Hallo,
Ik heb, in een te snelle tempo de bedrading van een tefal min, de voet waar de voeding wordt geleverd te bedrading losgekoppeld. Dit om een ander langer draad te bevestigen.
Maar nu werkt niet alles meer zo als voorheen. na aansluiting werkt de koker wel (rood lampje aan) maar als ik de sterker omdraait niet meer (ook geen rood lampje)
Wie heeft een schema, voorbeeld of een ander advies om alles weer correct en veilig aan te sluiten.
cinqidriver
Golden Member
als het goed is ligt de buitenkant van de ketel aan de aarding, die moet je als eerste zoeken.
blauw en bruin maken niet zoveel uit
Dan heb je geen aardlekschakelaar anders zou die er meteen uit vliegen.
Pas op! Als de steker verkeerdom zit staat er nu dus 230 volt op de buitenkant!!
Eerst meten, aarde, metalen ketel moet aan groen-geel zitten, dus aan de aarde van de steker.
Voor het zeker goed is aangesloten is niet gebruiken zo.
Super Aart,
Ik vertrouwde het ook al niet, dus goed te horen zat je zelf ook een Tefal hebt.
Morgen ga ik de voet installeren zoals volgens jou voorbeeld.
Ik meld dit terug zodat andere dit ook kunnen gebruiken.
Bedankt!
nonius
set SCE to AUX.
Opperwezen naar keuze op gepaste wijzen danken dat iedereen nog leeft.
Vergeet vooral ook Aart niet op passende wijze te bedanken.... Ik zou zeggen, drink er eentje op z'n gezondheid!
En volgende keer een schetsje of fotootje maken van de draden/aansluitingen (iedereen heeft tegenwoordig een camera op z'n telefoon zitten) voor u ze los haalt. Documenteren is een goede gewoonte, doe het zelf ook regelmatig. Het menselijk geheugen is slechts matig-betrouwbaar als het er op aan komt. Toch zeker bij (potentiële) leven-of-dood kwesties is een schets/foto een goedkope levensverzekering.
(tsja, ik loop regelmatig te foeteren op allerlei tamperproof-schroefjes waarmee consumentenapparatuur dichtgeschroefd zit, maar bij het lezen van deze thread is er misschien toch wel een argument voor te maken. Enfin, ik heb gelukkig m'n speciale bitsetje waarmee ik de boel toch wel openkrijg.)
Nonius, de boodschap is helder, komt voor elkaar. Bedankt !
[Bericht gewijzigd door Beno op (14%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Zonder de steker in het stopcontact, de waterkoker op z'n kop naast de tafelrand, anders zit het deksel in de weg.
Als je een multimeter hebt of kunt lenen: weerstand meten tussen de metalen buitenkant en de 3 aansluitpunten in de voet, de voet moet dan uiteraard op de waterkoker liggen. Één van de drie aansluitingen zal ongeveer 0 Ohm meten, de andere vrijwel oneindig.
De aansluiting die 0 Ohm meet is het aardcontact, daar moet de geel-groene draad op. De overige twee draden komen willekeurig op de overige twee contacten. Als het goed is, meet je nu ook ongeveer 0 Ohm tussen de metalen buitenkant van de waterkoker en het aardcontact van de steker.
Bij gebrek aan een multimeter kan je ook een zwakstroomlampje met een batterij als meetinstrument gebruiken: draad > lampje > draad > batterij > draad. Beide draadeinden kan je nu gebruiken om te constateren of er geleiding is of niet.
Als je twijfelt, test dan eest de aardlekschakelaar in de meterkast en kijk of het stopcontact dat je gebruikt ook daadwerkelijk beveiligd is via de aardlekschakelaar. We willen graag een terugmelding als teken van leven van je
Prettige jaarwisseling.
Gerard, mooi aanvulling. Als je niets meer hoort heb ik jou duidelijke tekst, toch niet goed begrepen : )
Maar buiten mijn grapje ik kan wel iets mee, bedankt en er komt een terugmelding!
de midden pen van de voet is als het goed is de aarde , deze pen is is indruk baar en geveerd en bij het wegnemen van de koker verbreekt die als laatste van de drie aansluitingen de verbinding , en me het terug zetten maak deze als eerste verbinding
Hallo Klaas, ok ik wist niet dat er in de voet een schakelaar zat, leerzaam en goed om te weten zeker als iets wil doormeten! Bedankt voor de aanvulling.
Op zaterdag 28 december 2024 18:25:16 schreef revado:
Dan heb je geen aardlekschakelaar anders zou die er meteen uit vliegen.Pas op! Als de steker verkeerdom zit staat er nu dus 230 volt op de buitenkant!!
Eerst meten, aarde, metalen ketel moet aan groen-geel zitten, dus aan de aarde van de steker.
Voor het zeker goed is aangesloten is niet gebruiken zo.
Ik was hiervoor alert op daarom dacht ik eraan om toch jullie kennis te raadplegen, bedankt voor je reactie !
Op zaterdag 28 december 2024 18:19:07 schreef cinqidriver:
als het goed is ligt de buitenkant van de ketel aan de aarding, die moet je als eerste zoeken.blauw en bruin maken niet zoveel uit
Ik zie nu pas al de reactie en bedankt ook voor deze aanvulling, klasse !
Op zaterdag 28 december 2024 21:32:50 schreef Beno:
Hallo Klaas, ok ik wist niet dat er in de voet een schakelaar zat, leerzaam en goed om te weten zeker als iets wil doormeten! Bedankt voor de aanvulling.
Het is geen echte schakelaar maar een verende pen die zorgt dat de aarde als laatste los komt bij het optillen van de ketel.
Maar daarmee is de kous nog niet af. Nu nog uitzoeken waarom de aardlek er niet is uitgegaan, of is er geen? Aarde zal goed zijn als het toestel werkte op L en PE. Om koude rillingen van te krijgen.
Op zaterdag 28 december 2024 23:23:05 schreef jerome:
Maar daarmee is de kous nog niet af. Nu nog uitzoeken waarom de aardlek er niet is uitgegaan, of is er geen? Aarde zal goed zijn als het toestel werkte op L en PE. Om koude rillingen van te krijgen.
+1
Op zaterdag 28 december 2024 23:23:05 schreef jerome:
denk dat er geen aardlek is , zeg dat de koker 2000w is , dan loopt er een stroom van ongeveer 8A , zelfs een gammele aardlek klapt daar op uit.
Ok, iedereen bedankt voor de technische hulp.
Ik heb het meting voorstel van Gerard gevolgd, dit is mij helaas niet gelukt door te weinig kennis.
Eerst de volgorde gevolgd zoals beschreven maar niet de exacte waarden gevonden. Kan dit komen omdat de pot van aluminium is?
Hierna heb ik de bedrading geplaatst volgens de foto van Aart, deze was erg duidelijk en ook van een voorbeeld van een werkend systeem.
Hierna getest, via een groep met een erkende aardlekschakelaar, dit werkt naar wens hierna de stekker omgedraaid en nog een keer getest. Alles werk naar wens en het is nu veilig.
Even nog terug komen op het meten, ik heb een multimeter maar de volledige kennis ontbreekt bij de voorgestelde meting. Eerst moet is nagaan, hoe ik de multimeter in moet stellen en daarna uitzoeken of ik de volgorde volg van wat Gerard heeft aangegeven. Dit is allemaal moeilijke dan voor jullie met vergevorderde kennis op het gebied van elektronica: )
Overigens het ik nadat alles goed en veilig werkte nog eens geprobeerd de waardes te meten. Maar nu de pot op de voet gezet en via de stekker gemeten en de pot. Ook hier is het mij niet gelukt de waarde te vinden via hetgeen Gerard heeft opgegeven.
Ik stuurboord wat foto’s mee van dit onderwerp
Maar had de groep waar je het eerst op had aangesloten met verkeerd aangesloten bedrading nu wel of geen aardlek ?
Over dat meten.
De meter staat op weerstandsbereik, maar wel heel hoog, voor de meting die Gerard voorstelt is de 2k stand beter.
Als je de 2 meetpennen van de meter tegen elkaar houd, geeft de meter dan iets van 0 aan? Dan is werkt dat goed.
Zet de ketel op het voetje en de steker er uit.
Zet nu een pen op de aardaansluiting van de steker, (een van die metalen de zijkanten) , en de andere kant tegen de ketel, dan zou je iets moeten meten.
Zal geen exact 0 zijn.
[Bericht gewijzigd door revado op (68%)]
Op zondag 29 december 2024 12:20:47 schreef revado:
Maar had de groep waar je het eerst op had aangesloten met verkeerd aangesloten bedrading nu wel of geen aardlek ?Over dat meten.
De meter staat op weerstandsbereik, maar wel heel hoog, voor de meting die Gerard voorstelt is de 2k stand beter.
Als je de 2 meetpennen van de meter tegen elkaar houd, geeft de meter dan iets van 0 aan? Dan is werkt dat goed.
Zet de ketel op het voetje en de steker er uit.
Zet nu een pen op de aardaansluiting van de steker, (een van die metalen de zijkanten) , en de andere kant tegen de ketel, dan zou je iets moeten meten.
Zal geen exact 0 zijn.
Revado, ja ik had gekozen voor een geaarde stopcontact met een aardlekschakelaar erachter op de meterkast.
De meting ga ik nog een keer uitproberen, bedankt voor de aanvulling: ) !
nonius
set SCE to AUX.
Wat Revado zei klopt zonder meer. Maar ik zou zelf de digitale multimeter (DMM) in de stand 'diode/muzieknoot' zetten, dan hoort u een piepje als de twee meetprobes continuïteit meten. Even uitproberen door de twee meetprobes tegen elkaar te houden, dan hoort er een piepje te klinken en het scherm geeft een veel lagere waarde aan dan de huidige '1' (overflow). De ogen kunnen gericht zijn op de probes en de stekker/ketel, u hoeft de DMM niet af te lezen maar kunt horen of er verbinding is.
Eigenlijke meting:
De ene meetprobe (rood of zwart, maakt niet uit welke) tegen de aardpin van de stekker houden, en de andere meetprobe tegen een aanraakbaar metalen deel van de ketel houden (de ketel zelf dus, in dit geval). Als het goed is moet er nu een pieptoontje uit de DMM klinken, als teken dat de metalen ketel via de bedrading rechtstreeks verbonden is met de aardpen van de stekker.
Als u nu het pieptoontje hoort is de randaarde verbonden en de ketel geaard, zoals het hoort voor de veiligheid.
Veel mensen (lees: leken) beschouwen de aardedraad als onnodige extra luxe ('zonder werkt het apparaat toch ook prima?!'), ik beschouw de aardedraad als de belangrijkste van allemaal: hij bepaalt het verschil tussen leven en dood van de gebruiker. De andere twee draden (bruin en blauw) zorgen, als ze niet aangesloten zijn, hooguit dat het apparaat niet werkt. Vervelend, maar niet meer dan dat.
Electrocutie daarentegen kan je dag flink vergallen...
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Mooi hoor, het is je gelukt. Mert een multimeter leren werken is niet moeilijk, gewoon één ding tegelijk. Weerstand meten begint bij het begrijpen dat een lage weerstand een hoge geleiding is, dus zoals Revado al zegt: de meetpennen tegen elkaar houden zal ongeveer 0 Ohm geven. Voor dergelijke lage-weerstand-metingen de meter op het laagste weerstandsbereik instellen, bij jouw meter is dat 200 Ohm.
Spanningen meten voorlopig maar aan zwakstroom doen, is een batterij vol, of niet, is er verschil tussen belast en onbelast meten. Dat soort dingen. Meetpennen in het stopcontact doen we maar niet. Je meter heeft ook aansluitbussen om stroom te meten, met die stand maakt de meter bijna korstluiting met de meetpennen, dus ook nog maar niet doen.
Als je een paar dingen weet, blijkt het allemaal veel eenvoudiger te zijn dan je wellicht van te voren had gedacht. Misschien wel leuk om er wat meer over te leren, nu je toch op dit prima forum terecht bent gekomen. Succes en veel plezier!
Op zondag 29 december 2024 20:08:27 schreef nonius:
[bijlage]Wat Revado zei klopt zonder meer. Maar ik zou zelf de digitale multimeter (DMM) in de stand 'diode/muzieknoot' zetten, dan hoort u een piepje als de twee meetprobes continuïteit meten. Even uitproberen door de twee meetprobes tegen elkaar te houden, dan hoort er een piepje te klinken en het scherm geeft een veel lagere waarde aan dan de huidige '1' (overflow). De ogen kunnen gericht zijn op de probes en de stekker/ketel, u hoeft de DMM niet af te lezen maar kunt horen of er verbinding is.
Eigenlijke meting:
De ene meetprobe (rood of zwart, maakt niet uit welke) tegen de aardpin van de stekker houden, en de andere meetprobe tegen een aanraakbaar metalen deel van de ketel houden (de ketel zelf dus, in dit geval). Als het goed is moet er nu een pieptoontje uit de DMM klinken, als teken dat de metalen ketel via de bedrading rechtstreeks verbonden is met de aardpen van de stekker.
Als u nu het pieptoontje hoort is de randaarde verbonden en de ketel geaard, zoals het hoort voor de veiligheid.
Veel mensen (lees: leken) beschouwen de aardedraad als onnodige extra luxe ('zonder werkt het apparaat toch ook prima?!'), ik beschouw de aardedraad als de belangrijkste van allemaal: hij bepaalt het verschil tussen leven en dood van de gebruiker. De andere twee draden (bruin en blauw) zorgen, als ze niet aangesloten zijn, hooguit dat het apparaat niet werkt. Vervelend, maar niet meer dan dat.
Electrocutie daarentegen kan je dag flink vergallen...
+1, goede aanvulling!
nonius
set SCE to AUX.
Toeval? Net op dit moment ben ik bezig ben om de aarding van een zelfbouw-apparaat te bedraden.
Waar ik vroeger nog wel eens een loopje nam met het 'alle van buitenaf aanraakbare metalen delen dienen geaard te zijn' (bij klasse-1 apparaten), neem ik het tegenwoordig veel serieuzer. Het leven dat ik met goede aarding red zou best wel eens het mijne kunnen zijn! 
Op zondag 29 december 2024 20:08:27 schreef nonius:
Maar ik zou zelf de digitale multimeter (DMM) in de stand 'diode/muzieknoot' zetten, dan hoort u een piepje als de twee meetprobes continuïteit meten.
Ik zou ook aanleren om de zwarte draad in de com-aansluiting te steken en de rode in één van de andere. Met name bij gelijkstroom/spanning maakt het nogal wat uit.