Best Forum

Wij hebben LG dubbeldeurs koel/vries kast. Type inverter lineair

Hij werkt prima maar in de nachtelijke uren horen we om een bepaalde tijd flinke harde klappen vanachter uit de koel/ vrieskast.Eerst dacht ik aan rek en krimp maar het is heviger dan dat.
Kan het zijn dat de koelmotor niet is vrijgegeven door de installateur (vanwege transport?)

Wie heeft een idee?

ik neem aan dat de koelkast dus nog vrij nieuw is? want knallen door uitzetten/krimp zijn niet zeldzaam idd. grotere kasten hebben er eerder last van. mede om,dat in de nacht in huis ook de temperatuur zakt gaat de isolatie in de buitenkast dergelijke geluiden maken. de compressor zit doorgaans niet extra vast voor transport. als dat zo was had je juist meer geluid als de compressor draait, trillen en resoneren.

Op vrijdag 27 december 2024 07:49:27 schreef 0760mark:
Best Forum

Wij hebben LG dubbeldeurs koel/vries kast. Type inverter lineair

Hij werkt prima maar in de nachtelijke uren horen we om een bepaalde tijd flinke harde klappen vanachter uit de koel/ vrieskast.Eerst dacht ik aan rek en krimp maar het is heviger dan dat.
Kan het zijn dat de koelmotor niet is vrijgegeven door de installateur (vanwege transport?)

Wie heeft een idee?

Dan kijk je toch even zelf onder achter in de koelkast? Hoe moeten wij dat nu kunnen zien. Het kan ook nog zijn dat je de contacten waar de motor mee moet starten hoort vonken of klappen.

Als hij nieuw is zou je dat ook de leverancier kunnen vragen. Het zou nog onder de garantie moeten vallen.

Wat een vriendelijke reactie Not !!

Staat hij geheel vrij achter, of zit er iets of een kabel tegen de condensor?

Probeer te achterhalen wat er in de nacht anders is dan overdag. Vloerverwarming die uit gaat? Leiding van de CV waar hij tegenaan staat?

Ik ga er vanuit dat de kast inIndonesië staat gezien de opdruk, dan zijn CV en vloerverwarming niet relevant.

Op vrijdag 27 december 2024 11:46:41 schreef 0760mark:
Wat een vriendelijke reactie Not !!

Nee, dan de jouwe... Hoe snel kan je op je teentjes getrapt zijn? Ik zie niks onvriendelijks trouwens. Hooguit een antwoord dat je niet wilt horen of dat niet van toepassing is, maar dat ligt niet aan de beantwoorder en de prijs-kwaliteitverhouding is alsnog oneindig hoog.

Maar zonder gekheid. Het is altijd goed om even terug te gaan naar de basis, zelfs als je die misschien al gecontroleerd had (wat je niet schrijft, dus de lezer kan dat niet weten).

Overigens lijkt de koelkast van bouwjaar 2019, klopt dat met de aanschaf/ingebruikstelling? Hoe lang staat hij al op deze plek en hoe lang na het plaatsen is het mankement begonnen? Dat zijn belangrijke aanwijzingen, want achtergebleven transportbeveiligingen geven meestal meteen problemen (kan wel zijn dat er na jaren gebruik met beveiliging vast, iets afbreekt).

Tja, mijn koelkast klinkt af en toe alsof er stukken van af springen, vooral na een ontdooicyclus (no-frost)

Dat is normaal hoor, je hoeft je geen zorgen te maken. Dat doet die LG van mij ook soms. Dat komt door de verdamper ontdooi fase om het ijs erop vastgevroren te doen smelten. Duurt meestal niet zolang, dan stopt hij met verwarmen en wacht ongeveer 20 minuten. Na die wacht tijd gaat je compressor weer aan gaan om te koelen op volle snelheid.

Dat komt naar alle waarschijnlijkheid uit vriesgedeelte, kunststof krimpt harder dan omgeving rond dat paneel, kwaad kan het niet.. Nee hoor, geen transport beveiliging OID.