RD06HVF01 mishandelen?

Zomaar even vragen? Nieuwsgierig?

Zo’n RD06HVF01 hoe zwak / sterk is die ?
Kun je deze ( ik wou bijna schrijven transistor! ) FET he was het, kun je de antenne bij deze FET vergeten?
Of is het dan gelijk boem!? Net als toen bij mijn BLY87A( Waar ik nog steeds een trouwma van overgehouden heb! ;) )

VrGr Rob

Helaas, deze gaat ook vrij snel kapot. Uit ervaring....

Rob, algemeen gesproken (ik ken de tor die je noemt niet), ik vermoed dat het er ook van af hangt hoe zwaar je de component belast; als je er 100% van de rated-power uit wilt krijgen dan mag er niet veel fout gaan. Dan kan een keertje niesen al teveel zijn, bij wijze van spreken.

Maar ik denk dat als je hem wat conservatiever belast (zeg, 50% van de rated power), dat veel powertorren dan best een flinke misaanpassing kunnen weerstaan zonder direct de geest te geven. De datasheet geeft mogelijk ook uitkomst. Maar het blijft een FET, en FETs zijn héél gevoelig voor een te hoge spanning op de Gate, al is het maar voor een paar micro-seconde. In dit geval is absoluut maximum rating van de gatespanning Vgss -5 en +10V....

Mijn eigen fout was dat ik vroeger de RF-torren tot het uiterste pushte, waardoor bij het minste geringste probleem (licht verstemde antenne door vastpakken bijv.) de SWR toenam en de tor de geest gaf.

Het hangt dus vermoedelijk voor een flink deel er ook van af hoe je met de componenten omgaat. Maar jouw verhalen lezende begrijp ik dat je alles pusht tot het uiterste.... en nog wat verder ;)

Volgens de datasheet zou hij echter een 'load VSWR tolerance' hebben van 'no destroy' bij F=175MHz, P=6W, VSWR=20:1.... dat klinkt op zich redelijk goed, lijkt me.

De datasheet is je vriend.... en lees vooral ook eventjes de waarschuwingen in datasheet (m.n. nr. 4, 'use below the rated frequency', vond ik zelf opvallend.)

Vraagje: waarom zou je electronicacomponenten überhaupt (willen) mishandelen? Het werkt allemaal veel beter en betrouwbaarder als je binnen de grenzen blijft....

Rob perst de laatste milliwatt er uit.
Beter dan met buisjes aan de gang Rob als je de antenne wilt vergeten.

Hallo allemaal,

ja Brightnoise ik vraag dit natuurlijk hier om:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675
ik was bezig geweest om daar dat trapje achter te zetten SD1272 maar was er mee gestopt.
Kzag het weer even liggen dus dacht…
.
Maar voor die zender opstart heeft ie eerst een klein kort gevecht met zijn PLL
dus dacht als ik nu alles aan elkaar knoop dan start ie na dat ie gelokt is maar staat die trap al onder stroom, hoe kwalijk dat dan ook weer is?
.
had ook wel zitten denken om iets te doen met relais ook in verband met schakelen antenne van en naar TX / RX.
.
Nonius Kmoet ook daarmee/daarvoor nog ff kijken, MAAR das voor de rest voor mij!
Ik moet dus zorgen dat die trap iets van 50R ziet en/maar dat zou dus moeten zijn de ingang van die SD1272 neem ik aan…
.
Hij deed/doet het al wel goed hoor Saturnus MAAR was inderdaad ook nieuwsgierig, wat doet dit als je de antenne ff vergeet inderdaad.

VrGr Rob

Tsja, Rob, en als je vaak 'ongelukjes' hebt met het vergeten van het aansluiten van een antenne, dan zou je ook kunnen overwegen om permanent een 3dB-verzwakker (van de juiste vermogensrating) aan te sluiten op de uitgang van de versterker, en de antenne achter de verzwakker te zetten. Als je dan de antenne eens vergeet aan te sluiten is de kans op schade aan de eindtor veel kleiner: de verzwakker verkleint de misaanpassing enorm: 3dB heengaand, 3dB teruggaand, dus 6dB reflectiedemping (Return Loss, RL); dat komt overeen met een SWR van 3:1; da's een stuk beter dan een SWR van inf:1

Toegegeven, met een 3dB-verzwakker verlies je de helft van het vermogen, maar tegelijkertijd is de eindtrap daarmee flink beveiligd tegen misaanpassing. Mogelijk is het in elk geval een oplossing tijdens de experimenteerfase? En bij het aflezen van het vermogen op de vermogensmeter is het gewoon een kwestie van 3dB erbij optellen....

Als iemand me vroeger gesuggereerd zou hebben een verzwakker op de uitgang te gebruiken en daarmee de helft van m'n moeizaam opgewekte RF-vermogen te verliezen, dan zou ik hem voor gek hebben verklaard. Vandaag de dag zou ik er minder moeite mee hebben.

Hallo Nonius,

ja ik begrijp je! Let op! Daar komt ie (de MAAR ;) ) MAAR, het was echt alleen de vraag hoor!
Ik weet niet hoe zo’n FET reageert tegenover een Transistor, ik dacht zal het eens vragen.
Op KG heb ik wel wat FETs (IRF510) stuk gemaakt maar dan was het echt mishandelen wat ik deed.
( bijvoorbeeld kijken tot hoeveel volt… ut was gloof ik rond de 40Volt of zo? Kweet het niet meer precies )
.
Los daarvan? Nu stuur ik die watt is het 4...5...6Watt in de volgende trap stel die SD1272 –
MAAR die zet ik NIET aan! Wat gebeurt er dan? Blijft dan mijn RD06HVF01 wel heel?
( LET OP! Ik hang jou natuurlijk nergens aan op! )
op de foto die trap waar het in moet ( zie foto? )

VrGr Rob

Ja, als het goed is dan is de SWR verhouding op de ingang van die, of een andere versterker keurig 1:1 of 1:1,5.
Maar let op dat ligt aan de ingang van die versterker en hangt af van hoe deze is ingeregeld.

Kun je deze ( ik wou bijna schrijven transistor! ) FET

Waar dacht je dat FET een afkorting van is?... ;)

Duh! Frederick E. Terman natuurlijk!

HA HA HAAAaa LOL JAHAAaaa het is ook allemaal zijn schuld! :+
.
Maar ja dus als het goed zou zijn zorgt die opvolgende trap er ook voor?
dus ik laat die trap uit staan en dan zou het heel moeten blijven eigenlijk door die opvolgende trap?
ik moet toch zeggen een twijfelachtig verhaal? Normaal zit je natuurlijk met een dummy load om het 50R af te sluiten die word soms ook heet, maar nee nu is dat... wat is het? Twee trimmers, 1 halve wikkeling 1 klein weerstandje en smoorspoel naar min en een basis die nog ff uit staat?
( omschrijf ik het een beetje goed? )

VrGr Rob

In professionele zendapparatuur gebruikt men 'circulators' om de trappen van elkaar te scheiden en terugwerking van een trap op een vorige te voorkomen. Op de derde poort wordt dan een kleine 50ohm dummyload aangesloten. In onderstaande foto's circulator die rond de 2GHz werken. Ze werken op basis van ferriet en magnetisme, maar voor mij is het grotendeels black-magic.

In hobby-apparatuur kom je circulators echter zelden tegen. Een verzwakkertje heeft een klein beetje hetzelfde effect, maar heeft dus het nadeel van verzwakking (heeft daarentegen weer wel een veel groter frequentiebereik dan een circulator).

Maar ja dus als het goed zou zijn zorgt die opvolgende trap er ook voor? dus ik laat die trap uit staan en dan zou het heel moeten blijven eigenlijk door die opvolgende trap?

Bij mijn zenders heb ik me er in het verleden nooit druk om gemaakt, maar die waren allemaal o.b.v. bipolaire torren, geen FETs. Dus ik moet het antwoord schuldig blijven op je vraag of dat ook geldt bij FETs.

Hallo Nonius,

nee zo’n circulator heb ik niet, MAAR, Nee ik schrijf het je maar niet,
kwouw een schuine opmerking maken maar laat maar... :+ ;)
We gaan het gewoon wel zien!
Het zijn ook van die kleine rare dingetjes die IK, mij dan weer afvraag… dat je denk… PFFFfffffff

VrGr Rob

Hier was ik HEEL ERG BLIJ MEE! kijk ff mee mensen?
https://youtube.com/shorts/6oRSBhyBmG0?feature=share
en dat bij mij he? in omg. Rotterdam.
ik zit zo ongunstig als dat het maar kan maar er waren ZEER goeie kondities en daardoor...
Erg blij mee! _/-\o_

[Bericht gewijzigd door rob007 op (30%)]

Het stuurvermogen van de voorgaande trap wordt gedissipeerd in warmte van de eindtransistor. Dat kun je ook voelen dat deze warm wordt. Er is geen verschil hierin tussen Mosfets en bipolaire transistoren.

HOOWwww Martin zie ik nu in ene,
Bedankt voor jou schrijven Martin! en kijk even naar dat filmpje hier boven?
Hiervan viel ik echt van mijn stoeltje! dat ik zo'n afstand zou ontvangen...
zoals eerder geschreven erg blij mee! _/-\o_
.
HOOWWwww let op ik ben niet het tegenstation hoor!
( alleen ontvangen van Friesland vond ik al een prestatie! _/-\o_ )

VrGr Rob

Dat zijn leuke momenten met zulke condities. Dergelijke afstanden zijn niet erg speciaal, ze komen op frequenties rond de 100MHz vaak voor. Maar niet alleen op VHF maar ook op de middengolf, waarbij je met een klein vermogen al ontvangen wordt in het buitenland, Duitsland of Frankrijk, bijvoorbeeld.

Ik was laatst aan het luisteren op mijn zelfbouw tweemeter ontvanger toen ik een Engels sprekende dame ontving op een relais station ergens rond de 145,925MHz. In Nederland is er geen relaiszender met die uitgangsfrequentie, daarom kan ik uitsluiten dat het signaal uit Nederland afkomstig is.
Dat zou een Engels amateurstation via een relaiszender moeten zijn geweest, de ontvangst was zeer duidelijk en hard meer als een S9, later verzwakte het signaal ten gevolge van de propagatie. En kort erna was het signaal geheel verdwenen, dat ging zo snel, binnen een paar minuten was het weer weg. Dit was dus een signaal van over het kanaal, ergens in de UK!

Dergelijke afstanden zijn niet erg speciaal

Martin nog even terug over niet bijzonders, in mijn geval is dat echt wel zo hoor!
( althans vind ik! ) Want ik woon echt ZO verschrikkelijk waardeloze locatie, echt… :'(
behalve dat ik rond om verschrikkelijk omringt word door beton met betonijzer zit ik ook nog eens in een kuil EN achter een dijk!!!
Wat dat betreft was ik altijd erg blij met de verbindingen op Korte Golf.
Daarvoor als het strakjes mooier weer word ga ik halfmobiel, maar das voor dan…
.
QQE starte trouwens nu ook weer wat beter op, zat met/op 6Watt.
.
nu laatst had ik een gekocht printje gevonden met een Josty Kit met 2N2219 trapje daar zat ik even mee te knoeien.
.
Later weer verder met… :X

VrGr Rob.