Hallo iedereen,

Voor het einde van het jaar zou ik mezelf nog een multimeter willen kopen om op mijn labotafel te zetten.

Mijn oog viel op deze https://www.eleshop.nl/rigol-dm858-multimeter.html?gad_source=1&gc…

Wat denken jullie hiervan en wat zou ik het beste aankopen? Was van plan om maximaal een €500 neer te leggen ervoor.
Ik heb het hoofdzakelijk nodig om herstellingen van huishoudapparaten, versterkers,... te doen.

Zelf ben ik wel een Fluke liefhebber, ik denk niet dat dit aan te raden is voor een bench multimeter zoals dit type?

Zelf ben ik wel een Fluke liefhebber, ik denk niet dat dit aan te raden is voor een bench multimeter zoals dit type?

Niks mis met een Fluke benchmeter maar die valt in een heel andere prijsklasse. Rond de 500 is een Rigol wel een veilige keuze.

Ik heb bijna al mijn meetapparatuur 2de hands gekocht en voor 400,- vind je wel een goede 6,5 digid meter. Maar ze worden weinig aangeboden op marktplaats dus het is even geduld hebben tot je er 1 vind. En fluke staan er ook wel eens aangeboden.

Ik heb een Siglent SDM3055 in gebruik, prima ding, maar voor mij wel wat onwennig qua bediening. Ik vind bij de topmerken als Fluke en R&S veel gemakkelijker alle instellingen.

Op donderdag 26 december 2024 18:19:36 schreef Gerard*:
Ik heb een Siglent SDM3055 in gebruik

Die heb ik ook een tijdje in gebruik.
Ben er altijd dik tevreden over.

Op donderdag 26 december 2024 18:11:22 schreef benleentje:
Ik heb bijna al mijn meetapparatuur 2de hands gekocht en voor 400,- vind je wel een goede 6,5 digid meter. Maar ze worden weinig aangeboden op marktplaats dus het is even geduld hebben tot je er 1 vind. En fluke staan er ook wel eens aangeboden.

Er komen allerlei merken voorbij oa. Leader, HP, Owon, Tes, Tektronix, Hameg, Philips maar nog geen desktop multimeter tegen gekomen. Misschien alle pagina's bekijken?

https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/p/…

Misschien alle pagina's bekijken?

Zoals ik al zei het is even geduld hebben tot er iemand deze aanbied. Ik heb via MP zo toch wel 2x een 6,5 digid en 2x een 5,5 digid gevonden.

Heb schrik dat die Rigol te dun is. Voeding is enkel door usb denk ik. Geen 230V aansluiting.

Achterop de kast zit een USB-C connector waar de voeding wordt aangesloten, zie de plaatjes in uw link. Het mooie is dat via een (accu) powerbank het apparaat vrij van 230V opereert. Dan kan een voordeel zijn als de netspanning sterk is vervuild of ergens waar geen WCD is.

Hi,

Ik heb geen ervaring met Rigol multimeters.
Waar ik even naar gekeken heb voor je is de sample snelheid en dat lijkt in orde, over een redelijk groot gebied instelbaar volgens de datasheet.
Wat ik voor het bedrag wat hij kost wel jammer vind is dit, het beperkte frequentie bereik in de AC modus.

De Siglent SDM3055 kost ongeveer even veel en heeft een aantal betere specificaties zowel DC en een AC functie die tot 100KHz gaat.
Dat is b.v. belangrijk als je aan audio gaat meten.

Een aantal hand multimeters die ook goed zijn kan ik niet meer vinden, ondermeer de Brymen in de duurdere modellen, vreemd...
Tot ik even verder zocht, Eleshop heeft Brymen een eigen Webshop gegeven.

Deze voor de electrische testen:
https://brymenmeter.com/brymen-bm878-multimeter-insulation-tester.html

En deze voor het wat nauwkeuriger werk en logging:
https://brymenmeter.com/brymen-bm839-multimeter.html

En ja, dat zijn twee multimeters, dan heb je eigenlijk alles wat ik voor jou inschat wat handig en goed is.
Verder blijf je dan ook nog net onder je budget.

Waarom twee multimeters, ik gebruik er vaak drie tegelijk, maar voor jouw toepassing kan je dan stroom en spanning tegelijk meten.
Of als je met de meter die dat heeft, aan het loggen bent om een storing te zoeken, kan je met de andere meter nog verder werken aan het zelfde of ander project.
Geef je meters een vaste plek op je werkbank, des noods in een houdertje en koop ook goede probe extenties zoals goede Crocs zodat je meetpennen niet snel los schieten.
De Brymen multimeters hebben bijna altijd goede probes, dat is ook een voordeel.

Mijn 2 cent, Succes verder met je keuze.

Bram

Ik zou dan misschien gaan voor de SDM3055, heeft iemand hier ervaringen mee?
Er bestaat ook een versie met 12 kanaals multiplexer. Zou het interessant zijn om deze meerprijs te betalen?

Het ligt er aan wat je er mee doet, maar ik heb een meter met een mux-kaart, en die heb ik werkelijk nog nooit gebruikt.

Als je dat moet vragen is het antwoord nee ;-) Maar serieus, heb jij zo'n complexe projecten dat je 12 vaste meetverbindingen gebruikt ? Dit is typisch in vaste opstellingen, bv bij productie, waar men snel achter elkaar op 12 verschillende punten kan meten.

Welk van de twee weet alleen jij. Je moet de twee datasheets naast elkaar leggen en dan kijken wat voor jouw belangrijk is. Als bv ACV betere specs heeft en jij nooit ACV meet dan maakt het niet uit welke je kiest mbt die functie. Voor mij is de doorpiep functie heel belangrijk. Deze is bij de Siglent gefixeerd op 2k. Dat is voor mij compleet onbruikbaar en daardoor zou deze meter voor mij afvallen. Bij mijn meters zit die grenswaarde onder 50 ohm en bij mijn benchmeter is deze vrij instelbaar (Ik heb hem meestal op 2 ohm staan)

Ik gebruik het gewoon voor standaard spannings- stroom- en weerstandsmeting. Soms eens op audioversterkers te meten. Inderdaad die multiplexer gaat geen goed idé zijn dan.
Ik zit nu zelf te kijken naar de SDM 3045X. Iets minder precies maar gaat nog voldoen voor mij denk ik.

Hi,

Waarom zou je voor een meetinstrument kiezen met een scanner kaart er in?

Ik stel twee Handmultimeters voor waarmee je binnen je budget blijft, je testen kan doen wat veiligheid betreft aan huishoudelijke apparatuur en redelijk goed aan audio apparatuur kan meten.
Door twee goede meters te nemen die ik voorstel kan je ook dus meerdere metingen tegelijk gaan doen en door twee meters te nemen zijn ze geheel gescheiden.

Je kan zeggen dat het dan geen "Plank Multimeter" is, daarom gaf ik aan aan houdertje te maken waar de twee meters in komen op je plank.

Groet,
Bram

Ik ga daarin mee. Als u geen specifieke toepassing heeft zou ik ook eerder een gewone multimeter er extra bij nemen dan een tafel model. Veiliger, goedkoper en flexibeler.

Pas bij langdurige (> dag) metingen, vierdraads weerstandsmetingen of een behoefte aan de resolutie en stabiliteit etc. zou ik uitkijken naar een instrument dat daar in voorziet.

Ik heb naast drie gewone multimeters een mooie oude HP staan, die ik eigenlijk enkel voor die vierdraads metingen gebruik, en als second opinion.

Voor audiometingen zou ik wat specifieke audio meetapparatuur adviseren. Ideaal voor reparaties is wat mij betreft een of ander compleet test- en service apparaat, maar er zijn vele oude en moderne opties.
Audio meten op een multimeter is kort door de bocht niet praktisch, hoewel sommigen een eind komen en dB's kunnen tonen.

En zorg altijd voor voldoende (verloop-) kabels etc. etc. om alles blind foutloos aan te kunnen sluiten. Dat scheelt eindeloos veel gedoe.

Omdat je veel repareert en Fluke adept bent zou je ook een handheld Fluke erbij kunnen kopen. Goedkoop: https://www.2dehands.be/l/doe-het-zelf-en-bouw/meetapparatuur/q/fluke/
Een hele lange lijst met Fluke's!!

Als het er om gaat om de meettafel te verfraaien en/of resultaten per USB te kunnen opslaan zou je zo'n Rigol kunnen kopen.
Bij reparatie's heb je zelden meer nodig dan een 3 ¾ digit meter.

Deze valt binnen het budget https://www.2dehands.be/v/doe-het-zelf-en-bouw/meetapparatuur/m2212044… 87V

Hi,

Ik vraag mij af of er wel gekeken is welke multimeters is voorstel, dat zijn twee echt verschillende meters.
Door de opmerking van de TS over huishoudelijke apparatuur heb ik de eerste gekozen, deze kan ook isolatie testen doen met hoge spanning.
Verder ook nog metingen aan aard systemen.

De tweede meter heeft een wat hogere resolutie en een betere nauwkeurigheid en dit samen met een audio bandbreedte die goed genoeg is.
Het advies is dus beide meters te kopen en dus niet de eene of de andere...
Hierdoor kan je veel werk goed en confortable uitvoeren.

Groet,
Bram

Puur praktisch heeft Blackdog gelijk. Ik heb een paar hele goede benchmeters die ik soms echt nodig heb voor het werk. Ik zou ze best meer willen gebruiken maar voor het meeste werk gebruik ik 2 handhelds omdat dat wat handiger is. Ik gebruik een Keysight handheld met een paar voor reparatie heel handige functies en een CEM 10 MHz scoopmeter. Als ik echt veel moet meten dan pak ik de Keithley en een echte scoop.

Maar als je al handhelds hebt zou ik voor de 5,5 digit gaan. Dan voeg je wat toe, nl meer digits (bv bij een short zoeken) meer snelheid, en meer nauwkeurigheid en een 4 draad weerstand meet optie.

Bij mij eigenlijk net andersom nu ik 6 van die desktop meter heb gebruik ik mijn handheld bijna nooit meer. Maar daar zitten oude 3 oudere fluke 3,5 digid meter tussen.

Laats mijn handwel nog een keer gebruikt toen ik oude buizentrafo aan het uitmeten was. Was lekker aan het meten en eerste tap was 500V, 2de 600V en bij de 3de een plog geluid uit mijn meter ik maar denken dat mijn meter tot 1000V ging, maar dat was dus wel 750V op AC ;). Op de 3de tap stond 800V. Dat had ik later gemeten met een 1 : 1000 probe maar dat ding is nogal erg lomp.

IK dacht die meter is defect, hem nog open gemaakt en ik kon werkelijk nergens iets aan schade vinden en ook geen defecte zekering. Meter had geen HV zekering en ook kon ik geen overspanning beveiligingen vinden. Daarna toch maar weer aangesloten en de meter werkt nog steeds.

Moraal van het verhaal benchmeters kunnen soms niet van die hoge spanningen aan en ik slooop dan liever een oude handheld dan een dure meter.

En ja, dat zijn twee multimeters, dan heb je eigenlijk alles wat ik voor jou inschat wat handig en goed is.

2 meter maar je kan 4 waardes tegelijk meten. Ik zie niet zo snel of die Rigol ook een dual display heeft.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

ik heb 6 multimeters, 3 analoge en 3 digitale.Daarnaast zit er ook een digitale in het Tektronic rekje wat op de werkbank staat. Het meeste gebruik ik de analoge meter van Philips, die is precieser dan al die digitale meters bij elkaar..
En ik persoonlijk vind een analoge meter makkelijker werken, speciaal als ik iets moet afregelen of zo. Dat zenuwachtige gespring van die digitale cijfers ben ik dan ook zat..

Op zaterdag 28 december 2024 07:05:22 schreef mel:
Het meeste gebruik ik de analoge meter van Philips, die is precieser dan al die digitale meters bij elkaar..

Dan heb jij de meest precieze analoge meter in de wereld en de enige die beter dan 0,1% is (Meestal zijn ze tussen de 1 en 5%) of je hebt vreselijk slechte digitale meters. Dan zul je het wel over Vdc hebben want AC is bij de meeste alleen bruikbaar voor een perfecte sinus van voldoende amplitude en weerstand is zelfs qua aflezing een gok.

Dat is dus onzin, dat je liever met een analoge werkt is mogelijk, iedereen heeft zijn voorkeuren. Maar preciezer zijn ze zeker niet. Zelfs een bouwmarkt DMM is meer precies dan de beste analoge meter.

Opgepast met de termen precies en accuraat (nauwkeurig)...

Precisie verwijst naar het vermogen van een digitale multimeter om herhaaldelijk dezelfde meting uit te voeren.

Nauwkeurigheid verwijst naar de grootste toelaatbare meetfout die onder bepaalde bedrijfsomstandigheden kan optreden. Het wordt uitgedrukt als een percentage en geeft aan hoe dicht de weergegeven meting bij de werkelijke (standaard)waarde van het gemeten signaal ligt. Nauwkeurigheid vereist een vergelijking met een geaccepteerde industriestandaard.

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/digitale-multimeters/nauwk…

Op vrijdag 27 december 2024 20:51:21 schreef benleentje:
Ik zie niet zo snel of die Rigol ook een dual display heeft.

De SDM3055 heeft dat wel, maar meet om en om, dat gaat wat traag.

Ha Louis123,

Ik had je draadje over het hoofd gezien |:(
Nu wil het toeval dat ik hier nog een mooie Philips PM2525 heb staan die ik eigenlijk niet te koop heb maar ik kan een uitzondering maken.
Bij dit metertje zitten nog al wat accessoires buiten goede meetsnoeren een stroomtangetje, RF-demodulator kopje, temperatuuradapter.
Kijk eens naar de specs.... kan op batterijen werken die zijn er ook bij.
Bij interesse stuur een mail, de richting van de prijs onder de helft van de DM585....

Groet,
Henk.