Hallo allemaal,

Ik woon in het buitenland waar geen 380V is. De krachtstroom hier is 230V 3 fase bij 60hz. Ik heb in China een crusher gezien die ik graag wil hebben alleen werkt deze met een 30kw electromotor op 380V. Ik heb een 55 kva generator uit NL meegenomen. Kan iemand mij vertellen of deze generator de electromotor aan kan drijven? De crusher kan geleverd worden met een soft-start.

De crusher is ook leverbaar met een 230V 3 fase 60hz motor.Ik zou de generator dan om kunnen zetten naar 60hz alleen volgens mij gaat het amperage van de electromotor enorm omhoog waardoor de generator het sowieso niet zal trekken.

Op de locatie waar ik zit heb ik een stroomaansluiting op het net alleen weet ik al dat ik de 30kw electromotor hier ioet op kan laten draaien. Daarnaast zijn er vaak stroomstoringen dus is werken met een generator wel zo fijn.

Ik heb een kennis die een oude Denyo generator heeft staan van (ik meen) 80 kva. Als jullie menen dat de 55 kva te klein is, maar de 80 kva wel voldoende is dan kan ik altijd nog deze aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Als je 3x230Vac hebt en die 30kW motor is leverbaar in 230V moet je rekenen op bijna 100A nominaal.
Bij directe inschakeling (niet aan te raden) mespatronen van 200A gebruiken. Met een softstarter zijn mespatronen van 125A voldoende.
Dan ga ik uit van een goede starter die op alle drie de fasen regelt dus geen goedkope die op twee fasen regelt, en al helemaal niet een prul op enkele fase.

Met een softstarter kun je kabel van 4x50mm2 gebruiken. Met directe inschakeling 4x95mm2.

Voor het gebruik van een E-motor op een aggregaat gaat men meestal uit van: aggregaat vermogen (in kVA) moet 2x Motorvermogen in kW zijn.
voor een 30 kW motor moet je dan een 60 kVA aggregaat hebben.
Eeea is afhankelijk van de manier van opstarten (belast of onbelast) en de manier van aanzetten (Ster-Driehoek, DOL, Softstarter of F.O.)

Ik gok dat je aggregaat de crusher aan kan, maar dan moet je deze wel eerst leegdraaien voor dat je hem uit zet.

Als de crusher voor 380V gemaakt is dan is het vast wel een oudje.....

misschien dat de crusher ook geleverd kan worden met diesel motor in plaats van elektro ?

Als je de motor kan voorzien van de nodige 3 fazige condensatoren om het reactief vermogen te leveren, dan belast je het aggregaat minder.

De motor in nullast laten draaien en condensatoren blijven toevoegen terwijl je de opgenomen stroom meet.
Hoe meer condensatoren je toevoegt, hoe minder stroom de motor opneemt.

Als condensatoren kan je motorbedrijfscondensatoren op 450V nemen.

Uiteraard kan je het aantal kVAr ook uitrekenen en direct de juiste condensator selecteren.

Op vrijdag 3 januari 2025 20:02:25 schreef Toeternietoe:
Als de crusher voor 380V gemaakt is dan is het vast wel een oudje.....

In china hebben ze nog steeds 220V. Dus 380 voor driefasen. En ze gaan er voor het gemak maar van uit dat onze 230 en 400V dus hetzelfde is.

Wel een vreemde vraag. Bijna alles komt uit China tegenwoordig. Kan mij niet voorstellen dat er daar niemand is die je vraag kan beantwoorden.

Op het internet lees ik ook dat ze daar 380V/50Hz hebben. Klopt die info dan niet? Of is het zoals in Japan waar de helft van het land 50Hz heeft en de andere helft 60Hz?

Op zaterdag 4 januari 2025 11:39:58 schreef New Beetle:
Op het internet lees ik ook dat ze daar 380V/50Hz hebben. Klopt die info dan niet? Of is het zoals in Japan waar de helft van het land 50Hz heeft en de andere helft 60Hz?

In de PRC hebben ze 220/380 50Hz.
In de ROC hebben ze 110/190 60Hz, maar in grote hotels vaak 230/60Hz.
Dit zijn twee China's óf twee helften van één China, afhankelijk van wie je het vraagt. Wij gaan hier uit van twee toch wel verschillende China's.

Op vrijdag 3 januari 2025 19:19:14 schreef Electronovice:
Hallo allemaal,
(...)Ik heb een 55 kva generator uit NL meegenomen. Kan iemand mij vertellen of deze generator de electromotor aan kan drijven?
(...)

Ik heb een kennis die een oude Denyo generator heeft staan van (ik meen) 80 kva. Als jullie menen dat de 55 kva te klein is, maar de 80 kva wel voldoende is dan kan ik altijd nog deze aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ik zou zeggen, probeer ze allebei eens. Had in eerste instantie over deze regeltjes heen gelezen, wilde antwoorden: huur een 80kVA generator.
Persoonlijk vind ik zelfs die 80kVA nog een beetje dunnetjes.
30kW is het asvermogen. Er zijn verliezen. Reken maar met 40kVA aan de ingaande kant, en er zijn hier in het verleden wel adviezen gegeven van 3 of 4 maal het motorvermogen.

Op zaterdag 4 januari 2025 16:46:22 schreef GJ_:
[...]
In de PRC hebben ze 220/380 50Hz.
In de ROC hebben ze 110/190 60Hz, maar in grote hotels vaak 230/60Hz.
Dit zijn twee China's óf twee helften van één China, afhankelijk van wie je het vraagt. Wij gaan hier uit van twee toch wel verschillende China's.

Ik heb een paar jaar geleden aan de elektrische engineering van een schip gewerkt voor de Chinese markt.
Deze had twee net spanningen 110V tussen fase en 440V tussen fase, geen Nul.
Goed controleren wat voor net aansluiting er beschikbaar is.

Ik had het over gewone netten. Op schepen is het nogal eens snel afwijkend. Weet je trouwens zeker dat het geen 480 was?
Ik kom nog wel eens in het buitenland, dus ik weet dat ik altijd moet controleren voor ik aan een project begin. En inderdaad: zeker op schepen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (37%)]

De crusher met dieselmotor bestellen ipv elektrisch of lokaal er een dieselmotor uit een auto aankoppelen ?

Was dat nou voor een ding? Een diesel-elektrische aandrijving van een of andere kontraptie?
:+

Soort van dieselmotor vervanger in elektro motor formaat. Ik heb op mijn lijstje staan om daar nog eens verder in te duiken.

Deze had twee net spanningen 110V tussen fase en 440V tussen fase, geen Nul.

@ Willem Bert

De twee voedingsnetten op het schip, waren die volledig gescheiden van elkaar uitgevoerd ?
Het 110V voedingsnet, was dat een soort split-phase systeem (110V - nul - 110V) zoals men in de USA wel eens gebruikt?
Het 440V voedingsnet, ik neem aan dat dit een draaistroom net was met 120° faze verschuiving ?
Welke was de netfrequentie ?

Het waren 2 gescheiden netten.
Beide 3 fase zonder nul, delta schakeling zeg maar

De generatoren waren 440V, met een trafo wort er 110v van de maakt voor de verlichting en stopcontacten in de hutten.
Grote verbruikers zoals pompen en de boegschroef werden op het 440 net aangesloten.

Schip Info:
ASIA CEMENT NO.9
IMO 9983279
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9983279

Mijn ervaring met crushers is heel beperkt, maar volgens mij staan die redelijk hoog op de lijst van lastige belastingen. Er zit waarschijnlijk een vrij grote massatraagheid aan de motor, die je sowieso al niet graag direct op het net zet. Vervolgens krijg je beste piekvermogens als je er eens iets taais in hebt. Ik denk dat geen enkele generator hier heel blij van wordt en dat je erg selectief moet zijn en er eentje moet zoeken met een relatief tolerante beveiliging en liefst een overgedimensioneerd elektrisch deel en een groot vliegwiel.

Het klinkt een beetje als een lastige missie om op basis van zo weinig informatie de systeemintegratie goed te krijgen. In eerste instantie zou ik proberen te achterhalen of je het ding met een frequentie-omvormer kan aansturen. Daarvoor heb je er eentje nodig met een 'heavy duty' specificatie waar je in elk geval op de korte termijn een grote stroom mee kan leveren om te verhinderen dat je crusher elke paar minuten vast loopt. Verder is het handig om er eentje te kopen met een hoge 'power factor'. Dat kost meer, maar bespaart op de grootte van je generator. Yaskawa maakt matrix-inverters die dit kunnen, maar die zijn wel duurder dan normale. Ik zou sowieso even contact zoeken met de fabrikant omdat een stroomnet zich heel anders gedraagt als de inverter de enige belasting is.

PS Op het typeplaatje staat hoeveel stroom zo een motor nominaal neemt, dan kan je het aantal kVA zo uitrekenen. Meer polen geeft meer nominale stroom per kW (≈ slechtere cos φ).

Elektronovice lijkt alweer te zijn verdwenen, maar ik zou in dit geval kiezen voor een europees leverancier die daadwerkelijk service kan verleden. Ofwel de informatie paraat hebben, ofwel helpen met een test om te zien of ie op jouw generator kan.

Verdorie, in de oude koe val gestapt dankzij @WillemBert. Waarom reageer je meer dan twee maanden na dato op een off-topic post? :(

Tja, daar trap ik niet in. IK heb een javascript addon gemaakt die oude posts op een vergeelde achtergrond laat zien.

Je noemde het ergens eens inderdaad. Dit is de eerste keer dat ik er zo hard in trap. Had je dat toen ook gedeeld?

PS Misschien is dat wel zo een ding dat in dat topic van Jeroen over de nieuwe site kan?

Het lijkt mij een feature wat handig is om gewoon server-side te implementeren. Makkelijker ook. Ik had op een gegeven moment een bug omdat ie "mei" niet als "may" maand-5 zag.

Maar jeroen zegt dat er geen behoefte is naar dit feature, dus dat het niet de moeite waard is om het te maken.

Lastig om te zeggen hoeveel anderen er zo over denken, maar je mag weten dat ik het ook wel handig zou vinden. Het gebeurt me niet vaak dat ik pas na het plaatsen van een post zie dat ik op iets ouds reageer, maar ik verlies er soms wel tijd aan.

Kruimel en Rew, ook van mij een +1

Ik houd wel van een oude Koe, als hij maar doot is