kW/h verbruikt om 10L tot max op te warmen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Stel even dat het bij jou 20 graden is. En de boiler op 90 graden staat afgesteld. Dan zijn de verliezen ongeveer evenredig met het temperatuurverschil van 70 graden.
Zet je hem nu uit en is na 8 uur de temp 80 graden, dan moet ie het verschil weer bijpitten. Dat kost energie. Maar wat je bespaart is dat bij 80 graden de verliezen dus maar 60/70e zijn van als je hem aan had gehouden.
Dus meet met een wattmeter hoeveel hij verbruikt in 24h aanstaan zonder afname. Of een kortere periode, bijvoorbeeld de voorgestelde 23:00 - 7:00. Samen met de ingestelde temperatuur kan je schatten wat het oplevert om hem die 8 uur uit te zetten.
Op vrijdag 20 december 2024 11:19:53 schreef Nightwalker:
Ik heb zo'n Daalderop 10L boiler op een mechanische tijdklok van Handson van de Gamma. Dit gaat al enkele jaren prima. Er staat ook op dat ze maximaal 3500W mogen hebben.De isolatie is best goed. Maar als ik op een zonnige dag de boiler 's middags laat opwarmen tot max (85°C) en ik laat hem de volgende morgen op tijdklok naverwarmen wanneer de zonnepanelen nog niets doen, zie ik een kort piekje in Domoticz. Hoeveel hij dan verbruikt heeft weet ik niet. Ik weet wel dat hij 1kW/h verbruikt om 10L tot max op te warmen.
Een goede ervaring met een schakelklok dus.
Dank!
Op vrijdag 20 december 2024 12:18:09 schreef rew:
Stel even dat het bij jou 20 graden is. En de boiler op 90 graden staat afgesteld. Dan zijn de verliezen ongeveer evenredig met het temperatuurverschil van 70 graden.Zet je hem nu uit en is na 8 uur de temp 80 graden, dan moet ie het verschil weer bijpitten. Dat kost energie. Maar wat je bespaart is dat bij 80 graden de verliezen dus maar 60/70e zijn van als je hem aan had gehouden.
Dus meet met een wattmeter hoeveel hij verbruikt in 24h aanstaan zonder afname. Of een kortere periode, bijvoorbeeld de voorgestelde 23:00 - 7:00. Samen met de ingestelde temperatuur kan je schatten wat het oplevert om hem die 8 uur uit te zetten.
Dank voor je reactie.
Ik heb hem nu op circa 60 graden staan. De regelknop van dit type is niet echt makkelijk om specifiek mee af te stellen.
Het is ofwel maximaal, de E stand (dat zou 65 graden zijn) en minimum (anti vorst).
De knop staat nu een stukje rechts van de E stand en het water voelt behoorlijk heet aan.
De rekenvoorbeelden die ik lees spreken van vrij lage besparingen in euro's. Rond de 25 euro. En dat viel me eigenlijk best tegen.
Quote van het internet :
"De energie die zo’n boiler verliest doordat hij geen spanning meer krijgt, noemen we het stilstandverlies. Bij een grotere boiler is het voordeel van een tijdklok kleiner dan bij een kleinere boiler. Heb je een klein close-in- of keukenboiler van 10 liter, dan is een tijdschakelklok zeker interessant. Je kunt dan de boiler 's nachts uitschakelen, of wanneer iedereen het huis uit is.
Door een tijdklok op een close-inboiler van 10 tot 15 liter in te stellen, zodat hij ’s nachts wordt uitgeschakeld, bespaar je jaarlijks ongeveer 20 euro. De schakelklok met weekprogramma kost tussen de 10 en 40 euro, dus dat betekent dat je zo’n klokje na één tot twee jaar hebt terugverdiend. Het is dus oplossing voor wie op de kleintjes wilt letten."
Blijft nog de vraag of het gebruik van de schakelklok schadelijk kan zijn voor de werking, al geeft Nightwalker juist een positieve ervaring wat dat betreft.
Op vrijdag 20 december 2024 12:31:34 schreef Max1966:
[...]Dank voor je reactie.
Ik heb hem nu op circa 60 graden staan. De regelknop van dit type is niet echt makkelijk om specifiek mee af te stellen.
Het is ofwel maximaal, de E stand (dat zou 65 graden zijn) en minimum (anti vorst).
De knop staat nu een stukje rechts van de E stand en het water voelt behoorlijk heet aan.
De rekenvoorbeelden die ik lees spreken van vrij lage besparingen in euro's. Rond de 25 euro. En dat viel me eigenlijk best tegen.
Quote van het internet :
"De energie die zo’n boiler verliest doordat hij geen spanning meer krijgt, noemen we het stilstandverlies. Bij een grotere boiler is het voordeel van een tijdklok kleiner dan bij een kleinere boiler. Heb je een klein close-in- of keukenboiler van 10 liter, dan is een tijdschakelklok zeker interessant. Je kunt dan de boiler 's nachts uitschakelen, of wanneer iedereen het huis uit is.
Door een tijdklok op een close-inboiler van 10 tot 15 liter in te stellen, zodat hij ’s nachts wordt uitgeschakeld, bespaar je jaarlijks ongeveer 20 euro. De schakelklok met weekprogramma kost tussen de 10 en 40 euro, dus dat betekent dat je zo’n klokje na één tot twee jaar hebt terugverdiend. Het is dus oplossing voor wie op de kleintjes wilt letten."
Blijft nog de vraag of het gebruik van de schakelklok schadelijk kan zijn voor de werking, al geeft Nightwalker juist een positieve ervaring wat dat betreft.
Die 65 graden zou wel eens ingegeven kunnen zijn om legionella besmetting te voorkomen. 60 graden is net op het randje.
Die van mij staat altijd op de maximale temperatuur. Dat is 85°C. In Domoticz kan ik zien dat hij dan zonder afname elk 1,5 uur bijverwarmd om op temperatuur te blijven.
Op vrijdag 20 december 2024 12:35:49 schreef bprosman:
[...]
Die 65 graden zou wel eens ingegeven kunnen zijn om legionella besmetting te voorkomen. 60 graden is net op het randje.
De legionella bacterie sterft, als ik afga op de informatie op verschillende websites, met temperaturen van boven de 50 / rond de 55 graden.
De (geijkte?) E stand is 65 graden vermoed ik.
Ik zit daar dus nu een stukje rechts van.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
E van economie is denk ik de laagste stand die aangeraden wordt. Zeker als je dan ook nog de boel onder de ingestelde temp laat zakken met een tijdschakelaar. Die 65 graden houdt dan rekening met zaken als variaties in het apparaat waardoor de ingestelde temp niet helemaal gehaald wordt enzovoort.
Nightwalker geeft ook een goede methode om de stilstandverliezen te bepalen: Kijk hoe lang ie aan is iedere keer na 1.5uur.
Dat "iemand op het internet zegt dat het 20 euro bespaart per jaar" kan zomaar een factor tien schelen met jou situatie. Tuurlijk hij heeft het voor zijn situatie gemeten en uitgerekend, maar je weet nooit of ie 0.05 of 1.00 per kWh betaalt, of zijn boiler op 35 grade (fuck de legionella die je dan krijgt) of 90 graden (lekker heet, direct theewater) heeft staan. Dus zelf meten.
Op vrijdag 20 december 2024 12:57:43 schreef rew:
E van economie is denk ik de laagste stand die aangeraden wordt. Zeker als je dan ook nog de boel onder de ingestelde temp laat zakken met een tijdschakelaar. Die 65 graden houdt dan rekening met zaken als variaties in het apparaat waardoor de ingestelde temp niet helemaal gehaald wordt enzovoort.Nightwalker geeft ook een goede methode om de stilstandverliezen te bepalen: Kijk hoe lang ie aan is iedere keer na 1.5uur.
Dat "iemand op het internet zegt dat het 20 euro bespaart per jaar" kan zomaar een factor tien schelen met jou situatie. Tuurlijk hij heeft het voor zijn situatie gemeten en uitgerekend, maar je weet nooit of ie 0.05 of 1.00 per kWh betaalt, of zijn boiler op 35 grade (fuck de legionella die je dan krijgt) of 90 graden (lekker heet, direct theewater) heeft staan. Dus zelf meten.
Dank voor de reactie en het meedenken.
Ik heb even op de Daalderop website gekeken en de handleiding gedownload.
En daar staat dus (heel verhelderend) het volgende over de standen :
* 5 °C Vorstbeveiligingsstand
E 55 °C Ecostand
Max 80 °C Comfortstand
Dus ik draai de knop weer fijn een klein stukje verder naar de E.
En nee, ik ga niet zo maar op af op wat "iemand op het internet zegt" , ik kom die besparing van 20-25 euro , zoals ik ook al schreef, op meerdere (gedegen) websites tegen.
Dat is het mooie van dat soort websites, zoals deze. 
Boiler minimaal 60 graden het tapwater moet minimaal 55 graden zijn tegen legionella en bacterien.
Ik zou daar niet te veel van afwijken gezien het risico.
Ik schakel mijn boiler via een relais in de meterkast. Dat relais wordt door een Homewizard EnergySocket geschakelt op de 3 goedkoopste uren van de dag.
(Ik heb dynamisch en geen zonnepanelen). In die 3 uur gaat ie tot de 85 graden.
Gevoelsmatig zit er meer winst daarin (verschil tussen hoog/laag is soms best aardig) dan de besparing op de stilstandsverliezen.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (22%)]
rew
@DJSmiley: Dat denk ik zeker!
Dat vier websites ongeveer hetzelfde getal noemen wil nog niet zeggen dat die getallen voor jou gelden. Of dat die vier "onafhankelijk" zijn uitgerekend.
Iedereen praat mekaar na.
Ken je het verhaal van de schrijver die in Afrika gewoond heeft?
Een paar studenten komen na een avondje stappen behoorlijk aangeschoten thuis en besluiten nog wat na te borrelen. Toen hebben ze het plan opgevat om een stukje op wikipedia te schrijven over het verblijf van schrijver X in afrika. Geheel in een dronken bui uit de duim gezogen. Dat blijkt zich te zijn gaan verspreiden... Incl dat de auteur ZELF van wikipedia gejorist wordt omdat hij(of zij) het stukje over afrika verwijderde...
Een extra laag isolatie rond die boiler plaatsen helpt ook een pak in het verbruik. Al is het maar 3cm glaswol. Terugverdientijd is echt heel kort. Bij gebruik van recuperatie materiaal al helemaal natuurlijk.
Jaren zo'n klok gehad op een aantal verschillende boilers. Nooit probleem mee gehad.
De mijne (Plieger 10L) deed in de vakantie elke dag 5 keer een stoot van 75 Wh. Dus totaal 375 Wh per dag, zonder afname, alleen om op temperatuur te blijven.
Dus dat is gemiddeld 15W.
Dus als je die de helft van de tijd uitschakelt dan bespaar je nooit meer dan 200Wh per dag. En dan moet je de zaak wel weer op temperatuur brengen en dat kost weer extra energie.
Dus ik schat dat je max 100Wh bespaart per dag, ofwel 35 kWh per jaar. Met de huidige tarieven is dat 9 Euro.
PS Die Plieger zit wel redelijk goed ingepakt
en staat laag afgesteld op ECO. Bij hogere temp krijg je meer besparing.
Ik gebruik al jaren een "0 958 60 Legrand plug in timer" op de keukenboiler, nooit problemen mee gehad. Bij het uitschakelen is de kans niet zo groot dat de boiler juist dan aan het bijverwarmen is waardoor quasi stroomloos geschakeld wordt, wat de levensduur van het contact in de timer dan weer ten goede komt.
Ik heb wel voor een degelijk merk gekozen juist omdat het toch om een belasting van 2 kW gaat.
Op vrijdag 20 december 2024 12:18:09 schreef rew:
Dus meet met een wattmeter hoeveel hij verbruikt in 24h aanstaan zonder afname.
Als je dat een week lang doet mét klok en een week zónder, heb je een aardig idee óf en hoeveel het uitmaakt in jouw situatie. Een verbruikksmeter is sowieso errug handig om te hebben en die klok heb je al.
rew
Op vrijdag 20 december 2024 16:31:55 schreef deKees:
De mijne (Plieger 10L) deed in de vakantie elke dag 5 keer een stoot van 75 Wh. Dus totaal 375 Wh per dag, zonder afname, alleen om op temperatuur te blijven.
Stel dat de hysterese 5 graden is. Dan koelt ie dus in 24/5 uur 5 graden af. 24/5 is voor het gemak even "5" dus dan koelt ie 1 graad per uur af.
Zet je hem dan 8 uur uit, koelt ie 8 graden af en is ie gemiddeld 4 graden kouder.
Op de eco stand van 55 graden is het temperatuurverschil met de buitenkant 35 graden, maar 8 uur per dag effectief maar 31 graden.
De verbruik zakt dan naar (2/3 * 35 + 1/3 * 31)/35 * 375 = 360Wh per dag. Je bespaart 15 Wh per dag. Je bespaart dan 5.5kWh per jaar. oftewel 2 euro per jaar.
Jou schattingen zijn nogal "maximaal".
En zoals je ziet kom ik met een realistische schatting uit op een 10x lagere "winst" per jaar dan "diverse bronnen op het internet".
Kennelijk was dat een andere situatie.
Dit soort dingen zijn ook "gekleurd" doordat je WEL de verhalen hoort van de mensen bij wie het heeft uitgemaakt. en NIET de verhalen van de mensen die na 1 of 2 jaar moeten constateren: Eigenlijk ben ik een idioot: Ik heb er wel last van maar ik bespaar maar 2 euro per jaar. (vooral dat eerste post bijna niemand op een openbaar forum).
Rew, dat is theoretisch IDD maar de isolatie waarde van de boiler is ook afgenomen dus boiler is kouder dan die meer dan 4 Graden kouder. Zet je hem uit, dan is die na 8 uur wel een graad of 30 schat ik. De opwarm tijd is langer dan het bijhouden van de temperatuur. Ik heb al een doorstroom boiler op enkele plekken geinstalleerd, is veel stroomgebruik op moment van gebruiken maar daarna geen verbruik in ruste, veel beter!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken deze situatie uit de praktijk, maar in sommige gevallen gaat de boiler lekken door het steeds uitzetten /krimpen. in 1 zo'n geval was het goedkoopste om de boiler continu op 230V aan te sluiten want dan lekte het ding niet.
Op vrijdag 20 december 2024 14:05:58 schreef revado:
Boiler minimaal 60 graden het tapwater moet minimaal 55 graden zijn tegen legionella en bacterien.
Ik zou daar niet te veel van afwijken gezien het risico.
Dank voor de reactie. Dat was me al bekend.
Op vrijdag 20 december 2024 14:50:44 schreef DJSmiley:
Ik schakel mijn boiler via een relais in de meterkast. Dat relais wordt door een Homewizard EnergySocket geschakelt op de 3 goedkoopste uren van de dag.
(Ik heb dynamisch en geen zonnepanelen). In die 3 uur gaat ie tot de 85 graden.Gevoelsmatig zit er meer winst daarin (verschil tussen hoog/laag is soms best aardig) dan de besparing op de stilstandsverliezen.
Duidelijk. En interessant.
Mijn situatie is echter anders.
Kwestie van wel of niet een eventuele "simpele" schakelklok toepassen.
Op vrijdag 20 december 2024 15:05:55 schreef rew:
@DJSmiley: Dat denk ik zeker!Dat vier websites ongeveer hetzelfde getal noemen wil nog niet zeggen dat die getallen voor jou gelden. Of dat die vier "onafhankelijk" zijn uitgerekend.
Iedereen praat mekaar na.
Ken je het verhaal van de schrijver die in Afrika gewoond heeft?
Een paar studenten komen na een avondje stappen behoorlijk aangeschoten thuis en besluiten nog wat na te borrelen. Toen hebben ze het plan opgevat om een stukje op wikipedia te schrijven over het verblijf van schrijver X in afrika. Geheel in een dronken bui uit de duim gezogen. Dat blijkt zich te zijn gaan verspreiden... Incl dat de auteur ZELF van wikipedia gejorist wordt omdat hij(of zij) het stukje over afrika verwijderde...
En dan is deze website de vijfde in de serie van napraten? 
Ik begrijp goed wat je bedoelt, maar zoals ik al duidelijk maakte : ik lees me wat meer in i.p.v. afgaan op een enkele bewering.
Vandaar dat ik hier mijn vraag en kwestie ook deponeerde.
En waarde hecht aan jullie advies en inzichten.
Op vrijdag 20 december 2024 16:02:36 schreef Swake:
Een extra laag isolatie rond die boiler plaatsen helpt ook een pak in het verbruik. Al is het maar 3cm glaswol. Terugverdientijd is echt heel kort. Bij gebruik van recuperatie materiaal al helemaal natuurlijk.Jaren zo'n klok gehad op een aantal verschillende boilers. Nooit probleem mee gehad.
Dat klopt.
(Extra) isolatie is ook zeker iets dat ik vaak tegenkom.
Op vrijdag 20 december 2024 19:38:04 schreef testman:
ken deze situatie uit de praktijk, maar in sommige gevallen gaat de boiler lekken door het steeds uitzetten /krimpen. in 1 zo'n geval was het goedkoopste om de boiler continu op 230V aan te sluiten want dan lekte het ding niet.
Klopt.
Dat heb je inderdaad ook al een keer in een eerdere discussie hier gemeld denk ik.
Kwam ik tegen toen ik informatie zocht.
En dat zette me aan het denken en daarom stelde ik ook de vraag of het gebruik van de schakelklok wellicht schadelijk kan zijn.